Doktorgrad
Publisert
Bruk av virtuell virkelighet (VR) til å forbedre sykepleierstudenters kommunikasjonsevner under pasientoverføringer
Ved å bruke en VR-simulering for å øve på ISBAR-metoden, en strukturert tilnærming til kommunikasjon, ble det undersøkt om VR kunne være like effektivt som tradisjonelle læringsmetoder.
Sykepleier Eva Mari Andreasen har i sin doktorgrad undersøkt hvordan sykepleiere kommuniserer med hverandre før en operasjon, og hvordan man kan bruke en virtuell virkelighetssimulering for å forbedre denne kommunikasjonen i sykepleierutdanningen.
- Doktorand: Eva Mari Andreasen
- Disputas: 23. september 2023
- Utgått fra: Universitetet i Agder
3 svar fra Andreasen
- Hva tilfører denne forskningen av ny innsikt? Denne forskningen gir ny innsikt i pre- og postoperative læringsaktiviteter for sykepleierstudenter og om brukervennligheten og læringseffekten av en desktop-basert virtuell virkelighet (VR) for å lære kommunikasjonsferdigheter som ISBAR-metoden. Funnene viser at VR applikasjonen var et brukervennlig og motiverende læringsverktøy. Gjennom en randomisert kontrollert studie (RCT) ble det påvist at studenter som øvde i VR, lærte bedre, øvde oftere og foretrakk denne metoden fremfor tradisjonell opplæring. Dette bekrefter VR-simuleringens pedagogiske potensial i sykepleierutdanning.
- Hvilke metoder har du brukt og hvorfor? Tre metoder ble brukt: 1) En scoping review for å kartlegge eksisterende læringsaktiviteter i pre- og postoperativ sykepleie, 2) En kvalitativ studie for å evaluere VR-applikasjonens brukervennlighet og tilpasning til studentenes behov, og 3) En randomisert kontrollert studie (RCT) for å måle læringseffekten av VR sammenliknet med tradisjonell papirbasert metode. Disse metodene ble valgt for å svare på problemstillingene som ble stilt og for å få en helhetlig forståelse av eksisterende kunnskapsgrunnlag, samt brukererfaringer og læringseffekter.
- Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? Sykepleiestudenter, utdanningsinstitusjoner, og helsepersonell som håndterer preoperative pasientoverleveringer kan dra stor nytte av forskningen. Den gir grunnlag til bedre opplæringsmetoder, økt pasientsikkerhet og mer strukturert og effektiv kommunikasjon i klinisk praksis.
0 Kommentarer