Tar Bekhterev-pasienter i skole
I denne artikkelen vil vi belyse praksis ved pasientskolene ved revmatologisk avdeling på Haukeland Universitetssykehus, slik de har utviklet seg fra 2001 til 2005. Vi vil ta utgangspunkt i Bekhterev-skolen fordi denne er systematisk evaluert i perioden.
Profesjonell kunnskap
Undervisning og veiledning en vesentlig del av omsorgen for
pasienter med revmatiske sykdommer. Å styrke pasientens
mestringsevne og selvstendighet er viktig for pasienter med kronisk
sykdom. De må leve med sykdommen og dens ulike faser og
variasjoner. Gjengedal og Hanestad sier i boken "Å leve med kronisk
sykdom" (1) at det kan synes som om styrking av grunnleggende
verdier er en forutsetning for mestring. For sykepleieren er det
viktig å anvende profesjonell kunnskap og ha medmenneskelig
empatisk væremåte. NSFs faggruppe for sykepleiere i revmatologi har
utarbeidet en "Veileder i revmatologisk sykepleie: Undervisning i
forhold til oppfølging av behandling" (2) som gir viktige føringer
i denne sammenheng. Det poengteres hvor viktig det er å involvere
pasientene som en forutsetning for å skape en felles forståelse for
situasjonen og sikre at kunnskap som formidles er forstått.
Pasientundervisning
Pasientskolene var tidligere bygget på en medisinskorientert
modell der målet er at pasienten følger den anbefalte medisinske
behandling, samt råd og veiledning fra helsepersonell. De senere
årene har det vært en økende forståelse for at helse og sykdom også
inkluderer psykologiske og sosiale dimensjoner, og flere
psykososiale komponenter er implementert i undervisningen. Kunnskap
blir sett på som en nødvendig, men ikke tilstrekkelig komponent for
atferdsendring. Pasienten blir ikke lenger sett på som en passiv
mottaker i undervisningssituasjonen, men er blitt en aktiv
medspiller (3;4).
Helsepedagogikk
Begrepet helsepedagogikk har oppstått innenfor den psykososialt
orienterte retningen. Det er utviklet gjennom en tverrfaglig
innsats og interesse for å påvirke befolkningens helse på en annen
måte enn gjennom helseopplysning og helseformidling. Målet er å
stimulere pasienten til å forandre sitt forhold til egen helse, det
gjelder både tanker, holdninger og handlinger. Det sentrale i
helsepedagogikken er dialog og personlig kontakt (5).
Bekhterev-skolen
Bekhterev-skolen på Haukeland Universitetssykehus ble startet i
1999. Pasientene blir tilbudt et gruppeopphold på fem dager med
informasjon, undervisning og veiledning i tillegg til behandling.
Det er gjennomsnittlig åtte til ni deltakere i hver gruppe.
Pårørende kan også være med, og i hver gruppe deltar fra en til tre
pårørende. Tilbud om Bekthterev-skole gis til pasienter som har
hatt en sikker diagnose i cirka ett år. Pasientene bor vanligvis
hjemme, men de som har lang reisevei, kan bo på pasienthotellet.
Pårørende får delta gratis og eventuelt bo til reduserte priser
sammen med pasienten på hotellet. Henvisningene til "skolen"
godkjennes av overlege.
Det er i dag lange ventelister, og vår erfaring viser at det er
en økende etterspørsel. Hovedmålet med skolen er å stimulere til
aktivitet og bidra til økt mestring gjennom kunnskapsformidling,
dialog og erfaringsutveksling. Oppholdet innebærer tverrfaglig
informasjon om sykdom, behandling, mestring, muligheter og
rettigheter, legemidler, smerter, trening og kosthold. Det legges
stor vekt på opplæring i egentrening og innlæring av øvelser.
Pasientene får daglig trening i gymsal og basseng med undervisning
av fysioterapeut. Alle deltakerne får en legekonsultasjon og både
sykepleier, ergoterapeut og sosionom er tilgjengelige for
individuelle samtaler. Siden oppstart av skolen har også en bruker
som selv har Bekhterev, deltatt med egen undervisning. Timeplanen
er lagt opp med tanke på variasjon mellom teori og trening. Dagen
starter med trening i sal eller basseng og teoretisk undervisning,
før det igjen er trening.
Sykepleierens utfordring
Sykepleierne har ansvar for undervisningen i temaet "Å leve med
kronisk sykdom". Det er satt av en time til dette emnet. Målet med
undervisningen er å skape dialog og rom for å dele erfaringer.
Sykepleieren innleder med en kort og presis teoretisk ramme.
Deretter deler vi inn i "summegrupper" for å finne ut hva som er
aktuelt for gruppen. For eksempel vil denne gruppen ofte ikke
snakke om sykdommen og de problemer den medfører. De vil ikke
fortelle arbeidsgiver at de plages av trøtthet, smerter og andre
plagsomme symptomer, fordi de opplever det som problematisk at de
ikke møter forståelse og støtte. Hvordan kan man forvente støtte og
hjelp uten å angi behov eller kommunisere dette? Slike diskusjoner
leder ofte til engasjement og erfaringsutveksling. Sykepleieren
oppsummerer, men er varsom med konklusjoner.
Deltakernes evaluering
Det stilles stadig økte krav til dokumentasjon av resultater og
ressursbruk ved ulike intervensjoner. Samtidig er det vanskelig å
finne egnede evalueringsinstrumenter. De fleste evaluerer
pasientenes tilfredshet med undervisningen. Det er denne formen for
evaluering vi har valgt å gjennomføre på pasientskolene ved
revmatologisk avdeling. Evalueringen sier ikke noe om objektive
resultater, men dokumenterer pasientenes egen opplevelse og kan
benyttes som grunnlag for kvalitetsforbedring av skolene. Vi vil
her presentere resultater fra evalueringen av skolene som er
gjennomført fra 2001 til 2005.
Til stor nytte
Det foreligger evaluering fra totalt 106 pasienter fordelt på
12 skoler. På hver skole har det deltatt fra åtte til ti personer.
Som det går fram av figur 1, er helhetsinntrykket deltakerne sitter
igjen med svært godt. Over 50 % av deltagerne har krysset av for de
to høyeste verdiene på skalaen.
Når deltakerne ble bedt om vurdere nytte, svarer de samlet for
alle 12 skolene at de har hatt stor nytte både når det gjelder å ha
tid sammen med helsepersonell, å treffe andre med Bekhterev, lytte
til andres erfaringer og å få snakke om det de hadde opplevd.
For å få oversikt over utvikling over tid er skolene gruppert i
tre tidsperioder:
Periode 1 = oktober 2001 til juni 2002 (3 skoler)
Periode 2 = november 2002 til september 2003 (3 skoler)
Periode 3 = november 2003 til november 2004 (3 skoler)
Periode 4 = 2005 (3 kurs)
På spørsmålet "I hvilken grad vil du si at du har lært noe eller oppdaget noe nytt i løpet av undervisningen?" ligger hovedvekten på stor til svært stor grad av læring i alle periodene. Det er imidlertid en større andel av pasientene som har opplevd svært stor grad av læring på kursene i 2005 (figur 2). Det er i denne perioden vi har endret undervisningsform og lagt mer vekt på brukernes aktive deltakelse og erfaringsutveksling.
Evalueringen innholder også åpne spørsmål der deltakerne har
svart med egne ord på: "Hva savnet du?" og "Hva var positivt?". Det
etterlyses først og fremst individuell behandling og enda mer tid
til diskusjoner og erfaringsutveksling. Når det gjelder hva som er
positivt, er det tydelig at deltagerne setter pris på trening og
øvelser, basseng og fysioterapiundervisning. De er også fornøyde
med å treffe andre i samme situasjon, utveksle erfaringer og møtet
med helsepersonell. Brukerens undervisning får svært positive
tilbakemeldinger. Utsagn som går igjen er: "Positivitet og
engasjementet fra helsepersonell, "det sosiale gruppedeltakerne i
mellom", "brukerens foredrag", "basseng og trening".
Inspirerende
Vi opplever evalueringen som svært inspirerende. Det viktigste
er de kvalitative tilbakemeldingene fra pasientene. På bakgrunn av
evalueringen kan vi diskutere hva vi kan endre eller forbedre til
neste gang. Vi opplever at det pasientene skriver samsvarer godt
med våre erfaringer. Dette gir en pekepinn i forhold til det
tverrfaglige fellesskapet og betydningen av samholdet oss i mellom.
Resultatene opprettholdes over tid, og selv om materialet er lite,
kan det tyde på at vi blir litt bedre etter hvert.
Fra 2005 har vi omdøpt skolene til "kurs". Dette fordi vi
ønsker å markere at vi forventer at deltakerne selv bidrar med sine
erfaringer og ikke bare sitter på "skolebenken" og tar imot. Når
det gjelder deltagernes oppfatning av kursene i forhold til selv å
bidra med innspill, viser imidlertid evalueringen en pedagogisk
utfordring. En langt større andel av deltagerne finner det nyttig
og interessant å lytte til andres erfaringer enn de som ønsker å
snakke om egne erfaringer.
Trenger koordinator
Resultater fra evalueringen viser at vi behøver mer pedagogisk
kompetanse for å videreutvikle pasientkursene. En måte å fremme
levende undervisning på kan være å ha med en koordinator på kurset.
Vi har erfaring med dette fra andre diagnoserettede kurs i
avdelingen. Koordinators rolle er blant annet å være til stede på
hele kurset og bidra til engasjement og sammenheng. For eksempel
blir det viktig for koordinator og stille spørsmål dersom noe er
uklart i forhold til innholdet og oppmuntre deltakerne til å
reflektere hvordan de kan anvende undervisningen i forhold til egen
situasjon. Det er viktig at deltagerne opplever at det tverrfaglige
teamet har en lik forståelse av betydning av trening, hvordan bruke
medisiner og lignende. Fra 2006 har vi benyttet koordinator også på
Bekhterev-kurset.
Vi er oppmerksom på at evalueringen ikke måler objektive
endringer hos deltakerne. Vi ønsker imidlertid å fortsette å
videreutvikle både selve undervisningstilbudet og
evalueringsmetodene.
7. Dagfinrud H, Kjeken I, Mowinckel P, Hagen KB,
Kvien TK. Impact of functional impairment in ankylosing
spondylitis: impairment, activity limitation, and participation
restrictions. J Rheumatol 2005 Mar;32(3):516-23.
|
0 Kommentarer