ChatGPT fikk «ikke bestått» på sykepleietest – men i fremtiden vil den klare det
Professor Morten Goodwin lot roboten ChatGPT løse en oppgave som likner dem sykepleiere får på eksamen. Sensoren mener roboten ikke består prøven. Goodwin er sikker på at det vil ChatGPT klare i fremtiden.
– ChatGPT kommer til å svarer bedre i fremtiden, både fordi den blir større og trener med mer data. Det er også mulig å trene opp GPT spesifikt for sykepleiespørsmål og få et godt svar, mener Morten Goodwin.
Kan spesialtrenes til sykepleie
– Nå er GPT trent på «alt», men KI-modellen (KI = Kunstig intelligens, forkortet AI på engelsk) som trener på helt konkrete oppgaver, blir ofte veldig gode til det.
Goodwin mener det er vanlig å ta en generell modell, som GPT, og trene den opp spesifikt for et tematisk område når den skal løse spesifikke oppgaver. Skulle man bruke GPT på et sykehus, vil det være nødvendig.
Du kan lese sensorens synspunkter i en egen faktaboks lenger ned i teksten.
Oppgaven besto i korthet ut på å redegjøre for hva man skulle gjøre med pasienten Birger.
Du kan lese hele oppgaven i faktaboksen under.
Goodwin la bare til «Hva skal sykepleieren gjøre?» etter oppgavene og lot ChatGPT svare.
Sykepleien fikk førsteamanuensis og sykepleier Ole Kristian Brones Berg til å være sensor.
Berg leder gruppen som laget årets eksamenssett til sykepleierstudentenes mest beryktede eksamen – nemlig eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB).
Berg jobber til daglig ved Høgskolen i Molde.
Sensorens oppsummering
Slik er Bergs oppsummering av ChatGPTs løsning:
«Oppgaven fremstår overflatisk, har flere betydelige feil og tilføyer lite selvstendige vurderinger ut over det kliniske bildet som er presentert i casen. Sett bort fra fravik av formelle retningslinjer ville likevel besvarelsen vært vurdert til ikke bestått.»
Du kan lese hele og en mer detaljert vurdering i faktaboksen under.
Anita Lyssand er instituttleder på Institutt for sykepleie, Fakultet for helsefag på Vitenskapelige Høgskole. Hun har følgende kommentar til Sykepleiens test av en av VIDs oppgaver som ble gitt som et arbeidskrav til studentene og ikke en eksamen.
– ChatGPTs besvarelse viser at den innen dette emnet ennå ikke er helt oppdatert. Det krever fortsatt betydelig grad av egne vurderinger av studentene, skriver hun.
– Selve fagområdet som er vurdert kan vi nok forvente er på plass innen kort tid i ChatGPT. Formkrav og kildehenvisninger ivaretas på ingen måte slik ChatGPT framstår i dag.
Potensial som læringsverktøy
VIDs holdning er fortsatt at ChatGPT primært har potensial som et framtidig læringsverktøy for studenter og ansatte.
– Vår første prioritet er økt kunnskap om muligheter og utfordringer ved KI. På denne måten kan vi ivareta bruk av KI som del av undervisningen samt sikre at eksamensoppgaver og innleveringer tilpasses teknologien, forteller Lyssand.
0 Kommentarer