fbpx En «snap» fra helsesøster Hopp til hovedinnhold

Sosiale medier: En «snap» fra helsesøster

Fingre sveiper over en smarttelefon.
NÅR UT: Helsesøster i Bykle kommune kunne raskt konstatere at 54 stykker hadde sett den 10 sekunder lange meldingen hun sendte en tidlig høstmorgen. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Hvordan nå ut med helseopplysning uten å ty til korktavle og tegnestifter? Svaret mitt ble Snapchat.

Jeg tenker, i bilen på vei til jobb, at jeg må huske å legge ut en Snapchat på «Mystory» før klokka bikker halv ni. Da har nemlig skoledagen startet for ungdomsskole- og videregåendeelevene i kommunen.

En «snap» før klokka ringer

Mobilfri skole betyr som kjent at elevene ikke har tilgang på mobil, og da heller ikke mine oppdateringer på Snapchat. Jeg rekker å «snappe» før skoleklokka ringer inn, får til og med noen Snapchats tilbake.

Bra, tenker jeg. Snapchaten jeg sendte var i grunn bare en påminnelse om at helsesøster er på skolen i dag mellom klokka ni og tolv. Jeg raser fort igjennom loggen på Snapchat-appen, som konstaterer at 54 stykker har sett den 10 sekunder lange meldingen denne tidlige høstmorgenen.

Dette skal ikke handle om mobilfri skole eller sosiale mediers grusomheter, men om de unike muligheter og tilgjengeligheten som finnes for helsesøster i sosiale medier. Helsesøster skal jo tross alt nå barn og unge der de er på en helsefremmende og forebyggende måte.

Nye muligheter

«Hæ, Snapchat? Har hørt det ikke er bra. Uff! Enda noe nytt, og nok en mulighet for mobbing på nettet?» Dette er dessverre noe av sannheten, men bare halve. En del mennesker oppfatter sosiale medier som noe ondt, ukontrollerbart eller som en Facebook-gruppe for «Oss som liker den grønne i Twistposen». Men hvordan nå ut med helseopplysning uten å ty til korktavle og tegnestifter?

Helseopplysning

Jeg lastet ned appen for et par måneder siden, og kjenner at jeg fant noe jeg virkelig hadde savnet i jobben som helsesøster.

Endelig har jeg anledning til å nå mange flere med korte filmsnutter eller tekst som kan omhandle åpningstidene på helsestasjon for ungdom, kondombruk eller ensomhet. Det ble en berikelse i jobbhverdagen og en opplevelse av å være mer synlig og tilgjengelig som helsesøster.

Jeg kjente et snev av stolthet og kreativitet. Jeg tenkte at: Jammen er det ok å være helsesøster utstyrt med iPhone og apper!

Overrasker ungdommen

Noe av det som også gledet, var overraskelsen hos ungdommene. Stadig vekk kommer det gode tilbakemeldinger og nye brukere. Plutselig var vi også flere helsesøstre som «snappet». Både i Sogndal ogTrøndelag finnes helsesøstre som er med å inspirere og utforme denne muligheten til helsefremmende og forebyggende arbeid blant barn og unge. En mulighet som ligger så tilgjengelig og ubrukt av vår yrkesgruppe.

Åpen dør 

Helsesøster, som er en del av helsestasjons- og skolehelsetjenesten, bør sette av noen minutter hver dag til å oppdatere sine sosiale medier, enten det er Snapchat, Ask, Vimeo eller nyeste Jodel. Gjør det med den hensikt at barn og unge har tilgang til riktig informasjon og kjenner at helsesøsters dør er åpen både på nett og på skolen. Dette vil jeg påstå er synlighet og tilgjengelighet for barn og unge.

Helsesøstres forebyggende og helsefremmende arbeid er unikt og kunnskapsrikt, det må synliggjøres, også i sosiale medier.

Ingen grenser 

Snapchat kjenner heldigvis ingen kommunegrenser, skolegrenser eller tidsgrenser, slik ei oppsmuldra korktavle i en skoleinngang gjør.