Pårørende trenger støtte
En studie tyder på at kurs for pårørende til kreftpasienter kan lette livssituasjonen.
Pårørende til kreftpasienter lever over lang tid med stor belastning. Å delta på pårørendekurs kan bidra til at de treffer andre i samme situasjon, lærer å håndtere den krevende pårørendesituasjonen og opplever økt mestring og livskvalitet.
På grunn av stadig bedre behandlingstilbud lever personer med kreftsykdom lenger. Økende poliklinisk behandling har medført at stadig flere bor hjemme under behandling. Dette er en krevende situasjon for den syke, men også for pårørende, spesielt når pasientens funksjonsnivå reduseres (1). Pårørende til kreftpasienter lever over lang tid med psykisk stress, og de rapporter om høyere stressnivå, angst og depresjon enn den syke (2). De bør få kunnskap, støtte og veiledning som kan hjelpe dem til å forstå og takle situasjonen og redusere belastningen (3).
Lite forskning på pårørende
Det finnes en del studier som har undersøkt hvordan pårørende
til kreftpasienter i palliativ fase beskriver sin situasjon (1,4).
Derimot er det lite forskning på pårørende til kreftpasienter som
lever med et alvorlig sykt familiemedlem over lang tid, og på
hvordan denne belastningen går ut over deres mestring og
livskvalitet.
Harding, List, Epiphaniou og Jones (5) har gjennomført en
oversiktsartikkel for å se på hvilke intervensjoner pårørende til
kreftpasienter fikk tilbud om og hvilken effekt det hadde. De fant
at tilbudene til pårørende har blitt flere de siste årene. Av
gruppetilbud fant de at tilbud basert på kognitiv teori hadde svært
positiv effekt. Kurs for pårørende med pedagogisk-psykologisk
vinkling har også vist seg å være nyttige for deltakerne, og kan
være en buffer mot negative psykiske faktorer (6,7).
Studier har også vist positiv effekt av psykososiale
intervensjoner og støttegrupper for pasienter og familier (8).
Effekten gjelder spesielt for angst, emosjonell tilpasning og
livskvalitet. Å delta i grupper med andre pårørende i samme
situasjon gjør at de kan se på angsten sin og det de opplever som
normalt (6). Støttegrupper er nyttig i forhold til å bedre
mestringsevnen og øke livskvaliteten til de som deltar (9).
Forskjellige støttepersoner
Pårørende til kreftpasienter er ikke en ensartet gruppe. Det kan
være barn, ektefelle eller samboer, søsken eller foreldre, og de
vil ha behov for støtte og hjelp fra helsepersonellet de møter. For
barna kan en helsesøster på skolen være denne støttepersonen. For
voksne kan kreftsykepleieren i kommunen eller på sykehuset være en
støtte. I samhandlingsreformen beskrives samhandling mellom de
ulike nivåer av helsetjenesten og vekt på hva som fremmer helse og
livskvalitet hos pårørende som viktig (10). Dette er en utfordring
for helsepersonell og det krever gode sykepleiepedagogiske
kunnskaper (11).
Hvordan pårørende takler den krevende situasjonen de står i er
avhengig av deres opplevelse av sammenheng (heretter kalt OAS) og
livskvalitet. Man har sett at OAS er nært knyttet til opplevd
helse, særlig mental helse. Jo sterkere OAS er, desto bedre er
opplevelsen av helse (12). OAS består av tre ulike komponenter;
begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet (13). Generelle
motstandsressurser som god økonomi, ego-styrke, kulturell
stabilitet og sosial støtte er faktorer som kan fremme utvikling av
en sterk OAS og øke den enkeltes mestringsmuligheter (13).
Det er nær sammenheng mellom OAS og livskvalitet. I en
helsefaglig sammenheng kan livskvalitet forstås på tre nivåer:
- global livskvalitet knyttet til livet som helhet
- helserelatert livskvalitet i betydning opplevelse av generelle helseforhold
- opplevelse av forhold knyttet til en spesifikk sykdom eller plage
De tre nivåene virker gjensidig inn på hverandre, og hvert nivå omfatter fysiske, psykiske og sosiale dimensjoner (14). Selvrapportering synes å være en egnet måte å få kunnskap om personers opplevelse av livskvalitet på (14).
Kurs for pårørende
Hensikten med studien var å se på om kurs basert på kognitiv
teori for pårørende til kreftpasienter kan fremme
motstandsressurser og øke livskvalitet.
