Alternativ fagdag
Bachelorstudentene i sykepleie ved Universitetet i Stavanger har fått en egen fagdag med fokus på alternativ og komplementær medisin.
Våren 2003 vedtok Stortinget forslaget til ny lov om alternativ
behandling som trådte i kraft 1. januar i 2004 (1). Loven sier at
befolkningen skal få bedre informasjon om alternativ behandling ved
at helsepersonell opparbeider seg kunnskap innen feltet. Utfordring
ved utformingen har vært balansen mellom pasientens valgfrihet og
behov for beskyttelse. En økende andel av befolkningen benytter seg
av alternativ behandling. Som følge av denne utviklingen ba
Stortinget Regjeringen i 1995 om å nedsette et utvalg for å utrede
hvilken plass alternativ medisin skulle ha innenfor helsevesenet og
for å vurdere godkjenningsordninger for alternativ medisin.
Temadag
På bakgrunn av dette har bacheolorutdanningen i sykepleie ved
Universitetet i Stavanger (UIS) siden 2005 hatt en temadag med
fokus på komplementær og alternativ medisin (KAM). Dette er i tråd
med Rammeplan og fagplan for utdanningen.
Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ
medisin (NAFKAM) ble opprettet i 2000 etter initiativ fra Norges
Forskningsråd. Målet er å gi forståelse av hva alternativ medisin
kan bidra med for å redusere sykdomsopplevelse og derigjennom bidra
til bedre livskvalitet og mestring. Ved siden av forskning skal
også NAFKAM være en rådgiver for utdanninger på universitets- og
høgskolenivå.
Sykepleierens rolle
I Rammeplan for sykepleieutdanning 2004, 3.3. står det:
Studentene skal etter endt utdanning ha handlingsberedskap til å
forholde seg til alternative behandlings- og lindringsmodeller. Vi
opprettet en komité i 2004 bestående av fire representanter for å
planlegge temaets plassering, innhold og aktuell litteratur. To
ansatte representerte bachelorutdanningen i sykepleie og underviser
i tilstøtende fagområder, mens den tredje representanten var
fagansvarlig for videreutdanning i kreftsykepleie. Den fjerde
representanten har blant annet sett på sykepleierens rolle i
spenningsfeltet mellom en biomedisinsk og en biopsykososial
tradisjon (2). To av disse representantene var på Nasjonalt
forskningssenter innen komplementær og alternativ medisins (NAFKAM)
konferanse for helsefagutdanningen i 2006 for å få ideer til
planlegging av undervisningsopplegg. Videre ble det foretatt
datasøk etter aktuell litteratur. Vi ønsket å lage et dagsseminar.
Kunnskap og forståelse
I forbindelse med smerteundervisningen ved bachelorutdanningen
ved UIS har vi en lang tradisjon med å trekke inn enkelte metoder
innen KAM. Studentene får en hel dag med teori og øvelser i
avspenning, visualisering, musikkterapi, terapeutisk berøring og
massasje. Denne innsikten vil kunne ha direkte overføringsverdi til
andre pasientgrupper i det kliniske felt. Det vektlegges at
metodenes effekter i hovedsak er et resultat av ytre stimuli som
fører til at pasientens kognitive, emosjonelle og fysiologiske
ressurser mobiliseres (3). Med dette som naturlig bakgrunn ble
ulike forslag til program utarbeidet.
I 2005 leide vi inn en lege med tilleggsutdanning i homøopati,
urtemedisin og ernæring som dekket de mest sentrale tilbud i inn-
og utland samt lovgivning.
Holistisk veiledningsprogram
I 2006 ble en heilpraktiker trukket inn. Heilpraktiker er
tittelen på en naturterapeut i Tyskland som er godkjent av det
offentlige helsevesen til ervervsmessig praktisering av
naturmedisin. I tillegg dekket egne lærere innledningsvis en
vitenskapsteoretisk forankring og lovverk knyttet til KAM. En lærer
tilknyttet UIS hadde en presentasjon av et holistisk
veiledningsprogram «Health Creation Mentor», til pasienter utenfor
sykehus. Læringsmålene for studieåret 2007–2008 er at studentene
skal ha forståelse for behandlingsmetodene og det filosofiske
grunnlaget, samt tilegne seg kunnskap om de mest brukte metodene. I
tillegg finnes litteraturliste og studiespørsmål knyttet til temaet
i undervisningsplanen.
I 2007 ble opplegget gjennomført ved at det ble innleid en
sykepleier med lang erfaring innen feltet, også som utøver. I
tillegg ble den vitenskapsteoretiske overbygningen beholdt og
informasjon om holistisk veiledning.
Gode tilbakemeldinger
Tilbakemeldingene fra studentene og andre interesserte har
overveiende vært bra. Med bakgrunn i våre erfaringer vil vi til
neste år beholde den vitenskapsteoretiske overbygningen som en
introduksjon til feltet. I tillegg planlegger vi å trekke inn tre
personer som til daglig praktiserer innenfor feltet, men som
representerer ulike retninger. Vi vil også beholde orienteringen
vedrørende lovverk og veiledningsprogrammet «Health Creation
Mentor». Vi finner det også naturlig å invitere interesserte
studenter fra alle helsefagutdanningene ved UIS og praksisfeltet
som et viktig ledd i kunnskapsformidling og brobygging. Videre ser
vi at litteraturlisten kontinuerlig må revideres da det stadig
kommer ny aktuell litteratur på området.
