Tro og tradisjoner ved dødsleiet
Sammendrag: Arbeidet med omsorg for mennesker i livets sluttfase er krevende og kan bli svært vanskelig dersom vi som helsepersonell ikke innehar den nødvendige kunnskap om det å møte mennesker fra fremmede kulturer og religiøse retninger. Det kan være tradisjoner, ritualer og ulike behov som vi av en eller annen grunn ikke kjenner til. Artikkelen søker å avdekke noen slike usikkerhetsmomenter. Sentrale stikkord er vaskeseremonier, svøping av avdøde, gravlegging versus kremasjon, pårørendes rolle eller forholdet til religiøse ledere. Spørsmålet, blir hvordan vi som sykepleiere skal forholde oss til slike dimensjoner. Artikkelen viser et enormt mangfold og store individuelle forskjeller på tross av samme kulturelle og religiøse bakgrunn. Enkeltindividets behov og rett til selv å ha innflytelse over sin situasjon må derfor være styrende for arbeidet vi som helsepersonell utfører. Artikkelen gir et bilde av de forventninger og behov vi kan komme til å møte i arbeidet med fremmedkulturelle pasienter.
Omsorg ved livets slutt er et tema det er blitt skrevet mye om.
Menneskets helhet med fysiske, psykiske, sosiale og åndelige sider
kommer sjelden til syne tydeligere enn når livet er i ferd med å
opphøre. Det sosiale nettverket og de eksistensielle spørsmål står
sentralt, også sykepleiere har dette som fokus i sin omsorg for den
syke.
Men hva gjør vi når forventningene til denne omsorgen avviker
fra våre referanserammer? Når den åndelige siden ikke innebærer
behovet for samtale med prest, men en imam; når pårørende ikke
lenger bare er ektefelle og barn, men en hel slekt?
- For en tid tilbake opplevde jeg et spesielt møte på en
senvakt. En godt voksen muslimsk mann kom til oss på medisinsk
avdeling sammen med sin familie. Diagnosen var kreft, og det var
uvisst hvor lang tid han hadde igjen å leve. Utover kvelden ble
bevisstheten redusert og respirasjonen svakere. En av pasientens
sønner, en mann omtrent på min egen alder, hadde behov for å prate.
Hva ville skje etter at faren sovnet inn? En vaskeseremoni var
ønskelig, men hvordan skulle vi løse dette praktisk? Han hadde
flere spørsmål som jeg ikke kunne svare på...
Våre behov, atferd og følelser når vi selv eller en av våre
nære skal dø er påvirket av den kulturen vi er vokst opp i. Og
sentralt i kulturen står religionen.
For helsepersonell og medpasienter kan det føles sjokkartet
hvis avdelingen plutselig fylles til trengsel av «hysteriske
gråtende mennesker», «invasjon» av besøkende og en helt annen
tilnærming til religiøs tro enn vi er vant til. Ved å ha kunnskap
og være forberedt, kan man skape en bedre avskjedssituasjon for den
døende og de pårørende, og samtidig ivareta andre pasienter og den
daglige driften av avdelingen.
Et informasjonsprosjekt
Prosjektet
Religiøse og kulturelle forskjeller - tro og tradisjoner ved
dødsleiet ble igangsatt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, som
et resultat av de utfordringene man sto overfor i møte med etter
hvert betydelige pasientgrupper med etniske minoritetsbakgrunn.
Uvitenhet om dødstradisjoner i andre kulturer og religioner enn vår
egen, skapte usikkerhet og en opplevelse av å komme til kort.
Dette var bakgrunnen for prosjektet, som gikk ut på å samle
relevant informasjon om tradisjoner rundt dødsleiet innenfor islam,
hinduismen, buddhismen og jødedommen for å bidra til en bedre
omsorg ved livets slutt for pasienter og pårørende tilhørende ulike
etniske minoritetsgrupper.
Kilder
I prosjektet var de ulike religiøse miljøer hovedkilden til
informasjon, og da hovedsakelig i form av samtaler med forskjellige
religiøse ledere. Representanter for «hverdagsmennesket» innenfor
de ulike trosretningene var også en viktig kilde til informasjon.
To begravelsesbyråer ble brukt som kilde til praktisk informasjon
om stell og transport av avdøde. I tillegg ble det foretatt
intervjuer med helsepersonell. Litteratur om ulike gravskikker og
ulike trossamfunns eget publiserte materiale, ble også benyttet i
arbeidet (1, 2, 3, 4, 5, 6).
Et sammensatt bilde
Prosjektarbeidet gjorde det klart at det ikke finnes fasitsvar.
Informantene vitner om et enormt mangfold av ulike trosretninger og
subkulturer innen de ulike religionene og om ulike erfaringer både
på det kollektive og individuelle plan.
Et likhetstrekk blant mange av informantene var at det virket
som om dette var noe man til en viss grad kviet seg for å snakke
om. Inntrykket var at usikkerhet og mangel på rutiner gjorde at
dette var et problemfylt område man helst unngikk.
Dødstradisjoner i flere religioner
ISLAM
Islamsk tro beskriver livet etter døden som en overgang til en
ny åndelig tilstand. Avdødes kropp skal vises stor respekt, fordi
sjelen lever videre i det døde legemet. Utenforstående påpeker en
verdighet og respekt for den døde de sjelden har sett i norsk
kultur. Det er en plikt for det muslimske samfunnet å sikre alle
troende en verdig gravferd. For nær familie er det å vaske den døde
en plikt, og det er en ære å få bære den døde til graven.
Alle muslimske kulturer praktiserer en felles
begravelsesseremoni som består av en rituell vask, svøping, bønn og
gravlegging. Helsepersonellet skal derfor ikke vaske avdøde. Dette
gjøres av nærmeste pårørende av samme kjønn under en rituell
seremoni. Det er ingen bestemte krav til rommet som benyttes. De
kroppsdeler som en muslim er påbudt å skjule ifølge Koranen, er
tildekket. Hele kroppen vaskes etter bestemte regler før den svøpes
i hvitt klede uten sømmer. Kvinner skal i tillegg bære et slør i
samme materiale. En kvinne fortalte meg at noen troende muslimer
vasker kleder til svøping i hellig vann fra Mekka under
pilegrimsferden, som er obligatorisk for troende muslimer.
I moskeen holdes det gravferdsbønn for Allahs barmhjertighet og
tilgivelse for avdøde. Alle muslimer har plikt til å delta i
bønnen. Muslimer gravlegger alltid sine døde. Kremasjon er forbudt
etter islamsk lov. Muslimer benytter egne gravlunder: Norsk
tradisjon med gjenbruk av gravplasser er ikke akseptert. Islam
krever at den døde skal gravlegges vendt mot den hellige byen
Mekka.
Gravlegging skal skje så raskt som mulig etter dødsfall.
Pårørende får ofte hjelp av andre i miljøet til å planlegge de
praktiske forholdene. Det kan oppstå problemer dersom
helsepersonellet og begravelsesbyrå ikke er effektive nok i sine
gjøremål.
I enkelte miljøer, eksempelvis i tyrkiske og pakistanske
miljøer, er det tradisjon for å sende den avdøde til sitt hjemland
for gravlegging der. Enkelte moskeer har derfor opprettet ulike
fond for sine medlemmer som gjør denne skikken økonomisk mulig å
gjennomføre. To av imamene jeg snakket med, understreker på den
andre siden Koranens anbefaling om gravlegging i nærmeste by.
Alle mine muslimske kilder vektlegger tradisjonen med
sykebesøk. Denne skikken er høyt prioritert i de muslimske
miljøene. Av denne grunn kan antallet venner og bekjente av den
avdøde være høyt. Vennene vil ikke bare besøke, men også pleie den
døende, be med den døende, lese fra Koranen og framsi
trosbekjennelsen før døden inntrer, noe som har stor betydning.
Etter at døden har inntruffet, vendes hodet mot Mekka i den
tradisjonelle bønnestillingen.
Helsepersonell kan fortelle om høylytt gråt og nærmest
hysteriske pårørende etter dødsfall. Kilder fra de muslimske
miljøene forklarer dette med individuelle forskjeller i å uttrykke
sorg. Det benektes at pårørende påfører seg selv skade eller på
annen måte framprovoserer gråt, da dette er forbudt etter islamsk
lov. Tilstedeværelsen av gråtekoner er imidlertid kulturelt
betinget, og har ingen sammenheng med islamsk tro.
Imamer understreker at hensynet til den syke skal komme først,
men at det kan være vanskelig for pasienten selv å sette grenser.
Dette er noe helsepersonell bør være oppmerksomme på. Mange
besøkende kan være et problem på et sykehus. Det påpekes fra
enkelte hold at problemet kan løses gjennom besøkstider og
gjensidig forståelse fra begge parter. Det vil for mange besøkende
være svært viktig å vise at de har kommet på besøk. Dersom
sykepleieren tilbyr å varme opp maten de har med seg (vår
blomstertradisjon er ikke vanlig), eller tilby en skriftlig hilsen,
kan det ofte være en god løsning.
JØDEDOMMEN
Jødedommen beskriver også livet etter døden som overgangen fra
den fysiske verden til den åndelige. Sjelen lever videre og skal
behandles med respekt og verdighet. Ulike ritualer og tradisjoner
skal gjennomføres. Det mosaiske trossamfunn har egne utvalgte
medlemmer som tar hånd om de døde. Å være medlem av Chevra Kadisha
(Det hellige selskap), som gruppen heter, er et ærefullt oppdrag
som ofte går i arv innenfor familien. Prinsippet om lik gravferd
for alle er viktig, da alle troende står likt framfor Gud etter at
døden har inntruffet.
Den døde skal aldri etterlates alene. Fram til begravelsen skal
han alltid ha noen sittende hos seg. Min personlige erfaring er
imidlertid at denne tradisjonen ikke alltid følges. Dersom
pårørende ikke har mulighet til å være til stede, kan medlemmer av
Chevra Kadisha være behjelpelige. Jødedommen beskriver sykebesøk og
pleie av døende som en god gjerning. Mine kilder beskriver likevel
færre besøkende enn tilfellet er blant muslimene. Besøkende leser
fra hellige skrifter og ber for den syke. De vil også framsi
trosbekjennelsen når døden er nært forestående, siden en troende
jøde alltid skal forlate livet i bekjennelse til Gud.
Besøkende kan praktisere ulike tradisjoner som ikke har direkte
tilknytning til religion, som det å rive seg i klærne med høylytt
gråt som et tegn på sorg. Mine kilder forklarer dette med bakgrunn
i ulike kulturer og praksis blant ortodokse og vanlige troende.
Tradisjonen med å tildekke speil for å slippe å møte «det onde
øyet» og «se» sin egen sorg er et eksempel på overtro.
Det skal tennes et lys på hver side av den døde. Disse
symboliserer lyset i mennesket. Alle vinduer skal holdes lukket.
Helsepersonell skal ikke vaske den avdøde, da det gjøres under
en rituell seremoni i det mosaiske trossamfunns eget gravkapell.
Personer av samme kjønn vasker hele kroppen før overskylling med 27
liter vann som symbol på den siste renselse med livets vann før
gjenfødelsen. Kroppen svøpes så inn i hvitt klede uten sømmer eller
gjensydde åpninger.
Begravelsesseremonien holdes i kapellet før den døde bæres til
graven, noe som kun kan gjøres av jødiske familiemedlemmer født av
en jødisk mor. Kremasjon er forbudt, og gravlegging skal skje så
kort tid etter dødsfallet som mulig helst innen solnedgang samme
dag. Chevra Kadisha benytter derfor av praktiske grunner alltid
samme begravelsesbyrå. Det benyttes egne gravlunder da norsk
tradisjon med gjenbruk av gravplasser heller ikke er akseptert av
jødene. Et medlem av Chevra Kadisha har fortalt meg at det legges
litt jord fra Israel i kisten som den døde hviler i.
BUDDHISME
Buddhismen har ingen bestemt lære for hvordan den døde skal
stelles eller gravlegges. Tradisjonene som følges, er derfor
kulturelt betinget. Døden innebærer ikke slutten på livet, men at
nåværende tilstand avsluttes og en ny tilstand begynner.
Dødsøyeblikket er likevel en avskjed med nærstående og denne
verden. Sløvende medikamenter er ikke ønskelig fordi den døende bør
være i våken tilstand slik at drømmer og fantasier ikke villeder
sjelen ved gjenfødelse. I noen kulturer legges det også vekt på at
avdødes kropp ikke skal flyttes før etter en bestemt tid slik at
sjelen får ro og ikke villedes. Dette gjelder også personlige
eiendeler i hjemmet til avdøde. Mine kilder viser likevel
forståelse for at dette ønsket ikke alltid kan etterkommes på
institusjoner.
Et alter på rommet med religiøse symboler som figurer av
Buddha, bilder og lys, er ønskelig for mange. Den syke minnes på
sin tro, og mottar styrke og rettledning på veien til sjelens
gjenfødelse. Tent røkelse på alteret er imidlertid et ønske som av
ulike hensyn ikke alltid kan etterkommes.
Etter at døden har inntruffet, er det helsepersonellet som
steller den avdøde. Nærmeste pårørende bør imidlertid få tilbud om
å delta i handlingen samt frambringe klær den avdøde kan få på.
Tradisjonene som praktiseres er annerledes dersom den avdøde var
munk eller nonne.
Generelt avholdes det en seremoni i et vanlig norsk gravkapell,
før avdøde så gravlegges eller kremeres. I noen kulturer er
tidspunktet døden inntraff på av stor betydning for å fastsette
tidspunkt for begravelse og andre seremonier. Jeg er blitt fortalt
at det er tradisjon å legge ris, penger og personlige eiendeler i
kisten som avdøde kan ha nytte av i sitt neste liv. Ingen kilder
benekter at dette også praktiseres i dag, men fraråder det og
poengterer at tradisjonen kommer fra gammel overtro.
HINDUISME
Innenfor hinduismen innebærer ikke et dødsfall at livet tar
endelig slutt; det markerer avslutningen på en tilstand og starten
på en ny. Sjelen som lever videre, er i fokus og det praktiseres
ingen rituell vask. Tradisjonene som følges er symbolske handlinger
for å hjelpe sjelen gjennom gjenfødelsen til et høyere stadium.
Navnet på en av guddommene, for eksempel Shiva som er en av Guds
mange skikkelser, står sentralt for den døende som søker veiledning
inn i det nye livet. Enkelte kulturer praktiserer ofring av
materielle ting fra den syke til trengende som en god gjerning for
guddommene, eksempelvis en symbolsk sum penger. Jeg er blitt
fortalt at et pulver av sandeltre i rød eller gul farge, smøres på
den sykes panne mellom øynene for å gi velbehag og lindring. Det er
bestemte regler for dette avhengig av om den syke er kvinne, om hun
er gift eller enke.
Det er vanlig at helsepersonell steller den avdøde, og ikler
tøy som pårørende bringer dersom de pårørende selv ikke ønsker å
gjøre dette. Dersom avdøde er en gift kvinne og hennes mann er i
live, ikles hun sin brudekjole. I enkelte kulturer praktiseres det
et bad av avdødes kropp før bisettelsenø. Andre stenker vann
symbolsk på kroppen. Under slike ritualer og ellers under
begravelsesseremonien plasseres avdøde med beina vendt mot sør; det
er den veien sjelen vil gå i møtet med guddommene. Kun prestene
kjenner til all bruk av symbolikk og ritualer.
Avdøde vil alltid kremeres, og i enkelte land gjøres dette over
bål. Noen gravlegger urnen, mens andre tar den med til sitt
hjemland for askespredning i hellig vann.
Hva kan vi lære av prosjektet?
Informasjonen som er samlet i prosjektet, gir et innblikk i de
ulike verdensreligioners tro og tradisjon under og etter dødsleiet.
Religiøse ledere og andre som er intervjuet, er individuelle
representanter fra et enormt mangfold innen ulike trosretninger,
nasjoner og subkulturer innenfor de ulike religionene. Mennesker
med i utgangspunktet samme religionstilhørighet, vil derfor ha
ulike behov, ønsker og overbevisninger.
Prosjektet er ikke ment å styre helsepersonell i en bestemt
retning eller komme med fasitsvar. Hensikten er snarere å
frambringe bakgrunnskunnskap som kan nyttiggjøres i interaksjonen
mellom pasient og pårørende, noe som alltid vil være hovedkilden
til informasjon i den enkelte situasjon. Det er derfor viktig med
en bekreftelse fra de etterlatte at pleien og stellet av den
avdøde, er etter deres ønske. Dette fordi forståelsen og
oppfattelsen av død og sorg i stor grad er individuell, mange
ganger uavhengig av religiøs eller kulturell tilhørighet.
Prosjektet har begrenset nytteverdi dersom sykepleiere og annet
helsepersonell ikke anerkjenner pasientens behov og - ikke minst -
rett til å følge sine tradisjoner. Som sykepleiere må vi vise
respekt for pasienters ulike religionstilhørighet og mangfoldige
kulturelle bakgrunn. Bare sammen med respekt for enkeltindividet
kan økt kompetanse på området få reell betydning for den omsorg som
utøves av sykepleiere og helsepersonell til pasienter ved livets
slutt.
Litteratur
1. Muhammad, Ata ul-Mustafa. Slik begraver vi våre døde i islam
- tro og tradisjon. Oslo: Det teologiske fakultet, Universitetet i
Oslo, 1999
2. Den Islamske Informasjonsforening. Muslimer og helsevesenet.
Oslo: Den Islamske Informasjonsforening, 1997
3. Det Mosaiske trossamfunn i Oslo, www.dmt.oslo.no, 13.04.00
4. Nergaard G. Religion, livssyn og gravferd. En håndbok om
gravskikker. Oslo: Kommuneforlaget 1993,
5. Sender A. Skriftlig materiale utdelt av Chevra Kadisha, Det
Mosaiske trossamfunn i Oslo.
6. Diverse samtaler/intervjuer med anonyme kilder fra de ulike
religiøse miljøene.
0 Kommentarer