Snart er 6 av 15 pasient- og brukerombud sykepleiere
Når Marit Alver-Jacobsen tiltrer som pasient- og brukerombud i Innlandet fra og med 1. desember, blir hun den tredje sykepleieren på rad til å få et slikt mandat.
– Jeg ser frem til å starte i denne viktige rollen. Sammen med mine medarbeidere skal vi fortsette å bidra til gode helse- og omsorgstjenester i Innlandet.
Det uttaler Marit Alver-Jacobsen via en pressemelding.
1. desember tiltrer hun som pasient- og brukerombud for Innlandet og blir med det sjef ved kontoret der hun i dag jobber som seniorrådgiver.
Sykepleiere ved roret
Pasient- og brukerombudet har 15 kontorer spredt rundt i landet, og med Alver-Jacobsen på plass om få dager, vil seks av dem – hvorav riktignok én i permisjon ut året – være ledet av sykepleiere:
- Mari Alver-Jacobsen, Innlandet (tiltrer 1. desember 2022)
- Anna Ryymin, Oslo og Viken, kontor Oslo (ansatt 1. oktober 2022)
- Linda Charlotte Grunnreis, Vestfold og Telemark, kontor Skien (ansatt 1. desember 2021)
- Marianne Eek, Viken, kontor Moss (i permisjon ut 2022)
- Hanne Haavde Stenseth, Møre og Romsdal
- Mette Elisabeth Eriksen, Troms og Finnmark, kontor Hammerfest
Mange henvendelser
Ombudenes oppgave er å ivareta pasientenes og brukernes behov, interesser og rettssikkerhet i helse- og omsorgstjenesten. De jobber i tillegg for å bedre kvaliteten på tjenestene og er et gratis lavterskeltilbud for alle innbyggere i Norge.
I fjor fikk de 15 ombudene rekordmange henvendelser, og nærmere 17 000 personer tok kontakt, ifølge årsmeldingen [pdf].
0 Kommentarer