– Hvem skal hjelpe hjelperen?
– De to vanligste årsakene til at helsepersonell får tilbakekalt autorisasjonen, er misbruk av rusmidler og tyveri av medikamenter. I 2021 økte antallet. Det må det gjøres noe med, skriver innleggsforfatteren.
«Så var det vel kanskje neste vakt, så tok jeg mitt første brett. Og da var den barrieren nede. Og da gikk jeg hjem, tok noen Imovane, og da fikk jeg sove. Men det førte ikke til at stresset ble noe mindre. Jobben var den samme. Det var akkurat det samme. I tillegg hadde jeg det stressmomentet at jeg stjal.»
Sitatet kommer fra en sykepleier som mistet autorisasjonen fordi hun stjal og brukte medikamenter på arbeidsplassen, hentet fra rapporten «Du, av alle».
I 2021 mistet 155 helsepersonell til sammen 158 autorisasjoner. Den vanligste grunnen til dette, er misbruk av rusmidler og atferd uforenlig med yrkesutøvelsen. Det omfatter blant annet tyveri av legemidler. Dette er en økning på 30 tilbakekall sammenliknet med året før.
En løsning på livet
Utgangspunktet for å innta medikamenter eller rusmidler kan være alt fra fysiske smerter, vanskelige livssituasjoner som fører til søvnproblemer, ulike psykiske utfordringer og arbeidspress og stress. Tabletter eller rusmidler kan bli løsningen for å håndtere livet og jobben.
I flere år har helse- og sosialtjenester vært den bransjen som har henvendt seg flest ganger til oss i Akan kompetansesenter for veiledning. Det betyr ikke at problemet er større i denne bransjen enn andre. Det kan handle om at virksomheter i denne bransjen er flinkere til å reagere og søke hjelp når problemene oppstår.
Misbruk av rusmidler er uforenelig med helsepersonells yrkesutøvelse. Men det er også alvorlig at menneskers liv blir ødelagt på grunn av rus. For hvem skal hjelpe hjelperen?
Øk innsatsen på forebygging
Vi vet at mange helseinstitusjoner jobber svært bra med bevisstgjøring og forebygging. Likevel er vårt råd å øke innsatsen på forebygging. Arbeidsplassen er mer enn bare en jobb. Det er en plass hvor relasjoner skapes, og det er en unik arena for forebygging av problematisk bruk.
Alle virksomheter har sin egen kultur, klare roller og rammer for hva som er akseptabelt og uakseptabelt. Helsepersonell er omfattet av en egen lov og en forskrift om pliktmessig avhold.
Eksempelvis skal helsepersonell som inntar legemidler som kan gi en påvirkning, orientere sin arbeidsgiver om dette. Men er det tid til å snakke om dette i tider med arbeidspress, pandemi og stress?
Selve arbeidstilknytningen er for mange en sterk motivasjon til endring. Det er god forebygging å ta opp temaet på jobben; hvordan håndterer vi bekymringer knyttet rusmiddelbruk? Hvordan håndterer vi ansatte som er i ferd med eller allerede har utviklet problematisk bruk? Hvem har ansvar for hva i slike situasjoner? Ved å snakke om dette, nedfelle rammene i en policy som gjøres kjent for ansatte, skapes forutsigbarhet for alle, og ledere vil vite hva som forventes av dem.
Vanskelig å ta tak i
Var det virkelig ingen ledere eller kolleger av dem som mistet autorisasjonen på grunn av rusmisbruk, som merket noe på veien? Jo, antakelig. Vi erfarer at det å ta tak i bekymringer oppleves av mange som vanskelig. Frykten for å ta feil hindrer mange i å ta den nødvendige samtalen med kollegaen sin.
I autorisasjonsbaserte yrker synes denne frykten å være ekstra stor fordi fallhøyden for den det gjelder blir ekstra stor. Grunnlaget for yrkesutøvelsen blir borte. Men leders oppgave er å reagere på endringer som fører til negative konsekvenser for arbeidssituasjonen. Jo tidligere leder reagerer, desto bedre.
Se mennesket bak problemet
Å møte dem som utvikler et problem på en god måte, er både god personalhåndtering og god forebygging. Informantene i Akan-studien finner det helt legitimt både å miste jobb og autorisasjon. Felles for alle er at måten de ble møtt på da det de hadde gjort kom for en dag, har hatt avgjørende betydning for hvordan de har det i dag. Dette er et funn som gjelder uavhengig av bransje og rusmiddel.
Det finnes løsninger som sørger for at både den som har et avhengighetsproblem og arbeidsgiver kan komme ut på en god måte. Vår anbefaling er å tilby en individuell Akan-avtale kombinert med tett oppfølging og tilpasset behandling. Noen ganger er oppsigelse eller avskjed uunngåelig, men også da må leder møte ansatte med respekt og medmenneskelighet.
Ofte merker kolleger problemene lenge før lederen. Dersom du vet at din kollega blir ivaretatt, blir det ikke da også lettere å si ifra når du merker noe?
Forebygging øker både pasientsikkerheten og ivaretar ansatte.
0 Kommentarer