Riksrevisjonen kritiserer Nav – har ikke gitt sykmeldte og AAP-mottakere oppfølgingen de trenger

Sykmeldte får for lite oppfølging fra Nav, og vurderingen av sykepenge- og AAP-søknader er ikke streng nok, mener Riksrevisjonen.
Navs innsats for å forhindre frafall fra arbeidslivet er kritikkverdig, mener Riksrevisjonen.
Det er det nest høyeste av tre kritikknivåer som de kan gi, mildere enn «sterkt kritikkverdig» og strengere enn «ikke tilfredsstillende».
Andelen som mottar helserelaterte ytelser, har økt siden 2019, og målet om å redusere frafallet fra arbeidslivet er ikke nådd, er blant konklusjonene.
Kontrollerer ikke nok
Kort fortalt mener Riksrevisjonen at Nav ikke har god nok kontroll på om folk oppfyller kravene for å få ytelser som sykepenger, arbeidsavklaringspenger (AAP) og uføretrygd. I tillegg peker de på at sykmeldte får for lite oppfølging fra Nav, og at mange AAP-mottakere ikke deltar i arbeidsmarkedstiltak.
Det er også varierende hvordan ulike Nav-kontorer praktiserer regelverket. Også når man kontrollerer for faktorer som sosioøkonomiske forskjeller mellom kommuner og lokale arbeidsmarkeder, har noen kontorer langt høyere avslagsrate for blant annet AAP-søknader enn andre.
– Nav kan ikke løse utfordringen med frafall fra arbeidslivet alene. Vi er likevel enig i at også Nav kan bli bedre til å hindre frafall og inkludere flere i arbeid, sier arbeidsdirektør Sonja Skinnarland i Nav.
Hun sier at etaten blant annet ser at sykefraværsoppfølgingen ikke funker godt nok.
– Nav vil prioritere de som står i fare for å falle ut. For å få til dette må vi utvikle både regelverk og digitale løsninger. Det er vi i godt i gang med, men vi må også ha med oss politikerne, sier Skinnarland.
Vil sikre mer standardisert praksis
Hun legger til at sykefraværet har sunket så langt i år, og at veksten i antall unge uføre har flatet ut.
Riksrevisjonen anbefaler at Arbeids- og inkluderingsdepartementet sørger for at Nav får bedre vilkår for å fange opp hvem som trenger mer oppfølging, og sørger for bedre informasjonsutveksling mellom Nav, fastleger og arbeidsgivere.
Er allerede iverksatt flere tiltak
I tillegg får departementet en anbefaling om å gjøre at AAP blir en «aktiv arbeidsrettet ytelse, slik at mottakernes arbeidsevne avklares» i større grad enn i dag.
Det er andre gang på to uker at Nav får kritikk av Riksrevisjonen. 11. november gikk Nav-sjef Hans Christian Holte av etter at det ble avslørt at Nav hadde feilinformert både departement og Riksrevisjonen.
I sitt svar til Riksrevisjonen, som er inkludert i rapporten, skriver arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng (Ap) at forholdene «i stor grad har vært kjent», og at det allerede er iverksatt flere tiltak.
– For at vi skal løse utfordringen med økende frafall fra arbeidslivet, må vi også ha fleksible arbeidsgivere som klarer å finne gode løsninger på den enkelte arbeidsplass som hindrer frafall og øker inkluderingen, legger hun til overfor NTB.





















1 Kommentarer
Ann Hilde Winnem
,Så er det samme gamle leksa om at NAV må gjøre mer, mer oppfølging, mer kontroll. Strengere regler etc..men det hjelper ikke hvis man ikke har resten av befolkningen og helseapparatet med på behandlingen av sykemeldte og uføre mennesker.
Vi mangler leger og spesialister på "alle" felt innen medisin og spesielt innen psykiatrien.
Dette fører til lange ventelister og køer. Og forlenger tiden på AAP og avklaring av vedkommende. Hvis man i det hele tatt blir henvist til rette lege/,spesialist. Nav og saksbehandler må vente i flere måneder på at vedkommende får begynne i behandling. Dermed går tiden. Tror folk at innskrenket tilbud innen psykiatrien hjelper?? At det ikke finnes forståelse for dette er veldig rart. Og ingen snakker om det.
Dette er bare ett eksempel på "proppene" i systemet.
I tillegg er det ikke flust med arbeidsgivere som vil ansette "syke" mennesker og har ressurser og kompetanse til å ta seg av mennesker i en vanskelig sykdomsperiode.
Arbeidslivet er ikke var det var en gang i tiden. Konkurransen er hard om de "fine" jobbene.
Og en må ha helst en lang og god utdanning i tillegg.
Alle er ikke skapt til ett stressende og hardt konkuransepreget arbeidliv/press eller utdanning over lang tid.
Alt skal gå så fort og effektivt. Henger du ikke med er du ute..les man blir regelrett utstøtt.
For helst skal man jobbe 110%.
Karusellen har gått fortere og fortere. Og man har ikke tid til å gi skikkelig Opplæring av nyansatte, snakke med hverandre eller være sosiale.
Tror dette påvirker mange i negativ forstand.
Det er ikke først og fremst bare Nav det kommer ann på.
Hilsen ei som har arbeidet som saksbehandler i Nav i over 30 år!