Kombinasjonsstillinger i praksisstudier
Sykepleierstudentene lærer både på skolen og ute i praksis. Derfor må utdanningene og helsetjenestene samarbeide.
Sykepleierstudentene lærer både på skolen og ute i praksis. Derfor må utdanningene og helsetjenestene samarbeide.
Foretakstillitsvalgt Arvid Langeland mener det er en misforståelse at det ikke er lett å tilby full stilling.
I sommer ble det utlyst flere 100 prosent jordmorstillinger ved Kvinneklinikken ved Haukeland universitetssjukehus. Stillingene var planlagt som såkalte kombinasjonsstillinger. Dette er ikke godt nok, mener Hanne Holst.
– Tiden er moden for å forbedre løsningene våre, sier Britt Velsvik, som har 76 sykepleiere i kombinasjonsstilling. Mer fleksibel arbeidstid er én mulighet.
Sykepleier Tonje Thomassen skal sørge for at studentene ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) får en mer profesjonsrettet, praksisnær og yrkesrelevant læring.
Kombinasjonsstillinger med kliniske instruktører i praksisstudiene kan avlaste sykepleierne og gi studentene ro og trygghet i prosedyrer og læresituasjoner.
En desentralisert sykepleierutdanning på deltid er utviklet i Sørøst-Norge. AKS-sykepleiere spiller en viktig rolle.
Sykehuset Østfold saksøkte fire sykepleiere som krevde fortrinnsrett til hel stilling på egen avdeling. Det ble ikke seier i retten, men nå har ledelsen på eget initiativ ordnet opp.
– Vi er usikre på om det er mulig å være både en god kliniker og en god akademiker dersom det inkluderer alle ansvars- og funksjonsområdene begge profesjoner representerer, skriver innleggsforfatterne.
En kartlegging Sykepleierforbundet i Østfold har gjort, kan tyde på at Sykehuset Østfold er en versting på bruk av deltid.