Studien er en del av et større prosjekt som la hovedvekt på
mestring og helse hos pårørende til kreftpasienter. Studien ble
gjennomført i Midt-Norge. Gjennom prosjektet har vi gjennomført tre
pårørendekurs, og i denne delstudien ønsket vi å se på effekten av
kurset gjennom å måle OAS og livskvalitet. Det er interessant å se
om disse faktorene er stabile eller om de øker hos pårørende som
deltar på kurs for å mestre pårørendesituasjonen.
Effekten og kvalitetsevaluering av kursopplegget kan ha
overføringsverdi for utvikling av kurstilbudet for andre grupper.
Som kurskonsept fikk vi tillatelse fra Kreftforeningen til å
bruke deres kurs «Livslyst når det røyner på» for voksne pårørende
(15,16). Kurset har kognitiv teori (17) og mindfulness (18,19) som
teoretisk fundament, samt vekt på mestring av
pårørendesituasjonen.
Hensikten med kurset var å:
- gi pårørende til kreftpasienter kunnskap om metoder og teknikker for bedre å kunne håndtere hverdagen i pårørendesituasjonen
- skape rom for erfaringsutveksling med andre i sammenliknbare situasjoner
Kursholderne var kreftsykepleiere som ble opplært i å holde
disse kursene. Kursene gikk over seks kvelder, den sjette kvelden
ble holdt etter tre–fire måneder.
Kurset omhandlet temaer som: Kunnskap om hvordan tanker kan
påvirke opplevelsen av hverdagen, hvordan takle bekymringer,
presentasjon av ulike verktøy eller tankemodeller, stressregulering
og avspenning, oppmerksomhetstrening, tankesortering; «meg selv i
vanskelige situasjoner» (egenomsorg), hvordan bruke det dere har
lært «videre i livet». Den sjette kvelden handlet om hvordan tiden
hadde vært for deltakerne etter siste kurskveld.
Metode
Prosjektet er en komparativ studie med tverrsnittdesign.
Kursdeltakerens opplevelse av sammenheng (OAS) og global
livskvalitet før og etter kursdeltakelse ble undersøkt og
sammenliknet med pårørende som ikke deltok i kursopplegget.
Ved hjelp av den norske kortversjon av spørreskjemaet OAS-13 og
den norske versjonen av globalt livskvalitetsskjema QOLS-N, ønsket
vi å måle kursdeltakernes opplevelse av sammenheng og global
livskvalitet før og etter kursdeltakelse. Global livskvalitet
inkluderer personens tilfredshet, lykke, mening eller realisering
av mål knyttet til livet som helhet. Deretter sammenliknet vi
resultatene med en gruppe som ikke hadde gått på kurs. I tillegg
ble det samlet inn noen få bakgrunnsvariabler om deltakerne, slik
som alder og kjønn.
Original versjonen av OAS-13 ble valgt i denne studien (20).
OAS-13 viser god validitet og reliabilitet (21). OAS alene
forklarer ikke opplevelse av livskvalitet (12). Vi valgte derfor å
bruke et eget skjema for måling av livskvalitet. Valget falt på den
norske versjonen av spørreskjemaet global livskvalitet (QOLS-N).
Dette er tidligere benyttet i studier av pårørende til
kreftpasienter (22) og er validert for norske forhold (23,24). Det
at global livskvalitet kan måles med anerkjente instrumenter gjør
det mulig å sammenlikne resultater mellom grupper (14).
Utvalg og utvalgsmetode
Utvalget var pårørende til kreftpasienter som deltok på kurs. De
fylte ut skjema ved kursstart og ved avslutning av intervensjonen
sjette kurskveld. I tillegg har vi hatt en sammenlikningsgruppe
rekruttert fra en kreftavdeling ved et annet sykehus i Midt-Norge.
Deltakerne i sammenlikningsgruppen fylte ut skjema på samme
tidspunkt som kursdeltakerne, men fikk ikke noe kurstilbud.
Inklusjonskriteriene for begge gruppene var at de skulle ha vært i
en pårørendesituasjon i mer enn seks måneder. Utvalget var voksne
pårørende til kreftpasienter: ektefelle, foreldre eller barn
oppført som pårørende i den medisinske journalen, fra 19 til 70
år.
