Demensutredning i primærhelsetjenesten Kartleggingsverktøy til bruk i pleie- og omsorgstjenesten
Sammendrag: Demenssykdom er den hyppigste årsak til innleggelse i sykehjem. Pasientrettighetsloven sier at «Pasienter som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester har rett til å få utarbeidet individuell plan i samsvar med bestemmelsene i kommunehelsetjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern». I løpet av sykdommen vil personer med en demenssykdom ha behov for langvarige helsetjenester. På tross av dette er kartlegging og diagnostisering av problemet lite utbredt - hvorfor? Det finnes ikke noe entydig svar, men savnet av egnet verktøy hos erfarne klinikere kan være en mulig årsak. En systematisk kartlegging av pasientens funksjon/situasjon er en del av den diagnostiske utredningen. En avklaring av pasientens svikt og ressurser er avgjørende for å klargjøre nødvendige tiltak. Erfaringen tilsier at mange pårørende opplever stor grad av belastning, både psykisk og fysisk.
Aldersdemens forekommer hos 15 prosent av befolkningen over 75
år og er den hyppigste årsaken til at gamle mennesker innlegges i
sykehjem. De samlede kostnader til omsorgen for personer med demens
i Norge beløper seg i dag til om lag 14 milliarder kroner per år
(1).
Utredning utføres i liten grad tidlig i sykdomsutviklingen selv
om det er stor internasjonal enighet om at tidlig utredning av
demenssykdom er viktig. Utredning av mental svikt er nødvendig både
med hensyn til å oppdage reversible sykdommer som kan forårsake
demensliknende symptomer og for å starte spesifikk medikamentell
behandling av demenssymptomene (2). Tidlig utredning er viktig for
å kunne planlegge gode omsorgstiltak for personer som lider av
demens og støtte deres pårørende. Tilbud om utredning og oppfølging
varierer fra kommune til kommune og flere studier viser at demens
er underdiagnostisert (3,4).
Bakgrunn for utarbeidelse av
demensutredningsskjemaer
I 1997 ble et tverrfaglig konsensusdokument
Er det demens? utgitt (5). Dokumentet beskriver utredning i
primær- og spesialisthelsetjenesten av personer med demenssykdom.
Norsk Sykepleierforbund, Den norske Lægeforening, Norsk
Ergoterapeutforbund og Norsk Psykologforening har alle bidratt
faglig og økonomisk til utgivelsen.
For å utprøve dokumentet i praksis ble prosjektet
Er det demens? startet i 1998 i regi av Nasjonalt
kompetansesenter for aldersdemens. Prosjektets målsetting var å
prøve ut og evaluere ulike modeller for utredning og oppfølging av
personer med demens i primær- og spesialisthelsetjenesten. Fylkene
Hedmark, Oppland og Nord-Trøndelag deltok med henholdsvis fem, seks
og seks kommuner. På spesialistnivå deltok Alderpsykiatrisk
avdeling på Sanderud sykehus, Geriatrisk poliklinikk ved Oppland
sentralsykehus - avdeling Gjøvik, Psykiatrisk poliklinikk ved
Oppland sentralsykehus - avdeling Lillehammer samt Geriatrisk
poliklinikk og Alderspsykiatrisk team ved Innherred- og Namdal
sykehus.
En viktig tilbakemelding fra prosjektdeltakerne er at det er
nødvendig med bedre praktiske hjelpemidler til bruk ved utredning
av personer der man mistenker demenssykdom. På bakgrunn av dette
har prosjektgruppen ved Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens
utarbeidet utredningsverktøy for leger og kartleggingsverktøy til
bruk for pleie- og omsorgstjenesten.
Kartleggingsverktøy til bruk i pleie- og
omsorgstjenesten
Kartleggingsverktøyet som i første rekke er tenkt brukt av
sykepleiere og ergoterapeuter, inneholder informasjon om
- hvor man kan henvende seg ved mistanke om utvikling av
demenssykdom
- hva utredningen omfatter
- hvem som gjør hva, sykepleier/ergoterapeut og legeoppgaver
- hvordan utredningen utføres
Områder som kartlegges er dagliglivets aktiviteter, mental
funksjon og atferd, pårørendes situasjon, sikkerhet i bolig og
pasientens nettverk. Kartleggingen foretatt av
sykepleier/ergoterapeut er en del av den utredningen som er
nødvendig for å stille en demensdiagnose samt klargjøre nødvendige
hjelpetiltak.
Kartleggingsverktøyet er utformet til bruk for hver enkelt
pasient og inneholder tre deler.
Hvor skal man henvende seg ved mistanke om utvikling av
demenssykdom?
Kartleggingsverktøyet er best egnet når det er opprettet et
team i kommunen bestående av, for eksempel, sykepleier og
ergoterapeut eller to sykepleiere som
- mottar henvendelse om behov for utredning
- kartlegger pasientens funksjon/situasjon og pårørendes
belastning
- koordinerer samarbeidet med pasientens primærlege
- gir råd/veiledning og bidrar eventuelt med undervisning og
litteratur
Hva omfatter utredningen og hvordan gjennomføres
den?
Teamet mottar en henvendelse/henvisning og vurderer behovet for
utredning. Hvis de finner det nødvendig med utredning kartlegger de
pasientens funksjon/situasjon og pårørendes belastning i pasientens
hjem, alternativt på et kontor.
1: Først møtes pasient, pårørende og teamet for å
snakke om utredningen. Under samtalen stilles spørsmål til
pasienten om personalia og nettverk. I denne samtalen benyttes
muligheten til observasjon av pasientens hukommelse og
orienteringsevne. Deretter deler personene i teamet seg i to lag.
2: Den ene personen i teamet intervjuer pårørende
for registrering av informasjon om pasientens funksjon/situasjon og
pårørendes belastning (
Ark 2). Til denne registreringen benyttes fire
skjemaer som er internasjonalt anerkjente og oversatt til norsk.
Skjemaet
Spørreskjema for pårørende (IQ CODE; Informant
Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly) har spørsmål om
pasientens hukommelse og intellektuelle funksjon. Skåringen baseres
på endring i funksjon sammenliknet med pasientens mentale funksjon
for ti år siden (6). Skjemaet
Ferdigheter i dagliglivet (RDRS- 2; Rapid Disability Rating
Scale-2) registrerer hva pasienten utfører av daglige aktiviteter
og om han/hun trenger hjelp og graden av behov for hjelp (7).
Skjemaet inneholder også spørsmål om syn, hørsel, kommunikasjon,
depresjon, forvirring og vilje til å ta imot hjelp. Skjemaet
Atferdsvurdering (BMD; Measuring Behavioural Disturbance of
Elderly Demented Patients) inneholder spørsmål knyttet til
atferdsendring (8). Pårørendes opplevelser av belastning
registreres ved bruk av skjemaet
Belastningsskala - pårørende. Intervjuet/samtalen med
pårørende gir mulighet for å gi råd og støtte, og å drøfte mulige
tiltak. De utfylte skjemaene skal sendes til legen som bruker
informasjonen som grunnlag for sin utredning av pasienten.
3: Den andre personen i teamet observerer pasienten
i samtale og aktivitet (
Ark 3). Hensikten med denne registreringen er å få
et innblikk i hvordan pasienten fungerer med utgangspunkt i
hans/hennes egne uttalelser og ved observasjon. Viktige områder å
innhente informasjon om er hukommelse, orienteringsevne,
språkfunksjon, innsikt i egen situasjon, vurderingsevne, atferd og
praktisk fungering. For å registrere disse forhold er det aktuelt å
snakke om tema som interesser, oppvekst, hva de holder på med om
dagen, og om de har kontakt med venner og naboer. Det er viktig å
spørre om hvordan de ordner seg i det daglige med å spise, handle
og lage mat, administrere medisiner, betale regninger m.m.
Pasientens praktiske funksjonsevne kan observeres ved at
pasienten, for eksempel, dekker bord og trakter kaffe. Vi
registrerer om pasienten utfører handlingen, kommer i gang og
gjennomfører oppgaven selvstendig, eller har behov for påminning,
tilrettelegging, muntlig veiledning eller praktisk hjelp til deler
av eller til hele aktiviteten. For utfyllende kunnskap om vurdering
av praktisk fungering anbefaler vi boken
Fra sansing til handling (9).
Vi anbefaler at det primært er legen som utfører
Mini Mental Status test (MMS), dette screeningsinstrumentet
inngår også i kartleggingsverktøyet og kan utføres av teamet som et
supplement til at legen utfører det (10).
Ved mistanke om depresjon kan det være nyttig å bruke skjemaet
CORNELL-skala for depresjon ved demens. Denne skalaen
inngår ikke i kartleggingsverktøyet(11).
En person med mental svikt kan ha problemer med å ivareta egen
sikkerhet i hjemmet. Derfor anbefales en vurdering av sikkerheten
ved bruk av skjemaet
Observasjon av sikkerhet i hjemmet. Skjemaet er basert på
Rosenborgsenterets registreringsskjema
Sikkerhet i hjemmet (12).
Når kartleggingsarbeidet med pasient og pårørende er
gjennomført, anbefaler vi at teamet med pasient og pårørende samles
til en samtale om forløpet videre i utredningen. Deretter må begge
personene i kartleggingsteamet vurdere innsamlete data for å fylle
ut skjema for sammendrag av kartleggingen (
Ark 3).
På spørsmål om, for eksempel, matlaging, må pasientens svar
vurderes opp mot pårørendes svar på skjemaet
Ferdigheter i dagliglivet. Det kan være slik at pasienten
sier at han/hun lager middag hver dag, men pårørende er i tvil
fordi pasienten har gått ned i vekt og de finner stadig gammel mat
i kjøleskapet. Forklaringen på forskjellen mellom svaret til
pasient og pårørende er ofte at pasienten har mistet oversikten og
glemmer at han/hun ikke utfører de daglige gjøremålene på samme
måte i dag som han/hun gjorde tidligere. Ved behov for en
grundigere vurdering av praktisk funksjon kan det være nødvendig
med flere observasjoner i hjemmet, poliklinisk eller observasjon på
dagsenter.
4: Det utfylte kartleggingsverktøyet for pleie- og
omsorgstjenesten sendes til primærlegen som bruker informasjonen
videre i sin utredning. Vi anbefaler at kartleggingsteamet eller
pårørende bestiller time hos lege og forteller hva det gjelder.
Erfaringen tilsier at demensutredning tar mer tid enn en vanlig
konsultasjon.
Undersøkelse hos lege
Skjemaet
Utredningsverktøy for leger i
primærhelsetjenesten inneholder følgende punkter:
- Anamnese av pasient og pårørende
- Somatisk undersøkelse
- Testing av mental funksjon
- Blodprøver og CT Caput
- Råd vedrørende vurdering av delirium og depresjon
- Demenskriterier
- Punkter ved oppfølging
Pasient og pårørende innkalles til oppsummerende time hos legen
når det foreligger svar på blodprøver og CT Caput for konklusjon,
informasjon og drøfting av nødvendige tiltak. Hvis mulig bør teamet
som har deltatt i utredningsarbeidet være med på dette
oppsummeringsmøtet. Samtale mellom legen og kartleggingsteamet før
denne oppsummeringen anbefales.
Hvis ikke kartleggingsteamet deltar på oppsummeringsmøtet hos
legen med pasient og pårørende, sender legen kartleggingsverktøyet
for pleie- og omsorgstjenesten tilbake til teamet med utfylt
konklusjon om hvilken informasjon som er gitt til pasient og
pårørende, somatiske forhold av betydning, medisiner, andre
nødvendige tiltak og avtale om videre oppfølging (
Ark 3). Teamet som har kartlagt pasient og
pårørendes situasjon informerer hjelpeapparatet hvis pasienten har
eller skal ha hjelp. Det kan da være aktuelt at hjelpeapparatet
overtar kartleggingsverktøyet.
Oppfølging av pasient og pårørende, av lege og kartleggingsteam
er nødvendig for å følge utviklingen av sykdommen og foreslå nye
tiltak.
Konklusjon
Personer med en demenssykdom er den hyppigste årsak til
innleggelse i sykehjem. Pasientrettighetsloven sier at
«Pasienter som har behov for langvarige og koordinerte
helsetjenester har rett til å få utarbeidet individuell plan i
samsvar med bestemmelsene i kommunehelsetjenesteloven,
spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring
av psykisk helsevern». I løpet av sykdommen vil personer med
en demenssykdom ha behov for langvarige helsetjenester. På tross av
dette er kartlegging og diagnostisering av problemet lite utbredt -
hvorfor? Det finnes ikke noe entydig svar, men savnet av egnet
verktøy hos erfarne klinikere kan være en mulig årsak.
Kartleggingsverktøyet for pleie- og omsorgstjenesten og
utredningsverktøyet for leger er forsøkt tilpasset den kommunale
virkelighet med utgangspunkt i
Hukommelsesklinikken ved Ullevål sykehus. De baserer seg på
kriterier for demens ifølge diagnosesystemet ICD-10 (13) og har
gjennom mange år brukt de fleste av skjemaene som benyttes i
Kartleggingsverktøyet for pleie- og omsorgstjenesten.
En systematisk kartlegging av pasientens funksjon/situasjon er
en del av den diagnostiske utredningen. En avklaring av pasientens
svikt og ressurser er avgjørende for å klargjøre nødvendige tiltak.
Erfaringen tilsier at mange pårørende opplever stor grad av
belastning, både psykisk og fysisk. Studier viser at systematisk
psykososial intervensjon med råd og støtte til pårørende, kan
redusere stress og dermed utsette sykehjemsinnleggelse (14).
Veien videre
I den tiden kartleggingsskjemaet har vært under utarbeidelse,
har det vært prøvd ut i praksis av spesielt interesserte uten at vi
har fått noen systematisk tilbakemelding om hvordan det har
fungert. Norsk Sykepleierforbund og Norges Ergoterapeutforbund har
gitt tilbakemelding med synspunkter på skjemaet. Norges
Ergoterapeutforbund planlegger å nedsette en komité som arbeider
videre med spesifikk informasjon om ergoterapeutens oppgaver ved
utredning av demens. Prosjektledelsen ved
Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens vil samle
tilbakemeldinger fra sykepleiere og ergoterapeuter som tar skjemaet
i bruk, samt gi undervisning om bruk av skjemaet.
Begge skjemaene kan bestilles fra:
Nasjonalt kompetanseseter for aldersdemens, Psykiatrisk
spesialisttjeneste, avd. Granli, Postboks 64, 3170 Sem.
Epost: post@nordemens.no
Av praktiske årsaker er skjemaene i artikkelen (Ark 1, 2 og
3) bare å finne i papirutgaven.
Litteratur
1. Wimo A, Karlsson G, Sandman PO, Winblad B. Vården av dementa
- en tickande kostnadsbomb? Nordisk medicin 1995; 4: 123-6.
2. Engedal K, Haugen PK. Aldersdemens. Fakta og utfordringer.
INFO-banken 1996.
3. Eefsting JA, Boersma F, van den Brink W, van Tilburg W.
Differences in prevalence of dementia based on community survey and
general practitioner recognition. Psychological Medicine 1996; 26:
1223-30.
4. Bekkelund SI, Kujala I, Rosenvinge B. Unrecognized dementia
in elderly patients admitted to hospital with psychiatric symptoms.
J Geriatr Psychiatry Neurol 2001; 14: 7-10.
5. Engedal K, et al. Er det demens. INFO-banken 1997.
6. Jorm AF, Jacomb PA. The informant Questionnaire on Cognitive
Decline in the Elderly (IQCODE). Socio-
demographic correlates, reliablity, validity and some norms.
Psychological Medicine 1989; 19: 1015-22.
7. Linn M, Linn B. The Rapid Disability Rating Scale-2. J Am
Geriatr Soc 1982; 30: 378-82.
8. Greene JG, Smith R, Gardiner M et al. Measuring behavioural
disturbance of elderly demented patients in the community and its
effects on relatives: a factor analytic study. Age Ageing 1982; 11:
121-6.
9. Andersen A, Holthe T. Fra sansing til handling. INFO-banken
1994.
10. Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. «Mini-Mental State.» A
practical method for grading the cognitive state of patients for
the clinician. J Psychiatr Res 1975; 12: 189-98.
11. Kjeldsberg, AB. CORNELL. Skala for depresjon ved demens.
Håndbok for skalaer i klinisk alderspsykiatri. INFO-banken 1996.
12. Observasjon av sikkerhet i hjemmet. Skjemaet er basert på
Rosenborgsenterets registreringsskjema - Sikkerhet i hjemmet.
13. ICD-10. International Classification of Mental and
Behavioural Disorders. Clinical Descriptions and Diacnostic
Guidelines. Geneva: WHO; 1992.
14. Mittelman M, et al. A family intervention to delay nursing
home placement of patients with Alzheimer disease. JAMA 1996; 276:
1725-31.
Lov om pasientrettigheter, av 2 juli 1999 nr. 63.
0 Kommentarer