Nå kommer fødebussen

Nyheter
montasje med smøretraileren til skilandslaget
FØDETILBUD I FARTA: Totalt 13,76 millioner har ombyggingen av den gamle smøretraileren kostet, men både dette beløpet og løpende driftsutgifter forventes å tjenes inn gjennom en sponsoravtale med Rema 1000.

Skilandslagets gamle smøretrailer er bygget om. Snart sendes den ut på norske veier som verdens første ambulerende fødestue.

(Oppdatering: Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at dette er Sykepleiens aprilspøk for 2018!) 

En topp moderne fødestue på 16 hjul ferdigstilles i disse dager for å ta imot nye verdensborgere i Distrikts-Norge.

Den gamle smøretraileren til skilandslaget er blitt totalrenovert og skal i første omgang betjene vordende mødre i Hedmark og Oppland.

Henter og bringer

– Dette er et tilbud som tar sikte på å nå folk der de er, helt i samsvar med målsettinger i norsk helsepolitikk, sier jordmor og prosjektansvarlig Oddveig Braastad i det nyopprettede statlige selskapet FødeNOR.

Doningen, som har fått navnet «Fødebussen», vil ikke følge en fast rute, men kjøre dit det er behov. Via en app kan gravide som ønsker å benytte seg av tilbudet, se hvor kjøretøyet til enhver tid befinner seg og om den har ledig kapasitet.

I utgangspunktet skal kjøretøyet både plukke opp fødende og levere mor og barn trygt hjem igjen etter fødselen.

– Slik hente- og bringetransport forutsetter selvsagt at ingen andre om bord er i aktiv fødsel akkurat da, understreker Braastad.

Fem om gangen

Med sine 110 kvadratmeter fordelt på to etasjer, har doningen fått plass til totalt fem ordinære fødeplasser, samt hvilerom for far, medisinrom, kontor og et lite kjøkken i andre etasje.

Kjøretøyet har montert spesialkonstruerte nyfødtvugger for transport, og alle senger utstyres med sikkerhetsbelte tilpasset gravide.

Fødebussen har i utgangspunktet 70 kilometer i timen som høyeste tillate hastighet, men vil kunne gis midlertidig status som utrykningskjøretøy ved akutte situasjoner, for eksempel ved komplikasjoner som krever forløsning ved keisersnitt. Da kjøres man til nærmeste sykehus med fødeavdeling.

Bleieavtale

– Vi ser en rekke potensielle gevinster av nyvinningen, påpeker prosjektleder Oddrun Braastad.

– Fødebussen vil kunne redusere antallet ukontrollerte transportfødsler, dempe presset på etablerte fødetilbud og bidra til at høygravide i grisgrendte strøk slipper krevende bomturer til og fra sykehus eller fødestuer.

FødeNOR er nå i sluttforhandlinger med Reitangruppen for en sponsoravtale som, etter det Sykepleien kjenner til, vil innebære fri parkering utenfor lokale Rema 1000-butikker og ett års bleieforbruk for alle som kommer til verden på Fødebussen.

– På en del mindre steder er det butikken som har den mest romslige og best egnete parkeringsplassen. Det kan også være kjekt for far å kunne løpe inn etter forsyninger dersom fødselen skulle trekke ut i langdrag, sier Braastad.

Inspirert av Blodbussen

Prosjektgruppen som har utformet det nye tilbudet, skal ha hentet mye inspirasjon fra liknende løsninger, som Blodbussen, Mammografibussen og Sprøytebussen, samt kanadiske The Alex Community Health Bus, som har spesialisert seg på mobile helsetjenester.

Dersom tilbudet blir en suksess, planlegger FødeNOR å gå til innkjøp av ytterligere tolv fødebusser fra det amerikanske selskapet Matthews Speciality Vehicles, som produserer større spesialkjøretøy for blant annet helsevesenet. 

Det er også innledet forhandlinger mellom FødeNOR og Breivik Fergeselskap om overtakelse av den gamle bilfergen MF Oksøy.

– Dersom avtalen går i orden, er planen å døpe båten om til «Fødefergå» og sette den i trafikk i Sunnhordlands skjærgård, opplyser Braaseth.

Målsettingen er at båten der vil kunne kompensere for nedskjæringer innen stasjonære fødetilbud i regionen.

Norsk Sykepleierforbund har på sin side etablert en stipendordning for jordmødre som ønsker å ta førerkort klasse CE eller kompetansesertifikat som dekksoffiser.

Dette for at jordmødre i distriktene lettere skal kunne øke stillingsbrøken og kombinere arbeidsoppgaver om bord i fødebuss eller -ferge.

Sjubarnsmorens idé

Ideen om en mobil fødestue ble første gang lansert av langtransportsjåfør og sjubarnsmor Petra Sørtug fra Nedre Skaran i Oppland. Hun har pleid å jobbe frem til fødslene og gjerne satset på å kjøre seg selv til sykehuset når vannet har gått.

– Men to av gutta mine blei likevel født baki traileren, og minstejenta kom til verden i en rundkjøring nord for Slidre. Det har jo gått greit hver gang, men det kunne vært all right med større bekvemmelighet, er hennes erfaring.

Da hun hørte at den mye omtalte smøretraileren var lagt ut for salg, etter at skilandslaget bestemte seg for å gå over til felleski, så hun straks muligheter.

– Det blei voldsomt mange møter, diskusjoner og papirer, men omsider fikk jeg Helse- og omsorgsdepartementet med på laget, forteller Sørtug, som nå er ansatt i FødeNOR som sjåfør og mekaniker.

Kritiske røster

Ikke alle er like begeistret for det nye tilbudet.

– Prøver tatt fra kjøretøyets luftfiltre viser at det fremdeles finnes rester av fluor, glider og astmamedisin i luften, sier professor emeritus i lufthygiene, Martin Bjørgnes til Sykepleien.

– Nivåene er riktignok innenfor Norges Skiforbunds interne HMS-krav, men langt over Helsedirektoratets anbefalinger for gravide og andre sårbare pasientgrupper.

Prosjektleder Braastad er derimot ikke bekymret.

– Fødebussen har langt bedre luftemuligheter enn de fleste andre fødetilbud og kan alltids kjøre en runde med vinduene åpne dersom vær og veer tillater det.

– Vil ikke vite hvor de er født

Udelt positiv er heller ikke kommuneplanlegger Bjørg Sæhrlig i Hedmark fylkeskommune, som jobber iherdig med å øke fødselstallene i fylket.

– Når vi først får flere hedmarkinger, er det stas om de også blir født i Hedmark, påpeker hun og klarer så vidt å skjule et lite grøss over hvordan dette vil forvikle fylkesstatistikken.

– Om bord i en omreisende buss, vil verken mor eller far greie å holde styr på hvor de var barnet kom til verden. For alt de vet kan de ha født langt inne i Oppland. Hvordan vil det påvirke tilknytningen til hjemplassen? spør hun retorisk.

– Makan til å henge seg opp i detaljer, parerer prosjektleder Oddveig Braastad.

– Hedmark og Oppland skal uansett slås sammen til ett fylke. Fødebussen er et supert tilskudd, som viser vei inn i fremtiden.

Hva synes du?

Er fødebussen en god idé?

 
Ja, strålende!
 
Usikker
 
Nei, dette er bare tull

Takk for svar!

Du har vel fått med deg hvilken dag det er i dag?

Les også: