Små hoder under stort press
Når et familemedlem blir sykt, får det konsekvenser for hele familien. Barn av psykisk syke er spesielt utsatt.
I Norge lever ca. 15000 barn med en eller to foreldre som har
psykisk sykdom. Av de 40 000 voksne som en hver tid er inne til
behandling i psykiatrien har 71 prosent daglig omsorg for barna ved
første gangs innleggelse (1).
Utallige nordiske og internasjonale studier viser at barn som
vokser opp der en eller begge foreldrene er psykisk syke, selv har
en høyere risiko for utviklingsforstyrrelser og sykdom (2).
Kunnskap om dette har man hatt lenge men det er først i den senere
tid dette har blitt satt på dagsorden. Ulike situasjoner og
hendelser kan resultere i at barn opplever en belastende og
”stressende” livssituasjon. Det kan være mishandling, vanskjøtsel
eller å bli oversett.
Hjelpeapparatet kjenner ofte til at psykisk syke pasienter har
barn, men få tar tak i problematikken. Det kan skyldes uavklart
ansvarsforhold, kunnskapsmangel, eller at det ikke er tradisjon for
å arbeide på den måten. Det kan videre tenkes at mangel på
lønnsomhet i nuet legger føringer, eller at det kun er tradisjon
for å arbeide med den som er syk.
Hva skjer med barna?
Psykisk sykdom kan resultere i at den syke ikke klarer å
opprettholde en adekvat følelsesmessig tilknytning til barnet. En
som er psykisk syk kan ha nok med egen sykdom og lite energi til
overs. Den syke kan også ha redusert evne til å forstå alvoret i
situasjonen. Tilstanden resulterer i mindre og dårligere emosjonell
kontakt med barna (mindre berøring og samspill). For barn kan det
medføre tap av en sikker base, mangel på veiledning, fravær av,
eller lite hensiktsmessig forbilde, svekket evne til å se og
respondere på faresignaler.
Forskning og lang erfaring fra arbeid med psykisk syke viser at
noen barn som følge av dette inntar en noe ”usynlig” atferd. (3) De
forsvinner eller trekker seg unna med stor fare for å bli oversett,
og forsøker dermed å unngå problemet. Andre forsøker gjennom
tydelig tilpasningsevne å dekke over eller å hjelpe til slik at all
tid og oppmerksomhet går med til å avlede, og innta en voksenrolle
gjennom å utføre oppgaver som ikke er aldersadekvate. Andre igjen
kan bli utagerende og aggressive. Ulike studier rapporterer om at
konsekvenser for barna kan bli utrygghet, konsentrasjonsvansker,
skoleproblemer, problemer i forhold til kamerater, søvnproblemer og
så videre.(3) Resultatet kan bli et mindre positivt selvbilde og
reduserte sosiale evner på grunn av få positive tilbakemeldinger.
Det er ikke uvanlig at barna oppfatter at det er deres feil at mor
eller far er blitt syk, eller skammer seg over foreldrenes sykdom i
forhold til øvrig familie og venner.
Det som lett formidles til barn av psykisk syke foreldre er
smerte og frustrasjon, negativt engasjement, mangelfull og lite
realistisk vurdering av livshendelser og situasjoner, utrygghet og
dårlig evne til å skape gode sosiale relasjoner. Det kan være at
den uforståelige atferden blir rollemodell der barna veves inn i
vrangforestillinger og en ustabil måte å leve på.
Mange vil oppleve utrygghet, mangel på sammenheng og ikke å ha
forutsetning på egen hånd for å forstå foreldrenes sykdom og de
symptomene de observerer. Det barna ofte observerer ( foreldres
humørsvingninger, tristhet, fjernhet, gråt og merkelig atferd, og
skremmende hendelser som at gjenstander blir kastet og usynlige dyr
angriper), kan fremstå som helt uforståelig. Om ikke annet kan det
lett resultere i trussel, forvirring, uforutsigbarhet,
ukontrollerbarhet og savn. Det som er lov den ene dagen, er forbudt
den neste. Å bli utsatt for slike hendelser er ubehagelig og vil
kunne overstige (tax or exceeed) barnets ressurser og
mestringsevne. Dette er alle faktorer som når de oppstår alene
eller sammen, vil medføre store vansker med ubehag og smerte for
barnet. Denne tilstand av ubehag, smerte eller trussel vil
resultere i en stressituasjon med en hormonell og nevrogen reaksjon
i organismen. Reaksjonen er i utgangspunktet hensiktsmessig og vil
i en krisesituasjon mobilisere ressurser og dermed sette individet
i stand til å klare med disse. Består imidlertid tilstanden over
tid vil reaksjonene forbruke unødig energi som ideelt skulle vært
brukt til vekst og utvikling. Resultatet kan bli redusert
immunforsvar og økt sårbarhet for sykdom.
Hjerner i utvikling
Nyere funn innen blant annet nevrovitenskap og
gen-miljøforskningen har gitt nytt innsyn og forståelse for hva som
skjer med hjernen, spesielt hos barn, når den blir utsatt for
vedvarende stress. Teicher, et. al., (4, s.33) hevder at
eksponering for stress tidlig i livet kan resultere i en kaskade av
nevrobiologiske hendelser som har et potensiale til å forårsake
vedvarende endringer i hjerneutviklingen, både strukturelt og
funksjonelt. Blant de stoffene som medierer slike effekter er
binyrebarkhormoner som inkluderer blant annet glucocorticoid
hydrocortisone (GC). Eksponering av store mengder GC har vist seg å
ha ødeleggende effekt (atrofiering og permanent tap av nevroner),
spesielt i hippocampus, corpus callosum og amygdala som er vital
for både hukommelse og læring, samt utvikling av cerebral cortex.
Dette kan også få konsekvenser for tolking av fremtidige stressende
og farlige hendelser. Erfaring om sted, fakta og hendelser ser ut
til å bli lagret i hippocampus og med forbindelseslinjer til
hjernebarken. Mye tyder på at depressive har et høyt nivå av GC, og
studier har vist en signifikant korrelasjon mellom depresjonens
varighet og atrofiering. Samme funn finner man også ofte hos
pasienter med Cushings syndrom med forhøyet produksjon av GC.
Sapolsky (5) viser også til atrofiske funn i hipocampus hos
Vietnam-soldater som hadde opplevd mye stress. Interessant er også
hypotesen om at en mindre hippocampus kan resultere i mindre
kognitiv kapasitet og dermed dårligere mestringsevne, med lært
hjelpesløshet som resultat. Man ser også at stressmediert
hippocampal skade kan føre til en dysregulering av andre deler av
organismens stressystem. I dag vet man ikke om hippocampal atrofi
er reversibel hos mennesker. Ved fødselen er ikke nervesystemet
statisk, men plastisk, og med mange muligheter for endring. Slik
sett er den plastiske barnehjernen spesielt påvirkbar og sårbar for
miljøfaktorer. Dette øker dersom det i tillegg foreligger en
biologisk sårbarhet.
Gammel kunnskap
Man har lenge vært oppmerksom på konsekvensene for barna dersom
en av foreldrene hadde en psykisk sykdom. Rutter (6) hevder at man
allerede på 1950-tallet hadde tilstrekkelig kunnskap til å hevde at
man så en klar økning av problemer hos barn med psykisk syke
foreldre. I ettertid viser omfattende forskning at barn av psykisk
syke er mer utsatt for utviklingsforstyrrelser og psykisk og fysisk
sykdom. Mange års stressforskning dokumenterer at langvarig stress,
spesielt i tidlig barnealder, øker risikoen for sykdom.
Smith & Ulvund (7) hevder at dårlig emosjonell kontakt
mellom mor/ morsfigur og barnet vil ha konsekvenser for barnets
utvikling. Normalutvikling forutsetter at foreldrene må engasjere
seg i samhandlingen med barnet. Barnets følelsesmessige og
psykomotoriske utvikling er avhengig av kvaliteten på
mor-barnrelasjonen i barnets første leveår og at det vil være
avgjørende for senere mental og følelsesmessig utvikling (2).
Det er individuelle forskjeller
Nå er det imidlertid ikke slik at alt kan forklares med
utgangspunkt i miljøvariabler. Nyere forskning innen
gen-miljøforskningen viser at det er individuelle forskjeller når
det gjelder sensiviteten til spesifikke miljø trekk. (8, s.463). I
det interagerende samspill mellom gener og miljø er individets
genetiske utrustning også med på å påvirke miljøet. Det er i dette
samspillet at en ung og umoden hjerne viser seg å være spesielt
sårbar. Både traumatisk og stressende påvirkning og eller manglende
stimulering kan ha uheldige konsekvenser. Det er derfor mest
sannsynlig at det er en kombinasjon av genetiske og miljømessige
faktorer som er involvert i utviklingen av psykopatologi. (9,
s.797). Det er viktig å være klar over at miljø og genfaktorene
ikke bare adderes hverandre, men interagerer og dermed kan de bli
mer potente.
Hvorfor er dette så dramatisk da?
Vi vet i dag mye om hva som kan bli resultatet dersom barna
lever under stress med stor usikkerhet og mangel på forutsigbarhet.
Slike ubehagelige og uforståelige opplevelser i barndommen kan i
følge Cook (10, s.7) også resultere i blant annet ulike problemer
som:
* Manglende evne til å knytte relasjoner.
* Livslang reaktivitet i forhold til stress, slik at senere
svakt stress kan utløse sterk aktivering.
* Vansker med å beskrive følelser, indre tilstander/hendelser
samt vansker med å kommunisere ønsker og behov.
* Integrering av informasjon og erfaringer på en normal måte.
* Selvdestruktiv atferd med dårlig impulskontroll,
oppmerksomhetsproblemer, redusert nysgjerrighet, problemer med å
fokusere og gjennomføre oppgaver, spiseforstyrrelser, opposisjonell
atferd, vansker med å innordne seg regler.
* Lavt selvbilde, skam og skyldfølelse.
Cook nevner også at man kan finne andre diagnoser hos disse
barna som depresjon, Attention Deficit Hyperaktivity Disorder
(ADHD), Oppositional defiant disorder (ODD), Conduct disorder,
Generalized anxiety Disorder, Separation Anxiety Disorder. Dårlige
foreldre barn relasjoner øker risikoen for utvikling av depresjoner
hos barn (10).
En risikofaktor
Nå er det naturligvis ikke slik at alle barn til psykisk syke
utvikler sykdom, men erfaringen tilsier at man må se på det som at
foreldrenes sykdom er en risikofaktor. I og med at vi i dag har
kunnskap om dette, har vi også en moralsk og juridisk plikt til å
foreta oss noe før skaden har skjedd. II lov om psykisk helsevern §
21b har helsepersonell som arbeider innenfor rammen av denne loven,
plikt til å være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra
barneverntjenesten.
Hva bør gjøres?
Som et resultat av det som er nevnt kan opplevd ubehag og
stress over tid resultere både i fysiske og atferdsmessige
problemer. Spesielt utfordrende og viktig blir dette ut i fra
erkjennelsen av at cerebrale skader kan resultere i kognitiv svikt
med dårligere muligheter for læring som resultat og verste fall
reduserte jobbmuligheter. Kognitiv svikt kan også medføre dårligere
respons på ev. terapi.
Cook, et al., (10) påpeker at klinikere som arbeider med barn
utsatt for traumer, bør øke den offentlige og profesjonelle
bevisstheten omkring konsekvensene av kompliserte traumer hos barn
og ungdom. Videre bør man bedre det offentlige samarbeidet mellom
de ulike etatene som har ansvar for traumatiserte barn og forsøke å
øke det sosiale nettverket. Når man er kjent med kostnadene for
mange barn av psykisk syke foreldre er det viktig at man raskt
kommer til med gode og effektive tiltak
All erfaring tyder på at man har mye å hente på å komme til så
tidlig som mulig før eventuelle problemer får manifestere seg (11).
Spesielt viktig er dette når det foreligger en biologisk sårbarhet.
Jo tidligere uheldig utvikling skjer, jo dårligere vil prognosen
være.
Hva kan være til hinder?
Hjelpeapparatet kjenner ofte til at syke pasienter har barn,
men få synes å ta tak i problematikken. Det kan skyldes uavklart
ansvarsforhold, kunnskapsmangel, ikke tradisjon for å arbeide på
den måten. Det kan videre tenkes at mangel på lønnsomhet i nuet
legger føringer, eller at det kun er tradisjon for å arbeide med
den som er syk
I dag finnes det ikke gode rutiner som kan avklare barns
situasjon og behov for hjelp. Det er slik må det være et mål å
endre på dette. Vi er kjent med at det i dag finnes en del tilbud
rundt omkring i landet som har tatt denne utfordringen på alvor og
forsøkt å bedre situasjonen.
Litteratur:
1.Organisasjonen Voksne for barn Oslo. Opplysninger gitt mars
2005.
2. Skerfving A. Barn till psykiskt størda foraldrar. Sårbarhet,
risker og skyddande faktorer. En kunskapssammanstellning.
Stockholm: FO-enhetenpsykiatri. Veste Stocholms Sjukvårdsområde,
1996.
3.Killen K. Sveket. Omsorgssvikter alles ansvar. Oslo:
Kommuneforlaget, 1999.
4. Teicher M, Andersen S, Polcari A, Anderson , Navalta C, Kim
D. (2003) The neurobiological consequences of early stress and
childhood maltreatment. Neuroscience and Biobehavioral Reviews
2003; 27: 33-44.
5. Sapolsky R. Why stress is bad for your brain. Science 1996;
273: 749-750.
6.Rutter M. Children of sick parents . An environmental and
psychiatric study. London: Oxford University Press, 1966.
7. Smith, L, Ulvund S. Spedbarnsalderen. Oslo:
Universitetsforlaget, 1999.
8. Rutter M. Gene-environment interplay in relation to
emotional and behavioral disturbance. Annual Review of Psychology
2002; 53: 463-490.
9. Bremner JD. (1999) Does stress damage brain? Biological
Psychiatry 1999; 9: 797-805.
10. Cook A, Blaustein M., Spinazzola J, van der Kolk B. Complex
trauma in children and adolescents. National Child Traumatic Stress
Network, 2003.
11. Samuel L, Hanson M., Blackman J, Kaul S. Early intervention
practices around the world. Baltimore: Paul Brookes publishing,
2003.
0 Kommentarer