Kjennskap til pasienten er viktig
Studien «Beredt og fleksibel» av Thorvik og medforfattere viser
til viktige kjennetegn på hva som er god omsorg for personer med
demens. Studien er gjennomført på to spesialavdelinger for personer
med demens. Artikkelen er også aktuell for en vanlig
sykehjemsavdeling, da man vet at over 80 prosent av pasientene her
har en eller annen form for kognitiv svikt. Gode kunnskaper om
demens og kjennskap til pasienten, samt at de ansatte er fleksible
og alltid beredt, konkluderes i artikkelen som god omsorg. Dette
stemmer godt overens med mine egne erfaringer fra praksis.
Kunnskap om sykdommen og kjennskap til pasientens livshistorie
og vaner er vesentlig for å gi individuell omsorg. Individuell
tilnærming som vektlegger det unike hos pasienten er viktig for å
bevare den enkeltes ressurser og selvstendighet så langt det er
mulig. Praksis samsvarer med funn i studien som viser til at det
kan være små nyanser i pasientens væremåte som det er viktig å være
klar over for å lykkes i å hjelpe pasienten. Personer med demens
kan ha store problemer med å uttrykke ønsker og behov, og det kan
være utfordrende for personalet å tolke hva pasienten har behov
for. Kreativitet, god kjennskap til pasienten, samt å alltid være
beredt til å utnytte gylne øyeblikk, er ofte med på forhindre uro
ved stell og pleie av personer med demens. God demensomsorg handler
om å møte pasienten der han er, og tilrettelegge individuell pleie
basert på innsikt og kunnskaper om den enkeltes livshistorie og
sykdomshistorie.
I praksis erfarer vi at rutiner ofte må brytes for å hindre
unødvendig uro, og for å gi best mulig individuell pleie. Rutiner
og lite fleksibilitet blant ansatte kan bidra til å øke uroen hos
personer med demens. I likhet med funn i studien ser man i praksis
at evnen til å tåle uorden, samt fleksibilitet i forhold til
rutiner, er med på å bedre hverdagen til pasientene. Sammen med
fagkunnskaper og gode bakgrunnsopplysninger om pasientene bidrar
dette til å skape gode øyeblikk for personer med demens.
Studien framhever en fleksibel kollektiv tilnærmingsmåte. Dette
krever, slik jeg ser det, kunnskapsheving blant de ansatte. Felles
verdier og holdninger i avdelingen, samt en ledelse som tydelig
fokuserer på verdigrunnlaget og kunnskapsutvikling, er viktig for å
sikre en god demensomsorg. Studien til Thorvik m.fl. har høy
relevans for praksis, og studiens funn i er gjenkjennelige for oss
som jobber med demens. Artikkelen bør leses av alle som jobber på
institusjon. Studien kan være et hjelpemiddel til å evaluere pleien
ved den enkelte avdeling.
0 Kommentarer