Prosessforbedring - en praktisk og nyttig metode for kvalitetsforbedring
SAMMENDRAG: NSFs kampanje har satt søkelyset på kvalitet, men har så langt ikke gitt ledere praktiske metoder for å drive med kvalitetsforbedring og løse systemproblemer. På Blakstad sykehus har det i 4 måneder vært drevet et læringsnettverk for å lære hele organisasjonen - fra topp til bunn på tvers av profesjoner - å arbeide med prosessforbedring. Læringsnettverket drives av Stiftelsen Gruk - gruppe for kvalitetsutvikling i sosial- og helsetjenesten - i samarbeid med sykehusets FOU-avdeling. I denne artikkelen vil vi beskrive opplæringen, metoden og noen av de forbedringene vi har oppnådd så langt. Prosessforbedring er en praktisk og nyttig metode å drive kvalitetsforbedring på. Den fokuserer på pasientenes prosesser. Ved hjelp av flytskjemaer og forskjellige former for målinger får man beskrevet prosessene og hvordan de oppleves for pasientene. Dette er et viktig grunnlag for en bevisstgjøring av hele organisasjonen. Videre er det et nyttig utgangspunkt for å rydde opp i systemproblemer og skape varige forbedringer. For å lykkes er det viktig at opplæringen er tverrfaglig, at den er grundig forankret i ledelsen og at man involverer hele personalgruppa i forbedringsarbeidet. Sist, men ikke minst, er det en nødvendig forutsetning å frigjøre tid for erfarne medarbeidere som kan ta seg av skrivearbeid og målinger. Når disse forutsetningene er på plass, anbefaler vi varmt andre å forbedre kvaliteten ved hjelp av prosessforbedring.
Norsk Sykepleierforbund fokuserer på kvalitet, men har så langt
ikke gitt ledere praktiske metoder for kvalitetsforbedring eller
for å løse systemproblemer. Blakstad sykehus har i fire måneder
drevet et læringsnettverk for å lære
hele organisasjonen å arbeide med
prosessforbedring. Læringsnettverket drives av
Stiftelsen Gruk (Gruppe for kvalitetsutvikling i sosial- og
helsetjenesten) i samarbeid med sykehusets FOU-avdeling. Her
beskrives opplæringen, metoden og noen av de forbedringene vi har
oppnådd så langt.
Tverrfaglige problemer
På sin vei gjennom systemet møter pasientene ulike
yrkesgrupper, og det er denne veien prosessforbedring fokuserer på
(1). Det gjør forbedringsarbeidet på Blakstad sykehus tverrfaglig.
Fem poster deltar i et læringsnettverk med hver sin arbeidsgruppe.
Disse gruppene består av dem som er faglig ansvarlige for deler av
pasienttilbudet, og kan bestå av avdelingssykepleier, assisterende
avdelingssykepleier, overlege, psykolog, sosionom og ergoterapeut.
For å involvere personalet har flere arbeidsgrupper valgt å ta med
en eller to fra miljøpersonalet i gruppene. Underveis i prosessen
får arbeidsgruppene veiledning om hvordan personalet bør involveres
gjennom de fora posten allerede har.
Slik beskriver avdelingssykepleier Odd Magne Westerheim ved
akutt
Post 4A sine erfaringer med å delta i læringsnettverket:
- I løpet av få måneder er kvalitetsforbedring blitt satt på
dagsordenen på en helt annen måte enn før. Vi valgte å starte med å
forbedre behandlingsmøtene. Årsaken til dette var at vi mente det
ville gi en tverrfaglig kvalitetsforbedring av behandlingen, og
sikre at pasientene i større grad skulle få delta i beslutninger om
egen behandling.
Flytskjema
- Vi startet med å avdekke vår egen praksis ved å tegne et
flytskjema som framstilte alle aktivitetene før, under og etter
behandlingsmøtet. Et lite utsnitt av dette vises i
Figur 1.
Dette medførte en bevisstgjøring om egen praksis og sedvane,
som vi vurderte med kritisk blikk. Områder og prosesser med
forbedringspotensial ble synliggjort, samtidig som vi fikk
framhevet de områder og aktiviteter hvor vi var dyktige. Det ble
lagt stor vekt på å få med hele personalgruppen i denne prosessen,
og de ansatte har vært svært engasjerte. Sammen med personalet
reflekterte arbeidsgruppen kritisk over det som framkom i
flytskjemaet. Her følger noen eksempler på viktige spørsmål som ble
diskutert:
* Hvilken terapeutisk tilnærming er egnet ut fra
pasientens psykiske tilstand?
* Får pasientene i stor nok grad medvirke til å
utforme behandlingsplanen, og får de kopi av den? Hvordan kan vi få
fram hva pasientene mener og ønsker?
* Hvilke opplysninger skal innhentes?
* Hvorfor kalles noen for behandler og andre ikke?
Er miljøterapi og kognitiv terapi behandling?
I denne prosessen kom det fram 25 spørsmål som det var viktig å
avklare. De ble lagt inn i flytskjemaet symbolisert med skyer.
Underveis dukket det også opp en rekke forslag til forbedringer,
symbolisert med snakkebobler. Siden vi startet har flytskjemaet
hengt på egen oppslagstavle i vaktrommet, og alle ansatte er blitt
oppfordret til å skrive inn spørsmål og ideer i dette skjemaet.
Dette har vært utgangspunktet for å synliggjøre og diskutere
holdninger, verdier og faglig ståsted i alle eksisterende fora;
morgenrapporten, behandlingsmøter, internundervisning, tverrfaglig
veiledning og medarbeidersamtaler. Prosjektet har også vært tema i
morgenmøtene og andre fora hvor pasientene deltar. I en
gruppeterapitime ble pasientene informert om prosjektet og
oppfordret til å komme med innspill. Det framkom da at pasientene
ofte følte seg alene i posten, og at de ønsket et mer synlig
personale. De hadde også et klart ønske om å møte lege/psykolog
oftere.
Kvalitet har mange dimensjoner
Prosessforbedringens mål er å forbedre ulike sider ved
kvaliteten.
Verdens helseorganisasjon s definisjon av kvalitet: Høy
faglig standard, minst mulig skader og bivirkninger, høy
pasienttilfredshet, god tilgjengelighet og kontinuitet i tjenesten,
samt god ressursutnyttelse (2).
Statens helsetilsyn tilføyer enda en dimensjon: Ressursene
skal fordeles rettferdig.
Det er viktig at alle dimensjonene av kvalitet blir ivaretatt.
Det hjelper ikke å forbedre én, hvis kvaliteten på en annen blir
dårligere. Arbeidsgruppene vurderte de ulike kvalitetsdimensjoner i
praksisen som er avdekket i flytskjemaet, og målene for
forbedringer skulle ivareta den helhetlige kvalitetsforståelsen.
På
Post 4A dreide målene seg om hva vi ønsker å oppnå med
behandlingsmøtet. Bygd på flytskjema og mål har vi utarbeidet et
standardisert program som omfatter både møtestruktur og -innhold.
Dette programmet er igjen utgangspunktet for en sjekkliste som vi
skal bruke til å måle om programmet oppfylles, og for å vurdere og
dokumentere at alle de viktige møteelementene er til stede. Selv om
vi akkurat har iverksatt det nye programmet, har vi allerede i
lengre tid sett en gradvis forbedring av møtet etter hvert som
bevisstgjøringen i posten har gått sin gang.
Resultater så langt
På vår post har vi allerede oppnådd en rekke forbedringer. Vår
fellesforståelse er økt, og det styrker det tverrfaglige
samarbeidet. Leger og psykologer har, for eksempel, fått større
forståelse og respekt for betydningen av miljø- og kognitiv terapi.
Personalmøtene er blitt åpne for alle faggrupper. De avholdes
oftere, og er blitt et viktig forum for drøftelser av
prosessforbedringen.
Pasientenes medvirkning og informasjon er blitt betydelig
styrket. Før behandlingsmøtene har vi ofte et formøte med
pasientene for å få fram deres ønsker, forventninger og mål. På
formøtet starter vi ofte arbeidet med behandlingsplanen i samarbeid
med pasientene. Dette videreformidles på behandlingsmøtet.
Pasientene får referat fra behandlingsmøtet, og ofte deltar de også
i ettermøter samme dag med primærkontakt og lege/psykolog. Sammen
skriver de her videre på behandlingsplanen. Pasientene har også
fått større innflytelse på pleieplanen sin, som oftere utarbeides i
forlengelsen av ettermøtet i samråd med primærkontaktene og i tråd
med mål i behandlingsplanen.
Etter prosjektstart er også behandlingsmøtene blitt annerledes.
Fordi deler av behandlingsplanen nå skrives før og etter møtet med
pasienten, er det blitt bedre tid til diskusjoner og innspill. Før
kom behandlingsmøtet rett etter rapportene, og fordi disse kan være
lange, ble det ofte bare 15-20 minutter igjen til behandlingsmøtet.
Nå begynner morgenmøtene med behandlingsmøtet, slik at det alltid
varer i 30 minutter.
Vi har laget et nytt system for mottakelse av nye pasienter som
forebygger unødvendig uro både for pasienter og personale.
Diskusjoner rundt flytskjema avdekket at personalet har behov for
en kort, ukentlig, tverrfaglig gjennomgang av alle pasientene. Den
fokuserer på pasientenes barn, pårørende, videre behandling og
områder som krever rask avklaring. Dette foregår nå på morgenmøtet
hver onsdag.
Pasientstyrt forbedringsarbeid
For å forsterke og tydeliggjøre fokuseringen på pasientene,
deltar også en representant for pasientene og en for de pårørende i
læringsnettverket. I tillegg til å få fram de ansattes erfaringer
og frustrasjoner, er det også viktig å få fram hva pasientene mener
bør forbedres. Alle postene som deltar i læringsnettverket
intervjuer derfor pasientene sine for å avdekke svakheter. De
fleste avdelingene bruker en intervjuguide som er utarbeidet av
Stiftelsen Gruk og publisert i
Statens Helsetilsyn s utredningsserie (3).
Ved utskrivelse blir pasientene intervjuet om sin erfaring på
følgende områder: Respekt fra personalet, støtte fra personalet,
sosialt miljø på avdelingen, medvirkning i egen behandling,
informasjon til pasienten, informasjon til pårørende, planlegging
ved utskrivelse og medvirkning i egen behandling.
Eksempler på spørsmål:
* Var du med på å planlegge din egen behandling?
* Fikk du råd om hva du bør gjøre ved tegn på
tilbakefall?
* Fikk du forståelig informasjon om virkning og
bivirkning av de medisinene du brukte?
Svarene skåres slik:
o Ja = 2
o Delvis = 1
o Nei = 0.
Full skåring på hvert enkelt område gir 10 poeng. Svarene blir
analysert både for den enkelte pasient og for alle pasientene i
utvalget for å finne mønstre og forbedringsområder. Fordi dette
ikke dreier seg om forskning, men forbedring, er det ikke nødvendig
med så mange intervjuer. Allerede etter fem-seks intervjuer
avdekkes ofte negative svar på ett eller flere områder. Det er
frivillig å delta i slike intervjuer, og svarene anonymiseres. Det
viser seg at pasientene gjerne vil fortelle om sine erfaringer i
avdelingen, og at intervjuene egner seg godt til å avdekke
forbedringspotensialer. De ansatte synes det er bevisstgjørende og
nyttig å intervjue pasientene, og at det gir dem nye perspektiver.
På grunnlag av svarene iverksettes forbedringstiltak, før det igjen
foretas nye målinger for å vurdere og dokumentere effekten av
disse.
Noen poster har fått hjelp til å utvikle egne intervjuguider
som fokuserer spesielt på områder de ønsker å forbedre.
Større brukertilfredshet
For å gjøre personalet kjent med intervjuguiden, gjennomførte
personalet på
Post 4A intervjuer med hverandre med utgangspunkt i hvordan
de trodde pasienten ville svare. Deretter ble seks pasienter
intervjuet. Dette ble foretatt før læringsnettverket startet.
Senere ble ni andre pasienter intervjuet. Som det framgår av
figuren, har brukertilfredsheten steget betydelig på alle områder
siden prosjektet startet. Spesielt er pasientene blitt mer
tilfredse med hvordan de får medvirke i egen behandling, og hvilken
nytte de mener at behandlingen har hatt for dem. Ut fra det vi har
fokusert på i forbedringsarbeidet, er dette logisk og en
bekreftelse på at prosessforbedringen allerede er merkbar for
pasientene. Det virker selvfølgelig også motiverende på
personalgruppen. Når det gjelder den lave skåren på informasjon til
pårørende, er ikke dette blitt korrigert fordi enkelte pasienter
ikke ønsker at pårørende skal få informasjon. Det er også
interessant å se at det er relativt god overensstemmelse mellom
personalets syn på posten og resultatene fra pasientene. Både
personalet og pasientene skårer lavest på samme områder.
Figur 2
Tilretteleggere
Forbedringsarbeidet krever mye; skrivearbeid, gjennomføring og
bearbeidelse av målinger og intervjuer osv. Det er derfor utnevnt
en tilrettelegger med ansvar for dette arbeidet som får avsatt en
dag i uken til det. På Blakstad er de fleste tilretteleggerne
assisterende avdelingssykepleiere siden ansvaret for fagutvikling
er tillagt deres stilling. Et par poster har valgt å dele
funksjonen på to medarbeidere. Denne funksjonen er viktig for å
lykkes med å få gjennomført forbedringene. Erfarne sykepleiere som
fungerer som tilretteleggere kan bruke erfaringen til å bygge opp
kompetanse for å bli kliniske spesialister eller veiledere.
Assisterende avdelingssykepleier på
Post 4A, Bente Mæhlum, forteller at hun synes
tilretteleggerrollen er utfordrende og svært lærerik, men at hun
kunne ha ønsket seg større forkunnskaper i bruk av data. Hun
forteller at det er krevende å avsette tid til arbeidet i en
hektisk hverdag, men at motivasjonen opprettholdes ved vissheten om
at dette arbeidet på sikt vil gi en lettere hverdag for alle på
Post 4A.
Læringsnettverk
For å sikre de ansatte systematisk opplæring og veiledning i
metoden, er det opprettet et læringsnettverk på Blakstad som skal
bestå i 18 måneder. Etter den tid er sykehuset i stand til å
arbeide med prosessforbedring på egen hånd. I nettverket deltar
tverrfaglige arbeidsgrupper fra fem poster, hvorav to langtids- og
tre akuttposter. Videre deltar representanter for pasienter og
pårørende, ledelsen og FOU-enheten ved sykehuset i
læringsnettverket.
Det kreves en god organisatorisk forankring for å lykkes med å
innføre en slik metode. Av samme grunn forberedte ledelsen
prosjektet i over ett år. Lenge var det planer om at de
samarbeidende distriktspsykiatriske sentrene og kommunene også
skulle delta for å forbedre hele pasientens vei gjennom
hjelpeapparatet. Dette ble det dessverre ikke noe av i første
omgang, men på sikt håper vi å få det til.
Stiftelsen Gruk
Læringsnettverket ledes av
Stiftelsen Gruk (Gruppe for kvalitetsutvikling i sosial- og
helsetjenesten) som arbeider for å utvikle metoder til forbedring
av pasienttjenestene (4). Gjennom læringsnettverk blir ledere og
medarbeidere opplært til å ta disse metodene i bruk.
Gruk styres av Norsk Sykepleierforbund, Den norske
lægeforening, KS og Telemark fylkeskommune, og de ansatte har
bakgrunn som sykepleiere, leger og sosionomer med tilleggsutdanning
i pedagogikk, veiledning, statistikk og organisasjonsutvikling.
GRUK har erfaring med læringsnettverk i prosessforbedring fra
psykiatriske og somatiske sykehus (5), ulike deler av kommuners
pleie- og omsorgsetat (6) og på tvers av den akuttmedisinske
kjeden.
Gruk har dessuten tilpasset prosessforbedring i
medikamenthåndtering på tvers av kommuneetater (7).
På Blakstad er det bred enighet om at det er nyttig at
prosjektet styres utenifra, fordi man da får hjelp til å se seg
selv med andres øyne. Samtidig er det viktig at arbeidsgruppene
selv styrer forbedringsarbeidet og tar beslutninger om
forbedringstiltak.
Stiftelsen Gruk har tett samarbeid med FOU-enheten ved
Blakstad, spesielt med kvalitetsrådgiveren, sykepleierkonsulenten
og lederen for sykepleietjenesten. Dette er viktig av mange
grunner. FOU-enheten kjenner det store og kompliserte systemet som
utgjør Blakstad sykehus, og kan gi prosjektledelsen verdifull
informasjon. Gjennom læringsnettverket lærer FOU-enheten å arbeide
med prosessforbedring, og kan dermed både bidra underveis og
videreføre metoden til nye avdelinger. Slik styrkes både forankring
og kompetanse, og sykehusets egne ressurser blir utnyttet.
Aktiviteter i læringsnettverket
Aktivitetene i læringsnettverket veksler mellom plenum, gruppe
og individuelle. Vi starter med et forkurs hvor tilretteleggerne
får en opplæringsdag i bruk av forskjellige dataverktøy.
Læringsnettverket starter med et todagers opplæringsseminar hvor
alle deltakerne får en metodeinnføring og begynner å arbeide i
gruppene sine. De lærer og får veiledning om noen verktøy, og
setter i gang med å kartlegge arbeidsprosessene. Senere møtes
arbeidsgruppene en halv time i uken eller én time hver 14. dag. Av
Gruk får tilretteleggerne en times veiledning i uken over
telefon.
Måneden etter startseminaret holdes et erfaringsseminar hvor
alle deltakerne er til stede. En del av dagen brukes til
gruppearbeid i arbeidsgruppene hvor lederne og representanter fra
pasienter og pårørende deltar, og hvor
Gruk veileder. Det meste av dagen foregår i plenum hvor
hver arbeidsgruppe legger fram sitt arbeid, informerer om hvor de
trenger veiledning og hva de trenger å reflektere over (8).
Erfaringsseminarene er en helt ny fellesarena på tvers av
profesjoner og tjenesteenheter.
Måneden etter er det veiledningsseminar for alle
tilretteleggerne, og deretter veksler det annen hver måned mellom
erfarings- og veiledningsseminar.
Denne vekslingen er grunnmønsteret, men det tilpasses og
justeres etter behov. Som avslutning på læringsnettverket
planlegges en sluttkonferanse hvor alle deltar, og hvor vi også
inviterer gjester. Der vil vi presentere erfaringer, resultater og
planer for hvordan forbedringsarbeidet skal videreføres.
Allsidig metode
Prosessforbedring kan brukes til å forbedre alle typer
prosesser, men som oftest er utgangspunktet de prosessene
pasientene gjennomgår i avdelingen. Man kan begrense seg til en
liten del av en prosess (for eksempel innleggelsen eller
behandlingsmøtet) eller se på hele behandlingstilbudet pasienter
mottar på sykehuset eller på tvers av tjenestesteder og etater.
Endelig kan man bruke prosessforbedring til å forbedre indirekte
arbeidsprosesser (støtteprosesser) som dokumentasjon eller ledelse.
I første omgang har arbeidsgruppene på Blakstad valgt følgende
forbedringsområder:
o To akuttavdelinger har valgt å forbedre behandlingsmøtet,
slik som beskrevet i artikkelen. Den tredje akuttavdelingen
arbeider med å skape en innkomstprosess som oppleves mest mulig
trygg både for den nye pasienten, pasientene som er i avdelingen og
de ansatte.
oo En langtidsavdeling har spurt sine pasienter hva de opplevde
som mest problematisk ved å komme dit. De svarte at ventetiden før
det var plass til dem på langtidsavdelingen var det vanskeligste.
Nå arbeides det med å bygge om prosessen, så arbeidet begynner
allerede når pasienten har fått langtidsplass. På den måten brytes
avdelingsskillene ned og behandlingstilbudet blir helhetlig og
kontinuerlig.
ooo Den andre langtidsavdelingen arbeider med å lage et godt
opplegg for de første ukene i avdelingen, så pasientene føler seg
mest mulig trygge og tillitsfulle.
Konklusjon
I denne artikkelen har vi delt noen av våre erfaringer med
leserne. Prosessforbedring er en praktisk og nyttig metode for
kvalitetsforbedring som fokuserer på pasientprosessen. Ved hjelp av
flytskjemaer og forskjellige typer målinger får man beskrevet
prosessene og hvordan de oppleves for pasientene. Dette er et
viktig grunnlag for en bevisstgjøring av hele organisasjonen. Det
er også et nyttig utgangspunkt for å rydde opp i systemproblemer og
skape varige forbedringer. For å lykkes er det viktig med
tverrfaglig opplæring som er grundig forankret i ledelsen, og at
hele personalgruppen involveres i forbedringsarbeidet. Sist, men
ikke minst, er det nødvendig å frigjøre tid for erfarne
medarbeidere som kan ta seg av tilretteleggerfunksjonen. Når disse
forutsetningene er oppfylt, kan vi varmt anbefale andre å forbedre
kvaliteten ved hjelp av prosessforbedring.
Litteratur:
1: Kvalitetsforbedring i psykisk helsevern.
Prosessforbedring i klinisk virksomhet. Statens helsetilsyns
utredningsserie 5 -2001.
2: Continuous quality development: a proposed
national policy. København: World Health Organization, 1993.
3: Kvalitetsforbedring i psykisk helsevern.
Pasientstyrt forbedringsarbeid i psykiatriske sengeposter. Statens
helsetilsyns utredningsserie 6-2001.
4: www.gruk.no
5:Stiftelsen Gruk v/Konsmo T. Prosessforbedring på Notodden
Sykehus. Kirurgisk dagbehandling og medisinsk poliklinikk. Rapport
nr.1-2002. www.gruk.no
6:Stiftelsen Gruk v Konsmo T. Prosessforbedring i Hurdal
kommune, pleie og omsorgsetaten. Rapport nr.3-2003. www.gruk.no
7: Konsmo T. Prosessforbedring av
medikamenthåndtering. Foredrag ved den 6. sykepleiekongressen.
http://www.gruk.no/filemanager/download/513/Abstract,%20medflyt,%20NSF.pdf/
8: Bang S, Heap K. Skjulte ressurser. Om veiledning
i grupper. Oslo: Universitetsforlaget, 1999.
0 Kommentarer