Vellykket, men krevende reform
Hva kan norske kommuner lære av Danmarks erfaringer med samhandlingsreform?
Kommunalreformen i Danmark fra 2007 har stått modell for den norske «Samhandlingsreformen» fra 2012, men den danske omfatter mer: hele forvaltnings- og tjenesteområdet på fylkes- og kommunenivå. Et viktig element var at kommunenes innbyggertall skulle ha en minimumsstørrelse; minst 20.000 innbyggere. Argumentet for dette var at reformen påla kommunene flere og større oppgaver. For å klare dette måtte forvaltning og tjenesteproduksjon styrkes med større kompetanse i alle ledd og få mer robuste fagmiljøer. Antall kommuner ble derfor redusert fra 271 til 96.
Evaluering.
Etter seks års «prøvetid» har en statlig ekspertgruppe foretatt
en omfattende evaluering av erfaringene i Danmark (1). Evalueringen
bør ha betydelig interesse i Norge, siden vi delvis har kopiert
reformen for sykehusdrift og kommunehelsetjenester.
Rapporten ser på de nasjonale
endringene. For å få en bedre innsikt i hvorledes utviklingen
har vært på kommunenivå, besøkte
jeg en ny «storkommune»; Hjørring på Nord-Jylland. Det er
vennskapskommunen til Kristiansand, og ligger en kort båtreise fra
norskekysten. Før reformen hadde den 33.000 innbyggere. I 2007 ble
den slått sammen med fire mindre nabokommuner, og «Nye Hjørring»
kommune har i dag nesten 66.000 innbyggere. Jeg ønsket å få svar på
fire spørsmål:
- Har modellen virket?
- Hvordan har reformen påvirket driften av kommunehelsetjenesten?
- Hva er erfaringen med en storkommune i forhold til helsetjenestene i de mindre kommunene som ble slått sammen?
- Kan vi lære av de danske
- erfaringene?
Insentiver.
Sentralt i reformen er introduksjonen av økonomiske insentiver for å effektivisere og økonomisere behandlingskjeden i helsevesenet; «mer helse for hver krone». Dette er mest kritisk i eldreomsorgen der sykehus og førstelinjetjenesten må samarbeide om felles pasienter med langvarige og krevende behov. Ønsket om en mer «sømløs» tjenesteproduksjon har blitt særlig tydelig og påkrevet på grunn av «eldrebølgen» som medfører et betydelig press på knappe ressurser. I begge land har dette manifestert seg gjennom økende og til dels problematiske kødannelser i sykehusene. Dette skyldes blant annet at kommunene ikke i samme grad som tidligere har maktet å ta imot de «utskrivingsklare pasientene».
Eldrebølge.
Samtidig har danskene sett at eldrebølgen gir en sterk økning av forekomsten av kroniske sykdommer og pasienter med langvarige pleiebehov, noe som krever en systematisk og omfattende samhandling mellom de to behandlingsnivåene. Her er tanken om kommuners medfinansiering av sykehusdriften grunnleggende. Dette er basert på en rettferdighetstankegang: de kommunene som bygger ut sitt eget behandlingsapparat, slik at flere pasienter kan behandles uten sykehusinnleggelse, skal premieres gjennom lavere medfinansieringsbidrag til sykehusdrift. Motsatt skal de kommuner som unnlater dette straffes økonomisk.
Kostnadsdeling.
Metoden er kostnadsdeling: sykehusdrift skal finansieres gjennom et spleiselag; 70 prosent dekkes ved statlig overføring, mens rundt 20 prosent skal komme fra pasientens hjemkommune, såkalt «medfinansiering». Resten skal finansieres på andre måter, men ikke ved direkte pasientbetaling siden helsetjenester i Danmark er gratis. Kommunenes medfinansiering har tre ledd: 1. Betaling for innleggelser og lengden på liggetid, 2. Avgift for poliklinisk spesialistbehandling, og 3. Betaling for «utskrivingsklare» pasienter per overliggerdøgn, men ikke fra første dag slik som i Norge.
Robust.
Evalueringen på mer enn 500 sider er meget omfattende. Jeg tar
her kun med den delen som gjelder «Sundhetsområdet».
Den overordnete vurderingen er at reformen har resultert i en
mer robust offentlig sektor, som er blitt bedre rustet til å møte
de kommende års utfordringer. Årsaken er en større faglig og
økonomisk bærekraft. Det er påvist en «styrkelse av den økonomiske
styringen i kommuner og regioner», muliggjort gjennom mer
«overordnet styring».
Men evalueringen av reformen har også påvist svakheter, og
kommer med en viktig konklusjon: Man bør overveie å innføre en mer
forløpsbasert avregning for eldre og kronisk syke pasienter. Dagens
stykkprisfinansiering er basert på betaling for antall
behandlingskontakter, innleggelser og DRG-diagnoser, uten å se på
om behandlingsforløpet over tid var hensiktsmessig i forhold til
utgiftsnivået.
Utvalget som evaluerte anbefaler dessuten nye obligatoriske
innsatsområder: Forbedringer av helse-IT, mer pasientrettet
forebygging og bedre kronikeromsorg.
Hjørring.
Demografi vil være en viktig faktor fram mot 2050, og vil
fastsette rammebetingelsene for helse og eldreomsorg i Hjørring de
nærmeste årene. To trender virker negativt inn, selv etter at
Hjørring ble en storkommune: Folketallet synker nå med cirka 400
innbyggere per år. Det er de unge som flytter ut, hovedsakelig på
grunn av utdanning, jobb og ønsket om å bo i storbyer. Ikke langt
vekk ligger Ålborg med 130 000 innbyggere og virker som en lokal
magnet. Med eldrebølgen øker antallet og andelen eldre, noe som
betyr økte behov for helsetjenester og pleie. Konsekvensen er
større utgifter til lokale helsetjenester og til medfinansiering av
sykehusdrift. Demografien gir dermed betydelige
budsjettutfordringer for helse- og eldretjenestene i Hjørring. Med
uendret folketall og befolkningssammensetning vil budsjettet øke
med cirka 4 prosent i perioden 2012–16 på grunn av
kostnadsutviklingen i samfunnet, men med den eksisterende
demografiske utvikling vil økningen bli på 11 prosent om tilbudene
skal opprettholdes på dagens nivå.
Men folketallet og alderssammensetningen endres først og fremst
i utkanten av kommunen, det vil si i de mindre kommunene som nå er
slått sammen i en kommune. Konklusjonen er derfor at dagens
«storkommune» er mer robust i forhold til avfolkning og forgubbing
enn hva de små kommunene i utkanten ville vært hver for seg.
Større kommuner.
Erfaringene viser at små kommuner har problemer med rekruttering
av fagfolk på grunn av små og til dels manglende faglige miljøer.
Dette vil særlig merkes for tjenester med få utøvere, som for
eksempel ergoterapi og til dels fysioterapi, og i virksomheter med
døgnkontinuerlig drift og turnusordninger. Derfor er større enheter
som kan ansette flere fagfolk et viktig virkemiddel for bedre
rekruttering.
På spørsmålet om hva som er dagens oppfatning hos fagfolk,
administratorer og politikere i de mindre kommunene som ble slått
sammen, svarer lederen av avdelingen for helse og eldre: «Det er
min oplevelse, at langt de fleste både fagfolk og administratorer
finder, at kommunens faglige indsatser har fået en højere kvalitet.
Dette skyldes først og fremmest, at vores fagfolk har kunnet
specialisere sin faglige viden, og at der er opnået større og
stærkere faglige miljøer.
De, der har haft sværest ved at tilvænne sig de større
kommunerne, er nok det politiske niveau. Vores
politikere oplever, at deres sagsmængder er blevet større og
mere «akademiske» og de udtrykker også, at de er kommet langt væk
fra borgerne. Så det er en klar opgave for administrationen i de
kommende år, at sikre at de lokale politikere føler at de bliver
betjent på en måde, som giver dem overblik og tilstrækkelig
indsigt».
Regnskap.
