Det hjelper å snakke om døden
Målet med artikkelen er å presentere et gruppeopplegg som kan tas i bruk av ansatte i helse og kirke som arbeider med død, gjerne som tverrfaglig samarbeid. Gruppeopplegget har bevisstgjøring og bearbeiding av egne erfaringer med døden som en viktig målsetting. Opplegget kan brukes som det er, eller endres etter behov.
Hjelp til de gode hjelperne
Ansatte i helsevesenet, prester og diakoner har det felles at de arbeider mye med døden. Pleiepersonell arbeider med alvorlig syke og døende, steller døde og ivaretar pårørende ved dødsleier. Prester og diakoner besøker syke og har ansvar for de fleste begravelser i Norge. Sørgesamtaler og synet av kiste og sørgende i kirka gang på gang gjør noe med den som er ansvarlig for å ivareta de etterlatte. Både helsepersonell og kirkelige ansatte bærer på sterke inntrykk. Ansiktene og historiene setter seg i følelser og kropp. Noen minner om mor, andre om datter eller barnebarn. For vi har jo selv et liv, engster oss for dem vi er glade i og frykter gjerne sykdom og død. For at vi skal bevare slitestyrken og kunne utholde arbeid med sorg og død over tid, trenger de fleste av oss å bevisstgjøre oss vårt eget forhold til disse temaene. Fokus er altså i utgangspunktet ikke møtet med døden i arbeidet, men i privatlivet.
Bakgrunn
Vi har begge vært ansatt i Prestetjenesten ved St. Olavs
Hospital, Universitetssykehuset i Trondheim, i over 15 år. Ved
Kreftavdelingen arbeider naturlig nok personalet mye med lidelse og
død. Ledelsen spurte oss om vi kunne lede grupper for personalet
der de kunne få bearbeidet disse erfaringene og eget forhold til
døden. Vi startet to grupper samtidig, og sammen utarbeidet vi
underveis ett tema for hver gruppesamling. De samme tema eller
spørsmål har vi siden brukt i mange gruppeforløp i ulike
sammenhenger. Gruppene møter tydeligvis et behov, og deltakerne
blir ofte overrasket over hvor stor betydning det har for dem å få
jobbet med eget stoff sammen med andre. I en artikkel i
tidsskriftet Omsorg, Nordisk Tidsskrift for Palliativ Medisin,
nr.4/2007, presenterte vi opplegget med sikte på at andre kunne
starte slike grupper, og det har skjedd mange steder i Norge og
også i våre naboland. I videreutdanningen Omsorg ved livets slutt
for prester og diakoner i samarbeid med Menighetsfakultetet og i
tverrfaglig videreutdanning for helse- og kirkeansatte i 13
kommuner i Sør-Trøndelag, lærte vi deltakerne å lede “Jeg og
døden”-grupper. Denne artikkelen tar også sikte på å ruste
ansatte til å starte slike grupper.
Samhandlingsreformen trådte i kraft 1.1.2012. Den sier at
helsevesenet skal samarbeide med andre instanser med faglig
kompetanse, for eksempel ansatte i kirken. Dette gruppeopplegget er
en konkret måte å få til et tverretatlig og tverrfaglig samarbeid
til ansattes, pasienters og pårørendes beste.
Gruppeopplegget
Vi anbefaler 10 gruppesamlinger på 1-1,5 time hver over ca. ett
år. Gruppene bør erfaringsmessig ha 5 - 7 medlemmer. Lederen bør
nok ha gjennomført et gruppeopplegg for egen del, for hvis man
deler av sitt eget, bør det være gjennomarbeidet. Det viktigste for
lederen er å sørge for at alle kommer til orde, og vi anbefaler at
man i alle fall på de første samlingene gir ordet til alle etter
tur og passer klokka slik at alle får like mye tid. Viktigst for å
skape åpenhet, er at lederen sørger for å skape trygghet i gruppa
ved å ivareta deltakerne på en god måte.
Ettertanker
Vi starter hver samling med en runde hvor alle sier noe om
hva de ble oppmerksom på forrige gang, og hva de har tenkt siden
sist. Erfaringsvis er det gjerne mye som blir satt i gang av denne
tematikken. Noen drømmer, andre snakker med familien sin om døden
og ønsker for begravelse og gravsted. Hvis noen var borte på
forrige samling, kan dette fungere som en påkopling og en bedre
mulighet til å delta videre i samtalen.
Tema på samlingene:
1. Det første dødsfallet jeg husker. Hvor gammel var
jeg, og hvilke følelser hadde jeg?
2. Hva er det å dø? Hva er verst hvis jeg eller en av mine
nærmeste skulle dø?
