Sykepleierutdanningen kan være med på å forebygge moralsk stress og utbrenthet blant sykepleiere
Utdanningene bør beskrive og forklare det moralske stresset som kan møte dem som sykepleiere. Det kan gi dem et grunnlag for selvivaretakelse og egenomsorg.
Moralsk stress er en form for stress som oppleves nesten daglig hos sykepleiere, og som kan føre til at mange slutter i jobben som sykepleier. Jeg mener at sykepleierutdanningene må undervise og lære studentene hvordan de skal møte, håndtere og mestre moralsk stress i møte med dagens helsevesen.
Moralsk stress er noe sykepleiere opplever daglig i sitt virke. Moralsk stress er en følelsesmessig og psykologisk belastning et menneske kan oppleve som følge av moralske dilemmaer eller konflikter. Det kan oppstå når en person står overfor beslutninger som involverer etiske overveielser hvor det ikke er en klar eller en lett avgjørelse. Eksempler kan være når sykepleieren trenger å ta valg som berører pasientenes rettigheter, behandlingsmetoder eller ressursmangler som går ut over pasientbehandling.
Etisk utdannelse og trening kan være til hjelp
Litteraturen og forskningen om moralsk stress blant sykepleiere har pekt på flere strategier og metoder som kan bidra til å forebygge og redusere forekomsten av moralsk stress. Etisk utdannelse og trening er en av disse strategiene. Det innebærer gode kunnskaper om etiske dilemmaer og konflikter som kan hjelpe sykepleierne bedre å håndtere komplekse situasjoner. Kombinasjonen av teori, etiske refleksjoner, rollespill, simulering og diskusjoner kan være eksempler på dette.
Å gi sykepleierne mer autonomi og beslutningskompetanse kan bidra til at sykepleierne føler mindre maktesløshet. Å føle seg maktesløs kan bidra til moralsk stress. Forebygging av moralsk stress kan også oppnås gjennom klare kommunikasjonslinjer, respekt for profesjonelle vurderinger og empowerment-initiativer. Videre viser forskning at implementering av klare retningslinjer på arbeidsplassene, passende personalstyring fra ledelse, støtte fra ledelse, effektive kommunikasjonslinjer og tilgang til psykisk støtte kan redusere sykepleiernes stressnivå og være med på å forebygge moralsk stress.
Forebygging hjelper
Håndtering av stress krever ofte en nøye overveielser av ens egne verdier og eget etiske ståsted. Det krever også at vi som sykepleiere har en evne til å ta disse beslutningene som går på bekostning av vårt moralske kompass. Å ha støtte fra kolleger og ledere samt åpen og god kommunikasjon med ledelse og kolleger er avgjørende for et sunt arbeidsmiljø. Det blir et arbeidsmiljø hvor etiske og moralske dilemmaer kan kommuniseres. Det er også viktig å etablere gode støttesystemer som debrifinger og etisk rådgivning. Det kan bidra til å lette denne formen for stress hos sykepleierne.
På sykepleierutdanningene undervises det i etikk og etiske utfordringer. Det undervises i empowerment og kommunikasjon.
Med basis i litteratur og forskning er det lite utdanningene kan gjøre av forebyggende tiltak for å forberede ferdigutdannede sykepleiere på yrkeshverdagen som venter.
Til tross for at utdanningene ikke får påvirket det som skjer i utøvelsen av profesjonen direkte, mener jeg at de likevel kan bidra mer inn i forebyggingen av moralsk stress enn det som gjøres i dag.
Utdanningen kan hjelpe sykepleiere
Utdanningene bør beskrive og forklare det moralske stresset som kan møte dem som sykepleiere. Det kan gi dem et grunnlag for selvivaretakelse og egenomsorg. Gi studentene kunnskaper og handlingskompetanse i det å ivareta seg selv. Det vil innbefatte etiske refleksjoner og øvelser med scenarioer med etiske og moralske dilemmaer.
La studentene øve og bli kjent med egne moralske og etiske kompass. Gi sykepleierstudentene mestringsstrategier, og la dem forstå og respektere at alle menneskene opplever og håndterer moralsk stress ulikt. Det finnes mange ulike strategier og måter å gjennomføre dette på i utdanningene. Hvordan læringsutbyttebeskrivelsene skal se ut og bygges opp, er et arbeid som vil beskrive hva og hvordan det skal undervises i når det kommer til moralsk stress. Jeg mener det er viktig å få implementert disse temaene i utdanningen.
Utdanningen har mulighet til å bidra inn i kampen mot utbrenthet blant sykepleierne. Jeg mener at hvis man kan forebygge noen av årsakene til utbrenthet ved å øke kunnskapen om moralsk stress, selvivaretakelse og egenomsorg allerede i utdanningen – og gi studentene kompetanse til å forstå situasjoner der moralsk stress kan oppstå, kan utdanningene hjelpe sykepleiere til å gjenkjenne og håndtere moralsk stress.
0 Kommentarer