Er iranske kvinners smerteopplevelser påvirket av islamsk kvinnesyn?
Bedre psykisk helse hos kvinner med iransk kulturbakgrunn er avhengig av at de selv blir bevisste på hvordan iranske verdier påvirker deres opplevelser av smerte.
I min hovedoppgave ved Institutt for sykepleievitenskap ønsket jeg å undersøke smertebeskrivelser fra kvinner med iransk kulturbakgrunn. Jeg kom frem til at smertebeskrivelser hos iranske kvinner har en kompleks forankring i, og er sterkt påvirket av, kvinnesynet i Iran. Jeg tror iranske kvinner vil få det bedre i Norge dersom de lærer å sette mer pris på egne følelser og tanker og lærer seg å snakke om sine smerteopplevelser. Etter min mening bør iranske kvinner bli mer integrerte og delta mer aktivt i ulike samfunnsaktiviteter. De bør også bli mer bevisste på islamsk kvinnesyn og hvordan dette preger dem.
Fremgangsmåte
Jeg gjorde en grundig litteraturanalyse og tok utgangspunkt i denne da jeg valgte hva jeg ønsket å fokusere på i min undersøkelse. Jeg intervjuet fem kvinner med iransk kulturbakgrunn som har bodd i Norge mer enn ti år. Den yngste respondenten er 39 år og den eldste er 55 år gammel. De er flyktninger og ble tvunget til å forlate hjemlandet sitt av politiske og sosiale årsaker. Samtlige er gift og har kommet til Norge med sine ektefeller og barn. Gruppen er sammensatt; alle kvinnene har forskjellige utdanning, klasse og religiøs bakgrunn. De er i ulik alder og lider av forskjellige sykdommer som resulterer i kroniske smerter, blant annet migrene, fibromyalgi, ryggsmerter og hoftesmerter. Respondentene har hatt disse kroniske smertene i cirka ti år. Intervjuene ble tatt opp på lydbånd. Samtidig noterte jeg observasjoner, tanker og inntrykk jeg fikk underveis i intervjuet. Jeg noterte også mitt helhetsinntrykk av respondentene og spesielle ting jeg la merke til. Intervjuene ble skrevet ut i sin helhet fra lydbåndene på persisk.
Iransk kvinnesyn
Inntil forrige århundre ble kvinner i vestlige land diskriminert i like stor grad som kvinner i Midtøsten blir det i dag (1). Flere studier har vist at kvinners stilling i muslimske land er undertrykket og at islamske lover beskytter dette. (2,3,4).
I Iran er det en allment akseptert at mennene oppfører seg autoritært mot kvinnene og det er naturlig for kvinnene å adlyde mennene i familien. Islam har i flere århundrer lagt forholdene til rette for diskriminering av kvinner. Ulike klasser i samfunnet er preget av denne tradisjonen (5,6). Dette får konsekvenser på alle plan i samfunnet også økonomisk og utdanningsmessig.
Jeg mener at iranske kvinners smerteopplevelser er påvirket av det konservative kvinnesynet som eksisterer i Iran. Det konservative kvinnesynet innebærer at kvinner ikke blitt sett på som likeverdige med menn noe som gjør at kvinner risikerer å undervurdere seg selv og sine følelser (6).
Historisk sett kan diskriminering av kvinner og manglende respekt for deres følelser påvirke kvinners oppfatninger av seg selv. Å ha uhensiktsmessig tålmodighet og utholdenhet i forhold til en smertetilstand kan være en konsekvens av dette forholdet. For ytterligere å belyse kvinners holdninger til smerter vil jeg i det følgende diskutere de grunnleggende psykologiske årsakene til dette fenomenet.
