Livskvalitet til hvilken pris?
Økonomiske begreper som effektivitet, lønnsomhet og konkurranse truer grunnleggende verdier som tillit, ansvar og respekt.
Identitet, mening og ansvar er begreper som får aktualitet i et
levende samspill mellom integrerte mennesker. Når vi i økende grad
reduserer oss selv til kunder på helsemarkeder styrt av
markedsmekanismer og prismekanismer, står vi i fare for å havne i
en tilstand der vi passivt tilpasser oss utviklingen i stedet for å
ta styringen selv!
Familieprosjektet
I denne artikkelen argumenterer vi for at innføringen av
økonomiske styringsmodeller i helsevesenet har ført til at
økonomiske begreper som effektivitet, lønnsomhet og konkurranse har
fortrengt humanistiske verdier som respekt, ansvar og tillit.
Problemstillingen blir eksemplifisert gjennom Familieprosjektet
(Nasjonalt Kompetansesenter for læring og mestring ved kronisk
sykdom, Aker Sykehus) som fokuserer på familier som har barn med
nedsatt funksjonsevne og/eller kronisk sykdom (1).
Familieprosjektet skal gjennom desentraliserte dialogbaserte
læringstilbud bidra til økt livskvalitet for familier i målgruppen.
Søkelyset rettes mot samspillet mellom individer mer enn egenskaper
ved den enkelte.
Økt fokus på familier som har barn med nedsatt funksjonsevne
og/eller kronisk sykdom førte til at Familieprosjektet ble
opprettet i 2001 (1). Familieprosjektet er av Arbeids- og
inkluderingsdepartementet lagt til Nasjonalt Kompetansesenter for
læring og mestring ved kronisk sykdom, Aker Universitetssykehus
HF.
En viktig oppgave i Familieprosjektets virksomhet er å
planlegge, gjennomføre og evaluere desentraliserte tiltak som
bidrar til at denne gruppen får hjelp til å mestre utfordringer i
hverdagen på en mest mulig hensiktsmessig måte. Ved å opprette
møteplasser for dialogbasert samhandling mellom familier i
målgruppen og fagpersoner fra ulike profesjoner legges grunnlaget
for utvikling av relasjoner og samspill som skal bidra til mestring
og økt livskvalitet i hverdagen.
Økonomiske styringsmodeller
Innføringen av økonomiske styringsmodeller i norsk helsevesen
har ført til at fokus dreies i retning av kortsiktige
lønnsomhetsmål. Forskning vedrørende mestring har i
overensstemmelse med denne utviklingen vært individfokusert (2).
Det vil blant annet si at effekten av ressursbruk på
familierettede læringstilbud blir målt gjennom objektive
velferdskriterier på individnivå. Konsekvensen er at familierettede
tiltak som fremmer livskvalitet på lang sikt står i fare for å bli
ofret dersom verdien av tiltakene bare måles langs en økonomisk
verdiskala.
Dersom vi endrer perspektiv og betrakter mestring som et
resultat av sosialt samspill mellom individer må det derfor
utarbeides nye metoder som fanger inn virkningene på familienes
livskvalitet.
Nytte eller livskvalitet
Familierettede læringstilbud skal bidra til å forbedre evnen
til å mestre hverdagen for familier med barn som har nedsatt
funksjonsevne og/eller kronisk sykdom. Det er en utbredt enighet om
at livskvalitet forutsetter mer enn tilfredsstillelse av materielle
behov (3). Formuleringen «evnen til å mestre hverdagen» kan forstås
på tre nivåer;
– Et behagelig liv – med størst mulig nytte overskudd
– Et godt liv – mulighet til å utnytte mest mulig av sitt
potensial
– Et meningsfullt liv – bidra til å virkeliggjøre verdier
utenfor seg selv
«Et behagelig liv» bygger på at individet får tilfredsstilt
sine grunnleggende behov og at hverdagen mer preges av behag enn av
ubehag.
På dette nivået er det viktig at målgruppen «får informasjon om
barnets diagnose og funksjonsnedsettelse, om tjenestetilbudet, om
rettigheter og at det skapes muligheter for å møte andre i samme
situasjon» (4). Denne definisjonen har mye til felles med
økonomiens kostnad/nytte analyser. Målsetningen er å skape så mye
nytte som mulig innenfor en gitt budsjettramme.
«Et godt liv» kjennetegnes av at individet får anledning til å
utvikle et vidt spekter av sine evner. Forutsetningen for
autentisitet er at menneskene gis anledning til å utvikle sitt
iboende potensiale optimalt gjennom aktiv handling innenfor et
sosialt fellesskap. Et autentisk liv er et liv i stadig utvikling i
et gjensidig forpliktende samspill med omgivelsene. Det er i denne
sammenhengen viktig at familien utvikler kunnskap og kompetanse som
bidrar til å oppdage og bli kjent med utviklingspotensialet, og at
de blir i stand til å utnytte mulighetene optimalt.
«Et meningsfullt liv» inneholder i tillegg til de to første
nivåene muligheten til å engasjere seg i oppgaver som overskrider
selvet. Det vil si at individet gis mulighet til å bidra i
handlinger som kommer andre mennesker til gode. Det meningsfulle
liv forutsetter dermed at personen inngår som en medansvarlig
deltaker i sosiale prosesser. Det vil blant annet si at formålet
med å delta i gruppeprosessene ikke bare er motivert ut fra ønsket
om egen gevinst, motivasjonen er i minst like stor grad basert på
ønsket om å bruke sin kunnskap og sine erfaringer til beste for de
øvrige deltakerne i gruppen.
For å oppnå målsetningen om forbedret evne til å mestre
hverdagens utfordringer mener vi at alle de tre nivåene i
livskvalitetsbegrepet bør inngå. Utviklingen fra et behagelig til
et meningsfullt liv innbefatter endringer langs flere dimensjoner.
Mens et behagelig liv fokuserer på nytte som et middel til
individuell behovstilfredsstillelse er et meningsfullt liv mer
orientert mot egenverdien av å delta og bidra i meningsfulle
sosiale prosesser.
Markedstenkning
En konsekvens av at økonomiske begreper og modeller har fått
økt innflytelse i helsevesenet er at virkemidler som
«konkurranseutsetting», «outsourcing», «privatisering» og
«benchmarking» stadig oftere blir brukt for å få helsesektoren til
å fungere knirkefritt, det vil si mest mulig effektivt og lønnsomt.
De nye begrepene bidrar til at «kvantitet» kommer i fokus mens
«kvalitet» skyves i bakgrunnen. Virkningen blir at verdimessig
mangfold forvandles til endimensjonale monetære (penger)
størrelser. I kjølvannet av denne utviklingen er sykehus blitt til
helseforetak, pasienter er forvandlet til brukere/kunder og ansatte
blir betraktet som en økonomisk ressurs.
Endringen av fokus påvirker ikke bare prioriteringene i
helsevesenet, den virker også inn på de menneskene som blir berørt.
Når effektivitet, konkurranse og økonomisk lønnsomhet overtar
plassen for tillit, forpliktelse og verdighet blir menneskene
berørt på et dypere plan.
I følge Nafstad (6) vektlegger moderne markedsøkonomi
«egeninteresse og rollen som konsument og forbruker snarere enn å
legge vekt på medborgerlig ansvar og plikter i samfunnet». Med
bakgrunn i at vi mennesker ser ut til å være i stand til å tilpasse
oss de fleste endringer, bare tilstanden varer lenge nok, kan vi
lett komme i en situasjon hvor vi aksepterer markedstenkning innen
helsesektoren uten å at vi blir oppmerksomme på de problemene som
følger i kjølvannet av økonomiseringen.
Verdikonflikt og virkelighetsoppfatning
Dersom familierettede læringstilbud blir vurdert med basis i
økonomisk lønnsomhet vil verdier knyttet til «mening» og
«livskvalitet» falle ut samtidig som nytte kvantifisert gjennom
økonomiske kostnads/nytte analyser blir prioritert. Resultatet er
at individuelle velferdsmål knyttet til «et behagelig liv» blir mer
synlige samtidig som verdier knyttet til «et meningsfullt liv»
forsvinner bak et tåketeppe. Årsaken er at «behag» og «ubehag»
lettere lar seg registrere gjennom kostnad/nytteanalyser enn
«mening», som bare blir synlig gjennom deltakelse over tid i
sosiale prosesser.
Ut fra denne vurderingen er det ikke urimelig å hevde at
uenighet om ressursprioriteringer kan skyldes at beslutningstakere
og brukere ser virkeligheten ut fra ulike perspektiver. På den ene
siden har vi sannsynliggjort at økonomiske kostnad-/nytteanalyser
bidrar til økende fokusering på, og vektlegging av «resultater,
måloppnåelse og budsjettkontroll» (5) og på den andre siden har vi
argumentert for at «mestring» ikke kan isoleres fra relasjonelle
begreper som «prosess» (utvikling av potensiale) og «mening»
(sosiale verdier). Begrepet «mestring» blir nesten tømt for innhold
dersom det settes inn i en endimensjonal økonomisk
verdiskala.
For å håndtere dette utfordrende dilemmaet er etablering av
dialoggrupper et interessant virkemiddel.
Etablering av dialoggrupper
I Stortingsmelding nr. 26 (1999–2000) (7) blir det påpekt at
økt medvirkning vil endre både pasientrollen og ekspertrollen i
fremtiden. Fokus rettes mot nettverk bestående av integrerte og
ansvarlige deltakere i stedet for individuelle aktører styrt av
strategisk eller instrumentell rasjonalitet (8).
Familieprosjektets satsning på etablering og utvikling av
dialoggrupper, som et virkemiddel for å fremme selvutviklende og
meningsbærende samspill, passer godt inn i dette perspektivet. En
viktig forutsetning er at brukers kunnskap og erfaring er
likeverdig med fagkompetanse.
Ved å sidestille brukerens og fagpersonens kunnskap og
erfaring, ønsker man å stimulere til at deltakerne i dialoggruppene
får inspirasjon og relevant informasjon. Dette kan bidra til å
utvikle de dimensjonene som er viktige i relasjon til livskvalitet
og mestring i familiene. Fokus på brukermedvirkning bidrar til at
oppmerksomheten retter seg mer mot deltakernes potensialer og
muligheter, både som individer og gruppe, enn mot sykdom og
diagnoser.
Ved å gi foreldrene mulighet til å fortelle sin historie og
dele erfaringer med andre foreldre og ulike fagpersoner, initieres
prosesser som kan bidra til at den enkelte utvikler relasjoner
basert på deltakelse og innlevelse som overskrider egne
problemstillinger.
Opprettelsen av dialoggrupper er hensiktsmessige virkemidler
for å samordne interesser og synspunkter gjennom utvikling av
relasjoner mellom de ulike aktørene. For at prosessen skal bli
vellykket må følgende kriterier være tilfredsstilt;
– Det bærende element i dialogen er en utveksling av
meningselementer, mellom to eller flere personer eller
– En refleksjon av meningselementer på et indre plan hos den
enkelte.
– Det sentrale er at dialogen stimulerer bevisstheten gjennom
krysning av perspektiver.
– Dialogen forutsetter derfor både egen aktivitet og
meiningsdanning og evne til å ta den andres standpunkt eller
perspektiv.
Dialoggrupper (kommunikativ arena) er velegnet i situasjoner
der flere ulike verdier og perspektiver møtes (9).
Familieprosjektet preges både av perspektiv og verdimangfold og
tilfredsstiller dermed forutsetningene. Ved å etablere
dialoggrupper legges forholdene til rette for kommunikativt
samspill mellom de ulike deltakerne (jfr. figur 1).
Gjennom deltakelse i dialoggrupper stimuleres deltakernes
kreativitet gjennom øvelse i å betrakte virkeligheten fra ulike
perspektiver. Perspektivmangfoldet bidrar også til å utvikle
deltakernes empatiske evner. Gjennom felles bearbeiding av, og
refleksjon over, egne og andres historier legges også grunnlaget
for felles verdier og identitet.
Avslutning
Det er viktig å være bevisst at resultatet av en ekspanderende
markedstenkning kan bli at vi fratar oss selv ansvaret for
utviklingen og gjør oss selv til slaver av de upersonlige
markedskreftene. Før vi vet ordet av det kan vi komme i en
situasjon der vi opplever det som uproblematisk at
kostnad-/nytteanalyser er det avgjørende kriterium for
prioriteringer i helsevesenet.
For å unngå at familierettede tiltak basert på livskvalitet og
fellesverdier blir nedprioritert til fordel for tiltak med høy
kortsiktig nytte er det derfor nødvendig å motivere
beslutningstakerne til å bevege seg i en retning som gjør at de får
øye på disse sentrale delene av livskvaliteten.
Litteratur
1. Nasjonalt Kompetansesenter for læring og mestring ved
kronisk sykdom (2002), Statusrapport 30. mai 2002, Aker
Universitetssykehus HF, 0514 Oslo.
Lastet fra internett 03.05.07
http://www.aker-universitetssykehus.no/LMS/rapporter/statusrapp%202002.pdf
2. Grøholt EK, Nordhagen R, Heiberg A. Mestring hos foreldre
til barn med funksjonshemninger, Tidsskr Nor Legefor 2007; 127(4):
422-6.
3. Bentsen SB. Kroniske smerter og livskvalitet. Tidsskr Sykepl
2004; 17: 42-45.
4. ]Arbeids- og Inkluderingsdepartementet - St.prp.nr 1,
(2004-2005),
http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/dok/regpubl/stprp/20042005/stprp-nr-1-2004-2005-/2html?id=290970
5. Nakrem S. Moderniseringens fallgruver. Tidsskr Sykepl 2004;
6: 30-35.
6. Nafstad E. (2005), Forholdet mellom individualisme og
fellesskap: En utfordring for positiv psykologi. Tidsskrift for den
Norske Psykologforening 2005; 42: 903-8.
7. Helse og Omsorgsdepartementet, St. meld. Nr.26 (1999-2000),
Om verdiar for den norske helsetenesta,
http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/19992000/stmeld-nr-26-1999-2000-/1.html?id=192851
8. Ims K, Jakobsen O. (2005), konkurranse eller samarbeid,
vurdert i lys av mekanisk og organiske perspektiver på økonomi,
working paper No. 1/2005, Handelshøgskolen i Bodø.
9. Ingebrigtsen S, Jakobsen O. Økonomi, Natur og Kultur.
Abstrakt forlag AS,
2004.
0 Kommentarer