Erfaringer med avdelingsvis veiledning
SAMMENDRAG: Som et ledd i kompetanseutviklingen i Undervisningssykehjemsprosjektet i Oslo har det vært drevet avdelingsvis veiledning. Veiledningen har bidratt til kvalitetsutvikling i behandlings- og omsorgstilbudet og til avdelingens arbeidsmiljø. I artikkelen presenteres erfaringer fra den avdelingsvise veiledningen, som fokuserer på ansattes samhandling for å oppnå et best mulig tilbud til pasientene. Erfaringen er at dette veiledningstilbudet har vært viktig både for kvaliteten på omsorgen og arbeidsmiljøet. Veiledningsgruppene har vært sammensatt av personer med varierende kunnskaps- og erfaringsbakgrunn; sykepleiere, fysioterapeuter, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere med og uten videreutdanning, samt ufaglærte. Variasjonene i kompetanse og erfaring var en utfordring når det gjaldt å finne et nivå for den faglige refleksjonen. Samtidig erfarte vi at en sammensatt gruppe gir muligheter for å utnytte den samlede kompetansen på en god måte ved at ulike yrkesgrupper kan utfordre hverandre konstruktivt. Gjennom å gi hele personalgruppen i en avdeling muligheter for refleksjon over konkrete pasientsituasjoner og arbeidsmåter - og derved heve deres kompetanse - ser vi at kvaliteten på omsorgen bedres, og at dette har en positiv effekt på arbeidsmiljøet.
Siden etableringen i 1999 har Undervisningssykehjemsprosjektet
(USP) i Oslo bidratt til å utprøve forskjellige
kompetanseutviklingstiltak. Ulike typer veiledning har vært et av
flere tiltak for å nå prosjektets overordnede mål, «å heve og sikre
kvalitet og kompetanse relatert til gamle, med særlig vekt på
sykehjemstjenestene» (1). I artikkelen presenteres erfaringer fra
den avdelingsvise veiledningen, som fokuserer på ansattes
samhandling for å oppnå et best mulig tilbud til pasientene. Vår
erfaring er at dette veiledningstilbudet har vært viktig både for
kvaliteten på omsorgen og arbeidsmiljøet. Samtidig har det vært
mest utfordrende å få den avdelingsvise veiledningen til å fungere,
blant annet fordi deltakernes utdanningsnivå og arbeidserfaring er
ulik, og fordi gruppens sammensetning kan variere fra gang til
gang.
Personalet i sykehjem møter mange ulike og komplekse
situasjoner. Mange «samspillsituasjoner» mellom personalet,
beboere/pasienter og/eller pårørende kan dessuten være vanskelige
og innebære store etiske utfordringer (2). I tillegg har
sykehjemssektoren store utfordringer når det gjelder å rekruttere
og beholde fagpersoner. Personalet opplever bemanningsnormeringen
som marginal. Dette gir ofte en opplevelse av å ha begrensede
muligheter for å gi et omsorgstilbud som samsvarer med egne verdier
og faglig standard (3). Vi vil hevde at sykehjemspersonale har
stort behov for veiledning, selv om det er liten tradisjon for å
tilby veiledning i denne sektoren. Vi mener at veiledning er viktig
og nødvendig og krever spesiell oppmerksomhet.
Avdelingsvis veiledning
Mål og hensikt:Avdelingsvis veiledning skal legge til rette for
refleksjon over hva som foregår i avdelingen relatert til
pasienttilbudet. Refleksjonen skal være fag- og saksorientert, ikke
personorientert. Intensjonen er å få frem gruppemedlemmenes
kunnskap, erfaringer og kreativitet. Ved å utveksle
forståelsesmåter, tanker og personlige reaksjoner på konkrete
situasjoner, skjer det en utvikling i gruppen. Målet er at gruppen
i fellesskap skal «arbeide» seg frem til en klarere forståelse av
situasjonen, og hva som eventuelt kan gjøres for å bedre den
og/eller pleie- og behandlingstilbudet og arbeidsmetodene. Målet er
dessuten å bevisstgjøre personalet i forhold til egen praksis.
Dette fører enten til endring og forbedring av praksis, eller til
at personalet får bekreftet at nåværende praksis er faglig fundert
og av god kvalitet.
Rammer: Den avdelingsvise veiledningen er et tilbud
til alle fast ansatte i en avdeling (også personer i langvarige
vikariater). Målet har vært å ha fast dag og fast tidspunkt, men i
en etableringsfase har det vært nødvendig med tilpasninger til
avdelingens øvrige aktiviteter. Ettersom de fleste går i to- eller
tredelt turnus, er det lite kontinuitet i hvem som er til stede i
de enkelte veiledningstimene. Fordi gruppen kan variere fra gang
til gang, er det ofte vanskelig å trekke på erfaringer fra
tidligere samlinger. Samspillet i gruppen varierer også, avhengig
av hvem som er til stede. Alle deltakere har taushetsplikt om det
som foregår i veiledningstimen. Om avdelingsleder har deltatt eller
ikke, har variert.
