Dyktige ledere skaper meningsfulle dager i kommunehelsetjenesten
Det er krevende å være leder i kommunehelsetjenesten. Punktum. Likevel ser jeg stadig ledere som lykkes med kvalitetsforbedring. De som utmerker seg, jobber helhetlig i et langsiktig perspektiv og prioriterer klokt.
Etter flere år som leder i kommunehelsetjenesten, har jeg det siste året jobbet som rådgiver i Livsglede for Eldre. Det gir meg verdifull innsikt i kvaliteten på sykehjem, som er sertifisert som Livsgledehjem. Jeg blir rørt av det jeg ser.
De siste ukene har jeg i kontakt med flere sykehjem, kjent lederhjertet mitt svulme av stolthet. Fellesnevneren er ledere som, under krevende forhold, prioriterer meningsfulle dager for beboerne – og lykkes med det. Fra et ledeperspektiv vekkes nysgjerrigheten min: Hvordan får de det til? Jeg forstår det handler om verdier og bevisste valg.
Det finnes mange gode eksempler
Vadsø og Børselv har ledergrupper med et sterkt fokus på meningsfulle dager for beboerne – en tilnærming som også fremmer arbeidsglede. Mening i arbeidshverdagen er som kjent, viktig for de fleste av oss. Søkelyset rettes mot gleden ved å gjøre en forskjell for andre mennesker fremfor på oppgavene som er gjort – eller kanskje helst ikke gjort. Nydelig tilnærming.
Møtet med Sande i Møre og Romsdal belyste hvordan et sykehjem kan bli et samlingspunkt for generasjonsmøter, aktivitet og fellesskap i lokalsamfunnet. Variasjonen i tilbudet forbedres dermed betraktelig og gjør det enklere å velge miljørettede tiltak fremfor medisiner – helt i tråd med personsentrert omsorg.
I Sokndal møtte jeg helsearbeidere som strålte av yrkesstolthet for jobben de gjør for beboerne hver eneste dag. I tillegg kunne de skilte med dokumentasjon på et svært høyt nivå. Vi snakker om en objektiv beskrivelse av beboernes opplevelser som vil gjøre det enkelt å sende tilsvar ved eventuelle tilsyn. Dokumentasjonen gir et godt bilde av situasjoner. Imponerende!
Gode ledere leder med hjertet
På Gjerdrum prioriteres livsgledearbeidet i bemanningsplanlegging fordi effektene som oppnås er betydningsfulle. En bevisst strategi som sikrer kvalitet i alle ledd. Gode tjenester kommer ikke av seg selv. Investering må til!
I Haugesund er Livsgledehjem godt integrert som styringsverktøy. Det tilrettelegger for et bærekraftig tjenestetilbud som oppfyller lovpålagte krav. Her skal det være lett å gjøre rett. Nye muligheter som dukker opp, ivaretas og bidrar positivt til fellesskapet – varme handlinger i en hektisk hverdag!
Jeg fylles med glede av de positive effektene jeg ser. For jeg er ikke i tvil. Fokus på livsglede for beboerne fører med seg så mye positivt. Det hever kvaliteten på tjenestene og gagner alle involverte. Selv med begrensede ressurser skapes meningsfulle dager.
Suksessfaktorene som utmerker seg, er dyktige ledere som jobber helhetlig i et langsiktig perspektiv. De prioriterer klokt, og de leder med hjertet.
0 Kommentarer