Husker du...?
I perioden 2004–2006 gjennomførte Stiftelsen Kirkens Bymisjon i Oslo prosjektet: «Minner for livet – erindringsarbeid i demensomsorgen», med støtte fra Helse- og Rehabilitering. Erfaringer fra prosjektet viser at systematisk bruk av erindringssamtaler, enten i grupper på 3–4 deltakere eller i en-til-en samtaler, er en svært effektiv måte å oppnå velvære på, både for beboere og ansatte på sykehjem. Resultatene viser at i 80 prosent av tilfellene ble det registrert økt grad av positive følelser og i 70 prosent av tilfellene større grad av våkenhet blant personer med demens. Blant de ansatte viser 90 prosent av registreringsskjemaene en økning av positive følelser etter deltakelse i erindringssamtaler. Det er altså ingen tvil om at sammenhengen mellom erindring og velvære for deltakerne er sterk og positiv.
Mangelfull omsorg
Med jevne mellomrom møter vi beskrivelser av
mangelfulle tilstander i eldreomsorgen. Spesielt gjelder det
svikten i omsorgen som tilbys personer med demens. Nasjonalt
kompetansesenter for aldring og helse har lenge hevdet at
sykehjemmene trenger små enheter med en hjemlig atmosfære som møter
behovene til denne pasientgruppen. St Meld nr 25 (2005–2006)
«Mestring, muligheter og mening» påpeker at det nettopp er på det
sosiale og kulturelle området dagens kommunale helse- og
omsorgstjeneste først og fremst kommer til kort. Spesielt gjelder
dette sykehjemmene og andre eldreinstitusjoner for mennesker med
stort behov for bistand (1).
Reminisens
Med utgangspunkt i kunnskap om slike forhold,
var målsettingen for prosjektet «Minner for livet» å styrke
velværen hos personer med demens ved aktiv bruk av minner. Videre
var det et mål å øke bevisstheten om hvordan bruk av minner kan
forbedre kommunikasjonen mellom denne gruppen og deres pårørende,
ansatte og frivillige medarbeidere.
I erindringsmetoden er hovedtanken at det å fastholde minner,
spesielt fra barndom og oppvekst, og ivareta evnen til å fortelle
fra sitt liv, styrker opplevelsen av identitet og kontinuitet hos
personer med demens. Ulike studier, både nasjonalt og
internasjonalt, de siste 20–30 årene har vist til at metoden er
fruktbar (2,3,4). I prosjektet bruker vi begrepet reminisens med
utgangspunkt i sosionom/terapeut Ken Heaps definisjon: «Med
reminisens mener vi (…) gjenkallelse og formidling av minner, av
erindringer (5).»
Erindringsarbeid i demensomsorgen innebærer en aktiv
tilretteleggelse og stimulering fra omsorgspersonenes side. Derfor
valgte man i prosjektet å vektlegge tilretteleggingsperspektivet:
«Med erindringsarbeid mener vi å legge til rette for å vekke minner
hos andre og at de har noen å formidle minnene til.»
Registrering av velvære
I dette erindringsprosjektet ble det for første
gang foretatt systematiske registreringer i et velværeskjema for å
kartlegge hvilken effekt erindringssamtalene hadde på de som
deltok. To av Kirkens Bymisjons sykehjem i Oslo, Paulus sykehjem og
Vålerengen bo- og servicesenter, var med i undersøkelsen. Det ble
gjort registreringer i over 200 tilfeller blant beboere og ansatte
på sykehjem. I undersøkelsen er velvære definert langs tre akser;
aksen for positive følelser, aksen for negative følelser og aksen
for våkenhet/oppmerksomhet. I velværeskjemaet som er utviklet av
lege Audun Myskja og Solfrid Rosenvold Lyngroth, leder i GERIA,
gjøres det registreringer langs de tre aksene, på bakgrunn av
egenrapportering og observasjoner.
Alle ansatte som deltok i prosjektet, enten som
gruppeledere eller observatører, gjennomførte et
undervisningsopplegg som gikk over tre kursdager. Opplæring i
utfylling av velværeskjemaet var en del av undervisningen.
Velværeskjemaet bygger på det man innen kvalitativ forskning kaller
visuelle analoge skalaer (VAS-skalaer). I enkelthet innebærer disse
skalaene at det settes opp en linje der man i den ene enden
markerer «minst mulig» (0) og i den andre enden markerer «mest
mulig» (10). I undersøkelsen foretok observatører registreringer i
velværeskjema for hver deltaker før og etter erindringssamtalen, og
dette utgjorde inngangsverdier og utgangsverdier. De ansatte som
deltok fylte selv ut sine skjemaer. I tillegg til inn- og
utgangsverdier ble det nedtegnet supplerende kommentarer som kunne
forklare hendelsesforløp og endringene i verdier.
I bearbeidingen av datamaterialet fra undersøkelsen er
deltakerne fra de to sykehjemmene slått sammen til to grupper; alle
beboere i én gruppe og alle ansatte i én gruppe, og det er regnet
ut gjennomsnittlige inn- og utgangsverdier.
Hva forteller funnene?
Den gjennomsnittlige inngangsverdien på både
positiv akse og akse for våkenhet ligger så vidt over middels (5,5)
i hele utvalget. Deltakerne viser altså positive følelser og
våkenhet allerede før erindringen starter. Vi antar at mange av
deltakerne opplevde økt velvære allerede da de ble invitert med i
et sosialt fellesskap – noe som skaper forventninger om at noe
hyggelig skal skje – og altså før selve erindringssamtalen
startet.
* Gjennomsnittlig utgangsverdi på aksen for positive følelser og aksen for våkenhet ligger på cirka 7–8 i hele utvalget. Utgangsverdien innebærer en betydelig grad av velvære etter erindringssamtalen er over. Erfaringer fra prosjektet antyder at når erindringen gjentas jevnlig over tid, øker opplevelsen av velvære også over tid.
* Gjennomsnittlig inngangsverdi og utgangsverdi på aksen for negative følelser er lav i hele utvalget. Det er lite sannsynlig at deltakere som i utgangspunktet viser betydelig grad av negative følelser i det hele tatt ønsker å være med i en erindringsgruppe.
* En andel på ti prosent av skjemaene fra
sykehjemsbeboere viser reduksjon på aksen for positive følelser og
ti prosent viser reduksjon på aksen for våkenhet. Det indikerer en
reduksjon i opplevelse av velvære. Observatørens supplerende
kommentarer i skjemaene kan gi noe av forklaringen på hva som går
galt i de tilfellene erindringen ikke når frem til deltakeren. I et
av tilfellene skriver observatøren følgende:
Hun
«Prøver å si noe, men kommer ikke til. Følger med på de andre.
Strekker seg frem mot det lille melkespannet, men rekker det ikke
helt. De andre er ikke oppmerksom på henne underveis i timen.
Beboeren ser ned.» Årsaken til at skjemaene viser en nedgang i
velvære kan derfor være at forholdene ikke ble lagt tilrette for at
den enkelte fikk utløst sine minner.
Blinkskudd
«Blinkskuddene» i utvalget er definert som de
tilfellene hvor en deltaker hadde en endring eller «hopp» på 5
eller mer på en (eller flere) av aksene. I slike tilfeller kan vi
anta at flere faktorer til sammen gjorde at erindringen hadde en
spesielt god effekt: Erindringsgjenstanden viste seg å være en
«minneskatt» for deltakeren, gruppelederen stilte de gode
spørsmålene, sammensetningen av deltakere skapte en ekstra god og
trygg atmosfære. Effekten av å erindre ble mer optimal enn for
gjennomsnittet. Følgende er et slik eksempel: Kvinnelig deltaker,
tema «husstell og matlaging», gikk fra 3–10 på positiv akse, 9–1 på
negativ akse og 4–9 på akse for våkenhet. Kommentar fra
observatøren:
«Meget negativ i utgangspunktet før hun kom til gruppa. Ville ikke være med, men ble engasjert da hun så og tok strykejernet som sto på bordet. Fortalte fra da hun selv brukte det, lo da hun fortalte og husket hvor tungt det var. Lurte på hvor ’de andre konene var’ (to i gruppa som nektet å være med). Refererer til sist hun var her. Forteller fra før i tiden – engasjert og ler, småprater og konverserer med de ansatte. Ser på hjulvispen – prater og forteller. Konverserer og tar initiativ. Liker å småprate, er blid og fornøyd. Gir komplimenter til en annen deltaker og de ansatte. Vil ’hjem’ etter 25 min. ’Nå må vi tenke på hjemveien’ Vil hjelpe til å rydde. Sier at hun vil komme tilbake.»
Det kommer tydelig fram hvordan konkrete
erindringsgjenstander virker utløsende på minner, spesielt når
deltakerne får tid til å se, kjenne og lukte på gjenstanden. Da
kommer historiefortellingen i gang. Evnen til å bidra med historier
fra sitt eget liv, synes i neste omgang å stimulere til at
deltakeren henvender seg mer til de andre deltakerne i gruppa.
Eksempelet viser hvor viktig det er å «tåle» høye negative
inngangsverdier hos enkelte beboere – fordi det kan vise seg å være
nettopp de som til syvende og sist får det største utbytte av
erindringen – og går ut igjen med de høyeste utgangsverdiene!
De ansattes erfaringer
I prosjektet ble flere av de ansatte intervjuet
i etterkant for å kartlegge deres erfaringer knyttet til
erindringsaktiviteten. De uttrykker at de opplever stor glede over
å være med i samtaler hvor de får mulighet til å se helt nye og
«overraskende» sider hos sine beboere:
«Jeg tror vi får mer respekt for dem når vi vet mer om det livet de har levd. Da er det et eller annet som skjer med oss. Jeg synes det har vært veldig vellykket og kunne tenke meg å ha erindringsgruppe hver dag.» (Gruppeleder)
Ressurser
Ressursinnsatsen i erindringsarbeid dreier seg
om kursing av personell, innredning av erindringsrom og/eller
utplassering av erindringsgjenstander på ulike fellesareal,
sortering av erindringsgjenstander i ulike kasser etter tema med
mer. Dette er en aktivitet som lett engasjerer både ansatte,
pårørende og frivillige. Gjennomføring av selve erindringssamtalen
vil variere noe med hensyn til tid og ressursbruk. En
erindringsgruppe med forberedelser og etterarbeid vil vare i omlag
1 ½ til 2 ½ time.
Med utgangspunkt i prosjektets undervisningsdel, har
GERIA – Ressurssenter for demens/alderspsykiatri i Oslo kommune
utarbeidet et lignende undervisningsopplegg for erindringsarbeid
som skal tilbys eldreinstitusjoner i Oslo. Nettverksbygging for dem
som driver erindringsarbeid i kommunen, kommer også til å være en
viktig del av GERIA’s innsatsområde på feltet.
Nye perspektiver
En visjon for Kirkens Bymisjon er at mange gode
øyeblikksopplevelser vil bidra til bedre livskvalitet for personer
med demens, også over tid. Også de ansatte opplever stor glede over
å være med i slike samtaler hvor de får mulighet til å se helt nye
og «overraskende» sider hos sine beboere. Erindringsmetoden gir nye
perspektiver på hvem som gir og hvem som får i relasjonen mellom de
ansatte og beboerne. En god tilrettelegging i forkant, gjør det
dessuten svært enkelt å utløse minner hos deltakere som har en
demenssykdom.
Litteratur
1. St.meld. nr. 25 (2005–2006) «Mestring, muligheter og mening»
2. Costa P, Kastenbaum R. Some Aspect of memories and ambitions
in centenarians. I: Charles D, Looft W.(eds.) “Readings in
Psychological Development throughout Life”. New York: Holt,
Rinehart and Winston, 1973.
3. McMahon A, Rhudick. P. Reminiscing: Adaptational
Significance in the Aged, Archives of General Psychiatry 1964;
3:292-298.
4. Kjer M. Tid til fortid. København Nørrebro erindringssenter
– Dansk Center for Reminiscens, 2003.
5. Heap K. Samtalen i eldreomsorgen, kommunikasjon, minner,
kriser, sorg. Oslo: Kommuneforlaget, 2002.
Kirkens Bymisjons satsingsområder:
* Av innsatsområdet som har stått sentralt i Kirkens Bymisjons
arbeid på sykehjemmene de siste ti årene kan nevnes; planlagt bruk
av frivillighet, intern skolering av ansatte gjennom
kulturarbeiderskolen og et eget kompetanseutviklingsprogram,
tilrettelegging av musikkaktiviteter flere ganger i uken samt et
opplegg for individualisert musikk, et mangfoldig kulturprogram, og
mer systematisk bruk av erindringsmetoden. Det er dessuten
opprettet egne stillinger som ivaretar kultur- og frivilligarbeidet
ved de ulike virksomhetene.
"Minner for livet"
I rapporten «Prosjekt Minner for livet – en evalueringsrapport
om erindringssamtaler i demensomsorgen» (2007) og Idéboken «Minner
for livet – erindringsarbeid i demensomsorgen» (2007) fra
prosjektet, gis en grundig beskrivelse av blant annet
undervisningsopplegg og de ulike erindringstiltakene i prosjektet.
Disse kan bestilles ved henvendelse til Kirkens Bymisjons
hovedkontor i Oslo.
0 Kommentarer