fbpx Bruk av virtuell virkelighet (VR) til å forbedre sykepleierstudenters kommunikasjonsevner under pasientoverføringer Hopp til hovedinnhold

Bruk av virtuell virkelighet (VR) til å forbedre sykepleierstudenters kommunikasjonsevner under pasientoverføringer

Doktorgrad

Ved å bruke en VR-simulering for å øve på ISBAR-metoden, en strukturert tilnærming til kommunikasjon, ble det undersøkt om VR kunne være like effektivt som tradisjonelle læringsmetoder.

Interpersonal communication during preoperative handover. Status of current practices and the effect of a desktop virtual reality intervention for learning handover skills in nursing education.

Sykepleier Eva Mari Andreasen har i sin doktorgrad undersøkt hvordan sykepleiere kommuniserer med hverandre før en operasjon, og hvordan man kan bruke en virtuell virkelighetssimulering for å forbedre denne kommunikasjonen i sykepleierutdanningen.

  • Doktorand: Eva Mari Andreasen
  • Disputas: 23. september 2023
  • Utgått fra: Universitetet i Agder

3 svar fra Andreasen

  1. Hva tilfører denne forskningen av ny innsikt? Denne forskningen gir ny innsikt i pre- og postoperative læringsaktiviteter for sykepleierstudenter og om brukervennligheten og læringseffekten av en desktop-basert virtuell virkelighet (VR) for å lære kommunikasjonsferdigheter som ISBAR-metoden. Funnene viser at VR applikasjonen var et brukervennlig og motiverende læringsverktøy. Gjennom en randomisert kontrollert studie (RCT) ble det påvist at studenter som øvde i VR, lærte bedre, øvde oftere og foretrakk denne metoden fremfor tradisjonell opplæring. Dette bekrefter VR-simuleringens pedagogiske potensial i sykepleierutdanning.
  2.  Hvilke metoder har du brukt og hvorfor? Tre metoder ble brukt: 1) En scoping review for å kartlegge eksisterende læringsaktiviteter i pre- og postoperativ sykepleie, 2) En kvalitativ studie for å evaluere VR-applikasjonens brukervennlighet og tilpasning til studentenes behov, og 3) En randomisert kontrollert studie (RCT) for å måle læringseffekten av VR sammenliknet med tradisjonell papirbasert metode. Disse metodene ble valgt for å svare på problemstillingene som ble stilt og for å få en helhetlig forståelse av eksisterende kunnskapsgrunnlag, samt brukererfaringer og læringseffekter.
  3. Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? Sykepleiestudenter, utdanningsinstitusjoner, og helsepersonell som håndterer preoperative pasientoverleveringer kan dra stor nytte av forskningen. Den gir grunnlag til bedre opplæringsmetoder, økt pasientsikkerhet og mer strukturert og effektiv kommunikasjon i klinisk praksis.

 

 

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse