fbpx NTNU-lektorer med krass kritikk av Medeasys læringsapp Hopp til hovedinnhold

NTNU-lektorer med krass kritikk av Medeasys læringsapp

Bildet viser NTNUs lokaler

NTNU-lektorene ved sykepleierutdanningen hevder studentene uteblir fra forelesningene på grunn av Medeasys digitale læringsplattform.

Det er Khrono som har publisert innlegget «Når supplement blir substitutt». Hvor Medeasys digitale læringsplattform anklages for å tømme forelesningssalene ved NTNU i Trondheim.

Innlegget er skrevet av universitetslektor Geir-Tore Stensvik, universitetslektor Vera Loise Sørø og professor Britt Karin Støen Utvær. Alle er ansatt ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved NTNU.

Video og quiz erstatter ikke et profesjonelt læringsmiljø

Essensen i innlegget er at Medeasy er en av årsakene til mange studenter velger å stå over organisert undervisning. De skriver blant annet: 

«Dermed blir fraværet fra seminarer og workshops ikke bare et tap av undervisningstimer, men et tap av sosialt og profesjonelt læringsmiljø som verken video eller quiz kan kompensere for.»

Medeasy svarer på kritikken

Dette faller fagansvarlig lege i Medeasy, Nils Christian Tvedt Karlsen, tungt for brystet. 

– Det er trist å høre at lærerne i Trondheim omtaler studentene sine så negativt. Vi opplever ikke at studentene mangler verken forståelse eller evne til å se sammenhenger – og de havner tross alt på topp tre på nasjonal eksamen hvert år.

Han legger til:

– Når et stort auditorium står tomt under forelesning i Trondheim blir det litt for enkelt å skylde på et digitalt forlag som dekker Nokuts læringsmål på en god måte. Det er fulle auditorier på en rekke studiesteder i landet, og kommentarfeltet bør være interessant lesning for de emneansvarlige ved NTNU i Trondheim. 

Bildet viser Nils Christian Tvedt Karlsen

Sykepleiestudentene vet best

Karlsen mener sykepleierstudentene er de fremste ekspertene på å studere sykepleie.

– I denne saken vet vi at de har mange konstruktive råd å komme med til fakultetsledelsen, mener Karlsen.

Han reagerer også på at NTNU-lektorene omtaler Medeasy som bare en app. 

– Vi er stolte av å være et digitalt forlag, sier han.

Tre fagsykepleiere ansatt i Medeasy

I dag er det ansatt tre fagsykepleiere på heltid i Medeasy, i tillegg til to leger på heltid og en på deltid. I tillegg er også en medisinstudent knyttet til firmaet.

Både Norsk Sykepleierforbund og en rekke av høyskolene og universitetene samarbeider med Medeasy i dag. 

Sykepleierutdanningen ved NTNU Gjøvik har akkurat inngått en avtale om bruk av Medeasy.

NSF Student: Kjenner seg ikke igjen i kritikken

– Studentene kjenner seg ikke igjen i kritikken enkelte undervisere retter mot Medeasy. Medeasy har kontinuerlig gjennomgang av læringsutbyttebeskrivelsene til eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi, og sikrer det faglige tilbudet ut ifra dette, sier studentleder i NSF, Henriette Karlsen Brenna.

Hun opplever samarbeidet med Medeasy som svært givende for studentmedlemmene, og ønsker gjerne enda mer samarbeid med de i tiden fremover.

Brenna mener det må være et samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og studentene for å gjøre utdanningen best mulig.

– Lektorene har den faglige tyngden og kan gjerne faget godt, men til syvende og sist er det studentene selv som vet hvordan de lærer pensum best. For noen er det helt riktig å delta på forelesninger og andre organiserte læringsaktiviteter, mens for andre funker digitale verktøy bra. I en stadig mer digitaliserende verden er det essensielt at også underviserne lytter til studentene, og at utdanningen speiler samfunnsutviklingen. 

Fakta
Medeasy

Firmaet hadde driftsinntekter på litt over 20 millioner og et driftsresultat (EBIT) 172 000 i 2024.

De er en del av Medeasy Group som hadde omtrent samme sum i driftsinntekter og et driftsresultat (EBIT) på 2,5 millioner i 2024.

Kilde: proff.no

1 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Student på NTNU

Sykepleierstudent
6 min 22 sec siden

Ønsker å si at det er ufortjent den kritikken medeasy har fått av de som har vært forelesere hos meg da jeg hadde anatomi og fysiologi. Flere av studentene inkludert meg har opplevd forelesningene lite pedagogiske og dårlig strukturert. For meg, har redningen vært Medeasy, fordi jeg opplevde å virkelig skjønne stoffet og plattformen gjorde det lettere for meg å se sammenhengen. Jeg personlig ga opp forelesningene og tydde til medeasy ganske tidlig i semesteret og endte meg å føle meg svært godt forberedt til eksamen og endte opp med karakteren B. Før denne kritikken ble lagt jar jeg fått inntrykk fra foreleser om kritisk holdning til Medeasy. Jeg vet at tillitsvalgt for mitt kull har tatt dette opp og det har vært sendt ut spørreundersøkelser om faget der fler har svart at de synes Medeasy var mest nyttig. Dette e ikke ny informasjon hos NTNU, men noe som har strekt seg en årrekke. Jeg synes det er synd at foreleserne ikke ser verdien til medeasy og tviholder på alle de forskjellige tykke bøkene med komplisert fagspråk og upedagogiske forelesninger som fasit på læringen av fagstoffet.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse