Hvordan opplever pårørende at de blir ivaretatt på sykehus?
SAMMENDRAG: Artikkelen er skrevet på grunnlag av et fagutviklingsprosjekt som ble utført ved sykehuset Asker og Bærum HF i samarbeid med Menighetssøsterhjemmets høgskole. Prosjektet omhandler hvordan pårørende blir sett, hørt og ivaretatt i sykehus og hva som skal til for et bedre samarbeid mellom helsepersonell og pårørende. Artikkelen omhandler prosjektarbeidet og bakgrunn for prosjektet. Den beskriver også noen av resultatene gjort i en kvantitativ studie med innslag av kvalitative data for å gi rom for kommentarer. Å være pårørende er en rolle som er lite definert innad i helsetjenesten. Helsepersonell må være bevisst sine holdninger og sin oppførsel i forhold til de pårørende. En omsorgsfull og gjennomtenkt framferd fra sykepleieren, basert på kunnskap og empati, gir uttrykk for respekt for medmennesker og interesse for deres problemer.
Ved Sykehuset Asker og Bærum HF er det gjennomført et
fagutviklingsprosjekt med fokus på de pårørende, i samarbeid med
Menighetssøsterhjemmets høgskole. Deltakerne i prosjektet var
sykepleiere med mer enn 2 års erfaring, fra de fire medisinske
postene ved sykehuset. Å være pårørende er en rolle som er lite
definert innad i helsetjenesten. Erfaring og forskning tilsier at
helsepersonell i større grad bør behandle pårørende som personer
med egne ønsker og behov, som de har i kraft av å være pårørende
(1). Sykepleierne vet at møtet med pårørende er viktig for å kunne
gi pasientene god omsorg og helhetlig sykepleie. Til tross for
dette opplever sykepleierne i praksis at holdningene ovenfor
pårørende varierer. Det finnes ingen felles retningslinjer, utenom
lovverket, som sier noe om pårørendes rolle og hvordan å møte dem.
Pårørendes rolle i helsetjenesten har gjennomgått en stor endring
de siste tiårene. Tidligere var det ikke tradisjon å inkludere
pårørende i sykepleien til pasientene. Tendensen nå er at
helsepersonell ser pasienten og pårørende som en helhet. Pasientene
og pårørende har krav på å bli mottatt på en profesjonell og
omsorgsfull måte. Omtanke og faglig dyktighet må hele tiden være i
fokus i vårt virke som sykepleiere. Helsetjenesten tenkning er
preget av behandling og effektivitet. Sykehusene har kortere
liggetid og en stor grad av pleie og omsorg skjer i hjemmene.
Helsetjenesten pålegger pårørende et ansvar som de ikke alltid er
beredt til å ta.
Fagutviklingsprosjektet ønsket å kartlegge hvordan pårørende
selv opplever møtet med medisinsk avdeling på Sykehuset Asker og
Bærum HF. Konsekvensen ville bli å få oppmerksomhet på hvilken
faktorer som kan bedre samarbeidet med pårørende. Det var også et
mål at prosjektgruppa skulle få innblikk i og forståelse for
forskningsprosessen.
Problemstilling og mål
Hvilke faktorer kan skape bedre samarbeid mellom sykepleiere
og pårørende til det beste for pasienten? Dette var
problemstillingen vi arbeidet ut fra.
Fagutviklingsprosjektets hensikt og mål:
- kvalitetsutvikle et valgt område av sykepleietjenesten ved sykehuset,
- stimulere til faglig utvikling og engasjement både hos deltakere i prosjektet og hos sykepleiere i avdelingen generelt,
- synliggjøre og benytte kunnskap hos erfarne sykepleiere,
- øke samarbeid og utvikle miljø på tvers av poster på medisinsk avdeling,
- styrke samarbeidet mellom utdanning og praksisfelt.
Metode
Det ble brukt kvantitativ metode med innslag av kvalitative
data, da det ble brukt spørreskjema med noen åpne spørsmål med rom
for kommentarer (3). Det ble gjort et forarbeid med
litteraturstudier og refleksjon rundt egen praksis, og
prosjektgruppa hadde undervisning i relevante tema. Prosjektgruppa
utarbeidet et spørreskjema og gjennomførte en spørreundersøkelse
blant 200 pårørende. Utvalgskriteriene var at pårørende skulle være
den pasienten oppgir som nærmeste pårørende. Videre måtte pårørende
være over 18 år, beherske norsk muntlig og skriftlig, og være klar
og orientert. Pårørende skulle ha vært på besøk hos pasienten minst
en gang under oppholdet, og pasienten skulle ha vært innlagt mer
enn to døgn. Vi fikk en svarprosent på 72,9%. Dataene ble
kontrollert, bearbeidet, analysert og tolket på bakgrunn av egne
erfaringer og faglig kunnskap vi har fra vårt arbeid i det kliniske
feltet. Vi foretok litteraturstudier, men det fantes lite
litteratur til å belyse vår problemstilling. Det fantes mye
litteratur i forhold til pårørende til kreftpasienter og innen
psykiatrien. Søkeordene var: Pårørende, kommunikasjon, informasjon,
trygghet, holdninger, makt/avmakt, krisereaksjoner og
relasjoner/samarbeid. En viktig del av prosjektarbeidet er å
formidle de resultater som prosjektet har kommet fram til. Denne
artikkelen er en måte å formidle resultatene på. På grunn av
begrenset plass har vi valgt å presentere noen interessante funn,
som berører vår hektiske hverdag i helsevesenet.
Det er ønskelig å møte pårørende med felles holdninger og
rutiner for de medisinske postene på sykehuset. Vi som har deltatt
i dette prosjektet fungerer som ressurspersoner. Gjennom
undervisning og foredrag ønsker vi å legge fram prosjektrapporten
og formidle det vi har funnet ut om pårørendes situasjon. En av
postene har satt i gang et videreføringsprosjekt hvor de skal ta
utgangspunkt i rapporten og se på pårørende til slagpasienter.
Bakgrunnsdata
I spørreundersøkelsen var gjennomsnittsinformanten en kvinne
på ca. 70 år. Denne aldersgruppen tilhører en generasjon som ofte i
mindre grad enn yngre mennesker stiller krav til personalet. Vår
erfaring er at de ofte er mindre synlige i avdelingen. Dette er noe
en bør ta hensyn til, da behovet for informasjon og oppmerksomhet
er like stort hos denne gruppen som hos yngre pårørende. Eldre
trenger kanskje også lengre tid for å forstå og oppfatte
informasjonen de får.
Funn
Ca. 40% oppga at pasienten var inneliggende 12 dager eller
mer. Dette vil si at det mest sannsynlig dreier seg om alvorlig
syke eller kronisk syke pasienter. I enkelte tilfeller dreier det
seg om pleietrengende pasienter som venter på sykehjemsplass.
Generelt viste spørreundersøkelsen at samtaler og informasjon er
det pårørende ønsker mest av alt. Hele 93,7% ønsket fortløpende
informasjon om pasientens tilstand. De fleste pårørende ønsker en
samtale ved innleggelse, da dette kan danne grunnlag for en følelse
av trygghet og ivaretakelse av deres situasjon. Dette er faktorer
som kan føre til et godt samarbeid under oppholdet. Ved å ha en
fast kontaktperson blant pleiepersonalet, som de fleste av de
pårørende ønsker, får sykepleieren en mulighet til å skape et
gjensidig tillitsforhold, basert på forståelse og faglig dyktighet.
Informasjon er noe av det viktigste for at pårørende skal
føle trygghet, derfor så vi det som viktig å fokusere på dette.
Erfaringer viser at samarbeidet mellom pårørende og sykepleierne
blir bedre og til større nytte for pasienten, hvis vi bruker tid på
å gi dem informasjon om det som er vesentlig for dem, når sykdommen
rammer (4). Det kan være tidkrevende å gi informasjon. Det kan være
vanskelig å sette av tid til dette, da arbeidsdagen består av et
stort antall arbeidsoppgaver. Å være godt forberedt til
informasjonssamtalen gir signaler om interesse og forståelse fra
sykepleierens side (1).
Helsepersonell har plikt til å informere pårørende dersom
pasienten ønsker det. Sykepleierne må ta hensyn til
taushetsplikten, men i praksis hender det at taushetsplikten kommer
i konflikt med pårørendes ønske om informasjon (6). Det kan være
vanskelig å få aksept for at sykepleieren ikke kan gi informasjon,
til tross for at pårørende får beskjed om taushetsplikten. I
Pasientrettighetsloven står det at pasientens nærmeste pårørende
skal ha informasjon om pasientens helsetilstand og den helsehjelp
som ytes, dersom pasienten samtykker i dette (7). Bare 1/5 av de
pårørende har fått informasjonen på et egnet sted, som et
samtalerom i avdelingen. Det at mange pårørende har fått
informasjon om alvorlig sykdom på et mindre egnet sted, kan bero på
tankeløshet og virke svært respektløst. Planleggingen av en slik
samtale er vesentlig for utfallet. Det må gjøres avtale om tid,
sted og hvem som skal være til stede. Et passende rom, hvor en ikke
blir forstyrret, må benyttes. Pasient og pårørende må følges opp
etterpå. Over 80 % av dem som ikke fikk tilbud om
utskrivelsessamtale, ønsket det. Utskrivelsessamtalen er et forum
hvor en kan få svar på eventuelle spørsmål, derfor tror vi det er
viktig for pårørende å delta på dette. Sykepleiesamtale ved
utskrivelse av pasienten, hvor pårørende får tilbud om å være med,
anses som viktig for de fleste. De får da anledning til å få
gjentatt informasjon og få bekreftet spørsmål som de har tatt opp
med legen. Sykepleieren kan i tillegg gi mye nyttig og utfyllende
informasjon om hva som er viktig å ta hensyn til når pasienten skal
utskrives. Dette gjelder kunnskap om ernæring, aktivitet, hvile,
medisiner og framtidsutsikter for pasienten.
Litteraturliste
1: Almås H. Klinisk sykepleie. Oslo: Universitetsforlaget, 2001.
2: Bergland Å, Hæreid J, Svabø A. Sosiologi og sosialantropologi. Oslo: Universitetsforlaget, 1993.
3: Dalland O. Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal Norske Forlag A/S, 2000.
4: Hummelvoll LK. Helt- ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal, 1995.
5: Kristoffersen NJ. Generell sykepleie 2. Oslo: Universitetsforlaget, 1995.
6: Lov om Helsepersonell m.v (Helsepersonelloven) 2001-01-01, Helsedepartementet
7: Lov om pasientrettigheter (Pasientrettighetsloven) 2001-01-01 Helsedepartementet
8: Magnus J. Veien til Karlsvogna -en dagbok om kreft og kjærlighet. Oslo: Forum Aschehoug, 2000.
0 Kommentarer