Helseplattformen: En skjerm står nå mellom oss og pasientene
Det er på høy tid å starte en debatt om helseteknologi som vurderes innført, faktisk hjelper oss eller gjør jobben vanskeligere.
I en samfunnsutvikling hvor oppgavedeling i helsevesenet er påtvingende nødvendig for å møte fremtidens behov for helsefaglig arbeidskraft, synes det som at sykepleieroppgavene må redefineres. Alle som har gått grunnutdanning i sykepleie, husker nok sykepleieteoretikerne Katie Erikson, Virginia Henderson og Kari Martinsen.
Der finnes mange slike teoretikere som har forsøkt å definere hva sykepleie skal være. Den mest anerkjente teorien synes å være at sykepleie handler om å observere og identifisere pasientens grunnleggende behov. I tillegg til de fysiske behovene er også psykiske, sosiale og eksistensielle behov sentrale i sykepleien, med et overordnet mål å skulle restituere pasientens selvstendighet.
Vi bruker mye mer tid nå enn før
For å kunne utføre denne sykepleien er vi avhengige av å se, observere, interagere og røre ved pasientene hvor det å bygge en relasjon til pasienten gjennom fellesskap, solidaritet og gjensidighet, ifølge Martinsen, er nødvendig i det helsefremmende formålet.
Så kom helseplattformen (HP) inn i sykehusene i Midt-Norge, og en skjerm står nå mellom oss og pasientene. Tiden vi skulle bruke til å identifisere pasientenes behov og besørge pasientens restitusjon, brukes nå mer og mer foran skjermer. Ansatte melder meg at «folk smelter inn i skjermene.»
Pasientene får som regel det de skal, men det får ikke pårørende. Den samme oppfølgningen gjennom vakten som de fikk før, er ikke der lenger. Skjermen tar all oppmerksomhet, og vi bruker mye mer tid på medisinrom. Det er den nye hverdagen, og vi bruker mye mer tid nå enn før på alt. Absolutt alt.
Truer arbeidsplasser og helsetilbudet
Kan Helseplattformen programmeres til å gi meg et rødt flagg etterfulgt av et skingrende hyl når pasienten slutter å puste og leppene blir blå? Kan HP i det minste fortelle meg når pasientens øyne forteller om ubehag, frykt, usikkerhet eller uuttalt smerte? Jeg er nemlig opptatt med å lete etter riktig fane, riktig knapp og riktig tiltak i HP som må krysses av før jeg kan iverksette tiltaket fysisk. Du skal få hjelp, må bare … først.
Utenom alle de praktiske problemene med Helseplattformen, er likevel det aller største problemet at vi sykepleierne i Helse Møre og Romsdal opplever at Regjeringen har invitert oss ut på byens dyreste restaurant hvor Helse Midt-Norge har tatt seg friheten å bestille den dyreste vinen (og ikke den beste) levert med flyfrakt.
Helse Midt-Norge og Regjeringen har deretter tatt en tur på toalettet for å pudre nesen sammen og benytte anledningen til å hoppe ut vinduet og etterlate oss med regningen. Deres handlinger truer i dag våre ansattes arbeidsplasser og helsetilbudet til innbyggerne i Møre og Romsdal. Det er på høy tid å starte en debatt om helseteknologi som vurderes innført, faktisk hjelper oss eller gjør jobben vanskeligere.
En versjon av dette innlegget ble først publisert i Sunnmørsposten.
0 Kommentarer