Sammen med ti andre kommuner i Nord-Jyllandregionen
medfinansierer Hjørring kommune sykehusdriften i regionen. I
Hjørring ligger et stort regionsykehus, Vendsyssel hospital, noe
som bidrar til et relativt høyt sykehusforbruk for Hjørring kommune
på grunn av korte avstander. Man fører et løpende regnskap over
kommunenes medfinansiering, og Hjørring ligger nest høyest av
kommunene i regionen når det gjelder bruken av somatisk
sykehusbehandling. Dessuten har trenden vært økende i
perioden 2008–2010. I siste regnskapsår brukte Hjørring 1612 kroner
per innbygger per år til medfinansiering av sykehusbehandling, noe
som var 19 prosent høyere per innbygger enn i den «billigste»
kommunen i regionen. Regnestykket viser at Hjørrings merutgift ble
17 millioner kroner på årsbasis.
Årsaken til denne «ekstrakostnaden» er tredelt: 1. Demografisk;
det er en stor andel eldre i Hjørring, 2. Nærheten til et stort
sykehus, og 3. Fastlegenes profil for sykehusinnleggelser. Alle
disse faktorene ligger utenfor kommunens kontroll og bidrar til
manglende budsjettstyring og er kostnadsdrivende.
Konklusjon.
På den annen side har Hjørring kontroll på mottaket av
«utskrivingsklare pasienter»
siden dette kan styres ved å ha
ledig og god nok kapasitet i kommunens eget
behandlingsapparat.
Disse pasientene blir dermed raskt utskrevet. Reformen har
medført en effektivisering av sykehusdrift ved at «utskrivingsklare
pasienter» ikke lenger ligger i en «intern utskrivingskø» i
sykehusene.
Medfinansieringen av sykehusdriften tynger Hjørring kommune,
men ikke gjennom betaling for overliggedager. Erfaringen er så
langt negativ for de kommunene som har høyt forbruk av
sykehusinnleggelser og sykehuspoliklinikkene. Dette styres av
legene, mens kommunene ikke har kontroll.
Danske kommuner har trange helsebudsjetter, og som denne
beskrivelsen forteller har medfinansieringssystemet bidratt til
økte krav til økonomisering og effektiv drift av
kommunehelsetjenesten. Samtidig har innbyggernes forventninger og
krav snarere økt.
På kort sikt.
To eksempler som illustrerer hvorledes kommunen har tatt grep:
1. Målretting av den daglige pasientbehandling
Situasjonen krever tiltak som gir rask effekt fordi det i dag
ikke finnes ledig behandlingskapasitet, og løsningen må derfor både
være tiltak som er kostnadseffektive og virker raskt. Stikkord:
Aktiv, målrettet behandling og rask oppfølging av pasienter som
skrives ut av sykehuset eller som vurderes som kandidater for
sykehusinnleggelse. Målet er at pasienten skal trene opp
egenomsorgen og bli boende i egen bolig, dermed får de mindre behov
for langtidsbehandling i institusjon. I forhold til tidligere skal
man ikke gi passiv pleie som bidrar til mer avhengighet av kommunal
hjelp.
Dette er et behandlingsopplegg som stiller større krav til
pasienten og også til pårørende. Opptrening, bevisstgjøring og
pasientopplæring er nøkkelord. Forutsetningen er et personale som
forholder seg til vedtatte mål for behandlingen og som kan fungere
tverrfaglig og lojalt. Kommunen kan vise til at denne arbeidsformen
fører fram. Statistikk viser at tidsbruken per pasient i hjemmet
har blitt redusert over tid, uten at dette skyldes mindre ADL-svikt
eller reduserte behov. Endringen i tidsbruk er derfor et mål
på at gjennomsnittspasientens egenomsorg har blitt bedre. Kommunens
gevinst er at personalet kan behandle flere pasienter per tidsenhet
enn tidligere.
Med effektive hjemmetjenester minsker presset på
institusjonsplassene slik at mottakskapasiteten for
«utskrivingsklare» sykehuspasienter opprettholdes og kommunen
dermed ikke økte medfinansieringsutgifter for denne pasientgruppen.
2. Nytenkning i hjemmesykepleien.
I Hjørring er det blitt opprettet ti sykepleieklinikker og
målet er at 25 prosent av pasientene i hjemmesykepleien skal få sin
behandling der. Dette er faglig sett en bedre arbeidsplass for
sykepleierne, spesielt ved sårbehandling og medisinering, og det
bryter ofte isolasjonstendens og manglende mobilitet for en del
pasienter. Tilbudet gir store hygieniske og arbeidsmessige
fordeler. Sykepleierne bruker en betydelig mindre del av
arbeidstiden til transport, og oppmøtet for hver enkelt pasient kan
styres bedre.
Interessant nok er det en arbeidsform som primærlegene har
innført for mange år siden: I dag skjer nesten alle
pasientkontakter på legens kontor eller i legevaktlokaler, mens
sykebesøk er sjeldne. Pasienten fraktes til eller oppsøker legen i
et faglig innredet kontor med gode arbeidsforhold. Erfaringen er
gode og tjenesteproduksjonen går i denne retning.
På lang sikt.
For å redusere behovet for sykehusinnleggelser har et av
tiltakene vært å øke tilbudet av forebygging og rehabilitering. For
forebygging har kommunen opprettet stillinger som koordinatorer og
instruktører. Tradisjonelt handler dette om mosjonsgrupper,
opplæring i røykeslutt og så videre. Imidlertid er både
fagfolk og politikere enige om at dette ikke vil bremse dagens nivå
av innleggelser i sykehus i særlig grad. Virkningen vil trolig
først komme om noen år, derfor er denne type forebyggende arbeid
ikke noen stor post på helsebudsjettet, og effekten blir heller
ikke særlig merkbar på dagens forbruksmønster.
Når det gjelder aktiv rehabilitering ligger Danmark fortsatt
flere divisjoner foran de fleste norske kommuner, som vanligvis har
fokus på mer passiv pleie. Danskene kan dokumentere at aktiv
behandling gir bedre resultater og faglig sett er dette en bedre
vei å gå (2).
Diskusjon. Siden forvaltning og tjenesteproduksjon i Danmark og
Norge er sammenliknbare, er det svært interessant å se på de danske
erfaringene fra helsetjenester og eldreomsorg. I Norge har vi
tidligere kopiert den danske fastlegeordningen, noe som regnes som
meget vellykket. Og dansk eldreomsorg har vært en inspirasjonskilde
for norske fagfolk helt siden 1980-tallet, med studiebesøk og
faglige innspill.
Vår samhandlingsreform er delvis konstruert etter den dansk
modellen fra 2007. Dermed er det naturlig å spørre om hvilke
erfaringer som er høstet og om den virker. Som denne oversikten
viser er erfaringene overveiende positive både fra sentralt og
lokalt hold i Danmark. Men realitetene er krevende. Modellen er
basert på økonomiske styringsredskaper, mens det faglige
kommer mer i annen rekke. Dette betyr at økonomer og
administratorer kommer i førersetet, mens den helsefaglige
styringen vil fungere mer som et supplement og et sikkerhetsnett.
Spørsmålet er om det er slik vi ønsker å ha det i Norge?
Imidlertid er det viktig å være klar over at dette skjer i en
tid hvor eldrebølgen om ikke lenge, det vil si i perioden
2020–2050, vil øke behovene for tjenester for eldre i norske
kommuner på en dramatisk måte, både når det gjelder økonomi og
behovet for flere helsearbeidere. Dermed vil et av hovedmålene til
disse reformene være å redde finansieringen av den nordiske
velferdsstaten. Det er derfor viktig å se til danske
erfaringer siden helsetjenesten i dette landet har lengre
erfaringer med en reform som vil prege helsetjenestetilbudet i
Norge i mange år framover.
Referanser:
1. Evaluering af
kommunalreformen. København: Økonomi og Indenriksministeriet,
2013. Elektronisk utgave påwww.oim.dk
2. Otterstad HK. Dansk samhandling.
Sykepleien 2013; 12: 53-55.
0 Kommentarer