Forankring i praksis
Ifølge Thorne mfl. (4) kan metodene innen KAM generelt forstås
som en kritisk komponent i egen mestring, og ikke nødvendigvis som
avslag av tradisjonell medisinsk behandling eller urealistisk søken
etter helbredelse. Dette støttes også av Furnham (5) som trekker
frem at mange brukere av KAM opplever at behandlingen er mer
naturlig og effektiv samtidig som de har en aktiv rolle selv. Andre
grunner som fremheves er at metodene i større grad fremskaffer
lindring spesielt ved kroniske plager. Til sist pekes det på mindre
fare for bivirkninger og et mer positivt pasient-behandlerforhold
enn tilfellet er ved enkelte medisinske behandlingsformer. Egeland
(6) viser i sin studie av pasienter, som opplevde bedring mot alle
odds, at håp, egenkontroll og selvhjelp i form av visualisering,
meditasjon og avspenning hadde sentral plass. I forlengelsen av
dette påpeker Buchwald mfl. (7) at den alternative
behandlingsverden ikke bare tilbyr håp om helbredelse, men at
behandlingen også påvirker pasientenes livskvalitet. Daniel (8)
legger i tillegg stor vekt på pasientens medvirkning og kontroll
for å forbedre helsen.
Forankring i praksis
Det er en utstrakt kursvirksomhet med vekt på ulike
tilnærminger innen KAM, og vi vet at sykepleiere ofte melder seg på
slike kurs. Med den kunnskap vi allerede har i bagasjen blir det
viktig å være med på å skape en pleiekultur som synliggjør
metodenes anvendelsesmuligheter i større grad og bidrar til en
trygg forankring i praksis. Nasjonalt informasjonssenter for
alternativ behandling (NIFAB) vil være en viktig informasjonskilde
for både pasienter og helsearbeidere når det gjelder å spre nyheter
innen feltet både nasjonalt og internasjonalt.
Buckwald og kollegaer (7) fremhever i sin studie at
sykepleieren må være klar i rollen sin, noe som innebærer å være en
respektfull dialogpartner. Videre gis det konkrete råd til
sykepleiere som møter pasienter som benytter alternativ behandling:
* lytt interessert til pasientens beskrivelse av behandlingen
* fokuser på opplevelsen av behandlingens betydning
* ikke gå inn i rådgiving om konkrete metoder
* støtt pasienten i å være en kritisk bruker
Dialog viktig:
KAM introduseres i bachelorutdanningen i sykepleie slik at
studentene får mer kunnskap om pasientens valg. Vi må ta på alvor
at befolkningen ønsker stor grad av valgfrihet når det gjelder
ulike behandlingsformer innen feltet. Vi vet at mange pasienter
benytter ulike komplementære og alternative behandlingsformer ved
siden av konvensjonelle behandlingstilbud. Dermed må det tilstrebes
en balanse mellom valgfrihet og beskyttelse. Da er det ekstra
viktig at helsepersonell kan gi saklig informasjon og eventuelt
henvise til aktuelle nettsted. Sykepleieren tilhører den gruppen
som har mest kontakt med pasientene og har både forpliktelser og
ansvar. Det innebærer ikke at vi skal gi råd eller veilede i valg
av behandling, men være en respektfull dialogpartner. Det er viktig
at sykepleierne med sitt sentrale ståsted er med på å bygge opp
nettverk mellom institusjoner og fagfolk for implementering av
tilbud i trygge former så vel som deltakelse i
forskningsprosjekter.
Litteratur:
1. Ot.prp. nr. 27 (2002-2003). Om lov om alternativ behandling
av sykdom mv.
2. Dysvik E. Smertens nature slik den tematiseres innenfor
ulike teoretiske rammer. Omsorg 2005; 3: 39-46.
3. Nortvedt F, Nesse JO. Smertelindring, utfordring og
muligheter. Oslo: Universitetsforlaget, 1989.
4. Thorne S, Paterson B, Russell C, Schultz A.
Complementary/alternative medicine in chronic illness as informed
self-care decision making. International Journal of Nursing Studies
2002; 39: 671-683.
5. Furnham A. Complemetary and alternative medicine: shopping
for health in post-modern times, s. 151-165. I: White R.
Biopsychosocial medicine, an integrated approach to understanding
illness. Oxford: Oxford University Press 2005.
6. Egeland E. Eksepsjonelle kreftpasienter. Klinisk sygepleje
2006; 4: 14-22.
7. Buchwald D, Svenningsen LM, Svendsen LN. En alternativ vej.
Sygeplejersken 2005; 15: 26-29.
8. Daniel R. The cancer directory. London: Harper Thorsons
2005.
0 Kommentarer