fbpx Kunstig intelligens kan redusere kostnadene i helsesektoren Hopp til hovedinnhold

Kunstig intelligens kan redusere kostnadene i helsesektoren

Bildet viser innleggsforfatter Jon-Arild Johannessen

Økende kostnader og mangel på kompetanse har tvunget helsesektoren til å søke teknologiske løsninger. Kunstig intelligens kan effektivt håndtere disse utfordringene.

Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens holdning og meninger.

Helse blir i økende grad et spørsmål om to størrelser: Teknologi og kompetanse. 

Når det gjelder teknologi, er kunstig intelligens (KI) kommet i søkelyset. Denne teknologien har vist seg effektiv innen, for eksempel, hjertekirurgi, nyre-problematikk og kreftbehandling. Når det gjelder kompetanse, er det all den kompetansen i helsesektoren som fremmer pasientens opplevde kvalitet som etterspørres.

Det som driver frem denne utviklingen innenfor helse, er i stor grad:

  1. Kostnader i helsevesenet har økt betraktelig de siste ti årene. 
  2. Det er stadig vanskeligere å få fatt i den kompetansen som helsevesenet etterspør. 

Disse to faktorene har presset frem teknologiske innovasjoner. KI er en teknologi som har i seg potensialet til å øke produktiviteten og automatiseringen i hele helsesektoren. 

Forbedrer diagnostisering og øker produktiviteten

Datamaskiner i helsesektoren har i lang tid vært brukt når medisinske data skal analyseres og diagnoser stilles. På denne bakgrunn vil KI tilby en videreutvikling av det vi i lang tid har sett i medisinske miljøer. 

I sykehus har økt bruk av KI og annen teknologi bedret kvaliteten på medisinske undersøkelser og diagnoser. Der KI virkelig kan gjøre en forskjell i sykehus, er dens evne til å finne mønster i data der det menneskelige øye har problemer med å se disse sammenhengene. Denne muligheten til å anvende KI i medisinsk praksis, vil øke kvaliteten på undersøkelser, diagnoser og behandling ytterligere, samt forutsi prognosen for den enkelte pasient. 

Det vil også øke produktiviteten til den enkelte lege og minske presset på yrkesgruppen. Når presset avtar, kan man forestille seg at automatiseringen gjør at flere pasienter kan få en bedre kvalitativ medisinsk behandling, både i og utenfor sykehus. 

Verken leger eller andre tradisjonelle profesjoner i helsesektoren behøver spesialkompetanse innen KI selv om det er å foretrekke for den enkelte lege. Spesialister innenfor det teknologiske miljøet forsker, designer, utprøver og utvikler KI tilpasset sykehusets behov. Slike spesialister vil bli etterspurt i helsesektoren i og utenfor sykehus fremover. 

Gir raskere og sikrere diagnostisering enn mennesker

Det KI kan gjøre i relasjon til undersøkelser og diagnoser, er å agere på relativt små input for å gi relativt sikre svar for en spesiell sykdom under utvikling. Det er her KI har en spesiell fordel fremfor menneskets læring. 

På et mikrosekund kan KI gjenkjenne en sykdoms utvikling og så beslutte hva som skal gjøres. Poenget er at KI-maskiner gjør dette hurtigere, sikrere og med større kvalitet enn det vi kan forvente at noe menneske skal klare. 

Ved å investere i KI i helsesektoren vil noen av konsekvensene kunne være følgende:

  1. Kostnadene reduseres. Det er imidlertid et viktig poeng at kostnadene først vil stige for så å falle kraftig, noe tidligere teknologiske utvikling har lært oss. 
  2. Arbeidspresset i sykehus reduseres. Det er viktig å være seg bevisst om at ting først blir verre før de blir bedre når ny teknologi innføres. 
  3. Kvaliteten forbedres. Også her er det viktig å forstå tidsetterslepet og at ting blir verre før de blir bedre.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse