– ChatGPT er noe alle bør lære seg å bruke
Kan sykepleiere ha nytte av roboten ChatGPT? Instituttleder ved VID og professor i kunstig intelligens er enige. – Dette må alle lære seg å bruke.
KI-roboten (kunstig intelligens) ChatGPT blir både sett på som et verktøy for å jukse seg til gode karakterer og som en studieressurs.
I Danmark har flere universiteter lagt ned forbud mot bruk av roboten ChatGPT i studiesammenheng. Det melder Danmarks Radio.
Her i Norge venter studiesteder på Kunnskapsdepartementets utredning. Den skal komme i løpet av våren.
– Jeg tror ikke mange lærere er imot å ta teknologien i bruk, men de ønsker neppe å forby dette. Lærerne vil heller ha veiledning, retningslinjer og nødvendig verktøy for bruken. Ikke minst vil de ha avklaringer knyttet til vurdering, eksamen og annet, sa Abid Raja, andre nestleder i Venstre, til NTB 20. januar.
OpenAI, den ideelle organisasjonene som la ut ChatGPT 30. november 2022, opplyser at KI-roboten av og til kan produsere feil svar. Svarene vil noen ganger være misvisende.
– Vi vil anbefale å sjekke om svarene til ChatGPT er presise eller ikke, skriver selskapet.
Både Google og Microsoft jobber med utgaver som kan bli mer faktabasert.
Vi må få økt kunnskap
Anita Lyssand er instituttleder ved Institutt for sykepleie i VID, som har studiesteder i Oslo, Bergen, Sandvika og Sandnessjøen.
– Rett før jul, da ChatGPT kom, var nok våre umiddelbare tanker at vi måtte legge om alle hjemmeeksamener. Men vi ønsker nå i større grad å få mer kunnskap før vi gjør endringer.
Hun mener at per nå er det ikke inn mot sykepleie ChatGPT er mest utviklet. Det kan endre seg. Utviklingen går jo veldig raskt, og plutselig er den på plass også innenfor sykepleiefaget.
– Nå er vi der at vi må få økt kunnskap. ChatGPT er kommet for å bli. Det vil være et læringsverktøy som vi må sette oss inn i. Vi må vurdere hvordan dette kan medvirke til å fremme læring, sier hun.
Utfordringen er hjemmeeksamen
På nåværende tidspunkt vil ikke VID slutte med hjemmeeksamen.
– Eksamen som muntlig og skoleeksamen vil jo ikke bli berørt, sier Lyssand.
– I dag bruker studentene det som er tilgjengelig på nettet til hjemmeeksamen. Med KI får studentene en helt annen mulighet og mulighet til å presisere spørsmål. Mange studenter vil nok raskt bli gode på dette. Vi må sikre at studentene blir gode til å vurdere kilder og rett bruk av verktøy.
– Dette er noe som alle bør lære seg å bruke på rett måte. På sikt må det inn på alle trinn i vårt utdanningssystem, sier Lyssand.
– Det går så raskt
Hun sier at mange sammenlikner det med overgangen til PC og da vi fikk mobiltelefon.
– Det går så raskt.
– Vi må forholde oss til dette. Det er en ressurs. Så må vi arbeide videre med hvordan vi best vurderer kompetansen hos studentene, sier hun.
Lyssand understreker at roboten kan gjøre feil.
– Det er de dyktigste studentene som kanskje vil ha mest nytte av dette, de som best kan vurdere og tilpasse svarene roboten gir, mener hun.
– Vi jobber med dette som en læringsressurs og opp mot valg av eksamensform. Saker må justeres og innrettes.
– Hvilke forberedelser gjør dere ved sykepleierutdanningen på VID?
– Vi skal ha internseminar, og vi prøver og tester ut ChatGPT. Vi følger generelt med på det resten av sektoren gjør. Først og fremst må vi øke vår kunnskap, forteller Lyssand.
På et frokostmøte i forrige uke kom det blant annet frem at det er de matematiske fagene som er langt fremme i å se muligheter og utfordringer med ChatGPT.
– Vi må se på det på vårt fagområde, mener Lyssand.
– ChatGPT kan muligens også benyttes av lærere, for eksempel til retting av oppgaver. Vi får se hva fremtiden bringer, sier hun.
Kan og vil sykepleiestudentene bruke ChatGPT?
Vi snakket med tre andreårsstudenter på VID i Oslo.
Stine Fredriksen, Emma Ernø og Charlotte Tømmerås har alle hørt om ChatGPT. Men det er stor forskjell på hva de vet.
– Jeg hadde aldri turt å bruke det i studiesammenheng, sier Fredriksen.
– Kanskje jeg hadde brukt det til å forbedre en søknad om jobb, men faren min er proff på sånt, så jeg tror jeg hadde brukt ham, legger hun til.
Emma Ernø er åpen for å prøve det ut, men er i utgangspunktet skeptisk.
– Jeg liker alle hjelpemidler, men jeg bruker pensum omtrent til alt, sier hun.
– Det er veldig fascinerende
Charlotte Tømmerås kan mer om ChatGPT. En i hennes familie jobber med IT og har vist henne litt hvordan det fungerer.
– Jeg har brukt det, men ikke i studiesammenheng, men det er veldig fascinerende, sier hun.
– Jeg tenker at man kan bruke det for å få i gang gode diskusjoner, for å få frem flere synspunkter i en sak. Mange står jo fast, påpeker Tømmerås.
– ChatGPT er et fantastisk verktøy som har åpnet mange dører. Men det er heller ikke noe mer enn et verktøy.
Det sier professor Morten Goodwin ved Universitetet i Agder i en artikkel på universitetets nettsider.
Han er helt enig med instituttlederen for VID, som mener alle bør sette seg inn i ChatGPT.
– Det er på samme måte som at alle på 90-tallet måtte lære seg internett.
Han mener at KI kan sammenliknes med innføringen av mobil. ChatGPT mener han bare er et av mange verktøy. Når det gjelder retting av oppgaver fra studenter så sier han at KI kan rette besvarelser.
– ChatGPT alene er ikke god nok til det, ifølge Goodwin.
Goodwin har en god nyhet til lærere som er usikre på om elevene deres bruker ChatGPT til å besvare skoleoppgaver:
OpenAI har lansert et verktøy som kan gjenkjenne tekst laget av programmet.
Goodwin har laget en liste over ChatGTPs begrensninger, se faktaboks under.
0 Kommentarer