Kommunikasjon sykepleier til annet helsepersonell
Hvordan kommuniserer helsepersonell med hverandre? Les mer om hvordan vi kan få en bevisst og strukturert kommunikasjon og unngå uheldige hendelser.
– Uheldige hendelser er ofte forårsaket av mangelfull kommunikasjon og samhandling
– At helsevesenet trengte en egen havarikommisjon møtte motstand da ideen ble lansert. Nå har Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten vært operativ i to år, skriver Førde og Iden.
Sykepleieres erfaringer før og etter implementering av ISBAR – en kartleggingsstudie
Kommunikasjonssvikt er en av hovedårsakene til uønskede hendelser i helsetjenesten. Spesielt er overlevering av pasientansvar en sårbar situasjon dersom betydningsfull informasjon ikke blir overført.
Verktøyet ISBAR fører til bevisst og strukturert kommunikasjon for helsepersonell
Det finnes ingen forskning på masterstudenters erfaringer med å anvende ISBAR i Norge. Tidligere har det blitt etterlyst utdanningsstrategier som sikrer at studenter trener på pasientsikker kommunikasjon.
NEWS-målinger trygger sykepleiere i den tverrprofesjonelle kommunikasjonen
NEWS kan styrke sykepleieres kliniske vurderingsevne. Men ikke alle er positivt innstilt til verktøyet, og vår erfaring er at både kunnskapen om og opplæringen i NEWS er begrenset.
Standardisert terminologi i dokumentasjon av sykepleie
Ulike tjenesteutøvere i helsetjenesten utveksler og deler informasjon om pasienter. Da er det nødvendig at informasjonen man deler, forstås av dem som skal videreføre tjenestene.
Samtalemetoden MI kan motivere medarbeidere til endring
Ansatte som opplever at de blir presset til en endring, kan reagere med motstand mot denne. Gjennom metoden Motiverende intervju tilrettelegger man for at medarbeiderne skal motivere seg selv til endring.
Hvordan kan vi sikre god språkutvikling hos sykepleiere med norsk som andrespråk?
Personer med norsk som andrespråk må kunne studere og utøve sykepleie på en forsvarlig måte i Norge. Da er det viktig at de mestrer språket muntlig og skriftlig i en sykepleiefaglig kontekst.