En god start på livet
Artikkelen handler om det ekstremt premature barnet og behovet
for omsorg i den første fasen av livet, mens barnet er innlagt på
intensivavdelingen. Det er ofte en marginal grense mellom liv og
død, og artikkelen belyser barnets rett til, og behov for,
profesjonell omsorg i denne perioden. Forfatterne mener at denne
pasientgruppen trenger ekspertkompetanse i omsorgsteamet i den
første sårbare tiden. Dette for å ivareta og hjelpe barnet til et
best mulig liv, uten for store komplikasjoner og senskader etter
intensivbehandlingen. Problemstillingen diskuteres ut fra
fysiologiske, moralske, relasjonelle og praktiske momenter. De tre
forfatterne har jobbet med premature barn i mange år, og har med
stor interesse fulgt den raske utviklingen innenfor nyfødtmedisin.
Ekstremt premature barn reddes tidligere og tidligere, helt ned i
svangerskapsuke 23. Intensivavdelingens miljø med høyteknologisk
utstyr og stor aktivitet er svært krevende å takle for det ekstremt
premature barnet, som utsettes for mange og smertefulle prosedyrer.
Denne utviklingen er en stor utfordring i sykepleien, og
forfatterne belyser problemstillingen ut fra ulike teoretiske
rammer; en sykepleiefaglig omsorgsteori, NIDCAP®-metoden, samt
fakta om det ekstremt premature barnets umodne organsystemer og
fysiologi. Dette blir drøftet opp mot gjeldende praksis og ny
forskning. Ved å se på generelle holdninger til premature barn, vil
forfatterne bevisstgjøre sykepleiere og resten av helseteamet rundt
barnet. Med dette vil de bidra til å sikre barnets rett til
sykepleie og omsorg på lik linje med andre pasientgrupper. For å
kvalitetssikre og trygge bakgrunnen for sykepleietiltakene, ser
forfatterne viktigheten av å øke kunnskapsnivået og engasjementet.
Framskritt innen behandling og pleie gjør at stadig flere
ekstremt premature barn overlever. Risikoen for komplikasjoner er
stor; undersøkelser viser at 20 – 40 prosent av barna får problemer
med hyperaktivitet, oppmerksomhet, konsentrasjon og læring. Dette
er sannsynligvis fordi de utsettes for mye stress og uheldige
stimuli de første leveukene (1,2,3,4).
Psykologen Heidelise Als i Boston, USA har utviklet en
pleiemodell, Neonatal Individualized Developmental Care and
Assessment Program (NIDCAP®). Metoden tar utgangspunkt i det
premature barnets nevrologiske utvikling og umodne
kommunikasjonssignaler. Det er gjort flere studier siden metoden
helt eller delvis ble tatt i bruk, i forhold til barnets
behandlingsbehov, - lengde og senere funksjonsnivå. Resultatene
viser at bruk av individuelt tilpasset pleie gir kortere
behandlingstid på respirator, færre liggedøgn, mindre forekomst av
hjerneblødning og bedret kognitiv utvikling (5,6,7,8).
Derfor er det viktig at barnesykepleiere aktivt søker etter, og
legger til grunn nye forskningsresultater, og dermed er med på å
fremme fakta om dette på arbeidsplassen. Dette for å øke interesse
og motivasjon til å benytte metoden som et redskap for
sykepleiepraksis.
En norsk undersøkelse fra 2001 omtaler hvilke erfaringer
sykepleiere har med NIDCAP®-metoden som grunnlag for sin praksis.
Den konkluderer med at hver enkelt sykepleiers holdning til denne
måten å jobbe på, er avgjørende for å lykkes med å drive omsorg på
barnets premisser. Det hevdes videre at det er viktig med
tverrfaglig enighet om metoden som grunnlag for holdninger og
praksis. Både sykepleiere og leger må ha sammenfallende syn (9).
Det ekstremt premature barnet - en ”ny” pasientgruppe i
vekst
Det ekstremt premature barnet, definert som ”barn født med en
svangerskapsalder under 28 uker og/eller en fødselsvekt under 1000
gram” (10), er i historisk sammenheng en forholdsvis ny
pasientgruppe. Siden 1967 har antall ekstremt premature barn født i
Norge økt fra 0,3 til 0,5 prosent. Den neonatale dødeligheten har i
samme periode sunket fra 11,1/1000 til 2,6/1000. Antall barn med
fødselsvekt under 1000 gram i Norge har økt fra ca. 400 i 1967 til
ca. 600 i 1999. Blant disse overlevde ca. 3 % i 1967, i dag
overlever ca. 25% (11).
Tallene viser tydelig at pasientgruppen er økende på
spesialavdelingene, og kravene til økt kunnskap vokser i takt med
nye behandlingsmetoder og forbedret teknologisk utvikling. Det er
stort behov for spesialkompetanse, og et høyt faglig nivå for å
ivareta omsorgen og behandlingen disse barna har krav på.
Det ekstremt premature barnet må være den svakeste av de svake
i nyfødtavdelingene. Det har svake kommunikasjonssignaler, og kan
ikke uttrykke ubehag med kroppsspråk på samme måte som et
fullbårent barn. Det er helt avhengig av, og prisgitt, sine
omsorgspersoner.
De aller fleste av disse barna blir respiratorbehandlet den
første tiden, noe som innebærer både smerte, uro og stressfylte
prosedyrer.
Å få et ekstremt prematurt barn medfører store belastninger for
hele familien. Sykdomsforløpet kan deles inn i to faser; den akutte
og den langsiktige. De alvorligste følgetilstandene er cerebral
parese, psykisk utviklingshemming i forskjellig grad, og nedsatt
syn og hørsel. I førskolealderen kan språkproblemer, emosjonelle og
atferdsmessige vansker melde seg. ”Det bør derfor stilles store
krav til helsevesenet og samfunnet generelt for å ivareta disse
barna og familiens behov.” (12)
Det ekstremt premature barnets umodenhet
Barnet blir født på et tidspunkt i livet hvor de fysiologiske
funksjonene er under utvikling, og de anatomiske strukturene er
skjøre.
I stedet for å vokse og modnes i mors livmor blir det utsatt
for tøff livreddende, men nødvendig behandling. Dette kan forstyrre
hele utviklingsprosessen.
På intensivavdelingen blir barnet utsatt for en mengde
sanseinntrykk som lyd, lys, berøring og temperatursvingninger fra
miljøet rundt. Disse stimuliene kan føre til at barnet opplever
stress og smerte, som er en stor risikofaktor for dets normale
utvikling (2).
Det ekstremt premature barnet har umodent respirasjonssenter,
umoden alveolutvikling, uregelmessig respirasjon og svake
respirasjonsmuskler. Barnet har nedsatt evne til å utveksle oksygen
og karbondioksyd, og en dårlig kapillærutvikling fører til langsom
blodflow gjennom lungene. Derfor respiratorbehandles de aller
fleste ekstremt premature (13).
Sirkulatorisk er de veldig ofte ustabile. Mange har problemer
med å opprettholde et tilfredsstillende blodtrykk, tross
pressor-behandling. De er utsatt for hjerneblødning fordi de ikke
klarer å regulere blodstrømmen til hjernen, og har raske
svingninger i blodtrykket. Det kan forsterkes når de blir utsatt
for stress (13).
Nervesystemet er umodent og veldig følsomt; i den mest
intensive utviklingen av nervesystemet dannes det opp til 200 000
nye nerveceller per minutt. Prosessen av samspill og spesialisering
av nerveceller er mest aktiv på det tidspunkt vi kan bli nødt til å
ta hånd om det ekstremt premature barnet. Barnet har vanskelig for
å filtrere og sortere alle inntrykkene det får. I stedet
overreagerer det ofte på stimuli med gjentatte fysiologiske
reaksjoner som blodtrykksfall, økt behov for oksygen og apnoèer.
Barnet blir også utsatt for smertefulle prosedyrer, blodprøver,
undersøkelser, høye lyder, sterkt lys og en hektisk aktivitet
døgnet rundt. Bare å lytte på barnets brystkasse med stetoskop
eller å bytte en bleie, når barnet ikke er forberedt og klar for
det, kan medføre stressreaksjoner (2).
Temperaturreguleringssenteret er umodent, barnet har lite brunt
fett, svake kroppsmuskler og evner dårlig å skjelve for å produsere
og holde varmen. Kroppstemperaturen og oksygenopptaket henger nøye
sammen; når kroppstemperaturen faller vil oksygenbehovet øke. Det
ekstremt premature barnet kan bruke opp til to timer for å
gjenvinne en adekvat kroppstemperatur, for eksempel etter et stell,
hvis det er blitt avkjølt. Det er da fare for at barnet kan utvikle
kuldestress (14).
Barnets hud består av veldig tynne cellelag, noen kan mangle
helt hos de aller minste. Barnet har stort kroppsareal i forhold
til vekt, og har stort væskeinnhold i huden. Faren for varme- og
væsketap gjennom huden er derfor større, jo mer umodent barnet er.
Den skjøre huden og behovet for invasive katetre er med på å øke
risikoen for infeksjoner. De fleste får innlagt både sentralvenøst
og arterielt kateter for å sikre ernæring, blodanalyser og for å
overvåke blodtrykket. Det ekstremt premature barnet har i
utgangspunktet et dårlig immunforsvar, og mortaliteten ved sepsis
hos disse barna er høy (10).
Mage- og tarmfunksjonen er umoden, med svak og uregelmessig
aktivitet. Barnet er utsatt for retensjonsproblemer, brekninger,
langsom tømming av magesekken og utspilt abdomen. Dette vil igjen
innvirke på barnets respirasjon og stressnivå (2).
Kari Martinsens omsorgsfilosofi
For å kunne møte det ekstremt premature barnets behov, og
redusere det stresset det utsettes for i perioden det tilbringer på
intensivavdelingen, må vi bruke profesjonell omsorg som et grunnlag
for sykepleien til barnet. For å kunne definere og beskrive omsorg
i sykepleien har vi valgt å støtte oss til Kari Martinsens syn på
omsorg. Sykepleie er profesjonelt omsorgsarbeid, en virksomhet som
har i oppgave å ta vare på mennesker som ikke kan ta vare på seg
selv. Omsorgen er den sentrale kvalitet i sykepleien (15).
Martinsen er opptatt av ansvar for de svake i samfunnet, og ser
omsorgens moralske dimensjon som et overordnet prinsipp. Det
ekstremt premature barnet er den svakeste av de svake i nyfødt-
intensivavdelingen. Barnet er helt avhengig av sine
omsorgspersoner.
For å kunne gi omsorg på et høyt faglig nivå, må
barnesykepleieren tilegne seg kunnskap via litteratur og
praksiserfaring. Fagkunnskaper og praktiske ferdigheter går sammen,
og utgjør faglig dyktighet, sier Martinsen. Hun snakker om den
reflekterte praktiker, ”ekspert- sykepleieren”; en sykepleier som
ivaretar omsorgens tre aspekter; det moralske, det relasjonelle og
det praktiske (16).
Moral er måten barnesykepleieren er til stede i sitt arbeid, og
hvordan hun viser omsorgen i sine sykepleiehandlinger. I forhold
til omsorg er den moralske siden overordnet (16). Enhver
sykepleiesituasjon er av moralsk karakter, ved at barnesykepleieren
står overfor en moralsk utfordring om å handle godt og riktig, det
vil si til det beste for barnet.
Moralen har to sider, spontanitet og normmoral. Ifølge
Martinsen er den spontane moralen ubegrunnet,og uttrykkes i
kjærlighet. Handlingen er til det beste for den andre, uten at
giveren forventer seg noe tilbake. Slik vi ser det må vi som
barnesykepleiere uttrykke våre handlinger til det ekstremt
premature barnet gjennom kjærlighet for å kunne gi god omsorg.
Medfølelse, barmhjertighet og tillit er våre naturlige
reaksjoner i forhold til appellen om hjelp fra den andre. For å
kunne se og uttrykke denne appellen må vi stille oss åpne, og ut
ifra dette tyde de signalene vi får fra barnet. Martinsen hevder at
”å tyde er å uttrykke det inntrykket man får, og sette det faglige
skjønn sentralt i en slik tyding” (17). I praksis vil dette si at
barnesykepleieren er åpen og medlidende for det ekstremt premature
barnets signaler og særegne ”språk”.
Normmoralen er nedfelt i lovverk, retningslinjer, prosedyrer og
rutiner og er med på å sikre en minimumskvalitet i sykepleien.
Sykepleie som omsorg må bygge på moralsk ansvarlig maktbruk, og
utøves i overens-stemmelse med prinsippet om ansvar for den svake
(16). I relasjonen mellom barnesykepleieren og barnet vil barnet
være den svake part. Vi er derfor forpliktet til å bruke vårt
faglige skjønn, der det er en balanse mellom barnets autonomi og
svak paternalisme. Moralen gjenspeiler seg i forholdet mellom
barnet og barnesykepleieren, der vår evne til relasjon gjenspeiler
seg i vår vurdering og framgangsmåte. Bevisstgjøring på egne mål
med relasjonen kommer blant annet til uttrykk i måten vi tyder
hvorvidt barnet er klar for en intervensjon. Hvordan vi presenterer
oss og tar i barnet påvirker relasjonen direkte, og det viktigste
tiltaket må være å yte en tilrettelagt og god omsorg på barnets
premisser.
Hos det ekstremt premature barnet er avhengigheten av andre et
særtrekk. I denne relasjonen er det barnesykepleieren som har
valgene, og som må ta ansvaret for barnets signaler og behov.
Smerter kan føre til stress
Et inngrep som er smertefullt hos en voksen, er minst like
vondt for et spedbarn. Selv om det ekstremt premature barnets
nervesystem er umodent, opplever det smerter. Det har dårligere
beskyttelse mot smerte, og er mer følsomt for gjentatt stimuli enn
større barn og voksne (2). En årsak til stadig ubehag og smerte for
det ekstremt premature barnet er trakealtuben og
respiratorbehandlingen. Respiratorbehandling er i seg selv
smertefullt. Å bli snudd, og ved drag og suging i tuben øker
intensiteten på smerten og gir økt stressnivå (18). Målet må være å
begrense omfanget og styrken av belastningene disse prosedyrene
medfører. Barnesykepleieren må derfor på forhånd vurdere om barnet
trenger smertelindring i form av medikamenter.
Vår erfaring er at det i liten grad er innarbeidet standard for
smertebehandling av ekstremt premature barn i nyfødtavdelingene her
i landet. Fra vår praksiserfaring er argumentene at barnet har
umoden lever og umodne nyrer, og at morfinpreparater er
respirasjons-deprimerende. Vi undrer oss over hvilken betydning det
siste argumentet har, siden barnet er intubert og får
ventilasjonsstøtte. En pilotundersøkelse fra USA konkluderer med at
forebyggende smertebehandling med lavdose morfininfusjon kan
redusere forekomsten av nevrologiske komplikasjoner hos ekstremt
premature barn som får respiratorbehandling (19).
Behandling av smerte må bli vurdert som en viktig komponent i
omsorgen for alle nyfødte, uavhengig av svangerskapsalder eller
grad av sykdom (20). Det er imidlertid ingen periode som er mer
sårbar for akutte og permanente konsekvenser av smerter enn når
organismen er umoden. Nervesystemet kan endres både strukturelt og
funksjonelt, som resultat av tidlige smerteopplevelser. Akutte
smerter har øyeblikkelige og skadelige effekter. Det blir diskutert
hvorvidt et barns reaksjoner, persepsjon, mestringsstrategier og
følelsesmessige status kan bli dramatisk påvirket av ubehandlet
smerte (21).
Som barnesykepleiere må vi argumentere faglig for behovet for
smertelindring i form av medikamenter. Vi må tyde barnets behov, og
argumentere overfor leger og sykepleierkolleger. Like viktig er det
å forebygge forventede smerter, og dermed stress, etter NIDCAP® –
metodens prinsipper. Når vi fokuserer på behovet for
smertebehandling, viser vi en holdning som ivaretar barnet. Vi er
da også vårt ansvar bevisst som rollemodeller.
Hvordan virker stress inn på det ekstremt premature
barnet?
:Stress beskrives i litteraturen som en tilpasningsreaksjon.
Stressreaksjoner fører til økt aktivitet i hypotalamus, hypofysen,
binyrebarken og det sympatiske nervesystemet. Det skilles ut økt
mengde katekolaminer som adrenalin og noradrenalin.
Hjertefrekvensen øker, blodtrykket stiger. Blodtilførselen til
skjelettmusklene og hjertet øker, mens blodtilførselen til huden og
fordøyelsesorganene reduseres. Åndedrettet blir dypere og mer
anstrengt (22). Hos det ekstremt premature barnet kan disse
reaksjonene gi seg utslag i motsatte symptomer.
Det premature barnet kan ikke uttrykke seg verbalt om sin
psykiske og subjektive opplevelse av stress. Det må tilpasse seg
miljøet og den store aktiviteten på intensivavdelingen. Kroppens
fysiologiske evne til å tilpasse seg er begrenset. Det beskrives at
når kroppen utsettes for langvarige og store belastninger skjer
visse reaksjoner som kan deles inn i tre ulike faser; alarmfasen,
motstandsfasen og utmattelsesfasen (22).
Ifølge NIDCAP® –metoden har barnet medfødte mekanismer,
selvregulering, for å kunne håndtere sin situasjon og skape
stabilitet i tilværelsen. Først fra svangerskapsuke 26 har barnet
evne til å bruke ulike strategier for å trøste seg, falle til ro og
sovne, eller for å oppnå en rolig våkenhet. Evnen til
selvregulering viser hvilke anstrengelser barnet gjør, og hvordan
det lykkes i sine forsøk på å komme i balanse. De aller minste og
sykeste barna trenger mye støtte for å oppnå, og beholde denne
balansen i alle systemene (13).
En ubalansert atferd på grunn av stress kan bli selvregulerende
dersom barnet lykkes med å minske stresset (23). Når stress er
negativt og fører til katabole prosesser i kroppen, er det viktig å
redusere stresset. For å utvikle seg er mennesket imidlertid
avhengig av visse utfordringer, såkalt positivt stress (22). Like
viktig som å skjerme det ekstremt premature barnet mot negativt
stress, er det å se barnets appell om støtte til videre utvikling.
Hvordan kan barnesykepleieren redusere stress?
Hovedmålet under stell og intervensjon er å opprettholde et
stabilt blodtrykk. Stellet skal være preget av ro, varsomhet og
trygg berøring, som tilpasses barnets tilstand og overskudd der og
da. God planlegging er et av de viktigste tiltakene for å redusere
stress i stellesituasjonen. NIDCAP® -metoden anbefaler at det skal
være to personer under krevende (aller helst under alle)
prosedyrer; en for å støtte barnet, og en for å utføre prosedyren
(2).
Vår praksiserfaring er at avdelingens rutiner er en trygg
arbeidsramme i starten. Som ny er det trygt å ha håndfaste regler
og prinsipper å jobbe etter. En rutine er at barna får regelmessig
stell og mat hver tredje time, at det skal gjøres observasjoner og
føres kurver. Dette er viktige tiltak, men å bli uroet og stelt
hver tredje time passer ikke for alle barn. Å stadig forstyrre det
ekstremt premature barnet fordi det har vært rutine tidligere, er
ifølge NIDCAP® -metoden
misforstått omsorg. Ved stadig uro og berøring kan svært
premature barn reagere med dårlig oksygenering og unødig
energiforbruk. En kan da spørre seg om rutinen er et mål, eller et
middel for pleien. Et annet aktuelt spørsmål er for
hvem vi gjør tiltakene; oss selv eller barnet?
Profesjonell omsorg kan være nettopp å velge
ikke gjøre noen tiltak der og da. Sykepleieren ser da
barnets behov, framfor avdelingens innarbeidede rutiner. Barnet
skal så langt det er mulig ikke vekkes for å bli stelt. Ifølge
litteraturen har ekstremt premature barn korte perioder med dyp
søvn, som er viktige for vekst og nevrologisk utvikling (2). Når
barnesykepleieren utfører praktiske tiltak som å dempe lyd, lys og
berøring, og samtidig er oppmerksom på barnets leie, optimaliserer
hun omsorgen til barnet og reduserer stressnivået. Når barnet får
redusert stressnivået i nyfødtperioden, kan det bruke kreftene på
helsefremmende prosesser.
Personalet som skal jobbe med det ekstremt premature barnet må
være bevisst sine egne holdninger, og ha et reflektert syn på
utførelse av sykepleien.
Barnesykepleieren må sørge for å sikre gode holdninger i
personalgruppen, ved å fokusere på etiske sider ved
sykepleieutøvelsen. Det er viktig å bevisstgjøre seg selv og sine
medarbeidere på at holdninger preger stellet. Et annet viktig
moment er at hver enkelt sykepleier har ansvar for egen utøvelse,
både praktisk, juridisk og moralsk.
Å forbedre praksis for å redusere barnets stressopplevelser,
krever at barnesykepleieren aktivt deler sine kunnskaper. Ved å
være praksisveileder for sykepleiere i opplæring, stimulere til
faglige diskusjoner og motivere til kunnskapsinnhenting, bidrar hun
til økt kompetanse i avdelingen.
Gode rollemodeller er essensielt for å beholde god kvalitet i
sykepleien. Når barnesykepleieren viser sitt engasjement, respekt
og interesse for det ekstremt premature barnet, går hun foran som
et godt eksempel, og hun handler moralsk forsvarlig. Da vil både
spontaniteten og normmoralen være til stede i sykepleien.
Samspill mellom foreldrene og barnet
Det ekstremt premature barnet er avhengig av at
omsorgspersonene kan se appellen og tyde signaler slik at omsorgen
blir god. NIDCAP® - metoden beskriver foreldrene som de viktigste
omsorgspersonene. Tidlig intervensjon har stor betydning for
barnets utviklingsmuligheter, og foreldrenes evne til å ivareta
barnet senere i livet (2).
Foreldrene er i en sårbar fase rett etter fødselen. De er ikke
forberedt på å bli foreldre ennå. Å se et ekstremt prematurt barn
for første gang kan oppleves skremmende, og de blir utsatt for
sterke følelsesmessige reaksjoner, både lykke over barnet, og
redsel for den uvisse utgangen.
Dette truer igjen foreldrerollen. Foreldre som er i krise, og
som opplever utrygghet og redsel, kan holde avstand til barnet,
både fysisk og psykisk. De er redde for å ta i, og holde det lille
barnet, og for å knytte for sterke følelsesmessige bånd (2).
En viktig oppgave blir å hjelpe foreldrene med å etablere en
relasjon, og et samspill med barnet sitt. Barnesykepleierens evne
til å ”trekke” foreldrene inn i en relasjon med barnet er sentral.
Å ikke lykkes med dette kan gi foreldrene en følelse av
hjelpeløshet, og at de ikke får mulighet til å ”kontrollere”
situasjonen. De får da vanskeligheter med å forstå og utøve sin
rolle som foreldre på nyfødtavdelingen (2).
Barnesykepleieren må ha kunnskaper om foreldres
krisereaksjoner, gode kommunikasjonsevner og gode fagkunnskaper om
det ekstremt premature barnet. Ved å møte familien med respekt,
åpenhet og tillit imøtekommer hun barnets og foreldrenes sårbarhet,
og legger grunnlaget for en profesjonell omsorg.
Konklusjon
Det ekstremt premature barnet må gjennom mange smertefulle
prosedyrer og behandling i nyfødtperioden. Selv om det ikke er
mulig å fjerne alle belastningene, kan vi som barnesykepleiere
bidra med å redusere mye av stresset.
Kari Martinsens omsorgsfilosofi er anvendbar for å ivareta det
ekstremt premature barnets spesielle behov. Den understreker
betydningen av å tyde barnets appell, som også er i tråd med
NIDCAP® -metodens prinsipper. Hennes teori om at den moralske
dimensjonen i sykepleien er overordnet, er i overensstemmelse med
vår hypotese: At sykepleierens holdninger og etiske fundament er
avgjørende for kvaliteten i sykepleien. Dette bekreftes også av
forskningsfunn.
Vi har fått ytterligere bekreftelse på at NIDCAP® -metoden er
viktig som et handlingsredskap for sykepleien. Den bidrar til å
redusere stress og smerter hos barnet, og dermed forebygge både
akutte og langsiktige skader.
Når det gjelder smertebehandling ser vi at forskningsresultater
og anbefalte tiltak ikke er i samsvar med praksis. Det ekstremt
premature barnet er prisgitt sine omsorgspersoner, og vi håper
derfor å vekke leseren til refleksjon over egne holdninger og
praksis i møte med barnet. Barnesykepleieren kan være en god
rollemodell ved å vise sine holdninger i omsorgen, slik at rutinene
kan forbedres til barnets fordel. Vi vil med denne artikkelen sette
søkelyset på det ekstremt premature barnet som et selvstendig
individ med autonomi og krav på respekt, på lik linje med alle
andre mennesker.
Litteratur
1. Stjernkvist K. Fødd för tidigt,-hur går det sedan? Natur och
kultur, 1999.
2. Wallin L.(red.).Omvårdnad av det nyfödda barnet. Lund:
Studentlitteratur, 2000.
3.Stjernqvist K, Svenningsen NW. ”Ten-year follow-up of
children born before 29. gestational weeks: health, cognitive
development, behaviour and school achievment”.Acta pædiatrica
1999;88:557-62.
4. Ulvund SE, Smith L, Lindemann R. ”Psykologisk status ved 8
–9 års alder hos barn med fødselsvekt under 1501 gram” Tidsskr Nor
Lægeforen 2001;121:298 –302.
5. Als H. ”Developmental care in the newborn intensive care
unit.” Current Opinion in Pediatrics 1998; 10: 138-142.
6. Blanchard Y, Mouradiam L. ”Integrating neurobehavioral
concepts into early intervention eligibility evaluation” Inf. Young
Children 2000;13:1-9.
7. Kleberg A, Westrup B, Stjernqvist K, Lagercranz H.
”Indications of improved cognitive development at one year of age
among infants born very prematurely who received care based on the
NIDCAP” Early Human Development 2002; 68: 83-91.
8. Kleberg A, Westrup B, von Eichwald K, Stjernqvist K,
Lagercranz H. ”A Randomized, Controlled Trial to Evaluate the
Effects of the Newborn Individualized Developmental Care and
Assessment Program in a Swedish Setting” Pediatrics 2000; 105:
9. Myhre K. Omsorg på den nyfødtes premisser. Oslo: Institutt
for sykepleievitenskap, 2001.
10. Markestad T, Reigstad H. ”Behandling av ekstremt premature
born – kva grenser og kva problem?” Tidsskr Nor Lægeforen
2001;121:711-714.
11. Medisinsk fødselsregister. Fødsler i Norge gjennom 30 år.
1997.
12. Norges forskningsråd. Grenser for behandling av for tidlig
fødte barn. Rapport nr.13,1999.
13. Boxwell G. Neonatal Intensive Care Nursing. New York:
Routledge, 2000.
14. Kenner C, Gunderson LP. Care of the 24-25 week Gestational
Age Infant. 2nd Edition USA: NICU Ink, 1995.
15. Stubberud DG. Forelesning: ”Kari Martinsens omsorgsteori”.
Oslo: HiO, 2002.
16. Martinsen K. Omsorg, sykepleie og medisin. Oslo: Tano A.S,
1989.
17. Martinsen K. Fra Marx til Løgstrup. Oslo: Tano A.S, 1993.
2.opplag 1997.
18. Dybwik K. Respiratorbehandling – lærebok for sykepleiere.
Oslo: Gyldendal Akademiske, 2000.
19. Anand KJS, McIntosh N, Lagerkranz H, Young TE, Vasa R,
Barton BA. ”Analgesia and Sedation in Preterm Neonates Who Require
Ventilatory Support.” Arch. Pediatr. Adolesc. 1999;153:20. Anand
KJS. ”Consensus Statement for the Prevention and Management of Pain
in the Newborn” Arch. Pediatr. Adolesc. 2001;155:173.
21. Anand KJS, Porter FL, Grunau RE. ”Long- Term Effects of
Pain in Infants.” Journal of Developmental and Behavioral
Pediatrics 1999;20:253-258.
23. Kleberg A, Nyqvist KH. Utviklingstilpasset Neonatalomsorg.
Landskrona: AB Landstryck, 1995.
22. Kristoffersen NJ. Generell sykepleie bind 1. Oslo:
Universitetsforlaget AS, 1996.
0 Kommentarer