fbpx Skriftefar, coach og boksesekk Hopp til hovedinnhold

Skriftefar, coach og boksesekk

Bildet viser en frustrert sykepleier som river seg i håret.

Det er bare å åpne­ opp og la flommen av sinne og frustrasjon skylle ut, skriver Liv Bjørnhaug Johansen i sin «hyllest» til avviksmeldingene.

Du kan høre innspillet som podcast med spilleren overfor.

Vi sykepleiere opplever som kjent litt av hvert. Ting går ikke alltid på skinner, vi er ikke ­alltid perfekte. Vi feiler,­ får dårlig­ samvittighet, søvnløshet, nagende tanker. Vi blir stressete og frustrerte over ­vanskelige arbeidsforhold, manglende materiell, underbemanning og overbelegg. ­Psykologer, coacher, mindfulnessinstruktører og sjele­sørgere står svært sjelden til vår disposisjon.

Men vi har blitt gitt en kanal for sjele­sorg, ­utagering og lindring­ av frustrasjon og pine: avviksmeldinger.

Avvikssystemene er jo laget for å sikre forbedring og kvalitet i helseorganisasjonene. Hvor effektivt det er kan jo diskuteres, men som en rekke andre nyvinninger som først og fremst viser seg å ha nyttige bieffekter, mener jeg avviksmeldinger innehar nøkkelen til mental helse hos oss sykepleiere.­ Vi har fått en kanal til å lette ­våre hjerter.

Det er ingen som orker å høre­ på andre banne og sverte over printere som er tomme for blekk, med blekkpatroner som står innelåst på et kontor ingen har tilgang til før i morgen. Eller passord som er utløpt på dato og ­dokumentasjonsprogrammer som henger seg opp. Før beit vi det i oss og fikk spenningssmerter og slitasje på jekslene av uforløst sinne. Men nå har vi noen å komme til: Synergi vil gjerne ­høre. Avvikssystemet lytter, stiller oppfølgingsspørsmål og ber deg til og med om forbedringsforslag. Den perfekte lytter! Det er bare å åpne­ opp og la flommen av sinne og frustrasjon skylle ut. Bruk gjerne caps lock og utropstegn. Pust ut, og du kan gi slipp og gå videre.

Og når du står der og skjønner at du har hengt opp antibiotika på feil Olsen, eller den stakkars gamle­ kroken på 1015 trilla ut av senga fordi du ikke prioriterte løpe­turen ned i kjelleren etter sengehest, eller fastvaktpasienten røsket ut CVK-en fordi du trodde det var trygt å gå fra ham en stakket stund for å tisse, da kjenner du den synkende følelsen i mellomgulvet av skyld og skam. Da går du til avvikssystemet ditt, og det lytter som en pater lytter til en skriftende katolikk. Og det minner deg på at det ikke bare er deg; det er systemet. Og systemet kan forbedres for å unngå liknende omstendigheter i framtiden. Og når Synergi avvikssystem takker deg og sender saken videre til din leder, er du lettet for din byrde­ og full av optimisme. Nederlaget er vendt til seier!

Og tre måneder senere får du svar om at avviket er behandlet. Helseforetaket takker deg og ­forteller at ingenting mer vil egentlig skje med den saken. Men da bare himler du med øynene og bryr deg ikke. For du er kommet deg videre i livet. Du fikk jo lettet hjertet ditt til en som virkelig kan lytte.

Vi har fått en kanal til å lette ­våre hjerter.

0 Kommentarer

Innsendte kommentarer kvalitetssikres før publisering. Kvalitetssikringen skjer i vanlig arbeidstid.

Ledige stillinger

Alle ledige stillinger
Kjøp annonse
Annonse
Annonse