Innhold Intensjonen er at gruppemedlemmene skal
bestemme temaet for den enkelte veiledningstime. Temaene har vært
knyttet til konkrete pasienter/pasientsituasjoner, til
arbeidsformer i avdelingen eller til organisatoriske forhold i
sykehjemmet, samt til utfordringer knyttet til hvordan begrensede
ressurser påvirker mulighetene for å gi et faglig godt tilbud til
pasientene.
Veilederrollen: Veileder har ansvar for strukturen
i veiledningstimene. Det har vært viktig å motivere den enkelte til
å delta aktivt i gruppen, samt å bidra til refleksjon ved å stille
spørsmål til gruppen og til enkeltpersoner. Veileder har kommet med
faglige innspill i den grad hun har hatt kompetanse på feltet. Ut
fra bestemte kriterier er hver enkelt veiledningstime blitt
dokumentert og vurdert systematisk av veileder. Denne form for
dokumentasjon har vært til god hjelp for refleksjon over
veilederrollen, og til å forberede og planlegge neste
veiledningstime.
Hvilken betydning har den avdelingsvise veiledningen
hatt?
Det er ikke enkelt å beskrive klare og entydige effekter av den
avdelingsvise veiledningen. Vi har imidlertid registrert tendenser
og endringer som etter vår vurdering har klar sammenheng med at det
over tid har vært et regelmessig veiledningstilbud i avdelingene.
Endringene kan også delvis ha sammenheng med at det i samme periode
har foregått fagutviklingsprosjekter i flere avdelinger.
For mange i personalgruppen har det vært en ny situasjon å
skulle presentere en pasientsituasjon for kolleger, og å gjøre sine
vurderinger og sin praksis «synlig» for de andre i avdelingen.
Enkelte veiledningsgrupper har derfor hatt spesielle temaer som
utgangspunkt for hver veiledningstime (eldres ernæringsbehov,
spisesituasjonen på avdelingen, makt og maktbruk). Bruk av video
eller et kort faglig innlegg om et bestemt tema, har vist seg å
være en god start på en veiledningstime når deltakerne har liten
erfaring med å velge temaer. Det har også gjort det lettere å få
satt i gang faglige refleksjoner hos gruppemedlemmene. Å
synliggjøre ulike faglige vurderinger på en slik måte, samt å
argumentere for disse, har også hatt en opplæringseffekt i det å
være faglig uenig uten at det blir oppfattet som problematisk eller
konfliktfylt.
Bevisstgjøring og økt trygghet i forhold til egen faglighet
og yrkesutøvelse
Personalet har måttet lære seg å snakke om faglige
problemstillinger, og å betrakte disse fra ulike ståsteder gjennom
at flere kolleger legger frem sine synspunkter og vurderinger. Ved
å analysere situasjoner hvor personalet opplevde at de ikke ga
pasienten et godt nok tilbud, utvikles evnen til kritisk og
nyansert vurdering av egen praksis. Dette har gitt læring til alle
i gruppen, og dermed gitt dem et bedre utgangspunkt neste gang de
møter liknende problemstillinger.
I enkelte avdelinger erfarte veilederne at personalet hadde
sine egne «private» arbeidsmetoder som de i liten grad ga sine
kolleger innsyn i. I veiledningsgruppene har personalet blitt
sterkt oppfordret til å beskrive hvordan de arbeider i forhold til
enkeltpasienter og spesielle problemstillinger. Dette har bidratt
til en reduksjon av hva vi har valgt å kalle «privatisert praksis».
Dette har ofte vært gode læresituasjoner for de andre i avdelingen,
og har ført til diskusjon om hvilken standard avdelingens pleie- og
behandlingstilbud skal ha. Som et resultat av slike diskusjoner, er
også felles faglige mål blitt drøftet. Vi vil hevde at
personalgruppens refleksjonsnivå har økt gjennom slike prosesser.
De har dessuten tydeliggjort hva den enkelte kan bidra med fra sitt
faglige ståsted, og derfor gradvis gitt personalet økt trygghet.
Diskusjoner i veiledningsgruppen kan også tydeliggjøre områder hvor
sykehjemmet har behov for å starte fagutvikling.
Vår erfaring er at personalet nå er blitt mer løsningsorientert
fordi det er brukt tid til å diskutere seg frem til hva som kan
gjøres for å endre og/eller forbedre situasjonen. Når situasjoner
ikke kan endres («krevende pasienter» eller knappe økonomiske og
personellmessige ressurser), har personalet i mange tilfeller fått
en annen forståelse av situasjonen, og blitt flinkere til å handle
innenfor de gitte rammene.
Veiledningen har også hatt en viktig funksjon i forhold til
etiske dilemmaer som personalet møter i hverdagen. Mange etisk
vanskelige situasjoner har vært drøftet, og det har bidratt til at
ansatte får økt trygghet og bedre forutsetninger for å takle slike
situasjoner. Derved har man unngått å gjøre dette til den enkeltes
problem.
Den avdelingsvise veiledningen har også vært bevisstgjørende i
forhold til yrkesstolthet. Gjennom relativt grundig refleksjon over
pasientsituasjoner, møter med pårørende og rutiner i avdelingen,
synliggjøres ofte situasjonens og arbeidets kompleksitet, og derved
behovet for kompetanse.
I en evaluering som ble gjort etter at veiledningstilbudet
hadde eksistert i 3/4 år, ga deltakerne uttrykk for at de hadde
erfart følgende: Forståelsen for problemer hos pasienter og for
avdelingens arbeidsformer hadde økt. Veiledningen hadde dessuten
ført til at personalet opplevde økt trygghet i forhold til eget
arbeid, noe som hadde ført til større grad av initiativ og styrket
evnen til å ta ansvar. Personalet understreket at det var positivt
og lærerikt å kunne drøfte konkrete problemstillinger med kolleger
i avdelingen. I begynnelsen ble miljøet i veiledningsgruppene
opplevd som noe usikkert, men etter hvert utviklet det seg til å
bli mer åpent. Det ble lagt vekt på at det var stor aktivitet i
gruppen, og at kommunikasjonen hovedsakelig var god med muligheter
for å uttrykke uenighet.
Bedre utnyttelse av ressursene og bedre samarbeid mellom
yrkesgruppene
Erfaring viser at personalet har en tendens til å hegne om
«sine pasienter». Den avdelingsvise veiledningen har vært viktig og
bevisstgjørende slik at personalet nå i større grad ser avdelingen
som en helhet, og ikke bare fokuserer på de pasientene/beboerne de
har primæransvaret for.
Et hyppig tema i veiledningen har vært den enkeltes opplevelse
av ikke alltid å kunne yte det de mener er optimal pleie og
behandling. Veiledningen har gitt rom for diskusjoner om hvordan
ressursene og kompetansen i avdelingen skal brukes på en best mulig
måte innenfor de gitte rammebetingelsene. Et viktig moment i en
situasjon med begrensede ressurser har vært å gjøre ansvaret for
den faglige standarden til et kollektivt anliggende.
Den avdelingsvise veiledningen har også vært viktig for
samarbeidet mellom yrkesgruppene i avdelingen. Veiledningsgruppene
har vært sammensatt av personer med varierende kunnskaps- og
erfaringsbakgrunn; sykepleiere, fysioterapeuter, hjelpepleiere,
omsorgsarbeidere med og uten videreutdanning, samt ufaglærte.
Variasjonene i kompetanse og erfaring var en utfordring når det
gjaldt å finne et nivå for den faglige refleksjonen. Samtidig
erfarte vi at en sammensatt gruppe gir muligheter for å utnytte den
samlede kompetansen på en god måte ved at ulike yrkesgrupper kan
utfordre hverandre konstruktivt.
Gruppemedlemmene ble oppfordret til å tydeliggjøre hva de kan
tilføre hverandre, og til å begrunne sine faglige standpunkter.
Gruppene er også blitt utfordret av personer med liten erfaring fra
helsevesenet som stiller kritiske spørsmål til tradisjonelle rammer
og tenkemåter. Veiledningen gjør det mulig å drøfte hvordan
personer med ulik kompetanse og faglig bakgrunn kan få utnyttet
sine ressurser og sin kompetanse best mulig. Når det deltar
yrkesgrupper som ikke primært har «pleie-oppgaver», blir også andre
problemstillinger tatt opp, og det fremkommer flere aspekter i den
faglige refleksjonen rundt problemstillingene.
Ved å bli kjent med hva den enkelte tenker om sin egen
yrkesfunksjon og plass i avdelingen, blir det også større trygghet
i arbeidsfellesskapet. Hva de enkelte yrkesgruppene kan bidra med
blir tydelig, og derved blir det enklere å utnytte den enkeltes
faglige og personlige ressurser. Den avdelingsvise veiledningen har
bidratt til å utvikle den enkeltes opplevelse av å være en del av
et kollegium som arbeider mot felles mål.
Veiledningsgruppen har også vært en arena hvor vanskelige
spørsmål kan drøftes grundigere enn i andre fora. Problemstillinger
kan tas opp før situasjonen blir for vanskelig eller konfliktfylt.
Den avdelingsvise veiledningen synes å ha en forebyggende effekt
som bidrar til å opprettholde et godt arbeidsmiljø.
Hva skal til for å lykkes?
