Kunnskapshierarkiet i evidensbasert sykepleie
Sammendrag: I evidenstenkningen opererer man med et kunnskapshierarki som innebærer at bestemte former for målbar kunnskap blir rangert høyere, eller som mer evidente, enn humanistisk kunnskap. Evidensforskningen står i en sammenheng der formålet er å standardisere og styre praksis. Dette kan gjennomføres ved at offentlige myndigheter legger til rette for slik forskning ved å profilere den som samfunnsnyttig, lønnsom og effektivitetsfremmende og belønne den med økonomiske midler. Ved å samle evidenskunnskap i databaser, kan travle praktikere raskt finne den nyeste, mest effektive og anvendbare faktakunnskapen. Artikkelens forfattere argumenterer for at helsefagene er best tjent med at ulike kunnskapsformer blir sett på som likeverdige og gjensidig utfyllende, alt etter hvilke problemstillinger som stilles.
De siste årene har evidensbasert praksis (EBP) fått stadig
større innpass i helsefaglige sammenhenger. Evidensbasert praksis
blir gjerne omtalt som kunnskapsbasert praksis (1, 2).
I tre nummer av Tidsskriftet Sykepleien (1, 3, 4) skrev Monica
Nortvedt og Tove Amida Hanssen om evidensbasert sykepleie som en
form for evidensbasert praksis. Nortvedt utdypet emnet videre i en
samtale med redaktør Karl-Henrik Nygaard i tidsskriftet
Sykepleielederen (5). I disse innleggene savner vi en diskusjon av
kunnskapssynet evidenstenkningen bygger på.
Ifølge Nortvedt og Hanssen innebærer evidensbasert sykepleie en
rangering av ulike kunnskapsformer (jf. fig.1). I denne rangeringen
er det bestemte former for målbar kunnskap som kan oppnå høyest
evidens; gjerne effektmålinger av ulike behandlingsopplegg.
Humanistisk kunnskap, som ofte dreier seg om hvordan det er å leve
med sykdom og lidelse, og hvilken hjelp man har erfart som best i
aktuelle situasjoner, blir vurdert som underordnet og lite, eller
ikke evident i evidensbasert sykepleie (2, s.53-65, 6, 7, fig.1). I
Hanssen og Nortvedts rangeringsoversikt blir erfaringskunnskap
rangert på laveste nivå, og kvalitativ forskning ikke nevnt (jf.
fig.1). I andre evidenshierarkier er kvalitativ forskning
inkludert, men på lavere nivå (7). Det er problematisk når den
evidensbaserte forskningen innsettes i et hierarki. Det vitner om
at ett kunnskapsregime settes høyest, uansett hva man spør om (8).
Røttene til evidensbasert sykepleie
Evidensbasert sykepleie er avledet av evidensbasert medisin
(EBM). Ifølge den britiske legen og evidensgründeren David Sackett
har dagens evidensbasert medisin sin begynnelse i Paris på første
halvdel av 1800-tallet (2, s.16-17). Tre leger var med å forandre
medisinen: Bichat kunne via obduksjon se synlige forandringer i
organer og vev; bekreftelser på tilstedeværelse av sykdom. Magendie
kontrollerte og isolerte livsprosesser ut fra standardbetingelser i
laboratoriet, og hevdet at vitenskapens mål er å erstatte fenomener
med fakta, og inntrykk med kontrollerte erfaringer. Louis brukte
kontrollgrupper og statistikk i medisinsk forskning. Deres arbeid
skapte normen for vitenskapelighet innenfor medisinsk kultur. Det
er en norm som bygger på klinisk kontrollerte forsøk og statistiske
analyser. Det som i dag kalles evidensbasert sykepleie bygger på
samme kunnskapssystem.
Ingen innsikt i livsfilosofiske problemstillinger
Selv om det ikke er noe galt med evidensbasert kunnskap og
forskning i seg selv, og heller ikke bruken av forskningens
resultater, er det viktig å være klar over at denne tilnærmingen
har klare begrensninger, slik all kunnskap har.
Den evidensbaserte kunnskapen som blir konstruert kan i liten
grad gi innsikt i livsfilosofiske spørsmål.
Livsfilosofi handler om våre erfaringer i livet, der det
stilles eksistensielle spørsmål om hva et godt liv er, og hvordan
et slikt liv kan realiseres. Det handler om hvordan livet lykkes
eller ei, ut fra hvordan vi dannes sammen med andre. Dette kan
føres tilbake til den greske antikke visdomslære som Skjervheim var
en representant for (9, s.155). Men livsfilosofi handler også om
hvordan man på en noe annen måte kommer inn i livet, om livsmot,
livsglede, åpenhet og spontanitet, ofte konfrontert med
motsetninger med stemthet av nedtrykthet, tomhet, dødhet og
innelukkethet. Også her dannes vi sammen med andre, men ut fra vår
felles innfellethet i universet.
Store deler av den danske livsfilosofitradisjon legger vekt på
denne innfellethet som det sentrale element i det som kalles
livsopplysning eller tilværelsesopplysning. Dette er opplysning på
sansningens betingelser (10, s.78, 11, 12, s.53). Livsfilosofi kan
med andre ord bli forsøkt innkretset ut fra den antikke
visdomslære, og ut fra dansk livsfilosofitradisjon. For begge
handler det om at filosofi er livspraksis, en dannelsespraksis
eller levelære (13, s.131-152). Fortellingen kan være et eksempel
på en tenke- og arbeidsmåte for å vise hvordan spørsmål som
livsfilosofien arbeider med, kan fremstå som evidente, det vil si
det som gir størst innsikt.
Likeverdige og gjensidig utfyllende
kunnskapsformer
I stedet for at den ene kunnskapsformen blir underlagt den
andre, slik tilfellet er i EMB/EBP (2. s.58-59, 6, 7, fig.1),
skulle man heller akseptere at den evidensbaserte og den
livsfilosofiske kunnskap gir ulik tilgang til kunnskap, at de er
likeverdige og gjensidig utfyllende ved at de sammen utdyper feltet
det forskes på. Et eksempel som kan belyse dette er hentet fra
norsk helsepolitisk hverdag rundt 1870, beskrevet og redegjort for
av den norske teologen Eilert Sundt, også kalt Norges første
sosiolog. Sundt undersøkte blant annet levekårene til dem som ble
betegnet som fattige. Samtidig ville han ut fra sine funn opplyse
samfunnet gjennom sosiale reformer, og de fattige om hvordan de
kunne få et godt liv. Som folkeopplyser var Sundt også livsfilosof,
påvirket av den danske livsfilosofen Grundtvig. Den folkelige
opplysning kombinerte Sundt med et sterkt sosialt engasjement. Han
brukte både statistiske analyser og fortellinger i sin forskning,
og som grunnlag for sitt folkeopplysnings- og sosiale reformarbeid.
Sundts poeng med å bruke
både statistikk
og fortelling var ikke å underordne fortellingen som et
eksempel under funn fra statistiske analyser, men å vise at de er
likeverdige og gjensidig utfyllende arbeidsmåter. Ja, at det er
viktig å klargjøre hva kunnskap fremkommet gjennom statistiske
analyser ikke kan svare på. Disse ulike fremgangsmåter får frem
forskjellige sider ved hverdagen som menneskene lever i.
I 1870 utga Sundt boken ”Om fattigforholdene i Christiania”.
Han skriver:
Tallene lade os ligesom skue rækker af mennesker på langt hold,
så fjernt, at ansigts-trækkene og personlighederne svinde for
synet. Hvem kan sympathisere med de fattige på denne måde? ---- Nu
vel, jeg har naturligvis været mig bevidst, hvor meget den
statistiske fremstilling i læsbarhed står tilbage for fortællingen
og skildringen, og jeg har været fuldt opmærksom på, hvad der kunde
vindes for forståelsen af vort emne, om nogen vilde offre sig for
et mere indtrængende studium af det folkeliv i vor by, som rører
sig bag mine tal, --- (14, s.155).
Dette siste var Sundt en mester i; å samle inn beretninger om
hvordan mennesker erfarer sine "vexlende livsomstendigheder” (14,
s.155). Det er til ettertanke når Sundt skriver at den statistiske
fremstilling står tilbake for, eller er mangelfull, i forhold til
det fortellingen kan si om hvordan menneskene har det, i
betydningen opplever og erfarer sine liv. For oss er det fristende
å si at Sundt kan stå som et lysende eksempel på en kritisk,
reflektert "evidensforsker".
Dersom man skal kalle Sundt evidensforsker, må det innebære at
mangfoldige forskningstilnærminger gir større innsikt, enn ved å
bruke bare en. Det er med andre ord mangfoldet som representerer
evidens, ikke det entydige. Sundt rangerer ikke det vi betegner som
livsfilosofiske tenkemåter og vitenskapelige tilnærminger under
statistikk. Han viser at det er viktig å forholde seg til de
livsfilosofiske spørsmål i helsevesenet, og at de ikke kan
reduseres til noe annet. Vår kritikk er at man ikke ser de ulike
tilnærmingene som likeverdige, gjensidig utfyllende tenkemåter og
kunnskaper innenfor dagens EBM/EBP (2, 6, 7, fig.1). Ikke av ond
vilje, men ut fra de maktspill og maktvitensammenhenger denne
kunnskapen står i. I disse maktvitensammenhenger blir EBM/EBP satt
som norm for vitenskapelighet.
Forskning som skal fremme effektivitet og
lønnsomhet
I løpet av kort tid har den forståelsen av evidens som EBM/EBP
bygger på, vunnet gjennomslag i store deler av det medisinske og
sykepleiefaglige miljø, og blitt et internasjonalt satsingsområde
(1, 2, s.11). Vi spør: Hva er det er med dette begrep som plutselig
har fått så stor utbredelse? Begrepet synes å ha ”oppstått” i
samfunn som forventer synlige og håndfaste resultater av forskning.
I denne sammenheng blir det ofte påtalt at det er en kløft mellom
forskning, teori og klinisk praksis, og det etterlyses effektivitet
og økonomisk lønnsomhet i praktisk profesjonelt arbeid og
forskning. I dag er den dominerende rasjonalitet i helsevesenet
strategisk og økonomisk; alle må vise sin verdi i effektivitetens
navn. I denne sammenhengen har den evidensbaserte forskningen
kommet i forgrunnen. Med kostnadsvekst i helsesektoren stilles økte
krav til personellet om at tiltakene virker. Forskerne selv kaller
sin kunnskap for den nyeste og den beste, og myndighetene baserer i
stor grad sine avgjørelser på denne type forskningsbasert
faktakunnskap, som antas å være objektiv, samfunnsøkonomisk og
anvendbar. Den skal få travle praktikere, som ikke leser og
anvender nok forskningslitteratur, til raskt å finne kunnskap fra
den nyeste og beste forskningen. Intensjonen er at den kliniske
praksis skal bli mer forskningsbasert, og dermed forbedret.
Politisk styring av forskning
Den franske filosofen Michel Foucaults analyser av medisin og
helsevesen, viser at den medisinske forskning og de samfunnsskapte
sammenhenger den inngår i, aldri kan være politisk uskyldige.
Ifølge Foucault har medisinsk forskning hatt suksess, nettopp ved
alliansen samfunn – forskning, myndigheter – leger (12, s.147, 15).
Offentlige myndigheter kan blant annet sette makt bak sine krav, og
knytte forskning opp mot økonomiske sanksjoner. Hvordan kan dette
skje i dag? Det kan skje ved at bevilgende forskningsmyndigheter
prioriterer bestemte former for helseforskning, i pakt med EBM/EBPs
rangering (2 s.58-59, 6, 7, fig.1). For å få forskningsmidler, og
publisering i velrenommerte tidsskrift, kan forskere styres til å
velge tema som kan utforskes med metoder som gir høy
evidensrangering. Følgene kan bli at store fagfelt i sykepleie,
medisin og andre helsefag, som i liten grad egner seg for slik
utforskning, ikke blir gjenstand for forskning, eller at man
utforsker dem ved hjelp av uegnede metoder.
Lite rom for skjønn og kritisk samfunnsrefleksjon
Denne noe ureflekterte samfunnsnyttige legitimering fører
EBM/EBP opp i andre problemer. Det gjelder forskningen selv, og
forholdet til annen forskning, vitenskapsidealet og anvendelse av
forskningen. Forskningen selv kan miste det selv- og
samfunnsrefleksive potensialet som ligger i å overbevise ut fra
skjønn. Et skjønn som er virksomt i all reflektert forskning blir
tilsidesatt. Forskning blir teknikk, og en kan spørre om dette
virkelig er forskning. Sagt annerledes; det legges stor vekt på
metoder og deres tekniske anvendelse, og det reflekteres i liten
grad over egen virkelighetsforståelse og arbeidsmåte. Dermed kan
metoden brukes uten fordring om situasjonsanalyse. Metoden støtter
opp under et vitenskapsideal som blir normativt og styrende, både
for forskning generelt og for klinisk praksis. Publisering av
forskning presses inn i en form, og skjønnets kreativitet med dets
innfallsrike språk får ikke rom til å folde seg ut. Dette får store
konsekvenser for humanistisk forskning, som nettopp fordrer
skjønnets og fortellingens språkformer for å uttrykke seg.
Humanistisk forskning kan rett og slett ikke innordnes i
Cochrane-systemets systematiserende og sammenfattende,
faktaorienterte publiseringsformer, som presenterer såkalt
kvalitetssikret, gyldig og anvendbar kunnskap (2, s.11-12, 3,7).
Det finnes vel å merke en del kvalitative studier på databasene til
evidence based nursing (5,s.27), men disse får ikke samme
evidensrangering som studier som produserer målbare resultat (2,
s.58-59, 6, 7, fig.1). Man kan videre spørre om den kvalitative
forskningen det er rom for i disse databasene, er forskning som har
tilnærmet seg den kvantitative måten å tenke, forske og publisere
på?
Sykepleieforskning får lav evidens
Når sykepleiere i det kliniske fagfelt får opplæring i å lete i
Cochrane og andre databaser etter studier med høy evidens (2,
s.11-12, 3, 6, 7, 16), vil de finne at bare en liten del av
sykepleieforskningen blir vurdert som evident på høyeste nivå (6).
Det er bestemte former for målbar kunnskap som blir belønnet med
høyest evidens (2, s.58-59, 6, 7, fig.1). At de fleste
sykepleiestudiene blir vurdert til å ha lavere evidens, kan være
uttrykk for at mange sykepleiefaglige problemstillinger vanskelig
lar seg måle, og at de best belyses ved andre fremgangsmåter. Det
er med andre ord en avgrenset del av sykepleieforskningen som får
høy evidens i databaser som publiserer EBM/EBP-kunnskap.
Forskningen til forfatterne av denne artikkelen vil aldri få
evidens på høyeste nivå innenfor denne kunnskapstenkningen, selv om
de skulle utføre humanistisk forskning av ypperste kvalitet. Å
tilpasse kunnskapstenkningen i sykepleiefaget til EBM/EBP,
innebærer at man tilpasser seg et kunnskaphierarki som nedvurderer
mye av den forskning og kunnskap som tradisjonelt har vært ansett
som viktig i sykepleiefaget. Blant annet erfaringskunnskap.
Erfaringskunnskap på bunnen av hierarkiet
Nå er det ikke slik at man slutter å bruke erfaringskunnskap,
skjønn og sunn fornuft, selv om man tilpasser evidensbasert
sykepleie til EBM. Men det er innebygd i denne tenkningen at
kunnskap som er kommet fram gjennom forskning med høy evidens, er
overordnet skjønnet og erfaringskunnskapen. I sykepleiefaget virker
det historieløst å slutte seg til en slik tenkning, på bakgrunn av
den langvarige kampen dette faget har ført, og etter hvert vunnet,
for at erfaringskunnskap skal være likeverdig teoretisk,
forskningsbasert kunnskap i grunn- og videreutdanningene. Det synes
underlig, og som et stort tilbakeskritt, å ville innordne
sykepleiefaget i den medisinske evidenstenkningen, som i sin
rangering gir erfaringskunnskap bortimot null evidens (2, s.58-59,
6, 7, fig.1). Den er med andre ord ikke likeverdig, men klart
underordnet, den forskningsbaserte faktakunnskapen.
Vitenskapelig kontroll av praksis
Problematisk blir det også når anvendelsen av evidensbasert
forskning som har latt seg innordne i et Cochrane-lignende format,
blir mål for god praksis. Vitenskapen kommer først, deretter
klinisk praksis. Dette kommenterer den norske psykologen Tor-Johan
Ekeland slik:
Den evidensbaserte bølgen representerer derfor noe nytt, og det
nye er ikke empirisk forskning på praksis. Det nye er empirisk
kontroll av praksis, en intensivert empirisme med
prediktorforskning i fremsetet (17, s.1039). Problemet er ikke
vitenskapen som utøver en kritisk granskning og etterprøving av
praksis. Problemet er tanken om en vitenskapelig klinisk praksis,
at vitenskapen skal konstruere og bestemme hvilken praksis som skal
gjelde. Det er dette fenomen Skjervheim kalte ”eit
instrumentalistisk mistak” da han kritiserte den strategiske, eller
som han kalte den, den pragmatiske fornuft (9). Det er å overordne
instrumentell fornuft som retningsgivende for alle virksomheter og
relasjoner. Dermed skjer det en teknifisering og regelstyring av
klinisk praksis. Den kliniske praksis styres av regler utviklet fra
evidensbasert forskning. Det skjer en manualisering av praksis
(17). En forholder seg til lidelser og sykdom ut fra manualer og
standardiserte prosedyrer. Subjektivitet, klinisk skjønn og
fortellinger blir betraktet som underordnete kunnskapskilder.
Avsluttende kommentarer
I denne artikkelen har vi forsøkt å vise hvordan den
hierarkiske rangering av kunnskap som evidensbasert sykepleie
støtter seg til, innebærer en nedvurdering av humanistisk forskning
og erfaringskunnskap. Videre har vi forsøkt å belyse at dette
kunnskapssynet ikke er politisk uskyldig. Ved å vise til Eilert
Sundts tenkning og forskning, har vi prøvd å peke på alternative
tilnærminger i helsefagene, der ulike kunnskapsformer blir sett på
som likeverdige og gjensidig utfyllendealt etter hvilke
problemstillinger som stilles.
Litteratur:
1. Nortvedt M, Hanssen, TA. Evidensbasert sykepleie.
Tidsskriftet sykepleien 2001;89(16):59-61.
2. Ekeli B-V. Evidensbasert praksis : snublestein i arbeidet
for bedre kvalitet i helsetjenesten? Tromsø: Høgskolen i Tromsø :
Eureka forlag; 2002.
3. Hanssen T, Nortvedt, M. Hvordan komme i gang. Tidsskriftet
sykepleien 2001;89(17):39-42.
4. Nortvedt M. Styrke og begrensninger ved evidensbasert
sykepleie. Tidsskriftet sykepleien 2001;89(18):42-45.
5. Nygaard KH. Evidensbasert sykepleie. Samtale med
instituttleder Monica Wammen Nortvedt. Sykepleielederen
2003(4):22-27.
6. Closs S, Cheater FM. Evidence for nursing practice: a
clarification of the issues. Journal of Advanced Nursing
1999;30(1):10-17.
7. Humphris D. Evidenstyper. In: Hamer S. CG, editor.
Evidensbaset praksis - grundbog for sundhedspersonale. København:
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck A/S; 1999/2003.
8. Martinsen K. Skjønn - språk og distanse. Klinisk sygepleje
2004;18:2:51-57.
9. Skjervheim H. Deltakar og tilskodar og andre essays. [Ny
utg.] ed. Oslo: Aschehoug; 1965/1996.
10. Løgstrup KE. Prædikener fra Sandager-Holevad : et udvalg.
København: Gyldendal; 1995.
11. Martinsen K, Eriksson K. Fenomenologi og omsorg : tre
dialoger. [Oslo]: Tano Aschehoug; 1996.
12. Martinsen K. Omsorg, sykepleie og medisin :
historisk-filosofiske essays. 2. utg. ed. [Oslo]:
Universitetsforl.; 1989/2003.
13. Pahuus M. Ludvig Feilberg. Et dansk bud på en regulær
levelære. In: Birkelund R, editor. Eksistens og livsfilosofi.
København: Gyldendal; 2002.
14. Sundt E. Om fattigforholdene i Christiania : fra den ved
Christiania repræsentantskabs beslutning af 9de september 1868
nedsatte kommitte. Christiania ,; 1870.
15. Foucault M. Klinikkens fødsel. København: Hans Reitzel;
1963/2000.
16. Flemming K. CN. Doing the right thing. Nursing Standard
1997;12(7):28-30.
17. Ekeland T. Evidensbasert behandling: kvalitetssikring eller
instrumentalistisk mistak. Tidsskrift for Norsk Psykologforening
1999;36:1036-1047.
0 Kommentarer