Spår tøffere kamp om oppgavene mellom sykepleiere og helsefagarbeidere

Hvilke oppgaver ønsker sykepleiere å overta, og hvilke oppgaver bør de slippe? Medeasy-topp spår hardere kamp om oppgavene framover.
– Kliniske helsefagarbeidere kommer til å få et veldig solid kunnskapsløft. De vil plutselig kunne avlaste og ta oppgaver fra sykepleiere i en helt ny skala.
Det sier fagansvarlig lege og styremedlem Nils Christian Tvedt Karlsen i Medeasy til Sykepleien.
– Tøffere profesjonskamp
Medeasy-toppen beskriver endringer i utdanningsløpet for helsefagarbeidere slik:
Fagskolene kommer nå på banen. De kjører kortere, mer intensive utdanningsløp for å løfte ufaglærte opp til å bli helsefagarbeidere.
Hovedfokus ligger på naturvitenskaplige emner og observasjonskompetanse.
– Det finnes nå flere fagskoler, høyskoler og universiteter som tar tak i helsefagarbeideren og lager det de kaller for en klinisk helsefagarbeider.
Det åpner for en tøffere profesjonskamp mellom sykepleiere og helsefagarbeidere enn det har vært til nå, mener Karlsen.
Bakgrunnen for uttalelsene hans er en uformell spørreundersøkelse som Medeasy har gjort, om oppgavedeling.
Undersøkelsen har skapt diskusjon.
Det skal vi komme tilbake til. Først litt om hvem Medeasy er.
Tjener penger på opplæring
Selskapet er et digitalt forlag, som startet for ti år siden. De har først og fremst drevet med opplæring av sykepleierstudenter.
90 prosent av alle sykepleierstudenter bruker i dag digitalt læremateriell fra Medeasy, ifølge selskapet. Dette erstatter det meste av lærebøkene på sykepleierstudiet i naturvitenskaplige emner.
Medeasy driver både i Sverige og Danmark. Det er 14 ansatte i Norge, de fleste er helsepersonell. De samarbeider tett med Sykepleierforbundet. Fagfolk i forbundet kvalitetssikrer kurs som Medeasy holder.
I fjor omsatte selskapet for rundt 20 millioner kroner, får Sykepleien opplyst.
«Ny undersøkelse» var ikke ny
Den 23. mai skrev Medeasy på nettstedet sitt at de har gjennomført en «høyst uformell» spørreundersøkelse blant sine følgere om oppgavedeling.
Følgerne ble spurt om de tilhørte en yrkesgruppe som kunne overta oppgaver fra en annen, og hva slags konkrete oppgaver de kunne tenke seg.
På bakgrunn av den ferske pressemeldingen på Medeasy sine nettsider, omtalte Sykepleien undersøkelsen om oppgavedeling som «ny». Det viser seg at det er feil, ifølge Nils Christian Tvedt Karlsen i Medeasy.
Undersøkelsen er to år gammel, forteller han.
Vil ha diskusjon
Sykepleien har nå beklaget og korrigert selve artikkelen om spørreundersøkelsen.
– Sykepleien burde selvsagt sjekket dette nærmere. Men burde ikke Medeasy også på nettsidene skrevet tydelig at dette er en gammel undersøkelse?
– Vi republiserte undersøkelsen på Linkedin i mai med alle mulige forbehold. Oppgavedeling er fremdeles aktuelt, svarer Karlsen.
Han understreker at intensjonen deres aldri var at det skulle være en empirisk studie om oppgavedeling.
– Hensikten med innleggene på Linkedin og pressemeldingen på Medeasy i slutten av mai, var å skape diskusjon. Vi har oppnådd det vi ønsket.
Flere lesere har skrevet kritiske kommentarer om undersøkelsen. Noen har lurt på om det kan ha vært andre enn norske sykepleiere som har svart.
Karlsen opplyser at de spurte kun norske Instragram-følgere og registrerte ingen svar på andre språk enn norsk.
– Men de som har svart, er de sykepleiere? Og hvordan vet dere det, i så fall?
– Vi hadde ulike rapporteringsskjema for de ulike profesjonene. Siden det er en uformell undersøkelse, og ikke en empirisk studie, må vi legge til grunn at folk kan ha svart i feil kategori, svarer Karlsen.
Skeptisk
Fagsjef Edith Roth Gjevjon i Norsk Sykepleierforbund (NSF) har skrevet flere forsknings- og fagartikler om oppgavedeling.
– Vi må slutte å snakke om profesjonskamp. Det er hersketeknikk, sa hun til Sykepleien i fjor.
Hun var skeptisk til lista som Medeasy laget.
Det har Karlsen i Medeasy stor forståelse for.
– Jeg er helt enig med Edith Roth Gjevjon. Alle burde være skeptisk til en spørreundersøkelse på Instagram. Gjevjon er en stor mentor på området.
Gjevjon skal for øvrig være gjest i en podkast hos Medeasy i slutten av juni.
– Behov for kompetanseløft
Karlsen framhever at de ville høre usminket hva de ulike yrkesgruppene mener om oppgavedeling.
– Vi ville finne ut hvilke oppgaver sykepleiere vil ha. Og hvilke oppgaver de mener er hensiktsmessig å gi bort. Det var aldri meningen å rangere de opp mot hverandre, eller komme med en dogmatisk fasit.
De plukket ut de 10 oppgavene som ble nevnt hyppigst blant de over tusen svarene de fikk inn fra 30 000 følgere på Instagram.
Karlsen trekker fram det han omtaler som «dynamikken mellom helsefagarbeidere og sykepleiere» som et interessant funn.
– Helsepersonellkommisjonen peker på at det er der det meste vil skje. Det er her det store potensialet ligger.
– Men hva viser egentlig undersøkelsen om sykepleiere og oppgavedeling, mener du?
– Det mest interessante er at 98 prosent av de som svarte, sa at det er behov for et betydelig kompetanseløft før de tok på seg nye oppgaver, svarer han.
Medeasy: Oppgavedeling krever opplæring
Svarene viser ifølge Karlsen at oppgavedeling krever en betydelig opplæring av helsepersonell.
– Det er ikke så overraskende at du trekker fram kompetanseløft og opplæring av helsepersonell, for det er dette dere tjener penger på?
– At helsepersonell etterspør mer faglig kompetanse og opplæring, er selvfølgelig hyggelig for oss i Medeasy. Men det viktigste å ta med seg, er at de er positive til oppgavedeling, så lenge det skjer på en trygg og faglig forsvarlig måte.
Karlsen tror også pasientene vil like godt at helsepersonell har rett kompetanse til å utføre arbeidsoppgavene sine. Han understreker at kompetanse er, bokstavelig talt, livsviktig i helse, men at det noen ganger kan drukne litt i andre viktige diskusjoner om lønn og arbeidstid.
Han opplyser at bedriftskundene deres forteller ganske unisont at helsepersonell som får jevnlig faglig påfyll trives bedre, føler seg tryggere og står lenger i jobb - og at det hjelper på rekruttering.
– Jeg er skikkelig stolt av at vi har klart å bygge en nerdete og lønnsom digital kunnskapsbedrift i Skandinavia. De siste fem årene har vi brukt alt overskudd på å forbedre og utvide innholdet. Også i år ble det null i utbytte til våre tålmodige og nerdete aksjonærer.
0 Kommentarer