fbpx 24 millioner utbetalt etter osteoporose-feil Hopp til hovedinnhold

24 millioner utbetalt etter osteoporose-feil

Bildet viser avdelingsdirektør Anne-Mette Gulaker i NPE

I en av sakene hadde pasienten vedvarende smerter og ble behandlet med sterke smertestillende. En bentetthetsmåling ti år senere viste benskjørhet. 

 

Det er flest kvinner som får erstatning, viser tall fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE).

I tidsperioden 2019 til 2023 er det utbetalt 24 millioner kroner til pasienter som har opplevd svikt i behandling rundt osteoporose. 

NPE har på forespørsel fra Sykepleien gjort uttrekk på saker som gjelder enten svikt i behandling og diagnostisering av osteoporose, og saker der skaden er osteoporose.

  • Totalt ni personer har fått medhold når det gjelder svikt i behandling og diagnostisering av osteoporose. Til sammen er 2 millioner kroner utbetalt. 
  • 26 personer har fått medhold i at det var en svikt der skaden er osteoporose. Til sammen 22 millioner kroner er utbetalt til disse.
  • Henholdsvis 31 og 37 klagere i de to kategoriene fikk avslag.

Utviklet medikamentutløst osteoporose

Ett eksemplene på en pasient som fikk medhold beskriver NPE slik:

Pasienten fikk behandling med høydose Prednisolon på grunn av lungelidelse og skulle hatt medisinering mot benskjørhet samtidig med oppstart av høydosebehandlingen. 

Det skulle også vært henvist til bentetthetsmåling. 

Pasienten utviklet medikamentutløst osteoporose med brudd i ryggsøylen og krumming i rygg. 

Mistanke om benskjørhet ble ikke fulgt opp

En annen pasient som fikk medhold, opplevde ifølge NPE dette:

Pasienten fikk satt inn skulderprotese etter brudd i en skulder. Mistanke om benskjørhet ble ført inn i epikrisen til fastlegen, men ikke fulgt opp. 

Pasienten hadde vedvarende smerter og ble behandlet med sterke smertestillende. En bentetthetsmåling ti år senere viste benskjørhet. 

NPE konkluderer med svikt i diagnostikken av benskjørhet. Pasienten skulle vært henvist til bentetthetsmåling og fått målt nivåene av kalsium og D-vitamin på grunn av mistanke om osteoporose. Pasienten skulle vært behandlet med kalk, D-vitamin og bisfosfonat.

Pasienten fikk flere kompresjonsbrudd, krum rygg og redusert aktivitetsnivå.

NPE: – Viktig at helsepersonell informerer

– Er det grunn til å tro at utbetalingene gjenspeiler virkeligheten der ute når det gjelder osteoporoserelaterte pasientskader?

– På et helt generelt grunnlag tror vi i NPE at det fortsatt er feilbehandlede pasienter som ikke sender oss en søknad om erstatning. Om dette også gjelder pasienter som får osteoporoserelaterte pasientskader, vet vi ikke, kommenterer Anne-Mette Gulaker, avdelingsdirektør i NPE.

– Er helsepersonell flinke nok til å opplyse om NPE? 

– Vi vet at i mange av de sakene vi får meldt, har pasienten blitt informert av helsepersonell om muligheten til å søke. Det er viktig at helsepersonell tar på alvor at de har en plikt til å informere om muligheten for pasientskader der det kan ha oppstått en pasientskade. Samtidig er det også viktig at helsepersonell gir god informasjon, slik at pasienten ikke får urealistiske forventninger til hva erstatningsordningen er. Vi håper derfor at helsepersonell bruker våre nettsider aktivt i aktuelle situasjoner eller tar kontakt med oss for råd, er Gulakers oppfordring.
 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse