fbpx Ingen lavere? Første gang, andre … Hopp til hovedinnhold

Ingen lavere? Første gang, andre …

Når organisasjonene til 210 000 pensjonister, 100 000 sykepleiere og 150 000 pleiere går ut og advarer mot konkurranseutsetting av eldreomsorgen bør politikerne lytte.

To uker før stortingsvalget gikk Pensjonistforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Fagforbundet ut med en felles advarsel mot kommersialisering av omsorgssektoren. Brukere og ansattes organisasjoner er bekymret for virkningene av konkurranseutsetting. De tror ikke kvaliteten blir bedre ved at private interesser drifter eldreomsorgen.

«Det eneste vi oppnår med det er at ansatte tar regningen. Det er de som vil tape i lønn og pensjon», sier generalsekretær Harald Olimb Norman i Pensjonistforbundet til Dagsavisen.

Eldreomsorg er en svært arbeidsintensiv business. Rundt 70 prosent av utgiftene går til lønn og pensjoner til ansatte. Da sier det seg selv at det er de ansatte som må stå for effektiviseringen. Hvor ellers skal de private aktørene hente ut fortjeneste? På bleiebruken?

Pensjonistgeneralen er bekymret for hva jakten på fortjeneste vil bety for kvaliteten på tilbudene. Han viser til forskning fra NOVA. Forskningsinstituttet har studert erfaringer fra andre land som viser at kommersielle sykehjem systematisk har færre ansatte og en lavere andel sykepleiere enn ikke-kommersielle sykehjem. Det har konsekvenser for kvaliteten.

Skal vi ha gode tjenester for eldre, må vi ha nok ansatte, ansatte med fagkompetanse og ansatte som trives på jobben.

Den sannsynlige neste omsorgsministeren Bent Høie (H) har ingen tro på at det blir dårligere betingelser samlet sett i private bedrifter på dette markedet:

«Med tanke på den mangelen på arbeidskraft det er og kommer til å bli på denne kompetansen, så har jeg ingen tro på at private aktører har mulighet til å tilby dårligere arbeidsbetingelser enn det man har i offentlig sektor», sier Bent Høie til Bergensavisa.

Jeg tror Høie når han sier han «tror». Men er tro tilstrekkelig i denne sammenheng? Det er fristende å spørre den kommende statsråd for eldreomsorg: Hvorfor har ikke flere Høyre-kommuner konkurranseutsatt i større omfang dersom det er så mye penger å spare og så mange kvalitetsgevinster å hente? Ideen bak privatisering av helsevesenet er nemlig at private, konkurranseutsatte selskaper vil kunne gi bedre pleie til bedre pris enn det offentlige, som ikke må konkurrere med noen.

Hilde Britt Mellbye i Norlandia Care Group as og Lars Haukaas i Spekter hilser økt konkurranse velkommen:

«Det er sjelden noen blir dårligere av å konkurrere med andre som gjør tilsvarende oppgaver. Vi må ikke glemme at konkurranse inspirerer og som regel trekker det beste ut av folk og bidrar til viktige innovasjoner», skriver de i et innlegg i Dagens Næringsliv tidligere denne måneden.

De to synes også det er like selvfølgelig at «eierne forventer avkastning på investert kapital» som at «ansatte skal ha lønn».

Jeg er ikke mot at investorer skal tjene penger. Men jeg frykter konsekvensene når dette blir et viktig mål innen omsorgstjenestene. Kvalitet koster. Kvalitet er å se den enkelte som et helt menneske med forskjellige behov. Behov som stadig endres. Da trengs det ansatte med fagkompetanse som ser behovene og som er en garanti for god omsorg.

Tjenestene som tilbys de eldre må ses som en sammenhengende kjede av tilbud. I den kommunale omsorgstjenesten kan det være snakk om legevakten, dagtilbud, åpen omsorg, hjemmetjenesten, aktivitetstilbud, fysioterapi og ergoterapi, korttidsavdeling og langtidsavdeling. Det er ikke bare å skille ut en enkelt tjeneste og sette den ut på anbud.

I tillegg inneholder omsorgstjenester ulike former for ikke-definerbare «oppgaver» av betydelig omsorgsverdi; en kort prat, en kaffekopp med den som bor alene, en klem – en praksis som hører hjemme i arbeidskulturen til omsorgsyrkene og ikke i arbeidsbeskrivelser.

Dersom slik «taust omsorgsarbeid» forsvinner fordi det ikke finnes i kontraktsdokumentet og kan faktureres for, risikerer vi dårligere tjenester selv om alle strengt tatt «gjør jobben sin» ifølge inngåtte avtaler.

Helsetjenesten står midt i samhandlingsreformen. Den er allerede en utfordring. Eldreomsorgen trenger ikke flere politiske eksperimenter. Brukerne og ansatte trenger en forutsigbarhet konkurranseutsetting ikke gir.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse