Pasientnær forskning gir fordeler
Forskning i klinikken kjennetegnes av høy kvalitet og er relevant for pasientbehandlingen.
For meg som sykepleier og forsker i klinikken er dette viktige mål og veien for å nå dit har vært lang. Inger Margrethe Holter, tidligere sjefsykepleier ved Rikshospitalet, styrket sykepleiefaglig lederskap og etablerte stillinger for fagutviklings- og forskningssykepleiere i klinikkene. Slik ble grunnlaget lagt for at sykepleierne kunne arbeide systematisk med pasientfokuserte problemstillinger, kompetanseutvikling og forskning.
Vi forsker på problemstillinger som oppstår i direkte pasientarbeid. Det kan være faglige spørsmål eller temaer som har vært diskutert over tid i miljøet og som vi ønsker belyst via forskning, som: «Effekten av skreddersydd undervisningsprogram til nyretransplanterte». Det kan også være å kartlegge pasienterfaringer når nye behandlingsmetoder innføres, som: «Pasienterfaringer etter laparoskopisk leverreseksjon hos pasienter med kolorektale levermetastaser». De siste årene har vi i tillegg studert implementeringsprosesser for å overvåke overføring av ny kunnskap tilbake til praksis.
Forskerne rekrutteres fra miljøet, i samråd med ledelsen. Kandidatene er sykepleiere med høy klinisk kompetanse og evne til analytisk tenkning. For å sikre gode forskningsprosesser i en hektisk klinisk hverdag, er det en forutsetning at sykepleierne har legitimitet i miljøet.
Vår modell med pasientnær forskning gir viktige fortrinn ved at
kunnskapsutvikling skjer i sykepleiernes fagmiljø. Modellen styrker
tverrfaglig samarbeid, men gir også utfordringer. Først og fremst
er det en kamp å få finansiert prosjektene eksternt, erfaringsvis
må det søkes både to og tre ganger. Stikkord for suksess er
pasientnære forsk-ningsspørsmål, velbegrunnete forskningsmetoder,
og en sterk tverrfaglig forskergruppe. En annen utfordring er å
rekruttere og beholde sykepleieforskerne i klinikken. Det tar lang
tid å utdanne en sykepleier til forsker. I tillegg ser vi kollegaer
som oppgir den kliniske forskerkarrieren til fordel for universitet
eller høgskole. De hevder at det blir for ensomt i klinikken, eller
at de savner et akademisk miljø rundt seg. Viktige tiltak er
kombinasjonsstillinger mellom universitet/høyskole og klinikk, og
tilbud om mentorordning.
Til slutt vil jeg understreke at det å bygge opp
sykepleieforsk-ning i klinikken er en lang prosess med mange
utfordringer. Motivasjonen til å stå på er likevel sterk. Ny
kunnskap utviklet direkte i praksisfeltet gir en unik mulighet til
å implementere forskningsresultatene.
0 Kommentarer