Doktorgrad
Publisert
Utvikling og validering av verktøyet for ikke-tekniske ferdigheter hos operasjonssykepleiere
Anvendelse av velutviklede ikke-tekniske ferdigheter er avgjørende for å forebygge kirurgi-relatert pasientskade. Ulike verktøy operasjonaliserer ikke-tekniske ferdigheter ved å definere og gi eksempler på atferd knyttet til ferdighetene. Det er ikke tidligere utviklet et verktøy for operasjonssykepleiefaget.
Sykepleier og operasjonssykepleier Irene Sirevåg har utforsket hvordan utvikling og validering av et nytt verktøy for ikke-tekniske ferdigheter for operasjonssykepleiere kan bidra til høy kvalitet i operasjonssykepleiepraksis. Dette er viktig for pasientsikkerheten fordi halvparten av uønskede hendelser, med eller med risiko for pasientskader, kan forebygges gjennom forbedrede ikke-tekniske ferdigheter i operasjonsteamet.
- Doktorand: Irene Sirevåg
- Disputas: 7. oktober 2024
- Utgått fra: Universitetet i Stavanger
3 svar fra Sirevåg
- Hva tilfører denne forskningen av ny innsikt? Min forskning gir ny kunnskap om hvilke ikke-tekniske ferdigheter operasjonssykepleiere bruker i sitt arbeid. Omfanget av disse er ikke tidligere identifisert i forskning. Denne nye innsikten kan øke allmennhetens kunnskap om hva operasjonssykepleie er og anerkjennelse av at operasjonssykepleierkompetanse bidrar til trygg kirurgi.
- Hvilke metoder har du brukt og hvorfor? Jeg har gjennomført et mixed methods prosjekt med datainnsamling gjennom to Delphi studier. Kvalitative tilnærminger har gitt rike beskrivelser av operasjonssykepleieres ikke-tekniske ferdigheter og dermed gitt innhold til verktøyet NOTSORN (Ikke-tekniske ferdigheter for operasjonssykepleiere). Kvantitative målinger har validert innholdet og dermed bekreftet at NOTSORN er relevant for operasjonssykepleiere nasjonalt og internasjonalt.
- Hvem vil kunne dra nytte av forskningen i klinisk praksis? Verktøyet NOTSORN skal brukes i veiledning av operasjonssykepleierstudenter i praksis slik at de kan utvikle sine ikke-tekniske ferdigheter på lik linje med tekniske ferdigheter. Det kan også brukes i debrief etter uønskede hendelser for å identifisere forbedringspotensialer i ikke-tekniske ferdigheter. I tillegg blir verktøyet brukt i teoretisk undervisning i utdanningen av operasjonssykepleiere.
0 Kommentarer