Det har tatt tid å etablere veiledningsgruppene som et fast og
viktig møtested i avdelingen. Når personalet opplever at tiden er
knapp, og det stadig er noe «ugjort», har det vært en utfordring å
sette av en time annenhver uke. I begynnelsen var det vanskelig å
utsette praktiske gjøremål til fordel for veiledningen. Å finne et
egnet tidspunkt for veiledningen var en annen utfordring. Vi har
forsøkt å legge veiledningen til slutten av dagvakten, så personer
som skal på kveldsvakt har mulighet for å delta. Vi har også
forsøkt å ha veiledning fra kl. 11.30-12.30, og inkludere
personalets spisepause. Vi har erfart at det er viktig å finne et
tidspunkt hvor det ikke er mange arbeidsoppgaver i avdelingen som
«konkurrerer med» veiledningen. Det er også viktig å utvikle en
innstilling om at veiledning er like nødvendig og viktig som mange
andre oppgaver i den daglige virksomheten. Etter hvert er tid til
veiledning blitt en naturlig del av avdelingenes virksomhet, og
også en del av enkelte avdelingers kultur. Avdelingene har oppnådd
dette i varierende grad.
For å lykkes med veiledningen er det viktig at avdelingsleder
er tydelig i forhold til dens betydning, og at hun planlegger slik
at det gis rom for å delta. Lederen må legitimere at det skal
brukes tid til veiledning, og hjelpe medarbeidere til å prioritere
slik at de finner tid. Vår erfaring er at dette henger sammen med
utviklingen av en holdning til hva som er viktige arbeidsoppgaver i
et sykehjem, hvor veiledning er like viktig som praktiske oppgaver
og rutinearbeid.
I avdelinger der avdelingsleder har deltatt i
veiledningsgruppen har det vært lettere å følge opp eventuelle
forslag til «løsninger» på situasjoner som er blitt drøftet.
Avdelingsleder ser ofte situasjoner fra et annet ståsted enn både
avdelingspersonalet og ekstern veileder.
Det er også viktig at det er et kollektivt valg i avdelingen å
ville ha veiledningsgruppe. Personalet må i fellesskap beslutte om
det skal være veiledning eller ikke. Dette innebærer at
enkeltpersoner ikke kan reservere seg mot å delta. Spørsmålet om
veiledningen skal fortsette, må imidlertid tas opp til diskusjon
med jevne mellomrom.
Det hadde stor betydning at det kom en person utenfra i
etableringsfasen, selv om ekstern veileder ikke er noe absolutt
krav. Ekstern veileder har bidratt å legitimere at det brukes tid
til faglig refleksjon til avtalte tidspunkter, og til å strukturere
veiledningen. Enkelte avdelinger har også påpekt betydningen av å
få perspektiver på situasjoner, arbeidsformer og liknende i
avdelingen fra en person utenfra. Ekstern veileder kan sikres ved
at avdelingene for eksempel bytter veiledere, eller eventuelt ved å
bytte med andre sykehjem i kommunen/bydelen. Den avdelingsvise
veiledningen er ikke avhengig av å ha veiledere som er godkjente av
NSF.
Konklusjon
Vi vil hevde at den avdelingsvise veiledningen ved USP i Oslo
er et positivt bidrag i sykehjemmet. Det er dokumentert at
personalets kompetanse er avgjørende for kvaliteten på tilbudet til
gamle i sykehjem (4). Gjennom å gi hele personalgruppen i en
avdeling muligheter for refleksjon over konkrete pasientsituasjoner
og arbeidsmåter - og derved heve deres kompetanse - ser vi at
kvaliteten på omsorgen bedres, og at dette har en positiv effekt på
arbeidsmiljøet. Det er likevel viktig å erkjenne at det kreves
planlegging og tilrettelegging for å innføre et slikt
veiledningstilbud i et sykehjem, og at det tar tid å utvikle et syn
på at veiledning er en viktig del av virksomheten.
Litteratur:
1. Kirkevold M, Kårikstad V. Undervisningssykehjem: Nasjonal
plan for etablering av ressursentra for undervisning, fagutvikling
og forskning i sykehjemmene i den kommunale helse- og
sosialtjenesten. Nasjonalt formidlingssenter i geriatri. Bergen,
1999.
2. Slettebø Å, Hestetun M. Etiske utfordringer som grunnlag for
realisering av Undervisningssykehjemmets verdigrunnlag, 2003
(upublisert).
3. Hofseth C, Norvoll R. Kommunehelsetjenesten - gamle og nye
utfordringer. En studie av sykepleietjenesten i sykehjem og
hjemmesykepleien. SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning. Oslo, 2003.
4. Rantz MJ, et al. Nursing home care quality: a
multidimensional theoretical model integrating the views of
consumers and providers. Journal of Nursing Care Quality 1999;
14(1):16-37.
0 Kommentarer