Studenter med norsk som andrespråk mangler nødvendige språkferdigheter
Sykepleierstudentene hadde liten fagforståelse, misforsto instruksjoner og blandet fagterminologi, viser en studie. Derfor bør undervisningen legges opp annerledes.
Sykepleierstudentene hadde liten fagforståelse, misforsto instruksjoner og blandet fagterminologi, viser en studie. Derfor bør undervisningen legges opp annerledes.
Sykepleierstudenter med norsk som andrespråk får faglig hjelp og støtte på akademisk språkkafé i Drammen.
Personer med norsk som andrespråk må kunne studere og utøve sykepleie på en forsvarlig måte i Norge. Da er det viktig at de mestrer språket muntlig og skriftlig i en sykepleiefaglig kontekst.
Økt etnisk mangfold i helsevesenet skaper nye utfordringer for språklig og kulturell forståelse. Språkopplæring og integreringstiltak må styrkes for å sikre pasientsikkerheten.
Å arbeide med fagspråk er særlig viktig i profesjonsutdanninger som sykepleie. Flere institusjoner har satt i verk tiltak for å styrke studentenes språkkompetanse.
Deltakelse på akademisk språkkafé i Porsgrunn gir tre kvinner fra henholdsvis Afghanistan, Gaza og Syria mer enn bare språk.
Utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet skal ikke drive helt elementær norskopplæring, skriver Tanja Vatnås.
Flere ønsker en språktest for nye studenter for å bedre å ruste dem til å takle sykepleierspråket.