Gir individuell omsorg
Pasientenes livsfortellinger gir innsikt som brukes for å tilpasse pleien.
VIPS-praksismodell er et godt verktøy for ansatte til å yte personsentrert omsorg til personer med demens. Fagmøtet er egnet til å forstå utfordrende atferd ut fra pasientens perspektiv, foreslå miljøtiltak og fremme tverrfaglig samarbeid. Det er en forutsetning å kjenne pasientens bakgrunn – livsfortelling – for å yte personsentrert omsorg.
Denne studien er et fagutviklingsprosjekt der VIPS-praksismodellen ble introdusert på et sykehjem som en metode for å fremme personsentrert omsorg for beboere og målrettete praksisstudier for sykepleiestudenter.
Bevarer personverdet
Det var Kitwood (1) som først brukte begrepet «personsentrert
omsorg» i tilknytning til personer med demens. Hensikten er å
bevare «personverd», og Kitwood (1) har definert det som den
verdien eller statusen som gis til et menneske av andre i sosiale
relasjoner. Det innebærer anerkjennelse, respekt og tillit. Å kunne
tilfredsstille grunnleggende behov for trøst, tilknytning,
inklusjon, beskjeftigelse og identitet er framhevet i
personsentrert omsorg og er sentrale trekk ved det å være en
person.
Hjelpere trenger opplysninger om personens bakgrunn for å legge
til rette for personsentrert omsorg. Hjelpere som kjenner den
demente, kan bidra til å styrke identiteten til personer med
demens. De kan holde fast ved personens livshistorie og legge til
rette for at vedkommende kan leve mest mulig i samsvar med egne
verdier, vaner og preferanser (2, 3, 4). På denne måten kan man
også forstå personens behov, reaksjoner og atferd og gi hjelp på
vedkommendes premisser (5, 6). Slik støtter personsentrert omsorg
opp under personverdet: Personer med demens er hele mennesker med
evne til å vise følelser og samhandle med andre. Personer med
demens karakteriseres ikke bare ut fra sin diagnose og kognitive
svikt, men ut fra alt det som karakteriserer dem som mennesker.
Ulike tilnærminger
Andres holdninger kan støtte eller undergrave personverdet.
Buber (7) beskrev en «jeg–du»-tilnærming til andre mennesker der
det unike hos det enkelte menneske og menneskets iboende verdi og
verdighet anerkjennes. Denne tilnærmingen er grunnleggende i
personsentrert omsorg. Ifølge Buber (7) vil en «jeg–det»-tilnærming
innebære at personen behandles som en ting, og at oppmerksomheten
rettes mot oppgaven. En slik tilnærming er et eksempel på
destruktiv samhandling (1) og innebærer at personen med demens blir
utsatt for umyndiggjøring og stigmatisering. Personen kan også bli
oversett eller latterliggjort.
En personsentret tilnærming skisseres som et ideal i
demensomsorgen (8, 9). Sloane og medarbeidere (10) dokumenterte i
en studie at personsentrert tilnærming under bading og dusjing ga
mindre uro. Fossey og medarbeidere (11) gjennomførte en studie som
viste at personsentrert omsorg var et alternativ til medisinering
ved urolig atferd.
VIPS-praksismodellen
VIPS-praksismodellen har vist seg å være egnet til bruk i norske
sykehjem og har ført til lavere forekomst av depresjon og uro hos
pasientene (12, 13). Dette prosjektet er basert på
VIPS-praksismodellen. Denne modellen ble utformet for å
implementere personsentrert omsorg i praksis (8). Modellen er
bearbeidet i Norge ved Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og
helse (Aldring og helse) (14). Det er utarbeidet en
VIPS-manual samt en manual for hvordan fagmøtet skal gjennomføres.
Sentralt i modellen står fagmøtet, der deltakerne har faglige
diskusjoner om for eksempel utfordrende atferd hos beboere. Under
fagmøtet legger primærkontakten fram pasientens situasjon. Alle
deltakerne går systematisk igjennom VIPS-indikatorene og velger ett
eller to underpunkter det skal fokuseres på. Deretter drøfter
personalet hvilke tiltak som skal utformes for å gi en mer
personsentrert tilnærming til pasienten. Tiltakene dokumenteres i
tiltaksplanen og evalueres på et senere fagmøte.
Prosjektgjennomføring
Hovedmålene med prosjektet var følgende:
å styrke beboeres identitet og legge til rette for individuelt
tilpassete aktiviteter
å øke kompetansen hos ansatte på sykehjem gjennom fagmøter i
bruk av VIPS-praksismodellen
å gi sykepleierstudenter erfaring med å nedtegne
livsfortellinger som grunnlag for å kunne utøve personsentrert
omsorg
Prosjektet foregikk i en virksomhet med tre sykehjem. Vi valgte
et sykehjem med to skjermete enheter. Den tredje var en
langtidsavdeling der VIPS-praksismodellen skulle innføres på et
senere tidspunkt. Sykehjemmet hadde nylig vært gjennom en
omorganisering og nedbemanning.
Opplæringen i VIPS-praksismodellen foregikk ved at en
sertifisert kursholder gjennomførte et dagskurs for ressurspersoner
og avdelingsledere. De brukte undervisningspakken fra Aldring og
helse med foredrag og film, og deltakerne var med på rollespill
hvor de øvde på å gjennomføre fagmøtet. Aldring og helse anbefalte
et todagerskurs (14), men med knappe ressurser og bare tolv
deltakere gikk det greit å gjennomføre kurset på én dag. Kursholder
inviterte det øvrige personalet til et tretimerskurs.
Fortsetter med fagmøter
Målet var at avdelingene skulle fortsette med fagmøter også
etter avsluttet prosjekt. Det var derfor viktig å finne en modell
som fungerte i hverdagen uten at det ble tilført ekstraressurser.
Etter omorganisering og nedbemanning var vaktene forkortet og
overlapping mellom vaktene redusert, med mindre felles tid til å
gjennomføre fagmøter. I tillegg var det færre pleiere på hver vakt,
slik at det var vanskelig å forlate pasientene under fagmøtet.
Løsningen ble at morgenrapporten én gang i uken ble forlenget
til å inkludere fagmøtet. Avdelingslederen bidro med å servere
kaffe til pasienter. Når det var ekstra ressurser til stede, som
elever og lærlinger, «passet» de avdelingen. På vaktrommet lå det
en bok der ressurspersonene noterte tid og agenda for neste
fagmøte. Ansatte som ikke kunne delta på fagmøtet, kunne notere ned
sine innspill. Hver avdeling gjennomførte to fagmøter før
fokusgruppeintervjuene.
Sykepleiestudenter i praksis
Sykepleiestudenter i første året hadde praksisstudier på
sykehjemmet, der de fokuserte på å ivareta grunnleggende behov. I
prosjektet var hensikten å gi studenter erfaring med livsfortelling
og personsentrert omsorg. Vi ønsket motiverte studenter, og fem
meldte seg frivillig. Som en forberedelse gjennomførte
prosjektleder et informasjonsmøte med studentene og foreleste om
temaet «å se beboeren som person». Studentene var observatører på
dagskurset i VIPS-praksismodellen.
Studentenes arbeidskrav var å samle inn data og utarbeide en
sykepleieplan for primærpasienten. Studenten tok utgangspunkt i
skjemaet med bakgrunnsopplysninger, og samtalte med og oppfordret
pasienten til å fortelle om livet sitt. En student skrev ned en
fortelling fra denne samtalen og la til rette for en individuell
aktivitet for beboeren. Studentene presenterte livsfortellingen på
en refleksjonsdag med medstudenter og praksislærere. Studentene i
prosjektavdelingene deltok også på fagmøter. For de to studentene
som var på avdelingen som ennå ikke hadde innført fagmøte,
arrangerte prosjektlederen et eget møte der studentene presenterte
sine pasienter for en praksislærer og en intern veileder.
VIPS-manualen ble brukt som verktøy for å komme fram til aktuelle
tiltak.
Fokusgruppeintervjuer
I denne studien gjennomførte vi to fokusgruppeintervjuer – det første med fem ansatte som hadde deltatt på fagmøter, og det andre med fire sykepleiestudenter. Hensikten med intervjuene var å evaluere hvorvidt målene for prosjektet var nådd. En lærer ledet hvert fokusgruppeintervju og benyttet en intervjuguide for å sikre at sentrale temaer for prosjektet ble berørt. Vi benyttet en åpen form for intervjuanalyse (15) der alle forfatterne leste intervjuene for å få et helhetsinntrykk.
Økt faglighet
Ansatte mente at de hadde vært personsentrerte i sitt arbeid
tidligere, men kanskje ikke på en så systematisk måte.
Sykepleieutøvelsen var tidligere avhengig av den enkeltes innsats
uten at de ansatte hadde blitt enige om felles mål og arbeidsmåter.
Med innføringen av VIPS-praksismodellen fikk ansatte et felles
fagspråk, og det ble tid til «den gode faglige samtalen» på
fagmøtet. De ansatte fikk en mer interessant hverdag. Fagmøtet ga
de ansatte anledning til «å gløde og blomstre» og vise engasjement
og stolthet over jobben de gjorde.
Gjennomføring av fagmøter bidro til større samstemmighet om
tiltak. Ansatte sa at før ble tiltak «direkte motarbeidet» av
enkelte kollegaer. På fagmøtet var det flere som kom med innspill,
noe som førte til grundigere begrunnelser og større enighet om
tiltak. Uenighet om hvordan situasjoner skulle løses kunne skape
unødig forvirring hos pasienter. En ansatt sa: «Selv om pasientene
er forskjellige, er det behov for lik tilnærming til den enkelte
hvis en skal jobbe mot samme mål.»
Gode fagmøter
Studentene som hadde deltatt på det arrangerte fagmøtet,
betegnet fagmøtet som «en åpenbaring». Etterpå fortalte studentene
at de tok opp konkrete tiltak med personalet på sin avdeling, og
skapte dermed en forventning om å innføre VIPS-praksismodellen også
der.
Studentene opplevde fagmøtet som en arena for tverrfaglige
drøftinger og refleksjoner. Alle pleierne fikk komme med innspill,
og de følte seg sett, hørt og verdsatt. Sykehjemslegen ga uttrykk
for at han fikk et bedre beslutningsgrunnlag for medisinering med
beroligende midler etter kartlegging og felles drøfting av
utfordrende atferd.
Ulike stellebehov
Sykepleiestudentene ga uttrykk for at VIPS-praksismodellen bidro
til at de så individuelle forskjeller hos pasientene. Dette var i
motsetning til det de hadde lært på høyskolen, der de hadde fått en
generell mal for hvordan for eksempel et stell skulle gjennomføres.
I praksis var det ikke realistisk å følge malen. En student sa: «Et
stell er ikke et stell. Det er forskjell på å stelle en person med
demens og en uten.» I tillegg erfarte de at det varierte hvordan
ulike personer med demens ønsket å bli stelt. Etter hvert ble de
bedre kjent med sine pasienter og kunne individualisere omsorgen
ved å tilpasse samtaler og aktiviteter til den enkelte. De opplevde
at pasientene fikk tillit til dem, og studentene uttrykte at de ble
tryggere i krevende situasjoner.
På avdelingen fantes det opplysninger om pasientenes bakgrunn,
men disse opplysningene ble ikke brukt på en systematisk måte. De
ansatte savnet at tiltak i tiltaksplaner bygget på disse
opplysningene, særlig i forbindelse med utfordrende atferd. På
fagmøtene oppdaget ansatte at opplysningene om pasienten var
utilstrekkelige, med et behov for å oppdatere opplysningene
kontinuerlig.
Fagmøtet på dagsplanen
De ansatte mente at avdelingsleder ga legitimitet til endringer
på avdelingen ved at hun satte fagmøtet opp på dagsplanen.
Avdelingslederen tilrettela slik at fagmøtet ble lagt til
morgenrapporten, da dette virket mest hensiktsmessig for å få til
en god integrering av møtet i avdelingen.
Videre ga ansatte en rekke anbefalinger for hvordan møtene
kunne gjennomføres. Det burde være minimum fire ansatte på hvert
fagmøte selv om det var vanskelig med lav bemanning og mangel på
overlappende vakter. Ansatte foreslo at lærlinger, elever og
studenter kunne dekke opp på avdelingen mens fagmøtet ble holdt,
med mindre deres pasienter ble drøftet den dagen. Avdelingslederen
var selv villig til å gå ut i miljøet hvis nødvendig.
Realistisk bilde
Gjennom denne praksisperioden fikk studentene en realistisk
innføring i arbeidslivet i en turbulent periode med
omstruktureringer i kommunen. Studentene ga uttrykk for at de hadde
observert uforsvarlige situasjoner på grunn av utilstrekkelig
bemanning. For eksempel var det ingen tid til å sette seg ned for å
snakke med urolige pasienter. Studentene identifiserte seg med
sykepleierne som ikke tok pauser og ikke fikk sove etter
kveldsvakt, men som likevel brydde seg om pasientene. Studentene ga
tydelig uttrykk for at de ansatte var rollemodeller for dem.
Studentene mente at det gode samholdet mellom ansatte var
viktig for å mestre hverdagen, men de stilte også spørsmål ved
hvorvidt sykepleierne strakte seg for langt. Studentene lurte blant
annet på hva dette gjorde med motivasjonen for å arbeide på
sykehjem, og på lengre sikt faren for sykmeldinger.
Undervisningen på høyskolen forberedte sykepleiestudentene på
praksis, og de sa at de var mindre nervøse og mer motiverte for
første praksis på sykehjem. Refleksjonsdagen, der de drøftet sin
pasient med lærer og medstudenter, var spesielt lærerik.
Faglig engasjement
Fagmøtet er kjernen i VIPS-praksismodellen. Her legger
primærkontakten fram pasientens situasjon sett fra pasientens
perspektiv. Alle ansatte på jobb den aktuelle dagen er med på
fagmøtet. Her opplever primærkontaktene, som ofte kjenner pasienten
best, at de får være med på å ta beslutninger om behandling av
pasienten.
Fagmøtet gir deltakere økt faglig oppmerksomhet, felles
fagspråk å kommunisere med og mer målrettet dokumentasjon. Tanken
bak fagmøtet er at når alle pleiere har en felles forståelse og er
med på å bestemme hvilke tiltak som skal iverksettes, er det større
sjanse for at tiltaket blir gjennomført. Det er også større sjanse
for at pasienten har nytte av tiltaket (14). Derfor bør
fagutvikling inkludere alle ansatte i en avdeling for å innføre en
personsentrert omsorgskultur (16). Fagmøtet kan også tenkes brukt
på tvers av etater, slik som samarbeid med spesialisthelsetjenesten
(17).
Gode livsfortellinger
Det er gjennom historien til personen med demens at nøkkelen til
forståelse ligger (19). For å gi personsentrert omsorg til personer
med demens er det en forutsetning å kjenne pasientens bakgrunn
(18). Under fagmøter erfarer de ansatte at de har behov for flere
opplysninger, og at godt samarbeid med pårørende er til stor hjelp.
Pårørende gir uttrykk for at de er glade for å få konkrete oppgaver
å utføre. Dermed opplever de besøket på sykehjemmet som mer
meningsfullt. Studentene hadde ikke mye kontakt med pårørende. I
prosessen med å nedtegne livsfortellinger var det en utfordring å
få gode fortellinger fordi noen pasienter hadde
kommunikasjonsproblemer.
Å kjenne til den enkelte pasients livshistorie er kanskje noe
av det viktigste i møtet med personer med demens. Livshistorien er
viktig å få inn på pasientens tiltaksplan. Det vil være til stor
hjelp for pasienten om pleiere minner dem på deres livshistorie. Å
se personen, bekrefte hans eller hennes opplevelse av sykdom, utgå
fra individets perspektiv og inkludere personen i alle aspekter av
omsorgen er sentralt i personsentrert omsorg (20).
To caser
I den ene casen kommer det fram at pasienten har arbeidet i skogen. Det å komme i nærkontakt med naturen styrker identiteten og selvfølelsen hans og minsker oppmerksomheten på ryggsmerterene.
I den andre casen gir samtalen med ektefellen informasjon om ferier i Syden samt hvilken musikksmak pasienten har. På bakgrunn av disse opplysningene kan vi gjennomføre individuelt tilpassete tiltak som også styrker hans identitet og selvfølelse.
Personsentrert omsorg
Gjennom deltakelsen i prosjektet opplevde sykepleiestudentene at
de ble stimulert til å tenke over pasientens perspektiv og se
helhetlig på pasienten. Gjennom samtale med pasienten kom de
psykososiale behovene tydeligere fram, slik at det ble lettere å
tilpasse individuelle aktiviteter.
Studentene så at det oppsto uforsvarlige situasjoner på grunn
av utilstrekkelig bemanning. De reflekterte over hvorvidt
sykepleierne strakte seg for langt for å ivareta pasientenes behov.
Ifølge Brooker (8) kan pleiere utsettes for umulige situasjoner når
de skal forsøke å yte personsentrert omsorg i situasjoner med
utilstrekkelig bemanning. Det er en utfordring også for dagens
sykepleieutdanning at studentene ikke var forberedt på
praksisstudier på et sykehjem preget av store endringer. Dette var
krevende for studentene i sin første praksisperiode og bør få økt
oppmerksomhet når de på nytt har praksis i kommunehelsetjenesten i
sin siste praksisperiode i tredje studieår.
Ledelsen utfordres
Ifølge de ansatte var avdelingslederen viktig for at fagmøter ble gjennomført. Avdelingslederen anså satsingen på VIPS-praksismodellen som avgjørende for god kvalitet i tjenesten. I tillegg verdsatte hun personalet og forsto deres frustrasjoner i forbindelse med nedbemanning i kommunen. Avdelingslederen var en pådriver, satte opp tilpassete arbeidsplaner og fant praktiske løsninger. Hennes måte å lede på samsvarte med idealer om personsentrert personalbehandling, som Kitwood (1) mente var en forutsetning for utvikling av en ønsket pleiekultur. En personsentrert pleiekultur innebærer at det er klima for læring og utvikling i personalgruppen (20). Imidlertid utfordres personsentrert omsorg av krav om effektiv budsjettbalanse. Med marginal bemanning var det derfor nødvendig med prioriteringer og fleksibilitet i hverdagen for å klare å gjennomføre fagmøtene.
Konklusjon
VIPS-praksismodellen er et godt verktøy for ansatte til å yte personsentrert omsorg og fremme brukermedvirkning. Pasientens perspektiv blir trukket fram, likedan deres livsfortellinger. Fagmøtet viser at det kan være behov for oppdaterte bakgrunnsopplysninger, eventuelt gjennom samarbeid med pårørende, for å kunne tilpasse tiltak og aktiviteter til den enkelte pasienten. For de ansatte bidrar fagmøtet til økt kompetanse, refleksjon over egen atferd, større faglig engasjement og bedret tverrprofesjonelt samarbeid. Sykepleiestudenter opplever en konkret tilnærming til pasientene i praksisstudiene. De blir godt kjent med sin primærpasient og særlig deres psykososiale behov.
Referanser:
1. Kitwood T. Dementia reconsidered. The
person comes first. Buckingham: Open University Press. 1997.
2. Bruce E, Schweitzer P. Working with life
history. I: Downs M, Bowers BJ (red.). Excellence in dementia care
: research into practice. 2008. Maidenhead: Open University Press.
3. Hughes JC, Louw SJ, Sabat SR. Dementia,
Mind, meaning and the person. New York: Oxford University Press.
2006.
4. Matthews E. Dementia and the identity of
the person. I: Downs M, Bowers BJ (red.). Excellence in dementia
care : research into practice. 2008. Maidenhead: Open University
Press.
5. Algase DL, Beck C, Kolanowski A, Whall A,
Berent S, Richards K, Beattie E. Need-driven dementia-compromised
behavior. An alternative view of disruptive behavior. American
journal of Alzheimer›s Dis. Other Dement. 1996;11;10–19S.
6. Cohen-Mansfield J. Nonpharmacologic
interventions for inapproriate behaviors in dementia: a review,
summary and critique. American Journal of Geriatric Psychiatry.
2001;9:361–81.
7. Buber M. I and Thou. New York: Scribner,
1958.
8. Brooker D, Deschington T. Personsentrert
demensomsorg: veien til bedre tjenester. Tønsberg: Nasjonalt
kompetansesenter for aldring og helse, Forlaget Aldring og helse,
2013.
9. Edvardsson D, Winblad B, Sandman PO.
Person-centered care of people with severe Alzheimer›s disease:
current status and ways forward. Lancet Neurology 2008;7(4):362–67.
doi: 10.1016/S1474-4422(08)70063-2.
10. Sloane PD, Hoeffer B, Mitchell CM,
McKenzie DA, Barrick AL, Rader J mfl. Effect of Person-centered
showering and the towel bath on bathing-associated aggression,
agitation, and discomfort in nursing home residents with dementia:
a randomized, controlled trial. Journal of the American Geriatrics
Society 2004;52(11):1795–1804. doi:
10.1111/j.1532-5415.2004.52501.x.
11. Fossey J, Ballard C, Juszczak E, James I,
Alder N, Jacoby R, Howard R. Effect of enhanced psychosocial care
on antipsychotic use in nursing home residents with severe
dementia: cluster randomised trial. BMJ: British Medical Journal
(International Edition) 2006;332(7544):756–58. doi:
10.1136/bmj.38782.575868.7C.
12. Rokstad AMM, Røsvik J, Kirkevold Ø,
Selbaek G, Saltyte Benth J, Engedal K. The effect of
person-centered dementia care to prevent agitation and other
neuropsychiatric symptoms and enhance quality of life in nursing
home patients: a 10-month randomized controlled trial. Dementia
& Geriatric Cognitive Disorders 2013;36(5/6):340–53. doi:
10.1159/000354366.
13. Rokstad AMM, Vatne S. Dementia care
mapping: en mulighet for refleksjon og utvikling (vol. 2011;35).
Molde: Høgskolen i Molde – vitenskapelig høgskole i logistikk.
14. Mjørud M. Utprøving av VIPS – rammeverk
for personsentrert omsorg. I: Rokstad, AMM (red.). Bedre hverdag
for personer med demens: utviklingsprogram for miljøbehandling :
demensplan 2015. 2012. Tønsberg: Aldring og helse.
15. Kvale S, Brinkmann S. Interviews :
learning the craft of qualitative research interviewing. 2. utg.
Los Angeles, California: Sage. 2009.
16. Jøranson N, Hauge S. Hvordan Dementia
Care Mapping kan påvirke pleiekulturen i en sykehjemsavdeling.
Sykepleien Forskning 2011;6(4):376–82. doi:
10.4220/sykepleienf.2011.0187.
17. Meld. St. nr. 47. Samhandlingsreformen :
rett behandling – på rett sted – til rett tid. Oslo: Helse- og
omsorgsdepartementet. 2009. Tilgjengelig fra:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/stmeld-nr-47-2008-2009-/id567201/.
18. Kitwood T, Høeg D, Johnsen N. En
revurdering af demens: personen kommer i første række.
Frederikshavn: Dafolo. 1999. Tønsberg: Aldring og helse.
19. Edvardsson D. Personcentrerad omvärdnad i
teori og praktik. Lund, Sverige: Studentlitteratur. 2010.
20. Rokstad AMM. Se hvem jeg er! :
personsentrert omsorg ved demens. Oslo: Universitetsforlaget.
2014.
0 Kommentarer