fbpx Operasjonssykepleier sluttet da p-plassen ble tatt ifra henne Hopp til hovedinnhold

Operasjonssykepleier sluttet da p-plassen ble tatt ifra henne

Operasjonssykepleier Line Hatleskog foran bilen

29. januar fikk operasjonssykepleier Line Oftedal Hatleskog nok. Da fast parkeringsplass ble tatt fra henne på Stavanger universitetssykehus, sa hun opp.

Hun har nå tre måneders oppsigelsestid.

– Jeg hadde fått nok. Jeg håpet at de ville gjøre mer for å beholde ansatte de er avhengig av, forteller Oftedal Hatleskog.

Det var Stavanger Aftenblad som fortalte historien til operasjonssykepleieren først.

Line Oftedal Hatleskog har jobbet som operasjonssykepleier på SUS siden 2016, og vært ansatt der i andre roller siden 1997.

Har mistet 216 p-plasser

Ifølge Ketil Helgevold, divisjonsleder for driftsservice ved SUS, har Helse Stavanger gjennom de tre siste årene mistet 216 parkeringsplasser. Alle disse plassene har vært tilknyttet «Teknikken-tomten», hvor disse har vært utleid fra Stavanger kommune.

Fra nyttår forsvant de siste 84 parkeringsplassene.

– Utover dette har sykehuset parkering tilgjengelig på egen tomt – og parkeringsdekningen er fullt utnyttet med rundt 600 plasser til våre medarbeidere, skriver Helgevold i en e-post til Sykepleien.

Operasjonssykepleier Line Oftedal Hatleskog mener de ansatte ikke har fått god nok informasjon om dette. Hun sier de fikk beskjed om reduksjonen først i midten av desember. Hun er også kritisk til kriteriene for tildeling av plasser.

Hun har klaget og fått nei. 

Ikke lenger avstand til jobb som gjelder

– Da er det ikke verdt det lenger. Man skal tross alt ha et liv utenom jobben, sier Oftedal Hatleskog til Aftenbladet.

Ifølge divisjonsleder for driftsservice ved SUS har hovedtildelingskriteriet for parkering tidligere vært knyttet til avstand fra hjem til jobb, men dette er nå endret til hvor lang tid man må reise kollektivt. Endringen er gjort siden dette nå er mulig å måle, og at det oppleves som mer rettferdig med tid enn avstand.

Fakta
Kriterier for tildeling av p-plasser på SUS

Kriteriene er:

  • Medarbeidere som har lenger reisetid til og fra SUS enn 40 minutter med kollektivtransport og/eller mer enn to kollektivbytter, kan kjøpe parkeringstillatelse.
    Reisetid beregnes i Kolumbus' reiseplanlegger. Reiseplanlegger – Kolumbus AS.
    Reisetid beregnes for tidsrommet 06:00-08:00 og 14:00-16:00.​
  • For parkering på SUS Våland benyttes holdeplass SUS (Stavanger) i reisetidsberegningen.
  • For eksterne bygg benyttes deres respektive adresser.
  • Medarbeidere som skal følge sine barn i barnehagen, 1. eller 2. klasse, får kjøpe parkeringstillatelse – uavhengig av bostedetsavstand til SUS.
  • Medarbeidere over 62 år får kjøpe parkeringstillatelse uansett reisetid ​mellom hjem og arbeidssted.
  • Medarbeidere som ikke innfrir kravet om reisetid, men som er dokumentert bevegelseshemmet, får kjøpe parkeringstillatelse.
  • Medarbeidere med særskilte behov som per i dag ikke er tatt inn i kriteriene for søknad av parkeringstillatelse ved SUS, kan søke transportutvalget om parkeringstillatelse på særskilt grunnlag.

Kilde: SUS

Operasjonssykepleieren, som jobber på ortopedisk avdeling, bruker vanligvis 15 minutter med bil til jobb fra Sola. Som et eksempel forteller hun til Aftenbladet at med kollektivreiser ville hun måtte dra fra sykehuset kl. 23.07 etter kveldsvakt, og være hjemme kl. 23.47 – for så å dra hjemmefra igjen kl. 06.50 neste morgen for å rekke bussen tilbake til jobb.

– Et slikt kjør orker jeg ikke, og det gjelder ikke bare meg. Mange har fått avslag, forteller Oftedal Hatleskog.