3. Hva vil det si å ta avskjed? Hvordan ville jeg gjøre det
hvis jeg selv eller mine skulle dø?
4. Min egen begravelse.
5. Forestillinger om det som skjer meg i og etter døden.
6. Dersom jeg hadde ett år igjen å leve, ville jeg… .
7. Hva gjør arbeidet med humør, kropp og søvn?
8. Hva gjør arbeidet med hjemmesituasjon, familie og
venner?
9. Livssyn. Hvordan ble livssynet mitt til, og har det blitt
påvirket av arbeidet?
10. Hva gjør det med meg å arbeide med lidelse og død?
Hva gir krefter? Hva tar krefter? Hva tren ger jeg?
Første samling
Tema: Det første dødsfallet jeg husker. - Hvor gammel var jeg,
og hvilke følelser hadde jeg?
Hvis deltakerne er ukjente for hverandre, er det naturlig at
alle i starten av denne første samlingen kort sier hva de heter og
hvor de arbeider og noe om forventningene til gruppa. Lederen bør
også gi en innføring i hva som skal være i fokus i gruppa og
hensikten med den. Vi tar deretter en runde hvor hver enkelt
forteller hva som har ført dem inn i yrket og arbeidsplassen der de
er nå. Taushetsplikten understrekes. Når det gjelder temaet, må
lederen være forberedt på at minnene kan være sterkere enn
deltakerne på forhånd tror. Hvis leder selv deler sine minner, noe
vi dels har gjort, dels ikke, må han/hun ha delt dem med andre og
bearbeidet dem tidligere. Ellers kan evnen til å ivareta andre
minske, og fokus skifte fra deltaker til leder.
Andre samling
Tema: Hva er det å dø? Hva er verst hvis jeg eller en av mine
nærmeste skulle dø?
Vi starter som nevnt hver samling med noe vi kaller
«ettertanker» etter forrige gruppesamling, det vil si
hvordan det var å delta, og hvilke tanker og følelser de bærer med
seg fra første gruppemøtet. Mange nevner at andres historier har
gjort inntrykk på dem. De som har fortalt disse historiene,
opplever det fint at historiene har blitt tatt imot. Når det
gjelder denne samlingens tema, gjelder det å få til en samtale som
er ekte, hvor deltakerne tør å komme fram med det de faktisk
forestiller seg, og ikke det de har lært eller tror blir forventet
av dem. Her undrer man seg gjerne sammen over hva det innebærer å
dø, om døden er slutten eller hvordan tilværelsen etter døden
eventuelt blir. Men mest handler det om livet. Å miste fellesskapet
med sine nærmeste, kan fort bli det sentrale samtaleemnet. Samtale
om døden gjør livet tydeligere.
Tredje samling
Tema: Hva vil det si å ta avskjed? Hvordan vil jeg gjøre det
hvis jeg selv eller mine skulle dø?
Husk å starte med ettertanker på hver samling. Refleksjon
rundt avskjed ved død leder gjerne til tanker om hva som er viktig
mens vi lever. For å ta vare på viktige relasjoner, har deltakerne
våre for eksempel sagt at de ønsker å si at de er glade i
hverandre, og ellers tilgi, takke, glemme det vonde og holde fast
på det gode. De vil rydde opp i konflikter mens det fortsatt er
tid. De er nær seg selv og sitt eget liv i det de sier. Det slår
oss at utsagnene er ganske jordnære og lite preget av urealistisk
romantikk. Ønsket om direkte og åpen kommunikasjon er tydelig.
Forholdet til barna synes å være det viktigste.
Fjerde samling
Tema: Min egen begravelse.
Ettertankene etter samtalen om avskjed på forrige møte tar
gjerne godt med tid. Det å miste sine, er vel det de fleste av oss
er reddest for. Med hensyn til dagens tema, ønsker noen å planlegge
sin begravelse, andre ikke. Vil man begraves eller strøs? Vil man
belemre sine etterlatte med ei grav som må stelles, og ønsker man
utsikt fra grava si? Hva med mark og småkryp der nede? Og kommer
det noen i begravelsen? Slik kan samtalen gå.
Femte samling
Forestillinger om det som skjer med meg i og etter døden.
Det som kommer etter døden betyr noe for alle, også for dem
som mener at døden er slutten. I døden som i livet er vel den store
angsten å bli forlatt og glemt. Å bli husket og få barn er måter å
leve videre på. Det å bli akseptert og tatt imot er viktig både i
liv og død. Hvordan er eventuelle himmelforestillinger? Gleder man
seg til å møte Gud, eller er det når sant skal sies mor og bestemor
det blir stas å møte? Og tror man nå egentlig på det? Noen
sykepleiere har nevnt stell av døde. Tamponering av halsen og
tildekking av ansiktet er det siste de gjør. Følelsen av at den
døde fortsatt er der, kan være sterk. Og man må jo kunne
puste… .
Sjette samling
Tema: Dersom jeg hadde ett år igjen å leve, ville jeg … .
Spørsmålet gir igjen en mulighet til å snakke om det som er
viktig i livet. For i heldigste fall har vel de fleste ett år igjen
å leve, minst! Noen bestyrkes gjerne i at de lever slik de ønsker,
mens andre har ting de vil endre, eller noe de ikke vil utsette
lenger.
Sjuende samling
Tema: Hva gjør arbeidet med humør, kropp og søvn?
Herfra flyttes fokuset fra privatlivet til hva arbeidet gjør
med oss. I gruppene våre har deltakere sagt at humøret i perioder
kan påvirkes i depressiv retning, men at arbeidet også fører til
glede og intensitet i livet, som ikke er noen selvfølge. Noen blir
redd for at barna skal bli syke. Andre kan kjenne de mange
dødsfallene i mage og skuldre. Drømmer kan handle om død, og våkner
man om natta, er pårørende kanskje det første man tenker på.
Åttende samling
Tema: Hva gjør arbeidet med hjemmesituasjon, familie og venner?
Det å arbeide med døden kan være såpass spesielt at familie
og venner ikke helt fatter hva det innebærer. Dessuten er det ingen
“höjdare” i festlig lag. Taushetsplikten gjør ikke
saken enklere. Det gjelder å ikke bruke opp kreftene sine på
jobben, men planlegge ting med familie og venner. Noen finner det
vanskelig å være helt til stede hjemme, eller ta barna på alvor når
de kommer med sine «små» problemer.
Niende samling
Tema: Livssyn. Hvordan ble livssynet mitt til, og har det blitt
påvirket av arbeidet?
Det kan være lurt å starte med tanker og minner fra
oppveksten. Livssyn trenger ikke være kristent eller religiøst. Men
også tro og religion hører med her. Hva er viktig i livet? Er
verden et trygt sted å oppholde seg? Eller har tryggheten blitt
skaket av mange erfaringer med sykdom og død?
Tiende samling
Tema: Hva gjør det med meg å arbeide med lidelse og død? - Hva
gir krefter? Hva tar krefter? Hva trenger jeg?
Det er belastende å bli eksponert for andres lidelse.
Samtidig gir det også mye.
Det å gjøre noe som er viktig for andre når livet er
vanskelig, oppleves meningsfullt. Det er et privilegium å få være
der i siste fase av livet når alt i samfunnet ellers dreier seg om
utseende og ytre ting. Det oppleves gjerne viktig å få snakke om
hvilke små og store ting på og utenfor jobben som kan gi energi og
overskudd. Enkle gleder som turer og en god samtale ved middagen
kan være avgjørende for å bevare slitestyrken.
Avslutning
Gruppene handler altså om å bearbeide sitt eget forhold til
døden, slik at man blir mer avslappet i forhold til den tematikken
arbeidet eksponerer en for. Deltakerne sier gjerne at de har blitt
bedre og mer frimodige til å snakke med pasienter og pårørende om
døden.
Hvis noen skulle ønske å starte «Jeg og
døden»-ruppe, ta gjerne kontakt med oss hvis dere vil
diskutere noe.
Artikkelen er tidligere publisert i Luthersk Kirketidende:
Røen, I. og Hirsch, A. (2012). Jeg og døden-grupper. Samtale
om eget forhold til døden. Luthersk Kirketidende, 17,
412-415).
Saken har stått på trykk i Kreftsykepleie nr. 3/2016. Her finner du en oversikt over alle faggruppebladene.
Referanser:
Bang, S. 2008. Rørt, rammet og rystet. Gyldendal Akademisk
Bugge, K. E., Eriksen, H. og Sandvik, O. (red). 2003. Sorg.
Fagbokforlaget.
Hirsch, A. og Røen, I. 2007. Jeg og døden – en langsom
samtale. Omsorg. Nordisk Tidsskrift for Palliativ Medisin, nr. 4,
s. 57-62.
Leenderts, T. Aa. 1995. Person og profesjon.
Universitetsforlaget.
Samhandlingsreformen. 2008-2009. Rett behandling på
rett sted til rett tid. St.meld. nr. 47.
Worden, W. 1991. Grief Counceling and Grief Therapy. Springer
Publishing Co. Inc.
0 Kommentarer