fbpx Ledere må ta et tydelig ansvar for samhandling og utvikling Hopp til hovedinnhold

Ledere må ta et tydelig ansvar for samhandling og utvikling

Bildet viser et portrett av Robbie Tempesta

Ledere svikter når de overser betydningen av relasjonsbygging. Godt samarbeid krever synlig og tydelig ledelse.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

Den kommunale helse- og omsorgstjenesten er i stadig endring. Endringene krever mer enn gode administratorer. Det krever ledelse med fokus på å skape, utvikle og vedlikeholde organisasjonens visjon, som igjen sikrer og bidrar til å ta vare på både tjenesteutøvere og tjenestemottakere. 

Jeg har en klar formening om at man som leder vil lykkes med dette, om lederen først er tydelig på sine forventninger og krav til tjenesteutøvere. Tydelig lederskap innebærer at lederen legger føringer og tilrettelegger for at målene kan nås under forutsetning av faglig forsvarlighet. Det er gjennom tydelig lederskap at standarden for tjenesteoppfølgingen settes. 

Vil man lykkes med å skape, utvikle og vedlikeholde organisasjonens visjon, må det starte hos lederen.

Våkne opp, erkjenn og ta ansvar

Gjennom mine 25 år i helsetjenesten kan jeg på én hånd vise til ledere som har hatt og utøvd god ledelse. Jeg mener hovedingrediensen til godt lederskap er gjensidig tillit, god samhandlingskultur, tydelig kommunikasjon og en felles forståelse av utfordringene. 

Gjennom min reise fra å bli sykepleier til i dag å ha videreutdanning i psykisk helsearbeid og samhandling i helse- og omsorgstjenesten og ledelse, har jeg stadig fått høre at problemet, ene og alene, ligger hos tjenesteutøvernes manglende engasjement og vilje til å være en del av endringskulturen. Jeg mener det er feil. 

Ledere i dag må erkjenne at store deler av utfordringsbildet som i dag viser seg gjeldende, skyldes måten, eller nærmere sagt manglende måte, ledere utøver sin funksjon og rolle på.

Våkne opp, erkjenn og ta ansvar mener jeg er en nærliggende oppfordring til flere av dagens ledere. For til syvende og sist er det du som leder, som påvirker kvaliteten i arbeidsmiljøet og fagmiljøet. Maskineriet som skaper gode tjenestetilbud, krever at du evner å ha fokus på samarbeid, samspill, kvalitet og utvikling. 

Krever samarbeid og samspill

Menneskekroppen er et maskineri som er avhengig av at alle organene samspiller med hverandre, og at de utfører sine spesifikke oppgaver for å sikre at kroppen fungerer slik den er tenkt å fungere. Motoren i dette finstemte maskineriet vil jeg si er hjertet og sirkulasjonssystemet. Uten hjertets sammentrekninger og sirkulasjonssystemets frakt av oksygenrikt og oksygenfattig blod, vil det finstemte maskineriet svikte og til slutt opphøre.

På samme måte kan man betrakte ledelse. I denne metaforen er lederen motoren og hjertet i et finstemt maskineri i organisasjonen. De øvrige essensielle delene, som til sammen utgjør maskineriet, er tjenesteutøverne og få utvalgte som har en tilleggsfunksjon; tillitsvalgte og verneombud, sirkulasjonssystemet. 

Hos mange, om ikke alle, organisasjoner innen kommunale helse- og omsorgstjenester har man i dag trepartssamarbeid – et samarbeid mellom ledelse, tillitsvalgte og verneombud. Deres oppgaver er å sikre et godt fungerende arbeidsmiljø og samarbeidskultur med fokus på tjenesteutøvernes arbeidsvilkår (helse, miljø, og sikkerhet). 

I de tilfeller hvor arbeidsmiljøet har vært preget av ukultur og negativ samarbeidskultur, har også fagmiljøet vært påvirket på en slik måte som har ført til dårligere kvalitet i tjenesteoppfølgingen. Dette har på sin måte påvirket kravet om faglig forsvarlighet. Så hvordan sikrer man at organisasjonen når sin visjon og samtidig opprettholder og vedlikeholder et godt fungerende arbeidsmiljø og fagmiljø?

Det er lederens ansvar

Svaret ligger i hvordan lederen utøver sitt lederskap. For gjennom å skape en relasjon til sitt team vil man nå organisasjonens mål, løse oppgaver i arbeidshverdagen og bidra til å øke trivselen på arbeidsplassen. Relasjonsbygging fordrer på sin side en leder som er til stede, er synlig og tydelig. Jeg mener dette er egenskaper ved lederen som må vies mer oppmerksomhet for å møte utfordringene i de kommunale helse- og omsorgstjenester. 

Gjennom god samhandling og forbedret kommunikasjon blir teamet rustet til å møte de utfordringene som allerede har meldt sin ankomst i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Samhandling og forbedret kommunikasjon pålegger også lederen en forståelse av at teamets medlemmer er ulike og har sine preferanser. En gjensidig forståelse for egen og andres atferd, rolle og funksjon bør derfor være grunnstenen i å oppnå et godt samarbeid- og samhandlingsklima når organisasjonens visjon og målsetting skal nås. 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse