Dagkirurgi og pasienttilfredshet
Sammendrag: Et siktemål for dagkirurgi er å gi et forsvarlig behandlingstilbud uten unødig bruk av ressurser. Flere pasientgrupper har vist seg, og vil antakelig vise seg, å være egnet, men forutsetningen er hele tiden at opplegget kan gjennomføres uten for stor risiko og for mye subjektivt besvær for pasienten. Ved Lovisenberg sykehus er det gjort en systematisk og kritisk kartlegging av det postoperative forløpet før og etter utskrivning. Resultatene av denne undersøkelsen presenteres i artikkelen.
Dagkirurgiske inngrep blir stadig mer alminnelig ved norske
sykehus. I
Regional helseplan for Helseregion Øst kan en lese at
behovet for sykehustjenester vil øke i årene framover, men at det
samlede behov for sykehussenger vil bli omtrent som det er fram til
år 2020. En forutsetning for en slik utvikling er at dagbehandling
utvides betraktelig. Sykehusene vil da trenge vesentlig større
arealer for dette formålet.
Innad i sykehusene skjer det stadig nyvinninger. Tekniske
framskritt tilsier en raskere og bedre behandling, og dette øker
mulighetene for en mer skånsom behandling og kortere
innleggelsesperiode. Foruten de tekniske framskritt har
anestesiformene endret seg betraktelig, hvilket også muliggjør
kortere liggetid i sykehuset.
I
helsepersonelloven§ 4, finner en kravet om forsvarlighet
som er knyttet til hva som kan forventes på bakgrunn av det enkelte
helsepersonells kvalifikasjoner. Dette bygger på personellets
grunnutdanning, videreutdanning, personlig erfaring og ikke minst
at en til enhver tid holder seg faglig oppdatert. Dette for å sikre
gode faglige kvalifikasjoner, som gir trygghet i behandlingen og
minsker risikoen for pasienten. Prosjekter med sikte på å gi økte
kunnskaper og bedre individuell kompetanse i forhold til
pasientgrupper, må sies å være i tråd med denne målsettingen.
Likedan har Stortinget vedtatt en ny
lov om pasientrettigheter fra 1.januar 2001. Denne gir
pasienten utvidede rettigheter som, for eksempel, retten til valg
av sykehus for behandling. Her kan pasienten gå inn og undersøke
ventetid og kvalitet på flere sykehus, og så velge behandlingssted
ut ifra det. Sånn sett innebærer
lov om pasientrettigheter en utfordring for sykehusene. Et
faglig godt og brukerrettet behandlingsopplegg må antas å ha
betydning i så henseende.
Ved Lovisenberg diakonale sykehus er dagkirurgi blitt drevet
siden 1993. Dagkirurgi er også tatt med i de framtidige planer for
utbygging av sykehuset.
Et siktemål for dagkirurgi er å gi et forsvarlig
behandlingstilbud uten unødig bruk av ressurser. En rekke
pasientgrupper har vist seg, og flere vil antakelig vise seg, å
være egnet. Forutsetningen er hele tiden at opplegget kan
gjennomføres uten for stor risiko og for mye subjektivt besvær for
pasienten.
Hva medfører dette? Er vi godt nok forberedt? Har vi utviklet
god faglig standard sett fra alle sider, fra medisinsk-faglig så
vel som fra pleiefaglig? Et krav om kvalitetssikring sier at «Med
kvalitetssikring i helsevesenet forstås alle systematiske og
planlagte tiltak som sikrer at virksomheten utøves i
overensstemmelse med dagens profesjonelle standarder og i henhold
til pasientens behov» (1). Ytre forandringer kommer oftere enn før
og er ofte mer gjennomgripende. Koplingen mellom krav til
kompetanse og utviklingen av denne må derfor foregå kontinuerlig.
Dette stiller krav til en avdeling. Er organiseringen av
arbeidsoppgavene med tilhørende rutiner og systemer samt bedriftens
kulturelle særpreg godt nok ivaretatt? Med kulturelt særpreg mener
vi, for eksempel, forhold som omfatter kommunikasjon, eget ansvar
for arbeidsmiljø, ivaretakelse av pasientens integritet og
medansvarlig for faglig oppdatering.
En pasient som blir innlagt for kirurgisk dagbehandling, vil få
et relativt kort opphold på sykehuset. Pasienten har i god tid på
forhånd fått oppgitt tidspunkt for operasjonen samt en del praktisk
informasjon. Innleggelsesdagen blir pasienten etter innkomst
forberedt til operasjonen. Vedkommende blir deretter operert og
etter noen timer sendt hjem igjen.
For mange pasienter er dette et første møte med sykehus. Selv
om dagkirurgi er forbundet med relativt enkle inngrep, kan det for
pasienten reise mange spørsmål. Blir resultatet vellykket? Hvordan
skal jeg forholde meg den første tiden etterpå? Hva vil det
innebære å reise hjem så snart etter operasjonen? De problemer som
i etterhånd kan oppstå kan være av både fysisk og psykisk karakter.
Blødninger, smerter, kvalme og angst må antas å være aktuelle
problemer. Avdelingen har utarbeidet skriftlige prosedyrer for å
møte dette, men også arbeidet en del med muntlig informasjon til
pasientene.
Effektiv forebygging avhenger imidlertid av at helsepersonellet
har tilstrekkelige kunnskaper om hva som kan skje. Flere spørsmål
er sentrale:
-) Hva slags problemer oppstår?
-) Hvor ofte forekommer de?
-) Hva betyr premedikasjon, anestesi og operasjonstype?
-) Finnes det indikasjoner på forhånd om hvem som får
problemer, og hvor flinke er vi til å vurdere dette?
Dette vet vi for lite om. Avdelingen har ikke hatt systematiske
rutiner for å følge opp slike problemstillinger, og våre kunnskaper
om dette er derfor mer eller mindre tilfeldige. Oppringning til
pasienten dagen etter hjemsendelsen er innført ved mange
dagkirurgiske avdelinger. Vi har imidlertid ikke sett at noen har
publisert sine funn, og besluttet derfor å foreta en systematisk
undersøkelse og kritisk vurdering av hvordan våre pasienter har det
etter hjemsendelsen.
Målsetting
Den overordnede målsettingen med undersøkelsen er å bidra til
en best mulig helhetlig kvalitet i behandlingstilbudet til
dagkirurgiske pasienter. For å oppnå dette foretok vi en
systematisk og kritisk kartlegging av det postoperative forløpet
før og etter utskrivning. Vi ønsket å se på pasientenes problemer
og behov, spesielt med tanke på subjektive ubehag og
komplikasjoner. Vi ønsket også å evaluere faglige prosedyrer og se
om informasjonen til pasientene var tilfredsstillende. Med dette
som utgangspunkt ønsket vi også å skaffe oss erfaring med denne
type oppfølging og eventuelt komme med forslag til hvordan den bør
gjøres.
Metodevalg
Undersøkelsen ble gjennomført som en prospektiv kartlegging av
et utvalg pasienter innlagt i dagkirurgisk avdeling. Data ble
registrert mens pasientene var i sykehuset og ved en telefonisk
oppfølging dagen etter utskriving. Vi inkluderte pasienter operert
med «generell kirurgi» som omfattet operasjon av varicer,
hemorroider og lyskebrokk. Som referansegruppe valgte vi pasienter
som var tonsillectomert eller operert for neseproblematikk. Dette
er pasientgrupper som kan sendes hjem samme dag, men som av
driftsmessige grunner blir operert om ettermiddagen og sendt hjem
neste morgen. Dette er operasjonstyper har en viss risiko for
komplikasjoner og ubehag.
Mange av våre pasienter er ikke-nordiske. Det er tenkelig at
disse ut fra språklige og kulturelle forhold kan reagere annerledes
enn nordiske på avdelingens opplegg. Vi ønsket derfor å inkludere
pasienter med ulik etnisk bakgrunn for å se om reaksjonsmønsteret
var forskjellig.
Av hensyn til behovet for å få direkte kontakt med pasienten
ved oppfølgingen, ekskluderte vi barn under 12 år fra
undersøkelsen.
Vi antok at mellom 30 og 40 pasienter i hver gruppe ville være
tilstrekkelig for å få et stort nok materiale, med hensyn på
demografisk spredning og antall og typer problemer etter
utskrivning.
En gruppe fra avdelingen diskuterte så problemstillinger og
spørsmål, og utformet eget skjema mest mulig tilpasset intensjonene
og driften ved vår avdeling. Deretter gjennomførte vi en
pilotundersøkelse med et mindre antall pasienter. Dette ga grunnlag
for justering både av skjema og planlagte rutiner.
Kartleggingen i sykehuset ble utført i henhold til et prekodet
skjema og omfattet demografiske opplysninger som kjønn, alder,
familieforhold, diagnose, etnisk bakgrunn og språkferdigheter.
Videre omfattet den medisinske opplysninger om anestesiform, bruk
av smertestillende medikamenter samt tid fra operasjon til
utskrivelse. I tillegg ble det gjort en vurdering av enkelte
somatiske forhold, samt en vurdering av pasientens antatte evne til
å nyttiggjøre seg informasjon.
Dagen etter utskrivelsen kontaktet vi pasienten per telefon,
mellom kl.13 og kl. 17. Vi registrerte da i henhold til det
prekodete skjemaet om henvendelsen ble besvart, i så fall av hvem
og om det hadde vært problemer under hjemreisen. Vi registrerte
også smerte, hodepine, svimmelhet, kvalme og følelsesmessig uro
etter en firedelt skala. Videre ble det registrert medikamentbruk,
naturlige funksjoner og aktivitetsnivå. I tillegg registrerte vi
eventuelle komplikasjoner og behov for kontakt med helsetjenesten,
samt pasientens alminnelige tilfredshet med behandlingsopplegget.
Fire av avdelingens sykepleiere sto ansvarlige for den
praktiske gjennomføringen, hvorav en sto som hovedansvarlig. I
forkant satte vi opp en liste over hvem av de ansvarlige som skulle
ringe på hvilken dag. Det ble laget et eget ark hvor pasientenes
personalia (navnelapp) og telefonnummer fortløpende kunne noteres.
Hver pasient ble gitt et identitetsnummer som ble påført
registreringsskjemaet, slik at opplysningene på dette ble
anonymisert.
Utfylling av den del av skjemaet som gikk på opplysninger fra
oppholdet, ble utført av den sykepleieren som skrev ut pasienten.
Dette var ikke nødvendigvis en av de fire ansvarlige. Utfylt skjema
med kopi av anestesijournalen ble lagt i plastmappe og oppbevart i
låst skap.
For å få en mest mulig lik framgangsmåte både når det gjaldt
samtale med pasienten og utfylling av skjemaet, ble skjemaene og
rutinene gjennomgått både med de fire faste sykepleierne og de
andre som skulle delta.
Utformingen av skjemaet og detaljering av opplegget, samt
gjennomføringen av pilotundersøkelsen, foregikk fra desember 2000
fram til slutten av januar d.å. Telefonintervjuene ble gjennomført
i tidsrommet 1. februar til 15. juni.
Data ble lagt på EDB og bearbeidet og analysert ved hjelp av
programpakken FOSS. Data ble analysert spesie lt med tanke på
forekomst av problemer før og etter utskriving og hvilke faktorer
som syntes å påvirke dette. Der vi ønsket å teste om forskjellen
mellom gruppene var signifikante, ble dette gjort etter en p-verdi
mindre enn 0,05.
Resultater før avreise
Til sammen 86 pasienter ble inkludert i undersøkelsen. Kjønns-
og aldersfordeling samt boforhold, etnisk bakgrunn og
behandlingsgruppe er vist i tabell 1. Samtlige pasienter fikk
premedikasjon. 10 personer fikk bare Paracet, 64 pasienter fikk
Paracet + NSAID og 18 pasienter fikk Paracaet + NSAID + Vival. Når
det gjelder type anestesi så fikk 91% av pasientene narkose, de
resterende fikk spinalanestesi.
Tabellene 2a og 2b viser forekomsten av postoperative problemer
etter operasjonstype hos dem som fikk narkose.
Det framgår at smerte var et langt mer framtredende problem enn
kvalme. Med hensyn på operasjonstype, så var ØNH-gruppen mest
utsatt for begge typer plager. Ikke-nordiske anga ikke hyppigere
forekomst av disse problemene enn andre, men antallet pasienter var
for lite til å kunne trekke sikre konklusjoner.
Postoperativ smertelindrende medisinering ble gitt i form av
Ketorax, Paracet, Pinex forte og NSAID. Vi antar at antall
medikamenttyper gitt postoperativt til en viss grad reflekterer
behovet for smertestillende.
Tabell 3 viser forbruket av smertestillende i henhold til
operasjonstype.
Forbruket av smertestillende var en god del høyere i
ØNH-gruppen (p Bare 8% av pasientene oppga problemer med å spise og
drikke etter operasjonen, og andelen som oppga problemer med
vannlatingen var det samme.
Samtlige hadde fått muntlig informasjon før avreise, mens 87%
også hadde fått skriftlig informasjon. Vi mente at 89% av
pasientene oppfattet informasjonen før avreise, mens vi var usikre
på ca 10% og ca 1% mente vi ikke oppfattet informasjonen.
Antall timer fra pasienten var ferdig operert til hjemreise
varierte mellom 3 og 7 timer, med et gjennomsnitt på 5,3 timer for
pasientene som ble operert i gruppen generell kirurgi.
ØNH-pasientene var på sykehuset mellom 13 og 25 timer, med et
gjennomsnitt på 15,4 timer. De var innlagt forholdsvis mange timer
fordi de ble operert på kvelden og sendt hjem neste morgen. Det var
ingen sammenheng mellom antall timer pasienten var på sykehuset og
postoperativ smerte og premedikasjon.
65% dro hjem i personbil, de øvrige i drosje (35%). 21% reiste
hjem uten følge.
Etter hjemkomst
Alle pasientene ble oppringt dagen etterpå, men det ble bare
oppnådd kontakt med 71 personer. Praktisk talt alle av disse
besvarte henvendelsen selv. Det var 9 som falt ut i ØNH-gruppen og
6 i gruppen for generell kirurgi. To av tre oppga at de ikke hadde
hatt ubehag under hjemreisen, mens 3% oppga at de hadde hatt smerte
under hjemreisen og 12% oppga at de hadde vært kvalme.
Tabellene 4a og 4b viser hvordan pasientene hadde det dagen
etter hjemkomst. Tabellen viser at smerte er problemet også dagen
etter operasjonen, men også nattesøvnen var forstyrret hos mer enn
halvparten av pasientene i undersøkelsen. De andre problemene var
få. Både når det gjaldt smerte og nattesøvn var det flest som
rapporterte problemer i ØNH-gruppen, men forskjellen mellom
gruppene var ikke statistisk signifikante.
Når det gjaldt funksjonsnivået dagen etter operasjon, anga en
pasient at dette var normalt, mens 63 pasienter sa de var
oppegående med redusert funksjonsnivå og ni pasienter anga de var
sengeliggende. Det var ingen forskjell mellom operasjonsgruppene.
Åtte pasienter hadde funnet det nødvendig å kontakte
helsetjenesten, seks kirurgisk poliklinikk og to
allmennpraktiserende lege.
17% mente de gjerne ville hatt et bedre informasjonstilbud,
mens de resterende var fornøyd med informasjonen.
I forhold til hele behandlingstilbudet sett under ett var bare
to pasienter misfornøyd, mens de resterende var enten fornøyd (23%)
eller svært fornøyd (75%).
Drøfting av pasientgrunnlaget
Ut ifra foreliggende problemstilling og funn vil vi nå
diskutere resultatene med tanke på avdelingens opplegg og kvalitet,
og eventuelle behov for endringer.
Pasientgrunnlaget framgår av tabell 1. Totalt sett fikk vi
inkludert et antall som i hovedsak var tilfredsstillende i forhold
til våre målsettinger. ØNH-gruppen ble imidlertid annerledes enn vi
hadde tenkt. I utgangspunktet tenkte vi å ta med ØNH-pasienter som
reiste hjem samme dag. På grunn av en etter hvert liten tilgang
falt valget på pasienter som ble operert på ettermiddagen og derfor
reiste hjem dagen etter. Vi valgte i etterhånd å ta ut av
undersøkelsen de som reiste hjem samme dag (7 stk.) fordi opplegget
for dem var annerledes enn for de andre ØNH-pasientene, og fordi
gruppen ble for liten til å sammenliknes med. Gruppene ble derfor
noe annerledes enn vi opprinnelig hadde tenkt, men vi mener likevel
at sammenlikningen er interessant.
Når det gjelder demografiske forhold, fikk vi en rimelig
representativ fordeling både med hensyn på kjønn og alder. Det var
få pasienter i undersøkelsen som levde alene, og sannsynligvis
reflekterer dette at et dagkirurgisk tilbud først og fremst
foretrekkes av dem som ikke bor alene. Selv om det var få
alene-boende, gir undersøkelsen likevel en viss informasjon om
hvordan tilbudet virker i forhold til denne gruppen.
Når det gjelder etnisitet, så hadde vi ønsket å se på om det
var noen forskjeller mellom nordiske og ikke-nordiske pasienter.
Som tabellen viser, så hadde vi relativt få pasienter som ikke var
nordiske. Vi velger derfor ikke å legge for mye vekt på disse
resultatene, da vi mener at antallet er for lite til å trekke sikre
konklusjoner.
Drøfting av postoperativ fase
Begge grupper ble registrert på samme tidspunkt i postoperativ
fase, og resultatene skulle derfor være helt sammenliknbare. Vi
ønsket å se på forskjeller mellom pasientgruppenes symptomer og
opplevelser, men også på betydningen av forskjellig premedikasjon
og anestesi.
I tabellene 2a og 2b framgår det at i den postoperative fasen
var smerte et langt mer framtredende problem enn kvalme. Dette
gjelder for begge grupper, men med hensyn til operasjonstype så var
ØNH-gruppen mest utsatt for begge typer plager. Siden
anestesiformen må antas å ha betydning for postoperative symptomer,
valgte vi å sammenlikne bare de som hadde fått narkose i begge
grupper. Forklaringen på den forskjellen vi fant i postoperative
symptomer må derfor antas å ligge i inngrepets natur, hvilket
tilsier at dette bør vektlegges både i forhold til den informasjon
og den medisinering pasienten får.
Forskjellen med hensyn til smerte er også reflektert i tabell 3
som viser at forbruket av smertestillende er signifikant høyere i
ØNH-gruppen. Dette bekrefter vår antakelse på forhånd. Vi hadde
forventet at pasienter med annen kulturell bakgrunn ville vist
sterkere smertereaksjoner, men dette slo ikke til. Muligens står vi
her overfor en myte, men som sagt var antallet for lite til å kunne
trekke sikre konklusjoner.
Noe som kunne vært interessant å få opplysninger om, er hvordan
forholdet er mellom type premedikasjon og behovet for postoperativ
smertelindring. Vi fant ingen forskjell, men erkjenner at
spørsmålsstillingen og registreringen antakelig måtte vært mer
presise og nøyaktige for å kunne gi svar på dette.
Liggetid og hjemreise
Vi mistet som nevnt muligheten for en direkte sammenlikning
mellom ØNH-gruppen og gruppen med generell kirurgi. Ut fra de
registrerte postoperative plager ville en imidlertid anta at
liggetiden burde være noe lengre i den første gruppen. At
overnatting er nødvendig for opererte ØNH-pasienter har vi
imidlertid ikke belegg for å si.
Variasjonen i liggetid var betydelig i gruppen med generell
kirurgi (3-7 timer). Undersøkelsen ga ikke svar på hvorfor. Våre
analyser viste for eksempel ingen sammenheng mellom subjektive
plager og liggetid. Dette var overraskende, men det er mulig at det
først og fremst er administrative forhold som styrer liggetiden. I
så fall bør en gjøre en kritisk vurdering av om det er
hensiktsmessig.
Et viktig spørsmål er hvorvidt pasientene i denne undersøkelsen
ble sendt hjem for tidlig? Hva sier undersøkelsen oss om det? På
bakgrunn av de beskjedne plager som er beskrevet fra hjemreisen,
vil vi ikke tro det. De forholdsvis moderate problemene som er
beskrevet etter hjemkomst og den generelle tilfredshet som det var
med opplegget, tyder heller ikke på dette. Det var imidlertid seks
pasienter som måtte ta kontakt med helsetjenesten etter
utskrivningen. Dessverre har vi ikke detaljert informasjon på
hvorfor dette var nødvendig. Vi kan derfor ikke si at vi har fått
helt tilfredsstillende svar på dette spørsmålet.
At hele 79% av pasientene reiste hjem med følge må en se på
både som betryggende og tilfredsstillende, særlig med tanke på at
det kan være vanskelig for mange pårørende å ta seg frifra arbeide
for å hente. En så at de fleste pasientene (93%) bodde sammen med
andre, mens 7% av pasientene bodde alene. Vanlig rutine i
avdelingen i slike tilfeller er at noen får reise hjem etter
nærmere vurdering og tillatelse fra kirurg, noen ordner overnatting
hos slekt eller venner, mens et fåtall ut fra en helhetsvurdering
må overnatte på sykehuset. I hovedsak mener vi at de plager vi har
registrert etter utskrivning tross alt er så vidt betydelig at vi i
sin alminnelighet fortsatt vil hevde at dagkirurgiske pasienter bør
ha pårørende hjemme etter utskrivning. Vi har ikke belegg for å si
at noe annet er farlig, men det er åpenbart at støtte fra andre vil
ha betydning for pasientene.
I løpet av undersøkelsesperioden ble det utformet flere
skriftlige informasjonsark, spesielt i gruppen generell kirurgi.
Dette mener vi kan være grunnen til at bare 87% av pasientene fikk
med skriftlig informasjon hjem. Når det gjelder vår oppfatning om
hvorvidt pasientene hadde oppfattet informasjonen, så var det
meningen å se spesielt på de ikke-nordiske. Vi vet at noen i denne
gruppen kan ha språkproblemer. Dette kan selvsagt påvirke både
opplevelsen av den informasjonen de hadde fått og påliteligheten av
det svaret som ble gitt. Med disse forbehold, fant vi svarene
tilfredsstillende, men det skal igjen tilføyes at gruppen var
liten.
Etter hjemkomst
Ca. 12% svarte ikke på telefon dagen etter. En grunn til dette
kan være at noen reiser til et annet bosted enn oppgitt. Vi kunne
ha unngått bortfallet ved å stille spørsmål om dette på forhånd.
Tabellene 4a og 4b viser at smerte er det altoverveiende
problemet også etter hjemkomst. Det er interessant å se at det ikke
var noen statistisk signifikant forskjell på gruppene, noe man
kunne ha forventet. Det er imidlertid gått nærmere ett døgn etter
operasjonen, og det er sannsynlig at forskjellen mellom gruppene
etter hvert utliknes. Problemet med kvalme er åpenbart borte dagen
etterpå, og heller ikke blødninger ser ut til å spille noen
vesentlig rolle. Bare én pasient svarer «mye», noe som tyder på
relativt stabile forhold med hensyn til blødning det første døgnet.
Det framgår at ganske mange har problemer med søvnen den første
natten. Flere i begge grupper svarer «mye» på det. Ser en på
spørsmålet om uro over det å komme hjem så tidlig, så svarte hele
86% i gruppen generell kirurgi, og 79% i gruppen ØNH at de ikke
følte noen uro over det. Dette er et informativt og positivt
resultat, da vi i utgangspunktet trodde dette kunne være et større
problem. Vi antar at siden tallene for uro er såpass positive, så
skyldes søvnproblemene heller smerte og/eller ubehag, for eksempel,
hevelse i halsen. Alt i alt vurderer vi resultatene i tabell 4 som
en støtte til at vårt opplegg har den nødvendige sikkerhet og
forsvarlighet.
Dette støttes av at vi stort sett fant fornøyde pasienter i
undersøkelsen. Bare to personer var misfornøyde, men det er
selvsagt viktig å vite hvorfor de var det. Dessverre ble ikke dette
nedtegnet i undersøkelsen, fordi negative opplevelser i
enkelttilfeller kan innebære viktige korrektiv til opplegget.
Andelen «meget fornøyde» var stor (75%), men heller ikke større enn
at en må konkludere med at opplegget som helhet kvalitetsmessig
fortsatt står foran utfordringer.
Oppsummering og konklusjoner
Prosjektet med å ringe til pasienter har vært inspirerende og
lærerikt for alle på avdelingen. Det har gitt oss en viss innsikt i
spørsmål vi på forhånd stilte oss, og det har gitt oss en bedre og
mer helhetlig oppfatning av den dagkirurgiske behandlingen vi
tilbyr.
Vi har imidlertid ikke fått svar på alle de spørsmålene vi på
forhånd ønsket å få svar på, og noe kunne nok vært gjort
annerledes. I prosessen opplevde vi, for eksempel, at de fleste av
spørsmålene var informative, men at noen nok kunne vært noe mer
utfyllende. Vi fikk også erfare at det ikke var så lett å få fatt i
alle pasientene dagen etter operasjonen. I ettertid ser vi at et
høyere antall pasienter ville ha gitt oss mulighet til å trekke
sikrere konklusjoner.
Alle sykepleierne i avdelingen var med i utskrivelsesprosessen.
Dette ser vi kan være en svakhet da individuelle forhold tilsier
noe forskjell i oppfatning og spørsmålsstilling. I
intervjuprosessen (hvor fire sykepleiere var involvert) ble det
stilt de samme spørsmålene til alle pasientene, men det er viktig å
huske at svarene er subjektive og at det er pasientens opplevelse
vi får svar på. For eksempel da vi spurte om smerte er det grunn
til å tro at pasienter svarer ulikt på dette etter forventninger,
smerteterskel og tidligere erfaringer.
Vi tillater oss ut ifra dette å legge vekt på følgende
inntrykk:
- Pasienten har i stor grad hatt det bra hjemme det første
døgnet både psykisk og fysisk.
- ØNH-pasienter er noe mer belastet enn pasienter med generell
kirurgi, og smerter er det mest framtredende problemet.
- Større komplikasjoner inntreffer sjeldent det første døgnet.
(Ingen i denne undersøkelsen.) Vår daglige erfaring er også at
telefoner om mistanke om komplikasjoner først kommer etter noen
dager.
- Tidlig hjemsendelse ser ut til å være forsvarlig, men en ser
betydningen av de individuelle forhold.
- Informasjonen før avreise fungerer tilfredsstillende, og
hjemreisen går uten problemer.
- Smerte er hovedproblemet også etter hjemkomst, men ser
allikevel til å være innenfor akseptable rammer. Det er i tillegg
et ikke ubetydelig søvnproblem.
- Det har vært relativt lite behov for tilleggsspørsmål etter
intervjuet.
- Det at noen få pasienter har vært misfornøyde og en noe
større andel middels fornøyde med oppholdet, gir oss et
forbedringspotensial.
Dersom nye pasientgrupper eller behandlingsmetoder blir
introdusert i dagkirurgien, blir kvalitetssikring av denne type
viktig for å sikre at metoder og resultater er i samsvar med de
kvalitetskrav man må stille i forhold til virksomheten.
Litteratur
Helsedirektoratet. (4 - 91) Helsedirektoratets utredningsserie.
Sikring av kvalitet i helsetjenesten. 1991
Dalin Å. Veien til den lærende organisasjon. Oslo: Cappelen
akademiske forlag, 1999.
Dalland O. Metode og oppgaveskriving for studenter. AiT Gjøvik:
Gyldendal Norsk Forlag, 2000.
Fylkesrådmannskollegiet Regional helseplan for Helseregion Øst.
2000.
Halvorsen K. Forskningsmetode for helse og sosialfag. Oslo:
Cappelen Akademiske forlag, 1996.
Granum V, Solvoll BA. Sykepleieren - Den forskende praktiker.
Oslo: Tano Aschehoug, 1997.
Jacobsen DI Hva mener brukerne? Brukerundersøkelser - En
praktisk veiledning. Kristiansand S: Høyskoleforlaget AS, 1993.
Lorentsen M. Kvalitetsbegrepet i sykepleie og omsorgstjeneste.
Vård i Norden 1992; 3-4:
Molven O. Helse og juss. En innføring for helsepersonell. AiT
Gjøvik: Gyldendal Norsk Forlag, 2000.
Norges Lover Lovsamling for helse -og Sosialsoktoren AiT
Gjøvik: Gyldendal akademisk, 2000-2001.
0 Kommentarer