UiT endret eksamensoppgave – etter at oppgaven var delt ut
Studenter ved sykepleierutdanninga ved Universitetet i Tromsø (UiT) fikk endret eksamensoppgavene etter at de var delt ut. Nå har de og sendt formell klage. NSFs Studentleder, Trine Skaar, forstår studentenes frustrasjon.
iTromsø skrev nylig om studentene ved sykepleierutdanninga ved UiT som har klaget til klagenemnda ved universitetet etter at 30 av 170 studenter i Tromsø og Hammerfest strøk på eksamen.
Sykdomslære 2
Ifølge avisen oppsto situasjonen da andreårsstudentene gjennomførte sin firetimers skoleeksamen i emnet «Sykdomslære 2» i april i år.
– Tretti minutter ut i eksamenen kommer en av våre forelesere inn i eksamenslokalet og forteller at det har blitt forandringer av en rekke av spørreordene i eksamenen – som vi allerede har fått utlevert, sier studenten, til iTromsø.
Blant annet skal det i et spørsmål om behandling av brystkreft ha blitt endret fra «beskriv» behandling, til «drøft» behandling, ifølge studenten.
Ikke første gang
Dette er imidlertid ikke først gang at
sykepleierstudentene har opplevd feil på eksamen.
– Det var fordi de hadde utformet spørsmålet feil. Det ble stor
ståhei den gangen. Det viste seg så at de hadde gjort akkurat det
samme to kull før oss, og da vi la frem bevis på det, ble oppgaven
strøket fra eksamen, forteller studenten til iTromsø.
NSF Student får mange saker
– Har dere i NSF Student opplevd liknende saker fra andre utdanninger?
– NSF Student mottar henvendelse på ulike klagesaker fra studenter. Men langt fra alle saker og situasjoner kommer oss for øret – så vi kan ikke utelukke at liknende situasjoner har forekommet før, sier NSFs studentleder, Trine Skaar til Sykepleien.
Forstår frustrasjonen
– Hvor alvorlig er dette?
– På bakgrunn av det som fremkommer i saken kan studentenes frustrasjon forstås. De blir satt i en svært utfordrende situasjon som påvirker både resultat på den aktuelle eksamen, og videre studieforløp. Eksamen er i seg selv en krevende og til dels stressende situasjon. Studentene skal ikke måtte ta høyde for endringer i oppgavene underveis i eksamensgjennomføringen, sier Skaar.
Kan være alvorlig
Studentene oppgir at dette ikke er første tilfelle av uryddig håndtering og gjennomføring av eksamen, og at tilbakemeldinger til universitetet ikke blir hørt eller tatt i betraktning.
– Hvis det er tilfellet, så er saken alvorlig. Studenter er ikke bare en passiv mottaker av kunnskap, men en aktør i akademia som bør bli hørt på tilbakemeldinger som angår kvalitet i egen utdanning, sier Skaar.
Medvirkning må bli en realitet
– Hva bør UiT nå gjøre etter deres mening?
– At universitetet skjerper egne rutiner er betryggende, sier studentlederen og legger til:
– Likevel bør samarbeidet og dialogen med studentene styrkes, slik at medvirkning er en realitet og ikke bare ivaretatt gjennom tiltak som kan sjekkes av på en liste uten videre oppfølging. Det handler om kvalitetsutvikling og anerkjenning av studentenes engasjement for studiet, og deres posisjon i utdanningssektoren. Å involvere studenter som tar til orde for kvalitetsheving i høyere utdanning kan være en stor ressurs for skolene.
Studentenes rettigheter skal overholdes
Skaar sier det er viktig at studentene formidler sin opplevelse av dette og sier sin mening.
– De har full rett til å få sin sak behandlet av en klageinstans. Studentene har rettigheter som skal overholdes, men studenter er også ressurser som skal høres, gis medvirkning og innflytelse i egen studiehverdag. Det er gunstig for kvaliteten på sykepleierutdanningen.
0 Kommentarer