Kognitiv terapi gir gode resultater
Utdanning i kognitiv terapi (KT) for sykepleiere har blitt langt
mer utbredt de senere år. Noen steder arrangeres kurs som både
psykologer, leger og sykepleiere (eller andre med tilsvarende
utdannelse) kan delta på, mens andre skiller mellom ulike
yrkesgrupper i undervisningen.
Høyskolene har begynt å etterspørre undervisning i kognitive
forståelsesformer og terapi, spesielt på den tverrfaglige
utdanningen i psykisk helse. Også på bachelor-studiet har flere
læresteder begynt å orientere seg bort fra den
psykoanalytiske/dynamiske forståelsen som har preget deres pensum
og undervisning i utviklingspsykologi og psykologi/psykiatri.
Kvalitetspris
Vi har drevet et 5-modulskurs for psykiatriske sykepleiere, og
vår erfaring er at det på svært mange avdelinger nå er økende
interesse for denne behandlingsformen.
Forespørsler om veiledning og undervisning fra DPS-er og
psykiatriske avdelinger har økt den senere tid. Erfaringen både fra
denne type veiledning og våre undervisningsgrupper er at dette er
et perspektiv og en måte å jobbe på som passer utmerket for
sykepleiere (1). Den konkrete «her og nå»-tilnærmingen faller dem
naturlig, og flere har kommet med utsagn som at dette var slik de
ofte hadde tenkt og jobbet tidligere også, men uten å kjenne det
teoretiske rasjonalet bak.
Et helhetlig kognitivt program for en akuttavdeling var noe
helt nytt da overlege og psykolog i samarbeid med avdelingsledelsen
startet opp et slikt program på en av akuttavdelingene ved Blakstad
Sykehus i 1997, og programmet fikk Legeforeningens kvalitetspris
for spesialisthelsetjenesten i 2001.
Nyttig for flere
Noen mener fremdeles at kognitiv terapi skal forbeholdes
individualterapeuter og at terapi ikke skal utøves av andre
yrkesgrupper enn psykologer og leger. Vi mener at dette synspunktet
er uhensiktsmessig idet en forståelsesramme i tråd med KT er nyttig
og riktig for alle som arbeider med pasienter innenfor det psykiske
helsevern. I tillegg er metodene fruktbare både i forhold til
kommunikasjon og det å gi struktur og orden i en kaotisk tilværelse
for pasienten (1). Terapi har vært akseptert som begrep når det
gjelder miljøbehandlingen/terapien, og vi ser derfor ingen grunn
til at dette begrepet skal forbeholdes individualterapi når det
gjelder den kognitive tilnærmingen. Teknikkene er ufarlige fordi
pasienten gjennom aktiv deltagelse i egen behandling, som er basert
på common-sense-prinsipper som de forstår, opplever mer kontroll
over sin situasjon. Tilnærmingen motvirker således også avmakts- og
hjelpeløshetsfølelse.
Innenfor det psykiske helsevern, spesielt utenfor sykehusene,
har yrkesgrupper med 3-årige utdannelser fått stadig større
individuelt ansvar for oppfølging av behandling og rehabilitering
av pasientene. Det er derfor ingen grunn til at disse yrkesgrupper
ikke skal skoleres i tenkning og metoder innenfor kognitiv terapi.
Hva er kognitiv terapi?
Kognitiv terapi ble utviklet av psykiater og psykoanalytiker
Dr. Aaron Beck i 1960-årene for behandling av depressive
tilstander.
Terapiformen er senere videreutviklet både av ham selv og andre
og har vist seg effektiv i forhold til en rekke psykiske lidelser,
enten som primær, selvstendig behandling ved depresjon,
angsttilstander, personlighetsforstyrrelser, spiseforstyrrelser,
eller sammen med psykofarmakoterapi ved schizofreni, bipolare og
andre psykotiske tilstander.
Metoden er basert på at kognitive faktorer spiller en
betydningsfull rolle i utviklingen og opprettholdelsen av psykiske
problemer og at bedring kan finne sted ved modifisering/endring av
dysfunksjonell tenkning. Behandlingens mål er å utvikle evnen til å
tenke realistisk og analyserende med henblikk på å øke mestring og
bedre kvaliteten på de emosjonelle opplevelsene.
Den teoretiske basis for KT har blitt forsterket og bekreftet
av forskning og klinisk praksis fra de siste 20 år - som har bragt
store endringer i kunnskap og forståelse på områder som
utviklingspsykologi, kognitiv psykologi og ikke minst innenfor
nevrovitenskapene. Psykoanalysen har tapt terreng etter at
forskning har vist at det teoretiske grunnlaget og postulatene ikke
kunne verifiseres. Likeledes har psykoanalysen som behandlingsform
blitt utsatt for kritikk og rettssaker på grunn av manglende evne
til å påvise effekt (2).
Tanker og følelser
Både psykoanalysen og senere kognitiv terapi ble utviklet av
klinikere på grunnlag av erfaring med pasienter. Til forskjell fra
psykoanalysen har KT imidlertid fått forskningsmessig støtte fra
nyere viten innenfor biologi, nevrovitenskapene og kognitiv
psykologi. Kunnskap om hvordan hjernen utvikler seg og fungerer, og
hvorledes mennesket bearbeider informasjon, kan forklare forholdet
mellom tanker, følelser og adferd - noe som er det sentrale i KT
(3,4). Teorien om det ubevisste, som hos Freud var banebrytende i
sin tid, har blitt erstattet med en forståelse av at mesteparten av
våre aktiviteter skjer utenfor bevisstheten. Derimot er årsakene
ikke nødvendigvis de som Freud antok (forsvar mot angst). Årsaken
er snarere at hjernen har begrensede oppmerksomhetsressurser, og
den automatiserer aktiviteten slik at vi ikke behøver å bruke
bevisst oppmerksomhet hele tiden. Jamfør det å lære seg å kjøre bil
(5,6,7).
Endringer i forståelsen av vesentlige fenomener innenfor normal
og patologisk fungering har gjort at mange av de sentrale
antakelser som psykoanalytisk forståelse har bygget på, har vist
seg å være feil. Da er det et paradoks at de som utdannes til
pleiepersonale ved mange av våre høyskoler, fremdeles læres opp i
en forståelse av mennesker som ikke harmonerer med den kunnskap vi
i dag har. Mange av de måter som en tolker på innenfor
psykoanalysen tillegger pasienter motiver på et grunnlag som ikke
kan verifiseres. Denne tolkningen skaper mer avstand og
hjelpeløshet enn tillit og evne til mestring. For eksempel er det
slik at moderne teorier om personlighetsforstyrrelser vektlegger
vansker i samspillet med andre mennesker, ikke som en strukturell
defekt inne i pasienten selv. Denne forskjellen er avgjørende i
forhold til valg av behandlingstilnærming. Når en fokuserer på
uhensiktmessige adferdstrategier/følelser og tanker i det sosiale
rom, vil en på en helt annen måte kunne hjelpe pasienten til å
prøve ut nye måter å handle på (8,9).
Praktisk anvendelse
Kunnskap om dynamikken mellom følelser, tanker og adferd gjør
at forståelsen av sykdom blir annerledes. Tilleggelse av egenskaper
som splittende eller manipulerende blir uhensiktsmessige og
ufruktbare med denne kunnskapen. For eksempel vil et
depressivt stemningsleie føre til endringer i tanker og til
opplevelse av svikt i vilje og motivasjon. Men de samme tanker og
mangelen på aktivitet opprettholder det lave stemningsleiet. Denne
onde sirkelen kan brytes ved at man jobber eksplisitt med de
elementer som kan påvirkes. Likeledes kan man forstå psykotiske
fenomener, som for eksempel vrangforestillinger, som
uhensiktsmessige og gale tolkninger av hendelser pasienten føler
behov for å forstå. Pasientens klokketro på vrangforestillingen kan
utfordres ved at en sammen med pasienten utforsker alternative
forklaringer eller sjekker om forklaringen faktisk kan bevises ved
nærmere undersøkelse.
Terapimodeller med utspring i Becks kognitive teori er godt
egnet for et helhetlig behandlingsopplegg i en psykiatrisk avdeling
av følgende årsaker:
*Terapiformen har fokus på både patologi og ressurser.
*Den er strukturert, målrettet og avgrenset med fokus på nåtid
*Den er således i tråd med sykepleiefaglig forståelse.
*Den er anvendbar som miljøterapi.
At behandlingsformen er basert på common sense-prinsipper og
psykoedukasjon gjør at den blir lett forståelig både for de som
skal behandle pasienten og for pasienten selv. I behandlingen
legges det opp til en aktiv deltagelse fra pasientens side. Pasient
og terapeut anses som et forskerteam, der terapeuten ved hjelp av
sokratiske spørreteknikker (vitenskaplig fremgangsmåte) som går på
presisjon, saklighet og alternativ tenkning, hjelper pasienten til
å teste ut dysfunksjonelle hypoteser han/hun har om seg selv og
omverdenen. Terapien kan beskrives som en hjelp til selvhjelp, der
behandleren er ekspert på metoden, problematikken, og pasienten har
ansvaret for å innhente erfaringer som kan avkrefte eller bekrefte
de antagelser/hypoteser som er blitt diskutert.
Hurtig effekt
Målsetting som symptomreduksjon og innlæring av
mestringsstrategier passer godt i forhold til målsetningen for
behandling ved ulike typer psykiatriske avdelinger, også
akuttavdelinger. Dette er fordi en slik tilnærmingsmåte i løpet av
relativt kort tid kan bidra til å stanse en kriseutvikling og
bringe pasienten tilbake til det funksjonsnivået pasienten hadde
før det akutte psykiatriske problem oppstod (en vanlig målsetting
for akuttavdelinger). En hurtig, merkbar effekt virker dessuten
motiverende på en pasient i krise, og fører til at pasienten
relativt raskt får en mer offensiv holdning til sine problemer, og
derved påskyndes bedringsprosessen.
Kognitiv terapi på en avdeling kan inkludere: psykoedukasjon,
individual- og gruppeterapi samt miljøterapi. De førstnevnte kan
anvendes både i sykehus og utenfor. I en avdeling vil
miljøterapeuten naturlig være den som er ansvarlig for å iverksette
de planlagte miljøterapeutiske tiltak som er bestemt i teamet eller
i samarbeid med avdelingens overlege/psykolog.
Dokumentert metode
De kognitive behandlingformer består av psykoedukasjon, sosial
ferdighetstrening, kognitiv terapi (KT) og kognitiv opptrening
(10). De to førstnevnte er allerede tatt i bruk ved mange av våre
institusjoner i behandlingen av pasienter med psykoser,
bipolare lidelser og schizofreni. Kognitiv terapi har mer vært
anvendt av individualterapeuter, og metoden har dokumentert effekt
for et bredt spekter av psykiske plager og symptomer (11-16). Dette
gjør kognitiv terapi til en godt egnet behandlingsmetode i en
psykiatrisk institusjon. Senere års studier har påvist effekt av et
integrert kognitivt miljøprogram. Gruppeterapi etter de samme
kognitive prinsipper er også en naturlig oppgave for
miljøterapeuter med utdannelse i kognitiv terapi. (17).
Erfaringer fra Blakstad
Erfaringene fra Akuttavdelingen på Blakstad ble blant annet
beskrevet i en brukerundersøkelse, utført av en sykepleier som ikke
arbeidet på avdelingen. Sykepleieren intervjuet utskrivningsklare
pasienter fra tre ulike akuttavdelinger på Blakstad sykehus, hvorav
bare en drev kognitivt (18). Pasientene ved avdelingen med kognitiv
terapi var i større grad kjent med hva behandlingen gikk ut på enn
ved de andre avdelingene.
Flere pasienter ga uttrykk for at det skjedde (mer) aktiv
behandling ved avdelingen, at individualbehandlere og
miljøterapeuter arbeidet godt sammen, og at de opplevde en
samkjøring i behandlingen. De følte seg også ivaretatt og var stort
sett fornøyd med kvaliteten på behandlingen samt at personalet
fremsto som kompetent.
Fornøyd personale
En anonym spørreundersøkelse foretatt blant miljøpersonalet ved
avdelingen som drev kognitivt viser at de som var kjent med
kognitiv terapi, trivdes med behandlingsformen ved avdelingen.
De mente tilnærmingsmåten virket positivt på de fleste
pasientene/samarbeidet rundt pasienten ble bedret.
De kjente seg mer betydningsfulle i teamet. De fikk mer
selvtillit i forhold til yrkesidentiteten.
De fikk større mulighet til å jobbe selvstendig, og det føltes
meningsfullt å jobbe sammen med pasienten.
Konklusjon
KT kan sies å være tilpasset de nye krav som stilles innenfor
det psykiske helsevern når det gjelder effektivitet og
tverrfaglighet og det å bruke dokumenterte metoder.
Pasientens aktive deltagelse i behandlingen er i
overensstemmelse med gjeldende lovverk, stortingsmelding 25 og
opptrappingsplanen for psykiske helse; helsedirektoratets
(tidligere Helsetilsynets) retningslinjer.
Metoden inneholder dessuten også faktorer, som ifølge Friis'
internasjonalt anerkjente undersøkelse er viktige for en vellykket
behandling i akutt- og psykoseavdeling: Støtte, forutsigbarhet,
praktisk orientering, programklarhet, engasjement og personlig
problemorientering (19).
Konklusjonen vår er dermed at det er ønskelig at opplæring i
kognitive forståelsesformer og behandlingsmetoder gjøres
tilgjengelig både for studenter ved høyskolene og ved våre
institusjoner innenfor det psykiske helsevern, og at dette er
metoder som kan anvendes, på noe ulike måter, av alle yrkesgrupper.
Litteratur:
1. Berntsen U, Rønning B. Tankene styrer følelsene. Tidsskr
Sykep 2000; 14: 61-63.
2. Kandel ER. A new intellectual framework for
psychiatry. American Journal of Psychiatry 1998; 155: 457-69.
Review
3. Carter R. Hjernen. Den nye forskningen som kartlegger våre
tanker og
følelser. Oslo: Aschehough, 1998.
4. Stein DJ. Cognitive affective neuroscience of depression and
anxiety disorders. London: Martin Dunitz, 2003.
5. Overskeid G, Svartdal F. Det ubevisste og moderne vitenskap.
Oslo: AdNotam, 1997. Gyldendal.
6. Metzinger T. (Ed). Neural correlates of consciousness. MIT
Press, 2000.
7. Roth G, Wulliman MF. Brain evolution and cognition. Wiley,
2000.
8. Young JE. Cognitive therapy for personality disorders: A
schema-focused approach. Florida: Professional Resource Press,
1999.
9. Nordahl HM, Stiles TC. Kognitiv psykoterapi ved
personlighetsforstyrrelser. Tidsskrift for Norsk Psykologforening
1993; 30: 760-770.
10. Mørch MM, Rosenberg NK, Elsass P. Kognitive
behandlingsformer.
København: Hans Reitzels Forlag, 1995.
11. Roth, A, Fonagy P. What works for whom? A
critical review of
Psychotherapy research. Guilford Press, 1996.
12. Wright J. Inpatient cognitive therapy. I: Salkovskis
P.(Ed) Frontiers of cognitive therapy. Guildford Press, 1996.
13. Chadwick P, Birchwood M, Trower P. Cognitive therapy for
delusions, voices and paranoia. Chichester: Wiley
& Sons, 1996.
14. Garety PA, Fowler D, Kuipers E. Cognitive-behavioral
therapy for medication-resistant symptoms. Schizophrenia
Bulletin 2000; 26: 73-86.
15. Kingdon DG, Turkington D. Cognitive-Behavioral Treatment of
Schizophrenia. New York: Guilford Press, 1994.
16. Alford BA, Beck AT.Cognitive therapy of delusional
beliefs.
Behavioural Research Therapy 1994; 32: 369-380.
17. Oestrich ICH, Holm L.
Kognitiv miljøterapi: at skabe et behandlingsmiljø
i ligeværdigt samarbejde. København: Dansk
psykologisk forlag, 2001.
18. Borg M, Nordvik, Øvergaard F, Dullum J. «Å møte folk som
folk». En brukerundersøkelse ved klinikk for akuttpsykiatri,
Blakstad sykehus, 2000.
19. Friis S. What kind of ward atmosphere is therapeutic
for psychotic and non-
psychotic patients? Necessity of differentiated treatment
milieus. Tidsskr Nor Lægeforen 1981; 101: 848-52.
Sosial og Helsedepartementet. Stortingsmelding. 25 (1996-1997):
Åpenhet og helhet. Om psykiske lidelser og tjenestetilbudene.
Stortingsproposisjon nr. 63(1997-98). Om opptrappingsplan for
psykisk helse 1999- 2006).
0 Kommentarer