fbpx Ny NPE-direktør: – Det er flott at vi har et system som gir erstatning ved feil Hopp til hovedinnhold

Ny NPE-direktør: – Det er flott at vi har et system som gir erstatning ved feil

Bilde viser Kristin Cordt-Hansen

1. mars tar Kristin Cordt-Hansen over som direktør for Norsk pasientskadeerstatning (NPE). Hun vil gjerne vente litt med programerklæringene.

– Vi vet at det skjer feil. Da er det flott at vi har et system som gir erstatning, slik at pasienter kan fortsette sine liv med en økonomisk støtte, sier Kristin Cordt-Hansen (60).

Hun har bred erfaring fra ulike virksomheter i helseforvaltningen, bl.a. Helsetilsynet, Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet. Hun kom fra stilling som avdelingsdirektør og fungerende divisjonsdirektør i Helsedirektoratet til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) for drøyt syv år siden. I DSB har hun vært assisterende direktør.

Cordt-Hansen vil bli kjent med virksomheten og oppgavene før hun hun vil si noe bombastisk om hvordan hun kommer til å prege stillingen. Men den påtroppende NPE-direktøren trekker frem åpenhet, involvering og lagspill som viktige verdier hun ønsker at skal prege arbeidet.

­– Jeg vil i samarbeid med medarbeiderne fortsette å videreutvikle det gode arbeidet som gjøres, sier hun.

Tre hovedoppgaver

Hun trekker frem de tre viktigste oppgavene for NPE:

  • Vurdere om pasienter har rett til erstatning og betale ut penger til dem som har krav på det.
  • Gi informasjon om ordningen.
  • Tilbakeføre statistikk og informasjon fra sakene til tjenesten, slik at de kan bruke det til sitt forbedringsarbeid.

– Det jobbes mye med å få saksbehandlingstiden ned. Kort tid mellom svar og erstatningskrav, sier hun.

– Her må det balanseres. Kvaliteten på tjenesten skal være like god selv om saksbehandlingstiden går ned. Vi må opprettholde tillit i samfunnet med god kvalitet på avgjørelser uten å bruke urimelig lang tid.

Må få oversikt

Er det en problemstillinger du spesielt vil ta tak i?

– Jeg vil ikke trekke frem enkeltgrupper eller saker, siden jeg har ikke oversikt ennå, sier hun.

Hun nevner eksempelvis blødninger etter vaksiner, som nå diskuteres i mediene, som enkeltsaker hun må sette seg inn i.

Cordt-Hansen tar gjerne en prat med Sykepleien når hun har mer oversikt.

– Er det spesielle hendelser som kan være spesielt nyttig for sykepleiere, vil jeg dele det, sier hun.

Fakta
Pasientskadeerstatningen 35 år

Staten utbetaler erstatning til pasienter gjennom Pasientskadeerstatningen til de som blir skadet etter svikt i helsetjenesten, uavhengig av om noen kan lastes. I år er det 35 år siden pasientskadeordningen ble innført.

Kilde: Norsk pasientskadeerstatning

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse