Fra videreutdanning til mastergradsstudium
I dag gir 7 av 15 utdanningstilbud i intensivsykepleie mastergrad. Tilsammen gir disse seks ulike titler etter endt studie.
Historisk har videreutdanningene innenfor spesialisthelsetjenesten vært sykehusinterne utdanninger frem til de ble overført til høyskoler eller universiteter med egne rammeplaner i 1999–2000. Med uttrykk som «mastersyke» er vi midt i en debatt om videreutdanningenes vei mot mastergradsstudium. Grovt sett dreier debatten seg om å sikre en kvalifisert bemanning til en bestemt pasientmålgruppe på en kostnads- og ressurseffektiv måte. Men det dreier seg også om en videreutvikling som fører frem til høyere refleksjons- og analysekompetanse og at utdanningene får uttelling i gradssystemet for høyere utdanning (1–3). Norge er knyttet til et europeisk kvalifikasjons- og klassifikasjonssystem; Bologna-rammeverket, der all høyere utdanning er i stigen bachelor, master og ph.d. (4,5). Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (NKR) har vært gjeldende siden 2010 (6). Hensikten med artikkelen er å presentere funn fra to nasjonale kartleggingsundersøkelser knyttet til omlegging fra videreutdanning til mastergradsstudium i intensivsykepleie.
Bakgrunn
Rammeverket vektlegger resultatet av læringsarbeidet i utdanningen i form av læringsutbytte for kompetansenivået og gjør høyere utdanning i europeiske land mer sammenliknbare. Læringsutbytte er definert som: «En beskrivelse av hva en person vet, kan og er i stand til å gjøre som et resultat av en læringsprosess» (7). Ideen med læringsutbytte kan knyttes til internasjonale trender influert av New Public Management (NPM) med utvikling av nasjonale standarder og mekanismer for kvalitetssikring, undervisning, læring og evaluering (8). Læringsutbytte bidrar til et fokusskifte fra undervisning til læring, og betraktes som et hjelpemiddel for å skreddersy bestemte utdanningsforløp mot et forutbestemt læringsresultat og et verktøy for utvikling av utdannings- og undervisningsplaner (8,9). Rammeplaner for videreutdanninger ble utviklet før opprettelsen av NKR og tilfredsstiller ikke kravet til formuleringer i form av læringsutbytte. Intensjonen med en rammeplan er i korte trekk å regulere videreutdanningens innhold og læringsaktiviteter og sikre et ensartet og likeverdig faglig nivå i hele landet. Likevel har utdanningsinstitusjonene en viss frihet i valg av faglig og pedagogisk profil ut fra lokale forutsetninger (10). En rammeplan vil også legge føringer for et mastergradsstudium.
Studiepoeng
Yrkesfaglig er videreutdanningene høyt verdsatt. Imidlertid har sykepleiere med videreutdanning i alt fra 60 til 90 studiepoeng måttet gå ytterligere to år på deltid for å oppnå en mastergrad. Ved å øke videreutdanningen i intensivsykepleie fra 90 til 120 studiepoeng og gjennomgående heve kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til et analytisk og kritisk reflektert nivå i alle emner, vil utdanningen kunne kvalifisere til mastergradsstudium. Det er to ulike godkjenningsordninger for akkreditering av mastergradsutdanning i Norge: Universiteter eller høyskoler med relevant ph.d.-utdanning kan gjøre en selvakkreditering. Høyskoler uten relevant ph.d.-utdanning må søke NOKUT. Krav ved begge akkrediteringsordningene er at læringsutbytte skal avspeile taksonomi og språkbruk fra nivå 7 i NKR.
Innsigelser
Innstillingene til mastergrad er generelt positive fordi
mastergrad vil bidra til økt kompetanse og er en reell karrierevei,
men det er også innsigelser. Typiske bekymringsutsagn vi har
hørt er: «Med masterutdanning mister vi mange gode
praktikere som ikke er så teoretiske», og: «Det tar for
lang tid og det blir for dyrt for samfunnet», og så videre.
En rekke innspill i media og tidsskrifter forsvarer
nødvendigheten av mastergradskompetanse og knytter det til
kompetanseendringer som følge av endringer i demografiske
forhold i samfunnet, endringer i befolkningens sykdomsbilde,
utvikling av medisinsk teknologi og helsetjenester, endrete
krav i sykepleiers yrkesrolle og endringer i organisering av
helsetjenester (11–14).
Man har ingen konkret viten om hvordan rammeplanen avspeiles
i studieplanenes læringsutbytte eller hvor likt de er utformet
etter innføringen av NKR. Det foreligger heller ingen oversikt
over mastergradsstudium i intensivsykepleie og hvilke titler
det fører frem til. Det er lite å sammenlikne med
internasjonalt, da svært få land har etablert
intensivutdanning på mastergradsnivå. Det er rapportert varierende
grad av harmonisering til gradsstrukturen i Bologna-rammeverket,
men fordelene ved gradsstrukturen har også blitt trukket frem som
et stort løft for sykepleien (2,4,5).
Gjennomgang
Som forarbeid til undersøkelsene er det gjort en gjennomgang av
mastergradsstudium ut fra mastergradsforskriften (15),
standard og kriterier for akkreditering av studier og høyere
utdanning (16), tidligere gjennomført kartlegging av
mastergradsstudium og videreutdanninger i sykepleie (17) og hvordan
man i dag tilbyr mastergradsstudium i Norge ut fra ulike modeller
og strukturer (18). I mastergradsforskriften er det §3 eller
§5 som er relevante for videreutdanningene i arbeidet med
omforming til master (15). §3 beskriver en teoretisk master
med rom for kliniske studier og gir adgang til studier på
ph.d.-nivå. Det gir i prinsippet ikke § 5.
Undersøkelse 1 er gjennomført høsten 2013 og våren 2014 av
artikkelens førsteforfatter. Hensikten var å analysere
studieplanenes læringsutbyttetekster ved landets
utdanningsinstitusjoner i intensivsykepleie og vurdere
mulighetene for felles overordnet læringsutbytte nasjonalt.
Undersøkelse 2 er gjennomført av artikkelforfatterne og
utdanningsutvalget i NSF’s landsgruppe for
intensivsykepleiere (NSFLIS) (19). Hensikten har vært å undersøke
ståsted for omleggingsarbeid fra videreutdanning til
mastergradsstudium, modeller for mastergradsstudium og titler de
fører frem til.
Metode
Undersøkelsene er utformet som deskriptive
kartleggingsundersøkelser med innsamling av faktaopplysninger fra
alle utdanningsinstitusjoner i Norge som utdanner
intensivsykepleiere, se tabell 1. Undersøkelsene er gjennomført som
e-post til faglige og administrative ledere av intensivutdanningene
med en kort informasjon om hensikter og et enkelt spørreskjema i
løpet av høsten 2013/våren 2014:
Er intensivutdanningen en videreutdanning eller
mastergradsstudium?
Om mastergradsstudium: Er studiet enkeltstående
studium eller studium sammen med flere spesialiteter? Hvilken
tittel fører studiet frem til?
Om ikke masterstudium: Er det planer om mastergradsstudium?
Eventuelt planlegges det enkeltstående eller studium sammen med
flere spesialiteter? Hvilken tittel vil studiet føre frem til?
Resultater
Ut fra masterutdanningenes læringsutbytte og titler trer det frem to hovedkategorier som her benevnes som fagspesifikk og ikke fagspesifikk masterutdanning:
Fagspesifikt mastergradsstudium leder ut i en sluttkompetanse der intensivsykepleie inngår i tittelen. Denne fordeler seg på to modeller:
- Master i intensivsykepleie: Mastergradsstudiet har et fagspesifikt studieforløp, med fagspesifikke læringsutbytte i både studieplan og emneplaner og 120 studiepoeng. To utdanningsinstitusjoner vil starte med ordinære opptak høsten 2015.
- Master i spesialsykepleie eller avansert klinisk eller klinisk sykepleie med spesialisering eller fordypning i intensivsykepleie: Mastergradsstudiene gir en fagspesifikk mastergrad med 120 studiepoeng. Den er plassert som fagspesifikk selv om studieplanenes overordnete læringsutbytte forholder seg til alle fordypningene eller spesialitetene. Studieplanene kan fortolkes som ikke fagspesifikk mastergradsstudium, men emneplanene avdekker LU som eksplisitt fagspesifikke. Fem utdanningsinstitusjoner tilbyr mastergradsutdanning ut fra denne modellen.
Ikke fagspesifikt mastergradsstudium har ikke
intensivsykepleie i tittelen. Studiet er enten basert på flere
spesialiteter innen sykepleie eller tverrfaglig med studenter fra
andre bachelorutdanninger. I prinsippet kan kandidaten være en
videreutdannet intensivsykepleier, men oppnår ikke en tittel
der begrepet intensivsykepleie inngår. To utdanningsinstitusjoner
utdanner for tittelen
master i klinisk sykepleie eller
master i klinisk avansert sykepleie – den kritisk
syke. Den ene utdanningsinstitusjonen har som intensjon å ha
omlagt til en fagspesifikk
master; master i klinisk sykepleie med fordypning i
intensivsykepleie, med oppstart høsten 2015.
Av de 15 studiestedene; fire universiteter og elleve
høyskoler, som tilbyr utdanning i intensivsykepleie er det fem
studiesteder som nå tilbyr fagspesifikk mastergradsstudium, og
ett fra høsten 2015. To studiesteder tilbyr ikke fagspesifikk
mastergradsstudium. Fire studiesteder har planer om omlegging til
mastergradsstudium. Tre studiesteder har ikke konkrete
planer. Det vil si at høsten 2015 vil det være åtte studiesteder av
totalt 15 (53 prosent) som tilbyr mastergradsstudium med
intensivsykepleie i tittelen ut fra ulike modeller og
tidsløp.
Nivå sju, som er mastergradsnivå, i NKR er
gjennomgående i studieplanenes læringsutbytte for 13 av de 15
utdanningsinstitusjonene. To har fortsatt brukt
rammeplanmålene i studieplanen. Én videreutdanning viser til
et inngående nivå; mastergradsnivå sju i vitenskap og metode. Hos
de resterende videreutdanningene er emnet beskrevet i bachelornivå
6: Har grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori og metode. For
øvrig er det lite som skiller mellom videre- og
mastergradsstudienes språkbruk i læringsutbyttetekstene. NKR-malen
(6) har et svært avgrenset språkutvalg under kategoriene:
Kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Andre funn fra kartleggingen er:
- Nesten alle studiestedene har flere læringsutbytter i sine studieplaner enn rammeplanens 15 læringsmål.
- Kategorien «generell kompetanse» forstås ulikt. Noen læringsutbyttetekster ble i enkelte studieplaner plassert under kategorien ferdigheter. For eksempel: «Reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig» og «ha et reflektert forhold til teknologiens muligheter og begrensninger».
- Noen få studiesteder har en eller to læringsutbyttetekster som avspeiler språkbruk fra rammeplanen. For eksempel: «Støtte og yte omsorg» og «utføre intensivsykepleie med godt håndlag». På lærernettverkssamlingen ble det ytret som et savn eller mangel ved NKR; at det var vanskelig å bruke rammeplanens språkbruk.
- De fleste videreutdanningene, men alle mastergradsstudiene, har med tidstypisk begrepsbruk i læringsutbyttetekster som: «kunnskapsbasert praksis», «nyskaping/innovasjon», «systemforståelse» og «forståelse av kontekst og rammer for utøvelse.
Diskusjon
I løpet av perioden 2012 til 2015 vil videreutdanningene i
intensivsykepleie i Norge ha gått fra ett ikke fagspesifikt master-
gradsstudium til seks fagspesifikke og to ikke fagspesifikke.
Fra å ha en ensartet tittel etter endt videreutdanning som
intensivsykepleier utdannes det intensivsykepleiere fra
mastergradsstudier med seks ulik titler:
- Master i avansert klinisk sykepleie med spesialisering i intensivsykepleie
- Master i spesialsykepleie med spesialisering i intensivsykepleie
- Master i klinisk sykepleie med fordypning i intensivsykepleie
- Master i intensivsykepleie
- Master i avansert klinisk sykepleie – den kritisk syke
- Master i klinisk sykepleie
Noen av utdanningsinstitusjonene har anvendt
«avansert» i tittelen. Det kan knyttes til en
betydningsfull trend i tiden; både en internasjonalisering, en
oppgaveglidning mellom lege- og sykepleierfunksjoner og større
selvstendighet som medfører økt kompetansebehov (20–22).
Studieplanene ved de fagspesifikke mastergradsstudiene ser ut til å
ivareta den tradisjonelle, kliniske profilen ved
videreutdanningen, dog med noe ulik vekting innenfor
naturvitenskapelige og vitenskapsteoretiske emner. Dilemmaet ved å
endre videreutdanninger med 90 studiepoeng til en
mastergradsutdanning med 120 studiepoeng har vært å tilfredsstille
krav fra rammeplanen (10); å opprettholde vektingen i kliniske og
naturvitenskapelig studier samtidig med innføring av
læringsutbytte på mastergradsnivå i alle emner.
Inndeling av mastergradsstudiene i fagspesifikke og ikke
fagspesifikke kan ut fra denne undersøkelsen være oppklarende og
bidra til en samlende strategi nasjonalt for å opprettholde
det fag- og yrkesspesifikke innenfor intensivsykepleie. Særlig
helse- og sosialfagene har vært under press for større samordning
og integrering med fare for å drukne i en tverrfaglig trend (9).
De siste årenes nærmest eksplosive utviklingen av antall
mastergradsstudium har i Norge blitt omtalt som
«mastersyke» og som noe som bidrar til
overkvalifisering.
En undersøkelse fra Nordisk institutt for studier i
innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) beskriver utfordringene
med å finne riktig nivå for utdanning. Både under- og
overkvalifisering er et nasjonalt samfunnsproblem (23).
Undersøkelsen avfeier «mastersyken» med at til tross
for en dobling av kandidattallet det siste tiåret er
mistilpasningen likevel noe lavere enn i 2003. For øvrig er
omlegging fra videreutdanningene til mastergradsstudium blitt
positivt vurdert av Stjernø-utvalget (24). Utvalget mener at
etablering av mastergradsstudium med utspring i sterke
profesjonsutdanningsmiljøer vil gi godt grunnlag for
kunnskapsutvikling knyttet til yrkesfelt og profesjonsutøvelse. Fra
høsten 2015 vil kun ett av mastergradsstudiene i undersøkelsen, ved
Høgskolen i Ålesund, betraktes som tverrfaglig ved at den
foruten bachelor i sykepleie også baseres på andre
helsefaglige profesjoner.
Undersøkelsen viser at det er kun to videreutdanninger som
fortsatt har behold rammeplanmål i sine studieplaner. De øvrige
videreutdanningene har omarbeidet sine studieplaner fra
rammeplanmål til læringsutbyttetekster og bruker samme taksonomi
som mastergradsutdanningene. Det er kun i emnene
vitenskapsteori og metode at videreutdanningene har en taksonomi
som til bachelornivå. Hvert enkelt rammeplanmål inneholder både to
og tre av KFG-kategoriene og undersøkelsen viser at omformingen fra
15 rammeplanmål har gitt flere læringsutbytte for nesten alle
studiestedene. Generelt er det ønskelig med få, men presise
læringsutbytter.
De språklige formuleringene i NKR-malen ivaretar imidlertid
ikke alltid studiets og fagets tradisjonelle profil og
egenart. Rammeplanens allsidige språkbruk gir en rikere beskrivelse
av funksjon og handlingskompetanse i forhold til målgruppen for
tjenesten. Studieplanenes læringsutbyttetekster er
hovedsakelig erstattet med standardiserte uttrykk fra NKR-malen.
Ord fra rammeplanen som «støtte og yte omsorg»,
«tilrettelegge for en verdig død» og «utføre
intensivsykepleie med godt håndlag» er kun brukt av noen
få studiesteder. Denne kartleggingen kan antyde at NKR-malen gir
intensivsykepleiestudiet et noe avgrenset og generelt
profesjonsuttrykk og at malen ikke helt er tilpasset
profesjonsutdanning.
Konklusjon
Mastergradsmodellene i Norge for intensivutdanningene kan
grovt sett deles inn i fagspesifikke og
ikke-fagspesifikke mastergradsstudium. Fra høsten 2015
vil åtte av 15 utdanningsinstitusjoner tilby
mastergradsstudier; sju fagspesifikke – og ett ikke
fagspesifikt der kandidaten kan være en videreutdannet
intensivsykepleier.
Det brukes seks ulike titler etter endt utdanning; et
resultat av hver enkelt høyskole eller universitets strategiske,
faglige og pragmatiske valg for sine
utdanningsporteføljer. Undersøkelsen viser at det kan
være mer hensiktsmessig å omtale mastergradsmodellene som
fagspesifikk eller ikke fagspesifikk. Så lenge
utdanningsinstitusjonene ønsker overordnete studieplaner for to
eller flere fordypnings- eller spesialområder er det ikke aktuelt
med felles nasjonalt læringsutbytte.
Det er krevende for utdanningsinstitusjonene å imøtekomme
både spesialisthelsetjenestens behov for
handlingskompetente intensivsykepleiere i tillegg til kravet fra
mastergradsforskriften og kvalifikasjonsrammeverket om en
akademisering. En interessant oppfølgingsundersøkelse vil være
hvorvidt det europeiske kvalifikasjonsrammeverket har påvirket
utdanningen i intensivsykepleie og hvordan.
Funn i undersøkelsen støtter opp om det tidligere
undersøkelser har vist; at det kan være nyttig med en
oppjustering av begge rammeverkene slik at de
ivaretar samfunnsbehov og en internasjonalisering av
utdanningsforløp for profesjonsutdanninger i stigen
bachelor, master og PhD. Kartleggingen kan også være
nyttig for øvrige videre- og mastergradsutdanninger i
spesialisthelsetjenesten som befinner seg i samme situasjon i
denne overgangsfasen.
Referanser:
1. St.meld. nr. 16 (2010 –2011).
Nasjonal helse- og omsorgsplan 2011–2015.
2. Råholm, MB, Hedegaard BL, Löfmark A,
Slettebø Å. Nursing education in Denmark, Finland, Norway and
Sweden – from Bachelor’s Degree to PhD. Journal of
Advanced Nursing 2010;66: 2126–2137.
3. Mastad V. Videreutdanning i
ingenmannsland? Sykepleien 2012;2:82-83.
4. Davies R. The Bologna process: the quiet
revolution in nursing higher education. Nurse Education Today
2008;28:935–42.
5. Palese A, et. al. Bologna Process, More
or Less: Nursing: Education in the European Economic Area: A
discussion Paper. International Journal of Nursing Education
Scholarship 2014;11:1–11.
6. Kunnskapsdepartementet. Nasjonalt
kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. Oslo, 2011.
7. www.nokut.no.
8. Prøitz TS. Learning outcomes: What are
they? Who defines them? When and Where are they defined?
Educational Assessment, Evaluation and Accountability
2010;22:119–37.
9. Gynnild V. Kvalifikasjonsrammeverket.
Begreper, modeller og teoriarbeid. Uniped 2011;34: 18–32.
10. Kunnskapsdepartementet. Rammeplan for
videreutdanning i intensivsykepleie. Oslo, 2005.
11. Helsedirektoratet. (2012). Behovet for
spesialisert kompetanse i helsetjenesten. En status-, trend- og
behovsanalyse fram mot 2010. Rapport IS-1966.
12. Stortingsmelding nr. 47
(2008–2009). Samhandlingsreformen. Rett handling – på
rett sted til rett tid. Oslo, Sosialdepartementet.
13. Stortingsmelding nr. 13 (2011-2012):
Utdanning for velferd. Oslo, Sosialdepartementet.
14. Hellesø R. Utdanning for
fremtiden. http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/ (4.5.2014).
15. Kunnskapsdepartementet. Forskrift
om krav til mastergrad. 2005, Hefte 14.
16. NOKUT (2013). Veiledning til
studietilsynsforskriften med retningslinjer for utforming ved
søknader om akkreditering av studier i andre syklus.
17. NSFLIS-rapport (2009). Kartlegging av
videreutdanning intensivsykepleie og helseforetakenes behov for
intensivsykepleiere for perioden 2009–2015.
18. NOKUT (2012). En mastergrad er ikke en
mastergrad. Mastergrader ved statlige og private høyskoler. Rapport
nr. 2012–6.
19. Hunstad, A, Karlsen MMW, Skogsaas B.
(2014). På vei mot en mastergrad. NSFLIS-rapport ved
utdanningsutvalget NSFLIS foreløpig ikke publisert.
20. Hansen C, Hamric B. Reflection on the
Continuing Evolution of Advanced Practice Nursing. Nursing Outlook
2003;51:203-2011.
21. Hutchinson M, East L, Stasa H, Jackson
D. Deriving Consensus on the Characteristics of Advanced
Practice Nursing. Nursing Research 2014; 62:116–128.
22. Fagerström L. Introduction till
Avancerad klinisk omvårdnad. I:
Fagerström L, red. Avancerad klinisk Sjuksköterska.
Lund: Studentlitteratur AB,2011.
23. NOU 2008:3. Sett under ett – Ny
struktur i høyere utdanning.
24. NIFU (2014). Mastergradsutdannetes
arbeidsmarkedssituasjon og vurdering av utdanningen et halvt år
etter fullført utdannelse. Rapport 17/2014.
0 Kommentarer