Smertehåndtering
Ifølge Mossafa (7) må barn, ut ifra ulike personlighetsteorier, oppleve respekt, kjærlighet og likestilling for å kunne etablere en solid og selvstendig personlighet, respektere egne følelser og bli i stand til å vise dem. I motsatt fall kan barna utvikle en personlighet som er preget av redsel og frykt, komme i konflikt med sine omgivelser og bli tvunget til å gå på akkord med seg selv for å tilpasse seg disse. Barna etablerer et reelt selv som kan være preget av lav selvtillit, bekymringer, konflikt, sinne og mindreverdighetsfølelse. Det betyr at det reelle selvet reflekterer barnets oppvekstmiljø.
Etter som det strider mot menneskets i natur å leve med opplevelse av nedverdighet og frykt i hverdagen, finner det ubevisst en løsning på forholdet. For å kunne balansere dagliglivet og skape harmoni inne i seg etablerer barna etter hvert et idealisert selv. En personlighet som dekker over barnets svakheter og som er akseptert i miljøet. Å gi barna trygghet og selvrespekt til kan bidra til at de opplever balanse i dagliglivet og i sosiale sammenhenger (Saadati, 2006).
Indre konflikt
Iranske kvinner, som i ulik grad har opplevd frykt, mindreverdighet og diskriminering i sin oppvekst, kan utvikle et idealisert selv som er preget av tålmodighet, utholdenhet og taushet for å komme i harmoni med seg selv og sine sosiale omgivelser. De viser trygghet og verdighet fordi disse verdiene er det som sosialt sett er akseptert og verdsatt. På den måten opplever de mer balanse, kontroll og selvtillit i sine sosiale relasjoner, og ikke minst i forhold til sin idealiserte personlighet.
Videre vil en person med et sterkt utviklet idealisert selv lide under en grunnleggende konflikt og kanskje selvhat. Iranske kvinner vil før eller siden komme i sosiale situasjoner og familiesammenhenger hvor det blir vanskelig å opprettholde det idealiserte selvet. En smertetilstand kan føre til at de kommer i konflikt med seg selv og utvikler selvhat og selvforakt, og de blir tvunget til å ty til forskjellige unnskyldninger for å utviske sitt reelle selv og på den måten komme i psykologisk balanse. Årsaken kan være at de ubevisst ønsker å være mer åpne om sine smerter. De ønsker å vise at de har det vondt, men tillærte kulturelle verdier krever at de holder seg stille og viser tålmodighet og utholdenhet. På den måten mister de i mindre grad sin trygghet, stolthet og kontroll i dagliglivet (Mossafa, 1995).
Konklusjon
På grunn av det dominerende kvinnesynets innvirkning på oppvekstmiljøet kan smerteopplevelser for iranske kvinner føre til angst, depresjon, aggressivitet, overfølsomhet, overdreven tålmodighet og utholdenhet. Dette forholdet kan utvikle seg til en ond sirkel og føre til sterkere symptomer og smerteopplevelser hos iranske kvinner.
Litteratur
- 1. Ebadi S, Kim U, Sindin A. Democracy, Human Rights, and Islam in Moderen Iran: Psychological, Social, and Cultural Perspectives. Bergen: Fagbokforlaget, 2004.
- 2. DeMaris A, Swinford S. Female Victims of Spousal Violence. Factors Influencing Their Level of Fearfulness. Family Relations. 1996; January, 98-106.
- 3. Hay-Yahia MM. Wife Abuse and Battering in the Sociocultural Context of Arab Society. Family Process 2000; 39(2): 237-255.
- 4. Rizzo H, Meyer K, Ali Y. Women's Political Rights: Islam, Status and Networks in Kuwait. Sociology 2002; 36 (3): 639-662.
- 5. Kosropanah, M. Iranians women's aim and fight from Mashroteh til Pahlavi. Iran, Tehran: Payme Emroz, 2002. forskerens oversettelse fra persisk til engelsk
- 6. Kar M. A Research about Violoence Against Women in Iran. Iran, Tehran: Roshangaran and womens studies, 2000.
- 7. Mossaffa MJ. (1995). Karen Hornay: Our inside conflict. Iran, Tehran: Behjat Publiser, 1995. (Forskerens oversettelse fra persisk til engelsk)
0 Kommentarer