Pasientperspektivet i tverrprofesjonell samarbeidslæring
Hvordan oppleves det å være pasient når studenter fra ulike helsefag skal lære seg tverrprofesjonelt samarbeid?
Hvordan oppleves det å være pasient når studenter fra ulike helsefag skal lære seg tverrprofesjonelt samarbeid?
Kan simuleringstrening gjøre studenter flinkere til å samarbeide på tvers av profesjoner?
Unio mangler klare visjoner om hva hovedorganisasjonen skal bli. Nå starter diskusjonen om veien videre.
Det er vanskelig å sikre gode pasientforløp. For å lykkes er det helt nødvendig at alt involvert helsepersonell har et tett og tillitsbasert samarbeid, også med pasienten og de pårørende.
Ved UiT får førsteårsstudentene veiledning på sykehjem av sisteårsstudentene for å styrke handlingskompetansen i sykepleiefaglig ledelse.
Når studentene ikke kan norsk godt nok, blir vi usikre på om de kan utøve god sykepleie og utføre praksisen i henhold til læringsutbytter og mål, skriver Ellen Einvold Vestgøte.
Informantene i studien var spesielt utrygge i akutte og kritiske situasjoner og usikre på hvordan de skulle bruke medisinsk utstyr som maske-bag.
l høst skal store, nye studentkull på helse- og sosialfag ut i praksis. Dessverre er det store utfordringer med å skaffe nok praksisplasser til flere av utdanningene, skriver prorektor Nina Waaler.
Det norske arbeidslivet står overfor store og fundamentale endringer. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke vil gjelde helsesektoren, hvor våre studenter vil møte et arbeidsliv preget av omstilling, skriver Knutshaug og Norbeck.