Avdelingsledere ved to kreftavdelinger i Midt- Norge ga
pårørende muntlig og skriftlig informasjon om prosjektet. Pårørende
ved det ene sykehuset fikk informasjon om prosjektet og ble spurt
om å delta på kurs for pårørende, samt om å delta i en
vitenskapelig undersøkelse, ved å svare på to spørreskjemaer.
Pårørende ved et annet sykehus i Midt-Norge fikk muntlig og
skriftlig informasjon fra avdelingsleder med forespørsel om å delta
i en vitenskapelig studie. De skulle svare på de samme
spørreskjemaene som kursgruppen.
Noen pårørende deltok bare på kurset noen få ganger. Grunnen
til frafallet var at kurset ikke passet for deltakeren, eller at de
ikke hadde anledning til å være borte fra hjemmet på grunn av den
krevende hjemmesituasjonen.
Variabler
OAS-spørreskjema (OAS-13) har 13 spørsmål på en skala fra 1–7,
der 7 er høyeste verdi. Vi deler det inn i fire variabler. Før
analysen av OAS-13 ble fem punkter snudd (1–3,7 og 10). Totalskåren
av OAS-13 er summen av de 13 punktene. De tre OAS-komponentene er
summen av fire til fem punkter: meningsfullhet (punkt 1,4,7 og 12),
begripelighet (punkt 2,6,8,9 og 11) og håndterbarhet (punkt 3,5,10
og 13) (13).
Skjemaet for global livskvalitet (QOLS-N) har 16 spørsmål om
livsområder som materielle goder, helse, arbeid, uavhengighet (14).
Her kan man kan svare fra 7 (svært fornøyd) til 1 (svært
misfornøyd). Jo høyere skårverdier, jo bedre opplevd livskvalitet.
For å kunne undersøke forskjellene mellom intervensjonsgruppen
og kontrollgruppene ble det benyttet deskriptive statistiske
analyser med SPSS-versjon 21. Signifikansverdien er satt til p =
0,05 (25).
Forskningsetiske forhold ble ivaretatt gjennom hele prosjektet.
Prosjektet er godkjent hos NSD og REK. Deltakerne fikk informasjon
både muntlig og skriftlig om at deltakelsen var frivillig, og at de
når som helst kunne trekke seg fra prosjektet. Alle dataene ble
behandlet anonymt.
Resultat
Hos de pårørende som deltok på kurs viser OAS 57,7 før kurs med
høyeste verdi på 78,0 og laveste verdi på 44,0 og holder seg
forholdsvis stabil til 57,7 på siste kurskveld, med høyeste verdi
på 88,0 og laveste verdi på 40,0. OAS hos sammenligningsgruppen er
høyere, 60,9 ved første målingstidspunkt med høyeste verdi på 83,0
og laveste verdi på 38,0 og en nedgang til 59,0 på siste målingen
med høyeste verdi på 76,0 og laveste verdi på 41,0.
Hos sammenligningsgruppen ser vi en nedgang på de fleste
subvariablene. Hos de pårørende som har deltatt på kurs er det noen
subvariabeler som øker og noen som går ned, men det er ikke
signifikante forskjeller på OAS verdiene før og etter kurs. Hos
sammenligningsgruppen som ikke deltar på kurs er det en ganske stor
nedgang på spørsmålet «Hvor ofte har du følt at dine daglige
gjøremål har liten mening?» fra en verdi på 5,12 til 4,36, men
nedgangen er ikke signifikant.
Pårørende gruppen som har deltatt på kurs har økt QOLS fra
78,03 med den høyeste verdien på 106,0 og den laveste verdien på
64,0 til 78,6 med den høyeste verdien på 106,0 og den laveste
verdien på 56,0, men det er ikke signifikante forskjeller mellom
før og etter kursdeltagelse på QOLS. Derimot har
sammenligningsgruppen som ikke hadde noe kurstilbud der fått en
nedgang av QOLS fra 79,40 med 100,0 som høyeste og 54,0 som laveste
verdi til 78,24 med 100,0 som høyeste verdi og 56,0 som laveste
verdi, men det er heller ikke her signifikante forskjeller.
Om vi ser på subskalaene så har den gruppen som deltok på kurs
en signifikant økning på spørsmålet om «Egenforståelse; slik som å
kjenne dine sterke sider og dine begrensninger- vite hva livet
dreier seg om» fra gjennomsnittet på 5,03 før kurset, med høyeste
verdi på 7,0 og laveste verdi på 3,0 til 5,61 med høyeste verdi på
7,0 og laveste verdi på 4,0 etter kurset. På spørsmålet om
«Uavhengighet; slik som å gjøre noe på egenhånd» har de en
signifikant økning fra et gjennomsnitt på 4,06 med 6,0 som høyeste
verdi og 1,0 som laveste verdi før kurset til et gjennomsnitt på
4,94 med 7,0 som den høyeste verdien og 3,0 som den laveste
verdien, etter kurset. På spørsmålet om «Hjelp og gi oppmuntring
til andre, delta i frivillig engasjement» har de som har deltatt på
kurs økt fra et gjennomsnitt på 4,72 med høyeste målingen på 7,0 og
laveste målingen på4,0 til 4,94 med høyeste målingen på7,0 og
laveste målingen på 3,0, men denne økningen er ikke signifikant.
Diskusjon
Jo sterkere OAS man har, jo bedre vil livskvaliteten generelt
være (26). I denne studien valgte vi å se på opplevelse av
sammenheng (OAS) og den helserelaterte livskvaliteten (QOLS) til
pårørende til kreftpasienter. Når mennesker kommer i utfordrende
livssituasjoner viser det seg at OAS ikke er stabil. Spesielt vil
de som i utgangspunktet har lav OAS få en nedgang i OAS i slike
situasjoner (27). Det var derfor interessant å undersøke om et kurs
for pårørende til kreftpasienter som lever i krevende
livssituasjoner, hadde innvirkning på deres OAS og dermed
livskvalitet.
OAS-verdier i spørreskjemaet går fra 13, som er den laveste
verdien, til 91 som er den høyeste. Nilsson et al. (27) fant at OAS
hos normalbefolkningen gikk fra 70,0 til 68,9 på to målinger med
fem års mellomrom uten at alderen kan være forklaringen.
Hos våre pårørende var OAS betydelig lavere, i både kurs og
sammenlikningsgruppen, enn hos normalbefolkningen. Det kan ha
sammenheng med den stressende situasjonen de lever i. Det er derfor
viktig at man tilstrebet å få stabilisert situasjonen deres og
sette dem i stand til bedre å kunne håndtere sin situasjon, på egen
hånd eller med hjelp av andre i nettverket sitt (håndterbarhet).
Det handler om å øke de pårørendes egne mestringsressurser og i
hvilken grad de får støtte, eller om det blir lagt til rette for at
de skal kunne håndtere situasjonene de står i.
Det er også viktig at pårørende finner mening i den krevende
situasjonen de står i (3). Å se mening i situasjonen kan bidra til
at pårørende blir motivert til handling. Faktorene meningsfullhet
gikk mer ned hos de pårørende som ikke hadde et kurstilbud enn hos
de som deltok på kurs. Det å forstå den situasjonen man står i og
sine egne reaksjoner, kan også være med på lette situasjonen
(begripelighet). Begripelighet er den eneste av de tre komponentene
i OAS som har økt, og bare hos dem som har deltatt på kurs. Ved å
delta på kurs kan disse tre komponentene bli styrket, og pårørende
kan hente frem og styrke sine mestringsressurser.
Vi ser at i vår undersøkelse holder OAS seg stabil hos dem som
har deltatt på kurs, selv om det ikke er signifikante forskjeller.
Samtidig har det hos sammenlikningsgruppen skjedd en nedgang i OAS,
og de har også en stor nedgang på spørsmålet som handler om
«følelsen av at daglige gjøremål har liten mening», selv om
nedgangen ikke er signifikant.
Det er en sterk sammenheng mellom opplevd helse, særlig mental
helse, og OAS. Jo sterkere OAS er, desto bedre er opplevelsen av
helse (26). Det er også en sterk sammenheng mellom lite sosial
støtte, emosjonell støtte, dårlig subjektiv helse og lav OAS (28).
De pårørende som gikk på kurs fikk støtte gjennom kurset. De ble
også oppmuntret til å delta i sosiale aktiviteter og ta imot hjelp
fra venner og familie. De ble gjort bevisste på å bruke
mestringsstrategier som kan ha medført at de taklet sin tilværelse
bedre. Dette kan også være en årsak til at de har stabilisert sin
OAS.
QOLS-verdier i spørreskjemaet går fra en totalskår på 16 som
den laveste verdien man kan ha, til 112 som er den høyeste (14).
Undersøkelsen viser lavere QOLS hos våre pårørende både i kurs-
og sammenlikningsgruppen enn hos normalbefolkningen, som hos
Burchardt og Andersen (29) var på 90. Hos pårørendegruppen som
deltok på kurs, viste QOLS en svak økning etter kurset, men den er
ikke signifikant. Samtidig målte vi en svak nedgang på QOLS hos de
pårørende som ikke hadde noe kurstilbud. Denne nedgangen er heller
ikke signifikant.
De områdene hvor vi ser signifikant økning hos kursdeltakerne,
er på spørsmålet om «egenforståelse: Å kjenne sine sterke sider og
begrensninger – vite hva livet dreier seg om» og spørsmålet
om «uavhengighet: Å gjøre noe på egenhånd». På spørsmålet om «å
hjelpe og oppmuntre andre, delta i frivillig engasjement» er det
også en økning, men den er ikke signifikant. Økningene kan ha en
sammenheng med at vi arbeidet spesielt med dette på kurset. De
pårørende diskuterte, støttet og utfordret hverandre til å
bli bedre på disse områdene.
Vi ser også at OAS virker signifikant inn på QOLS. Det er
derfor viktig å ha en stabil eller høy OAS for å oppleve at man har
god livskvalitet. Kurskonseptet handlet om mestring og styrking av
de tre ulike komponentene i OAS, og dermed også de pårørendes
mestringsressurser i vid forstand.
Konklusjon
Man kan stille seg spørsmålet om det er mulig å lære seg å
håndtere krevende pårørendesituasjoner gjennom et pårørendekurs. Ut
fra de dataene vi har kan man ikke trekke noen sikker konklusjon,
til det er datagrunnlaget for lite. Det ser imidlertid ut til at de
som har deltatt på kurs har en mer stabil OAS og at deres skåre for
komponenten «begripelighet for situasjonen» er høyere enn før
kurset. Samtidig ser vi at OAS-verdiene til alle pårørende som
deltok i vår studie, ligger betydelig under normalpopulasjonens.
Dette viser at de er en risikogruppe. De trenger oppfølging og
støtte for å kunne stå i de krevende situasjonene over tid og
samtidig bevare sin helse.
Vi ser ellers at de som har deltatt på kurs har en signifikant
økning på noen områder av QOLS. Områdene har med «egenforståelse»
og «uavhengighet» å gjøre, og disse temaene blir omtalt i
kurspakken. Det kan derfor se ut som om det har vært nyttig for dem
at disse temaene ble tatt opp på kurset.
Pårørende er styrket i lov om pasient- og brukerrettigheter
(30). Medvirkning og selvbestemmelse blir fremhevet i loven, og for
å følge opp pårørendes rettigheter og behov kan et kurstilbud være
svært nyttig. Dersom man gjennom et pårørendekurs kan styrke
eller stabilisere pårørendes OAS, og dermed deres livskvalitet, vil
det være et viktige helsefremmende tiltak for denne gruppen.
Referanser:
1. Grov E, Fosså S, Sørebø Ø, Dahl A. Prim
caregivers of cancer in the palliative phase: A path analysis of
variables influencing their burden. Social Science & Medicine
2006; 63(9):2429-2439.
2. Schmid- Büchi S, van den Borne B, Dassen
T, Halfens RJG. Understanding thesneeds and experiences of
families. Factors associated with psychosocial needs of close
relatives of women under treatment for breast cancer. Journal of
Clinical Nursing 2010;20:1115-1124.
3. Blindheim K, Thorsnes SL, Brataas HV, Dahl
BM. The role of next of kin of patients with cancer: learning to
navigate unpredictable caregiving situations. Journal of Clinical
Nursing 2013; 22:681-689.
4. Munck B, Fridlund B, Mårtensson J.
Next-of-kin caregiver in palliative home care- from control to loss
of control. Journal of Advanced Nursing 2008; 64(6): 578-586.
5. Harding R, List S, Epiphaniou E, Jones H.
How can informal caregivers in cancer and palliative care be
supported? An updated systematic literature review of interventions
and their effectiveness. Palliative Medicine 2011; 26 (1):7-22.
6. Hudson P, Quinn K, Kristjanson L, Thomas
T, Braithwaite M, Fisher J, Cockayne M. Evaluation of a
psycho-educational group programme for family caregivers in
home-based palliative care. Palliative Medicine 2008; 22: 270-80.
7. Thorsnes SL, Blindheim K, Brataas HV.
Challenges in the situation and experiences from a next of kin
course. European Journal of Oncology nursing 2014; 18:
578-584.
8. Enesby T, Dyregrov K, Landmark B. Å treffe
andre som virkelig forstår. Sykepleien forskning 2008;3 (8):
118-127.
9. Rindal GI, Dulin R. Støttegrupper for
kreftrammede og deres partnere / pårørende i Midt – Norge –
deltakernes evaluering av nytteverdien av støttegrupper. Rapport:
Den Norske Kreftforening 2003.
10. St.meld.nr 47. Samhandlingsreformen. Rett
behandling- på rett sted – til rett tid. Oslo: Helse- og
omsorgsdepartementet, 2008.
11. Brataas H. Sykepleiepedagogisk praksis.
Pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer. Oslo: Gyldendal
Akademisk forlag, 2011.
12. Erikson M. Unravelling the mystery of
salutogenesis. Åbo Akademis Tryckeri: Turku, 2007 2nd edition.
13. Antonovsky A. Helsens mysterium. Den
salutogene modellen. Oslo: Gyldendal Akademiske, 2012.
14. Wahl AK, Hanestad BR. Måling av
livskvalitet i klinisk praksis. Bergen: Fagbokforlaget, 2004.
15. Rønning AB, Bøhler A, Marjala K.
Kreftforeningens kreftfaglige mestringstilbud – et
utviklingsprosjekt i 2009. Rapport fra arbeidsgruppen, våren 2009.
16. Rønning AB, Marjala K, Bøhler A.
Kreftforeningens kursperm:” Livslyst – når det røyner på”.
Kreftforeningen 2008.
17. Beck JS. Kognitiv terapi- teori, udøvelse
og refleksjon. København: Akademisk forlag, 2009.
18. Kroese A. Oppnå mer eller mindre stress –
en handbook i oppmerksomhetstrening (OT). Oslo: Hegnar Media as,
2005.
19. deVibe M, Karem R. Nå – tilstedeværelse i
hverdagen. www.yogaundervisning.no 2007.
20. Snekkevik H, Anke AG, Stanghelle JK,
Fugl- Meyer AR. Is sense of coherence stable after multiple trauma?
Clin Rehabil 2003; 17(4):443-53.
21. Eriksson M, Lindström B. Validity of
Antonovsky’s sense of coherence scale: a systematic review. Journal
of Epidemiology Community Health 2005; 59: 460-466.
22. Grov E K, Dahl AA, Fosså SD, Wahl AK,
Moum T. Global quality of life in primary caregivers of patient
with cancer in palliative phase staying at home. Support Care
Cancer 2006; 14:943-951.
23. Wahl AK, Rustøen T, Hanestad BR, Lerdal
A, Moum T. Quality of life in the general Norwegian population,
measured by the Quality of life Scale (QOLS-N). Quality of Life
Research 2004; 13:1001-1009.
24. Wahl A, Burckhardt C, Wiklund I, Hanestad
BR. The Norwegian Version of the Quality of Life Scale (QOLS-N).
Scandinavian Journal of Caring Sciences 1998; 12:215-222.
25. Polit DE, Beck CT. Nursing research.
Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott:
Williams & Wilkins, 2012 9nd edition.
26. Eriksson M, Lindström B. Antonovsky’s
sense of coherence scale and its relation with quality of life: a
systematic review. Journal of Epidemiol Community Health 2007;
61:938-944.
27. Nilsson B, Holmgren L, Stegmayr B,
Westman G. Sense of coherence – stability over time and relation to
health, disease, and psychosocial changes in a general population:
A longitudinal study. Scandinavian Journal of Public Health 2003;
31: 297-304.
28. Nilsson B, Holmgren L, Westman G. Sense
of coherence in different stages of health and disease in northern
Sweden- Gender and psychosocial difference. Scandinavian Journal of
Primary Health Care 2000; 18: 14-20.
29. Burckhardt CS, Anderson KL. The Quality
of Life Scale (QOLS): Reliability, Validity, and Utilization.
Health and Quality of Life Outcomes 2003; 1 (60).
30. Lov om pasient og brukerrettigheter
(1999). Lovdata.no
0 Kommentarer