Hun sier hun kunne kjøpt et parkeringsbevis for kvelder, helger og helligdager som koster 104 kroner i måneden, samt et busskort (hjem – jobb – hjem) til 555 per måned. Det blir omtrent 7000 i året i ekstra utgifter.

– Fra mitt hjemsted til jobb har jeg 12 kilometer, sier hun.

Hun forklarer at reisetid beregnes bare på dagtid. Her burde de ta hensyn til oss som jobber turnus, sier Oftedal Hatleskog.

– De som jobber i turnus burde vært prioritert, mener hun.

– Det er flere erfarne operasjonssykepleiere som slutter nå, de blir presset, det er lite folk, tunge og lange dager på operasjonstuen og for meg topper det seg nå med dette med parkeringen, sier Oftedal Hatleskog.

Forferdelig trist

– Det er forferdelig trist at vi mister ansatte på grunn av dette, og det er selvsagt en veldig beklagelig situasjon. Vi er klar over at parkering er superviktig for de ansatte, og har full forståelse for at mange synes dette er krevende, sier Ketil Helgevold til Aftenbladet.

– Er det noen i den administrative ledelsen, som bor nærmere enn operasjonssykepleieren, som har fått tildelt parkeringsplass?

– Tildelingskriteriene er like for alle. Det er disse som avgjør om en får innvilget parkeringstillatelse. Administrativ ledelse har ingen forrang, svarer Helgevold.

– Jeg vurderer å gå tilbake til jobben om vi får parkeringsplassen tilbake, sier operasjonssykepleier Oftedal Hatleskog.

Hun er glad i jobben og kollegene, men nå er det nok, sier hun oppgitt. 

Ingen løsning i sikte

– I fremtiden oppfordres sykepleiere og andre ansatte i helsevesenet å jobbe etter «hus og hytte»-prinsippet (dvs. jobbe flere steder – begrepet er fra Helsepersonellkommisjonens rapport). Hvordan tenker dere at SUS er rustet for dette, når dere ikke har p-plasser til vanlige fast ansatte?

– Det er Stavanger kommune som setter rammene for antall parkeringsplasser. På det nye sykehuset er dette satt til en faktor på 0,9 parkeringsplasser pr. 100 kvadratmeter bygg for de første 100 000 kvadratmeter. For det resterende er faktoren satt til 0,5 pr. 100 kvadratmeter bygg.

Til sammen gir dette oss 1025 p-plasser i første byggetrinn, forteller Ketil Helgevold til Sykepleien.

Kan sykle

– Den ansatte sier til Sykepleien at dersom hun får p-plass, fortsetter hun i jobben. At det er på SUS hun vil jobbe. Er det mulig at dette løser seg i løpet av kort tid?

– Vi jobber kontinuerlig med ulike parkeringsløsninger for våre medarbeidere. I tillegg har vi et samarbeid med kollektivselskapet Kolumbus om kollektivtilbud og gode transportavtaler.

– Vi legger også til rette for sykling til jobb med både avtale om leasing-sykler og ulike servicetilbud, ifølge Helgevold.

Oppgitt

Tillitsvalgt i Norsk Sykepleierforbund på SUS, Gunn Elin Rossland, er oppgitt over situasjonen.

– Dette gjør jo at folk ser seg om etter andre jobber. Konsekvensen er at folk slutter. Og vi har ikke en sykepleier å miste, sier hun. 

Hun kjenner ikke til at andre sykepleiere har sagt opp så langt, men kjenner til at noen har sluttet i andre yrkesgrupper på grunn av parkeringssituasjonen.

Politisk sak

Parkeringssituasjonen ved Stavanger universitetssjukehus blir tema i kommunestyret i Stavanger 20. februar.

Anne Kristin Bruns (KrF) legges det frem forslag til hva Stavanger kommune kan bidra med for å bedre parkeringssituasjonen.

KrF mener kommunen kan regulere flere og lettere tilgjengelige parkeringsplasser i området rundt SUS.

Fakta
Stavanger universitetssykehus

Sykehuset har mer enn 7800 medarbeidere fra over 30 nasjoner. De betjener en befolkning på 369 000 i Sør-Rogaland, fra Hjelmeland i nord til Sokndal i sør. Stavanger universitetssykehus eies av det regionale helseforetaket Helse Vest.

Kilde: SUS

Oppdatert kl. 11. med opplysninger om at saken tas opp i kommunestyret i Stavanger 20. februar.

12 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Saara

Operasjinsykepleier
1 year 10 months siden

At SUS ikke klare å førstå at vi har INGEN operasjonsykepleier å miste !! Allerede nå sliter vi med at det er alt for lite oprspl på avdelingen og behandlingstilbud for pasienter blir svekket dagligt pga det. Vi stryker stuer og vi er slitne pga det presse vi har. Her snakker vi BARE om at vi kunne kjøre til jobb og beholde de få som vi har igjen. Heilt utroligt!! Og unødvendigt !!

Erik Johansen

Sykepleier
1 year 10 months siden

Hadde det bare eksistert elsykler så kunne dette problemet vært løst.

Camilla Lorenzen

Avdelingsleder/Sykepleier
1 year 10 months siden

Det er ikke så fristende å sette seg på en sykkel etter kveldsvakt midt i januar. Ei heller levere barn i barnehage med sykkel før man skal på jobb. Sykepleieryrket er slitsomt nok som det er.

Jan Erik Bastesen

Psyk Sykepleie
1 year 10 months siden

Det finnes ingen god grunn til ikke å legge til rette for gratis parkering for ansatte. Prøv å finne p plass en morgen, som i dag, når det kom 30-40 cm med snø i natt.
I Bodø har de ikke en gang klart å legge busstopp til hovedinngangen, så syke, eldre og andre som tar buss, må gå flere kvartal i alt slags vær. Om du er dårlig til beins, så kan du ha det så godt… helt utrolig at de er så lite løsningsorientert i helsevesenet.

Monica

Splstudent
1 year 10 months siden

"Vi legger også til rette for sykling til jobb med både avtale om leasing-sykler og ulike servicetilbud"
Er det mulig?

Marius Andreassen

Spl HUS
1 year 10 months siden

Men poenget er at opr.spl ikke er MER uunnværlig enn andre spl. Anestesi,postsykepleiere,helsefag.arb osv. Pasientene skal ivaretaes pre og postop og. Og når plassene blir færre, ja da blir nåløyet trangere. Da havner gjerne den sykepleieren som må levere 2 små i barnehagen før i parkeringskøen enn f.eks en anestesispl uten barn. Enig i at det burde være plass til alle,men dette var en VEL ensporet artikkel av Sykepleien.

Øystein Krokstad

1 year 10 months siden

Artikkelen sier ikke noe om hvorfor kommunen har sagt opp leieavtalen for parkeringsplassene, er det ikke viktigst å sørge for parkeringsplasser for de ansatte? Er kommunen som har vedtatt, og som har bestemt kuttet i parkeringsplasser. Har de tenkt seg godt nok om?

torbjørn

sps
1 year 10 months siden

Sykehusene skal "spare" ved å ha mindre ansatte og dette er måten de løser det på, at folk slutter frivillig

Oda

Lege
1 year 10 months siden

Jeg vil heller ivaretas av sykepleiere og leger enn av ledere og administrasjon dersom jeg er innlagt på sykehus. De primære yrkesgruppene for helsevesen burde prioriteres først uansett avstand/tid med bil eller kollektivreise. Dessuten, dersom man ikke jobber kveld, natt og helg (slik som ledere og administrasjon oftest ikke gjør), er det stort sett greit å reise kollektivt på dagtid hverdager, så disse har ikke behov for å kjøre bil.

Jim Bernhard Bårdsen

1 year 10 months siden

Når ein slik gruppe arbeidstakere ikke kan få tilbud om parkering tilrettelagt, ja da fortjener fåretaket at de forsvinner...
Det viser at innkom av avgifter betyr mer enn hva de produserer i hverdagen.
Heier på Sykepleierene...

Sykepleier på SUS
1 year 10 months siden

Mistet også parkeringsplassen, og betaler for kveld/natt/helgeparkering samt buss billett. Blir for dumt. Leter etter ny jobb.

Wenche

Spesialsykepeier
1 year 10 months siden

Ahus avd Kongsvinger innfører nå parkeringsavgift på over 300 kr mnd. Mange kjører 6 mil og lengre enn det til jobben(en vei)! Det begynner å bli mange lønnstrinn du skal opp for å dekke utgifter til dette!

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse