Helsevesenet svikter pasienter med stomi- og kontinensplager

Altfor mange pasienter skrives ut fra sykehus uten å vite hvordan de skal ta vare på sin nye stomi. Og altfor sjelden får hjemmesykepleien opplæring nok til å følge dem opp trygt.
I Norge snakker vi altfor lite om avføring. Mange kvinner og menn går med bleieinnlegg – i stillhet. Ikke fordi de vil, men fordi de ikke har noe valg. Fordi de aldri har blitt fortalt at det finnes hjelp.
Mange kvinner skammer seg over lekkasjer etter fødselsskader og forteller det ikke engang til fastlegen. Først når symptomene blir uutholdelige, søker de hjelp – og da er ofte konsekvensene store.
Helsevesenet informerer for dårlig før og etter stomioperasjoner
Jeg møter daglig pasienter som har fått stomi. Flere har aldri fått veiledningssamtale med stomi- og kontinenssykepleier før operasjonen, noe de faktisk har krav på. De får lite informasjon om hva som venter dem. De skrives ut utrygge – uten kunnskap om faresignaler eller hvordan de kan forebygge komplikasjoner som lekkasjer, hudsår, dehydrering eller nyresvikt.
I kommunene gjør hjemmesykepleien en viktig og verdifull jobb. Men med redusert bemanning og stadig nye pleiere i pasientens hjem, svekkes kontinuiteten. Det gjør det vanskelig å oppdage symptomer tidlig – nettopp når det haster mest.
Derfor er det helt avgjørende at pasientene selv vet hva de skal se etter. At de forstår kroppen sin, kjenner faresignalene og vet når de må kontakte helsepersonell. Men slik kunnskap kommer ikke av seg selv. Den må læres.
Sykehus og kommuner nedprioriterer spesialkompetanse
Det finnes fortsatt mange sykehus og kommuner uten stomi- og kontinenssykepleiere. Eller så er stillingen redusert til bare 20 prosent. En brøkdel av det som trengs. Det gagner ingen. Pasientene blir utrygge. Hjemmesykepleien overbelastes. Fastlegen kontaktes for sent.
Og helsevesenet må bruke store ressurser på å behandle komplikasjoner som kunne vært forebygget. Stomi- og kontinenssykepleiere kan:
- forberede pasienter på livsendringer en stomioperasjon medfører
- gi preoperativ veiledning som skaper trygghet i den postoperative fasen
- lære hvordan man forebygger komplikasjoner og reinnleggelser
- samarbeide tett med hjemmesykepleien og fastleger
- gi opplæring i å gjenkjenne faresignaler
- hjelpe ved inkontinens og obstipasjon
Sykehus og hjemmetjeneste samarbeider for lite om opplæring
Pasienter som ikke kan ta vare på seg selv, må fortsatt få hjelp. Derfor bør sykehus og kommuner samarbeide tettere. En enkel og effektiv løsning er å invitere hjemmesykepleien til utreisesamtaler eller første kontroll på stomipoliklinikken. Der kan både pasient og pleier få konkret opplæring og råd – tilpasset den faktiske situasjonen. Det gir trygghet. Det gir kvalitet.
Det snakkes mye om nødvendige kutt i helsetjenesten. Men løsningen er ikke å kutte stillinger. Det riktige er å styrke stillingene vi allerede har – og bruke kompetansen som finnes.
Mitt ønske til ledere og beslutningstakere er enkelt: Støtt oss som står nærmest pasienten. Støtt oss som vet hvor skoen trykker.
Ansatte klarer ikke å kompensere for systemets svikt
Vi ønsker å gjøre en god jobb, men vi er også mennesker. Vi har familier. Vi bærer emosjonelle byrder. Vi kan ikke løpe raskere for å yte 150 prosent. Når pasienter ser at vi ikke en gang har tid til å sette oss ned fem minutter ved sengekanten, blir de utrygge og føler seg som en belastning. Og vi mister noe av det viktigste i vårt fag – medmenneskelighet.
Å investere i stomi- og kontinenssykepleie handler ikke bare om å spare kostnader. Det handler om pasientsikkerhet og livskvalitet – og om å gi mennesker verdighet i en sårbar fase av livet.
La oss bygge helsetjenester som er gode både for pasientene og for fagfolkene som står i det hver dag. Kompetanse vokser når den deles. Er det ikke på tide å anerkjenne det?
0 Kommentarer