Gir ny giv
Det hevdes at deltagelse i kliniske stiger fremmer profesjonell
utvikling, styrker samarbeid mellom kollegaer, gir uttelling for
kompetanse og øker sykepleieres motivasjon i det kliniske arbeidet
(1). Selv om slike individuelle resultater av deltagelse i kliniske
stiger er viktige, er behovet for å rekruttere og beholde
sykepleiere i et presset arbeidsmarked en vesentlig begrunnelse for
innføring av kliniske stiger (2-4). Det utvikles stadig klinisk
stige program i Norge selv om rekrutteringen til sykehus er bedret
de senere år. Dette kan skyldes at slike program også
tilrettelegger for den kompetanseutvikling som politiske føringer
og lovendringer krever av både helseinstitusjoner og den enkelte
sykepleier (5-7).
Det var Norsk Sykepleierforbund (NSF) som i 1987 startet med å
utvikle kriterier for kliniske stiger i Norge. Diakonhjemmet prøvde
ut kliniske stiger fra 1992 (8) og etter hvert har mange sykehus
utviklet sine egne program basert på NSF’s kriterier. På tross av
utbredthet og lang historikk, særlig i USA, så er det svært få
studier som har evaluert utbytte av og erfaringer med kliniske
stiger.
Motivasjon
Det finnes forskning som stadfester at sykepleiere generelt
sett styres av personlige motivasjonsfaktorer når de velger å
utvikle sin kompetanse. De ønsker å lære mer og opplever personlig
tilfredsstillelse (9,10). Det finnes imidlertid ikke studier som i
særdeleshet undersøker sykepleieres motivasjon og begrunnelser for
å delta i kliniske stiger. Noen få studier av sykepleieres erfaring
med å delta i kliniske stiger, viser en opplevelse av manglende
engasjement fra egne ledere (11,12) og kritikk av
vurderingsprosessen mellom nivåene i stigen (8,13), men også en
generelt økende tilfredshet med kliniske stiger over tid (14).
Utbytte av å delta i kliniske stiger har for det meste blitt målt i
forhold til jobbtilfredshet og intensjon om å slutte eller forbli
på sykehuset. Deltagere i de høyeste nivåene av kliniske stiger
hadde høyere jobbtilfredshet enn sykepleiere i de lavere nivåene
(13, 15). Turnover og intensjon om å slutte ved sykehuset var
lavere hos deltagende enn ikke-deltagende sykepleiere (13,16,17).
Bare Samdal (18) fokuserte på effekt av deltagelse i form av
bedring i pasientomsorgen. I en kvalitativ studie hevdet både
sykepleiere og ledere at det skjedde forbedringer i tilbudet til
pasientene og at det ble gjennomført flere
kvalitetssikringsprosjekter som en konsekvens av at ansatte i
avdelingene deltok i kliniske stiger.
Evaluering
På bakgrunn av at kliniske stiger i Norge hadde vært et tilbud
over flere år og at det ikke var gjennomført systematiske
evalueringsstudier av programmene, ble det gjennomført en større
studie i 2004–2005, med økonomisk støtte fra Sosial- og
helsedirektoratet. En forskergruppe ble satt sammen på bakgrunn av
medlemmenes erfaringer med kliniske stiger og forskerkompetanse.
Hensikten var å undersøke sykepleiernes begrunnelser for,
erfaringer med og utbytte av å delta i kliniske stiger samt å se
nærmere på avdelingenes erfaringer med denne formen for
kompetanseutvikling. I denne artikkelen er det sykepleiernes
evaluering av egen deltagelse i kliniske stiger som er i fokus.
Sykepleiere i minst 50 prosent stilling ved fire større sykehus
ble invitert til å delta i en spørreskjemastudie. Sykehusene ble
valgt fordi de hadde mange års erfaring med gjennomføring av
kliniske stiger. På bakgrunn av sykehusenes personell lister ble
det sendt ut 4650 skjema og av disse ble 45,5 prosent besvart
(N=2095). Tilbakesending av skjema ble vurdert som informert
samtykke til å delta. Av de besvarte skjema kom 541 fra sykepleiere
som deltok eller hadde deltatt i kliniske stiger. Disse 541
sykepleierne utgjør utvalget i denne studien. Gjennomsnittsalder i
utvalget var 36,2 år, 7,6 prosent var menn, gjennomsnittlig
arbeidserfaring ved sykehuset var 7,6 år og i daværende avdeling
5,3 år. Nesten 40 prosent av utvalget hadde videre- eller
etterutdanning i sykepleie.
Variabler
Spørreskjemaet omfattet fem områder: demografiske variabler,
evalueringsspørsmål til deltagere i kliniske stiger, spørsmål om
begrunnelser for ikke å delta i kliniske stiger, en
jobbtilfredshetsskala og en skala for vurdering av klinisk
beslutningstaking i sykepleie. Funn fra de tre siste områdene
rapporteres i andre artikler (19, 20). Forskergruppen utviklet en
liste med evalueringsspørsmål med utgangspunkt i en tidligere
kvalitativ studie om deltagelse i kliniske stiger (18). Spørsmålene
hadde enten flere mulige svaralternativ eller Likert-skalaer med
fem svaralternativ som rangerte fra sterkt enig til sterkt uenig,
svært ofte til svært sjelden eller svært mye til svært lite. For å
lette fremstilling av funnene i figur 2 ble svaralternativene på
Likert-skalaen slått sammen til to kategorier: 1) de to positive
svaralternativene og 2) ingen oppfatning og de negative
svaralternativene. I tabellen er svaralternativene i kategori 1
presentert slik de fordeler seg mellom deltagere på tre nivåer i
klinisk stige. Nivå 1 omfatter deltagere i første år av stigen,
nivå 2 omfatter deltagere i de to neste årene og nivå 3 omfatter
deltagere i de to siste år og de som har gjennomført hele stigen.
Spørreskjemaene ble optisk skannet og data lagt inn i SPSS versjon
12. Data ble analysert med beskrivende statistikk og ANOVA, som ble
brukt for å undersøke om det var signifikante forskjeller mellom
sykepleierne på de tre nivåene i klinisk stige. Signifikante
forskjeller mellom gruppene er markert i tabellene med asterisk.
Funn
Begrunnelser for å delta i kliniske stiger
Sykepleiere valgte fra en liste på 12 grunner til å begynne i
klinisk stige og ble bedt om å inkludere så mange alternativ de
selv fant relevante for sin egen beslutning. Viktigheten av hvert
alternativ er rangert i figur 1 (N=541).
Det var tydelig at noen begrunnelser var viktigere enn andre,
markert med en stiplet linje i figuren. Indre motivasjonsfaktorer
dominerte blant de viktigste begrunnelsene, mens ytre
motivasjonsfaktorer dominerte blant begrunnelser med minst
betydning.
Forhold i organisasjonen som bidrar til en positiv
læringsprosess i stigen
Generelt sett var det en tydelig økning i sykepleiernes
verdsetting av ulike forhold etter som de beveget seg oppover i
stigen. God organisering av deltagelse på avdelingsnivå, hjelp fra
biblioteket og tilgang til PC var viktig for alle. Sykepleiere på
alle nivåer vurderte lederens samarbeid om fordypningsarbeid som
lav (Figur 2).
Utbytte av å delta i klinisk stige
Sykepleierne hadde høye skårer på svaralternativer som
tilsvarte deres viktigste, hovedsakelig internt motiverte,
begrunnelser for å begynne i stigen, for eksempel personlig og
faglig utbytte og bruk av kompetanse.
Bruk av tilegnet kompetanse i avdelingen
Sykepleierne brukte sin kompetanse generelt sett mer etter
hvert som de beveget seg oppover i stigen. Uavhengig av nivå i
stigen var klinisk arbeid med pasientene og veiledning av kollegaer
det de mest brukte sin kompetanse til. En felles oppfatning blant
alle var at lederne ikke benyttet dem i særlig grad som
ressurspersoner i avdelingen. Sykepleiere i nivå 3 brukte sin
kompetanse i kvalitetssikringsarbeide mer enn de andre.
Sykepleiernes intensjon om å forbli i sykehuset i forhold
til nivå i klinisk stige
Sykepleierne ble bedt om å angi sine intensjoner om å forbli i
sykehuset med å velge mellom alternativene neste år, mer enn ett år
og vet ikke. Intensjon om å forbli i sykehuset økte etter hvert som
sykepleierne beveget seg oppover i stigen.
Diskusjon
Sykepleiernes hovedbegrunnelser for å delta i kliniske stiger
var knyttet til et ønske om personlig utvikling og til muligheten
av å skaffe seg ferdigheter og kunnskaper som gjorde dem i stand
til å gi bedre sykepleie til sine pasienter og generelt øke
kvaliteten i omsorgen. Dette er typiske indre motivasjonsfaktorer
som er viktig i utdanning av voksne og i et livslangt
læringsperspektiv (10,21). Selv om ønske om høyere lønn ble rangert
som tredje viktigste begrunnelse ble andre ytre motivasjonsfaktorer
ganske lavt rangert. Høye skårer på ønske om å bedre
sykepleiekvaliteten og å utvikle sykepleien til egen pasientgruppe
viser at enkeltsykepleiere og helseinstitusjoner enten har
sammenfallende interesser eller behov for læring på arbeidsplassen
(3,4,22).
Lederens viktige rolle som støttespiller og tilrettelegger for
kompetanseutvikling har gjentatte ganger blitt understreket i
litteraturen (23-25). I denne studien erfarte sykepleiere at
lederne manglet engasjement i stigen og dens deltagere. Manglende
samarbeid og bruk av deltageres kompetanse fører til at ledere
mister mulighetene til å ta tak i udekkede kliniske behov eller
neglisjerte områder av praksis i avdelingen. Ifølge Jordan m.fl.
(26) vil kompetanseutviking få størst betydning hvis lederne aktivt
styrer den mot å «tette igjen hull i sykepleieomsorgen». Ledernes
manglende engasjement kan også skyldes manglende kompetanse i
forvaltning av personalets kvalifikasjoner (25).
Selv uten ledernes fulle støtte og engasjement rapporterte
sykepleierne stor grad av personlig og faglig utbytte av sin
deltagelse i kliniske stiger. I tråd med andre studier mente de at
deltagelse i stigen hadde gjort dem mer aktive, initiativrike og
engasjerte i faglig utvikling (8,18,27).
Konklusjon
I denne studien har økende tid som deltager i klinisk stige
sammenheng både med høyere intensjon om å forbli i sykehuset og økt
bruk av tilegnet kompetanse. Begge resultater er i tråd med
sykehusenes fokus på å beholde kvalifisert personale og å utvike
kvaliteten av pasientomsorgen (3,4). Svært positive resultater av å
ha et langsiktig perspektiv på profesjonell utvikling har allerede
blitt demonstrert ved de såkalte Magnet hospitals i USA (28). Det
er behov for sykepleieledere som kan argumenter for økonomiske og
kvalitative fordeler av et langsiktig perspektiv på
kompetanseutvikling i helseinstitusjoner som i økende grad bruker
økonomiske metoder og effektivitets strategier fra næringslivet i
sin policy.
Funnene i denne studien støtter tidligere funn om at deltagelse
i kliniske stiger øker sykepleieres motivasjon i arbeidet (1). Fra
tidligere studier vet vi også at intensjon om å forbli er direkte
relatert til redusert turnover. Resultatene i denne studien støtter
dermed påstandene om betydningen av kompetanseutvikling for å
beholde kvalifisert personale (2,14,17).
Litteratur:
1. Buchan J. Evaluating the benefits of a clinical ladder for
nursing staff: an international review. International Journal of
Nursing Studies 1999; 36: 137-144.
2. Aiken LH, Mullinix CF. The nurse shortage: myth or reality?
New England Journal of Medicine 1987; 317: 641-646.
3. Kliniske stiger ved Haukeland sykehus. Haukeland sykehus,
1998.
4. Klinikerveien ved Rikshospitalet. Rikshospitalet, 1999.
5. Helsepersonell loven (2001).
6. NOU No. 25 (1997). Ny kompetanse
7. St.meld.nr 42 (1998). Kompetansereformen.
8. Andersen H. Klinisk stige. Et program for kompetanseheving
og anerkjennelse av sykepleiere i klinisk praksis. Oslo: Diatekst,
1997.
9. Dealy MF, Bass M. Professional development. Factors that
motivate staff. Nursing Management 1995; 26(8): 32F-32I.
10. Ryan J. Continuous professional development along the
continuum of lifelong learning. Nurse Education Today 2003; 23:
498-508.
11. Goodloe LR, Sampson RC, Munjas B, Whitworth TR, Lantz CD,
Tangley E, Miller W. Clinical ladder to professional advancement
program. An evolutionary process. Journal of Nursing Administration
1996; 26: 58-64.
12. Goodrich CA, Ward CW. Evaluation and revision of a clinical
advancement program. MEDSURG Nursing 2004; 13: 391-398.
13. Schultz AW. Evaluation of a clinical advancement system.
Journal of Nursing Admnistration 1993; 23: 13-19.
14. Krugman M, Smith K, Goode CJ. A clinical advancement
program: evaluating 10 years of progressive change. Journal of
Nursing Administration 2000; 30: 215-225.
15. Roedel RR, Nystrom PC. Clinical ladders and job enrichment.
Hospital Topics 1987; 65: 22-24.
16. Corley MC, Farley B, Geddes N, Goodloe L, Green P. The
clinical ladder. Impact on nurse satisfaction and turnover. Journal
of Nursing Administration 1994; 24: 42-48.
17. Drenkard K, Swartwout E. Effectiveness of a clinical ladder
program. Journal of Nursing Administration 2005; 35: 502-506.
18. Samdal GB. Kompetanseprogrammet klinisk stige som
virkemiddel for strategisk kompetanseutvikling. Masteroppgave.
Universitetet i Bergen, 2004.
19. Bjørk IT, Samdal GB, Hansen B, Tørstad S, Hamilton GA. Job
satisfaction in a Norwegian population of nurses: a questionnaire
survey. International Journal of Nursing Studies 2007; 44: 747-757.
20. Tørstad S, Bjørk IT. Nursing leaders´ views and strategies
in the professional development of nursing. Journal of Nursing
Management. Akseptert (publiseres november 2007).
21. Knowles MS. The adult learner: a neglected species. (4th
ed.) Houston: Gulf, 1990.
22. Hicks C, Hennessy D. An alternative technique for
evaluating the effectiveness of continuing professional development
courses for health care professionals: a pilot study with practice
nurses. Journal of Nursing Management 2001; 9: 39-49.
23. Caine C, Kenrick M. The role of clinical directorate
managers in facilitating evidence-based practice: a report of an
exploratory study. Journal of Nursing Management 1997; 5: 157-165.
24. Nolan M, Owens RG, Nolan J. Continuing professional
education: identifying the characteristics of an effective system.
Journal of Advanced Nursing 1995; 21: 551-560.
25. Reay T, Golden-Biddle K, Germann K. Challenges and
leadership strategies for managers of nurse practitioners. Journal
of Nursing Management 2003; 11: 396-403.
26. Jordan S, Coleman M, Hardy B, Hughes D. Assessing
educational effectiveness: the impact of a specialist course on the
delivery of care. Journal of Advanced Nursing 1999; 30: 796-807.
27. Nolan M, Owen R, Curran M, Venables A. Reconceptualising
the outcomes of Continuing Professional Development. International
Journal of Nursing Studies 2000; 37: 457-467.
28. Kramer M, Schmalenberg C. Essentials of a magnetic work
environment. Part 1. Nursing 2004; 34(6): 50-54.
0 Kommentarer